Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav LÅ1 » tis 14 maj, 2019 11:35

Detta gäller framför allt trafik på järnvägsnätet, alltså både pendeltåg och fjärrtåg.

I två program i Vetandets värld har man diskuterat tågtrafikens punktlighet, och jämför punktligheten i Japan och Sverige.
Gårdagens program hade rubriken "I Japan går tågen på sekunden". Och i dagens program frågar man sig "Kan Japan lära oss få tågen att hålla tiden?". (Båda programmen fans på webben redan i går.)

En kommentar angående växelunderhåll: I ett av TV-programmen om tunnelbanan i London så visade man hur ett strategiskt växelparti städades, smordes, kontrollerades och justerades varje natt. Något för SL eller Trafikverket att ta efter? :wink: (Kan ses här i en vecka till. Ungefär mitt i programmet.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13098
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav Lars_L » tis 14 maj, 2019 15:22

LÅ1 skrev:Detta gäller framför allt trafik på järnvägsnätet, alltså både pendeltåg och fjärrtåg.

I två program i Vetandets värld har man diskuterat tågtrafikens punktlighet, och jämför punktligheten i Japan och Sverige.
Gårdagens program hade rubriken "I Japan går tågen på sekunden". Och i dagens program frågar man sig "Kan Japan lära oss få tågen att hålla tiden?". (Båda programmen fans på webben redan i går.)

En kommentar angående växelunderhåll: I ett av TV-programmen om tunnelbanan i London så visade man hur ett strategiskt växelparti städades, smordes, kontrollerades och justerades varje natt. Något för SL eller Trafikverket att ta efter? :wink: (Kan ses här i en vecka till. Ungefär mitt i programmet.)


Ja, ibland kan det nog behövas samma nivå som på Northern line. Men det intressanta i Stockholm är ju att Trafikverket lyssnat på MTR och faktiskt åtgärdat en del av de problem som funnits. Under senaste månaderna har punktligheten varit riktigt bra på pendeltågen. Det som varit det stora problemet i Stockholm är ju att det är så många småfel varje dag. Om man bara ser till att ha systematiskt underhåll på de delar av banan som har problem, så kommer man nog rätt långt. MTR:s insats här visar ju att Trafikverket faktiskt inte brytt sig.

Man måste förstå de samhällskonomiska konsekvenserna av att ha en icke fungerande infrastruktur för att det ska hända något. Tyvärr har ju Sverige så pass mycket räls på liten befolkning att frågan är om man egentligen har råd med det underhåll som skulle krävas för att klara att bevara dagens alla järnvägssträckor.

Men i Stockholmsområdet som är så avgörande så måste man faktiskt ha underhåll. Nu behöver man ju inte syna allt för hand. Det finns ju tekniska hjälpmedel att ta till. Ifall man är intresserad vill säga.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2647
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav daniel_s » ons 15 maj, 2019 17:53

Som någon tidning nyligen påpekade i något sammanhang, så lider ju pendeltågsnätet av vissa problem som överhuvudtaget inte existerar på tunnelbanan. Det omvända förekommer väl iofs också, men jag påstår ändå att TrV har enormt mycket att lära sig av SL och i synnerhet tunnelbanan. Där vi på SL-banorna närmast gråter blod över att ett tåg har blivit stående i en halvtimme, kan det vara en helt vanlig dag på jobbet för Trafikverket. Visst, i Norrland eller mörkaste Värmland är det väl en sak, men i pendeltrafiken... inte bro. Men förändring är kanske på gång? Hoppas alltid på det bästa!
daniel_s
 
Inlägg: 12014
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav Verspieder » sön 19 maj, 2019 21:35

I Japan har man konventionella tåg av äldre design, med inte speciellt avancerad teknik. Dessutom har man få växlar på rälsen överlag, och har tack vare sin stora befolkning väldigt gott om anställda, samt en helt annan arbetsmoral och servicegrundtanke. Man har dessutom hållit arbetssättet 指差喚呼 shisa kanko ("peka med fingret och bekräfta verbalt") vid liv i alla år, och har inga planer på att avskaffa det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pointing_and_calling

I Sverige är vi istället ständigt underbemannade, och litar alldeles för mycket på modern teknik. Dessvärre tror jag inte att vi i detta land varken vill eller kan lära oss av Japan. Vi är för låsta i våra egna tankebanor, helt enkelt.
Verspieder
 
Inlägg: 2575
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav TKO » sön 19 maj, 2019 22:44

Verspieder skrev:I Japan har man konventionella tåg av äldre design, med inte speciellt avancerad teknik. Dessutom har man få växlar på rälsen överlag, och har tack vare sin stora befolkning väldigt gott om anställda, samt en helt annan arbetsmoral och servicegrundtanke. Man har dessutom hållit arbetssättet 指差喚呼 shisa kanko ("peka med fingret och bekräfta verbalt") vid liv i alla år, och har inga planer på att avskaffa det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pointing_and_calling

I Sverige är vi istället ständigt underbemannade, och litar alldeles för mycket på modern teknik. Dessvärre tror jag inte att vi i detta land varken vill eller kan lära oss av Japan. Vi är för låsta i våra egna tankebanor, helt enkelt.


Eftersom en övergåmng till "det japanska sättet" förmodligen förutsätter en övergripande förändring av samhållskulturen kan vi förhoppningsvis glömma alla idéer om att anamma detta. Det troligare är att det japanska samhället mer och mer blir likt vårt västeuropeiska, om inte annat för att inte den "stora befolkningen" skall vara ett minne blott. För att lite fritt citera Göran Perssons första maj-tal i Södertälje för några år sedan: "Ett samhällsklimat där människorna inte vill skaffa barn är i längden ohållbart"...

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav Odd » mån 20 maj, 2019 7:01

Är du säker?
Vad skulle hända om man på centralen spår 10, målade upp kölinjer för påstigning på X2000, där varje kölinje är anpassad för det antal passagerare som får plats i den sektion dit kölinjen är avsett för?
Och att förarna stannar exakt på rätt ställe med hänsyn till tåglängden så att dörrarna hamnar precis rätt i förhållande till kölinjerna.

Eller om man gör så framför plattformsdörrarna på T-centralen och Odenplan för pendeltågen!

Kanske är det så att vi gör antagandet att svenskar inte klarar av att hantera detta och att vi är så pass fria och rebelliska att vi absolut måste gå emot varje form av försök att få oss att stå i kö?

Vem vet, det kanske fungerar alldeles utmärkt!
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4423
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav TKO » mån 20 maj, 2019 10:48

Odd skrev:Är du säker?
Vad skulle hända om man på centralen spår 10, målade upp kölinjer för påstigning på X2000, där varje kölinje är anpassad för det antal passagerare som får plats i den sektion dit kölinjen är avsett för?
Och att förarna stannar exakt på rätt ställe med hänsyn till tåglängden så att dörrarna hamnar precis rätt i förhållande till kölinjerna.

Eller om man gör så framför plattformsdörrarna på T-centralen och Odenplan för pendeltågen!

Kanske är det så att vi gör antagandet att svenskar inte klarar av att hantera detta och att vi är så pass fria och rebelliska att vi absolut måste gå emot varje form av försök att få oss att stå i kö?

Vem vet, det kanske fungerar alldeles utmärkt!


Vem vet!

I ett internationellt perspektiv anses ofta svenskarna ha en god kömentalitet, kanske inte i nivå med japaner och engelsmän men ändå särskiljande. Titta t ex på busshållplatserna vid Gullmarsplan där alla - ja nästan alla då - snällt ställer sej i kö för att invänta bussen. Och det utan målade linjer eller pekande vakter!

När det gäller fjärrtågen vore en bra början om det tydligt angavs var en viss vagn stannar, det har man ju nästan slutat med. Ännu bättre vore om man istället för vagnsnummer hade dörrnummer - att ingen tänkt på detta är ju helt otroligt!

På bussar och spårvagnar skulle det underlätta om man tillät påstigning genom alla dörrar, samt att inte biljettkontroll sker "i dörrhålet"...

Ja ju mer jag tänker på det - desto enklare framstår det att göra allting mycket bättre!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav LÅ1 » mån 20 maj, 2019 11:24

TKO skrev:När det gäller fjärrtågen vore en bra början om det tydligt angavs var en viss vagn stannar, det har man ju nästan slutat med. Ännu bättre vore om man istället för vagnsnummer hade dörrnummer - att ingen tänkt på detta är ju helt otroligt!


En del tåg har ju dörr mitt på vagnarna, och då finns det bara en dörr som stämmer med angivelsen på biljetten. Väl innanför dörren fin angivet i vilken riktning man ska gå för olika intervall av platsnummer. T.ex. MTR:s röda tåg har det så!

På X2000-tågen så är det målat på utsidan vilka platsnummer som dörren leder till. Men hur många tittar efter det? Bara jag? :roll: Problemet med att många går in i fel dörr är att det blir kaos i den trånga gången mellan sätena när folk och stora väskor ska mötas.

Om vagnarna har nummer så borde dörrarna kompletteras med en bokstav som markerats tydlig på biljetten. Och som påpekats tidigare, upplysningen om var en viss vagn stannar är under all kritik. Och samtidigt vill man minimera uppehållstiderna. Det går inte ihop.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13098
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav daniel_s » mån 20 maj, 2019 20:09

LÅ1 skrev:
TKO skrev:När det gäller fjärrtågen vore en bra början om det tydligt angavs var en viss vagn stannar, det har man ju nästan slutat med. Ännu bättre vore om man istället för vagnsnummer hade dörrnummer - att ingen tänkt på detta är ju helt otroligt!


En del tåg har ju dörr mitt på vagnarna, och då finns det bara en dörr som stämmer med angivelsen på biljetten. Väl innanför dörren fin angivet i vilken riktning man ska gå för olika intervall av platsnummer. T.ex. MTR:s röda tåg har det så!

På X2000-tågen så är det målat på utsidan vilka platsnummer som dörren leder till. Men hur många tittar efter det? Bara jag? :roll: Problemet med att många går in i fel dörr är att det blir kaos i den trånga gången mellan sätena när folk och stora väskor ska mötas.

Om vagnarna har nummer så borde dörrarna kompletteras med en bokstav som markerats tydlig på biljetten. Och som påpekats tidigare, upplysningen om var en viss vagn stannar är under all kritik. Och samtidigt vill man minimera uppehållstiderna. Det går inte ihop.



Vad är det för problem med att bara läsa skylten på dörren? De flesta ser ut att göra det. Sen finns de där ”ständiga förstagångsresenärerna” som gör allting fel, men de skulle inte vara ett dugg hjälpta av ännu fler bokstäver på dörrarna. De har tillräckliga problem att hitta rätt vagn, för att inte säga rätt tåg. (Eller rätt dag... :roll: )

Sen är det egentligen inget problem om folk kliver på i fel ände av vagnen, så länge de kliver på nån gång så tåget kan avgå. Det som skapar problem är ju när det blir stopp för att nån ska hålla på och krångla med sin väska eller när en barnfamilj tycker att de behöver kliva på först av alla för att det är mest tid kvar då... :|
daniel_s
 
Inlägg: 12014
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav LÅ1 » mån 20 maj, 2019 21:17

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
TKO skrev:När det gäller fjärrtågen vore en bra början om det tydligt angavs var en viss vagn stannar, det har man ju nästan slutat med. Ännu bättre vore om man istället för vagnsnummer hade dörrnummer - att ingen tänkt på detta är ju helt otroligt!


En del tåg har ju dörr mitt på vagnarna, och då finns det bara en dörr som stämmer med angivelsen på biljetten. Väl innanför dörren fin angivet i vilken riktning man ska gå för olika intervall av platsnummer. T.ex. MTR:s röda tåg har det så!

På X2000-tågen så är det målat på utsidan vilka platsnummer som dörren leder till. Men hur många tittar efter det? Bara jag? :roll: Problemet med att många går in i fel dörr är att det blir kaos i den trånga gången mellan sätena när folk och stora väskor ska mötas.

Om vagnarna har nummer så borde dörrarna kompletteras med en bokstav som markerats tydlig på biljetten. Och som påpekats tidigare, upplysningen om var en viss vagn stannar är under all kritik. Och samtidigt vill man minimera uppehållstiderna. Det går inte ihop.



Vad är det för problem med att bara läsa skylten på dörren? De flesta ser ut att göra det. Sen finns de där ”ständiga förstagångsresenärerna” som gör allting fel, men de skulle inte vara ett dugg hjälpta av ännu fler bokstäver på dörrarna. De har tillräckliga problem att hitta rätt vagn, för att inte säga rätt tåg. (Eller rätt dag... :roll: )

Sen är det egentligen inget problem om folk kliver på i fel ände av vagnen, så länge de kliver på nån gång så tåget kan avgå. Det som skapar problem är ju när det blir stopp för att nån ska hålla på och krångla med sin väska eller när en barnfamilj tycker att de behöver kliva på först av alla för att det är mest tid kvar då... :|

Jag upplever det som om alldeles för många går på närmaste dörren i rätt vagn, oavsett vilken plats de ska till. De tittar efter vagnsnumret som lyser fint innanför dörrens fönster. Informationen om platsnummer på dörren är det många som inte observerar. Och det ställer till oreda i vagnen när de som klivit på i rätt vagnsände möter de som klivit på i fel. Gäller nog framför allt vid utgångsstationerna där det normalt är flest påstigande.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13098
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav daniel_s » tis 21 maj, 2019 7:25

LÅ1 skrev:Jag upplever det som om alldeles för många går på närmaste dörren i rätt vagn, oavsett vilken plats de ska till. De tittar efter vagnsnumret som lyser fint innanför dörrens fönster. Informationen om platsnummer på dörren är det många som inte observerar. Och det ställer till oreda i vagnen när de som klivit på i rätt vagnsände möter de som klivit på i fel. Gäller nog framför allt vid utgångsstationerna där det normalt är flest påstigande.


Det räcker ju med att ett par stycken gör så för att du ska bli irriterad, men utifrån tidhållningsaspekten är detta inget som skapar förseningar. Att de möts inne i vagnen är inget som hindrar dörrstängningen, och som du säger är det vanligast vid utgångsstation där det som regel är flera minuter kvar till avgång. De som kommer i sista minuten bör ju i själva verket hoppa rakt in i första bästa dörr, undantag multade motorvagnar där man behöver hitta rätt tågdel (och där finns det en hel del tid att spara på att utveckla informationen!).
daniel_s
 
Inlägg: 12014
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav Verspieder » tis 21 maj, 2019 11:14

TKO skrev:Eftersom en övergåmng till "det japanska sättet" förmodligen förutsätter en övergripande förändring av samhållskulturen kan vi förhoppningsvis glömma alla idéer om att anamma detta. Det troligare är att det japanska samhället mer och mer blir likt vårt västeuropeiska, om inte annat för att inte den "stora befolkningen" skall vara ett minne blott. För att lite fritt citera Göran Perssons första maj-tal i Södertälje för några år sedan: "Ett samhällsklimat där människorna inte vill skaffa barn är i längden ohållbart"...


Det är nog ingen risk att japanerna måste anamma vårt halvdana småslarviga levnadssätt, och acceptera vår underbemanning. De genomför nu stora reformer med arbetskraftsinvandring, och redan i flera år har det varit gott om kineser, taiwaneser och koreaner som arbetar i servicebutikerna. Även om detta inte syns utåt så mycket, då dessa arbetskraftsinvandrare och deltidsarbetande studenter lärt sig språket väldigt bra. Dock återstår det att se när det liberaldemokratiska (i våra ögon konservativa) styret klurar ut att samhället behöver en hel del sociala reformer, såsom t.ex fler förskolor, för att folk ska anse sig ha tid och råd att skaffa barn.
Källa till personliga åsikter: Familjemedlem fast bosatt i Tokyo sedan 2011.
Verspieder
 
Inlägg: 2575
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Förseningar och dålig tidhållning i spårtrafiken

Inläggav Hechtwagen » sön 26 maj, 2019 18:23

Har noterat att det ofta är 3-4 spårvagnar samtidigt vid Sergels Torg, det tyder på tät trafik men det måste i så fall vara desto glesare trafik på andra delar av linjen då?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1988
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SW_, TKO och 2 gäster