Går mycket..Mycket dåligt för underhållaren Emtrain AB.

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Går mycket..Mycket dåligt för underhållaren Emtrain AB.

Inläggav CS » tis 12 mar, 2019 23:53

C12C3C3C12 skrev:Jaha så går det när man lägger ett underbud indirekt på uppmaning av SL. Stockholmståg visste ju vad det kostar att driva pendeltågstrafiken när dom lade sitt bud, gamla ledningen där kommer nog att göra "High five" när detta kommer ut. SL borde skämmas när dom gjorde pendeltågsupphandlingen.

Vislaren skrev:
daniel_s skrev:
Vislaren skrev:

Den har ju gjorts på ett otillbörligt sätt vilket sedan gjort att inte alla fick chansen!

Hur menar du då? Egentligen vore det ju väldigt konstigt om SL först riggade sina upphandlingar för att få in en viss entreprenör, för att sedan övergå till att göra livet svårt för vinnaren. Men det kanske är så affärslivet ska fungera, lite som ett kärleksförhållande, eller en anställning för den delen - orealistiska förväntningar och ett surt uppvaknande när världen efter en tid är precis som vanligt...

Genom att göra livet surt så slipper de betala något till Emtrain/Mtr, ett tag höll de inte med 100 miljoner då inte Emtrain/Mtr uppfyllde sina åtaganden!
För oss som jobbar i skiten står allt klart!

Menar du att TF skulle betala Emtrain/MTR även om de inte uppfyller sina åtaganden?
Om jag vore förlorande anbudsgivare skulle jag bli extremt förbannad om så var fallet.

Menar du att TF skulle aktivt skulle försvåra MTR/Emtrains uppdrag i förhållande till vad som stod i förfrågningsunderlaget till E24 eller uppdragskontraktet för E24?

SEKO vet mer om trafikavtalet om man vill fördjupa sina kunskaper
http://www.pendelforarna.se/wp-content/uploads/2016/09/1.-Uppdragsavtal-inklusive-definitioner-maskad-1718691_TMP.pdf
http://www.pendelforarna.se/information ... dling-e24/

Jag har inte tillgång till anbudspriserna men som jag förstod det hela vann MTR på kvalitet och inte pris jämfört med SJ. Däremot kan jag föreställa mig att TF under förhandlingarna frågade anbudsgivarna i slutrundan av den förhandlade upphandlingen vad respektive anbudsgivare kan göra åt priset. Det brukar gå till så när miljardkontrakt handlas upp. Och de som tycker fel låt vann brukar tycka att upphandlande enhet riggat upphandlingen till förmån för sin favorit och alla andra invektiv som man kan komma på. De som tycker fel låt vann brukar dock inte få rätt i domstol på de grunderna.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav Hechtwagen » ons 13 mar, 2019 17:25

Derdär med att vinna ett anbud på kvalité och inte och inte pris måste väl vara något sorts inofficiellt rekord i managementmumbojumbo?

Särskillt dom det mer än en gång hänt att den utlovade kvalitén så att säga varit av tämligen usel kvalité!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Hechtwagen » ons 13 mar, 2019 17:28

Emtrain gick 2017 cirka 8-10 miljoner back på en omsättning på drygt 400 miljoner, det är ju fikapengar i sammanhanget!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav daniel_s » ons 13 mar, 2019 18:19

Hechtwagen skrev:Derdär med att vinna ett anbud på kvalité och inte och inte pris måste väl vara något sorts inofficiellt rekord i managementmumbojumbo?

Särskillt dom det mer än en gång hänt att den utlovade kvalitén så att säga varit av tämligen usel kvalité!

Nu har jag läst alla lagar jag kan hitta och det verkar inte finnss något hinder mot att tillämpa helt olika kvalitetskriterier i anbudsbeömningen och i den skarpa driften. Alltså, man kan i utvärderingen tillmäta en [påstådd] kvalitetsfaktor höga poäng utan att sedan följa upp den överhuvudtaget. Och det är väl nästan det man gör; både tunnelbane- och pendeltågsavtalen är ju t ex produktionsavtal med i varje fall mycket små incitamentsinslag. Visst, man gör en massa mätningar och man kan få viten för en väldans massa saker, men det kan vara helt andra saker än det som operatören vann upphandlingen på! Ja incitamentsavtalen är det väl ungefär samma sak med, för den delen.
daniel_s

Inläggav TKO » ons 13 mar, 2019 19:06

Precis så är det Daniel. Tilldelning på 'kvalitetskriterier' innebär väldigt ofta att kontraktet går till beställarens favoritleverantör.
(Detta är ju bra om man ligger bra till men väldigt upprörande om man ligger 25% under i pris men ändå inte får jobbet. Överklaga kan man - men jag har aldrig varit med om det ändrat något. Och jag har ändå varit med ett tag!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav leifd » ons 13 mar, 2019 19:19

Man kan väl ändå stilla konstatera att det nog inte är helt enkelt att driva verksamhet med hög kvalitet, om man inte har personalen med sig.
Många tvingades ju in, för att de inte har några alternativ, medan andra som har möjligheter, lämnar, snabbt eller på sikt. Ändrar man sedan förutsättningarna och gör personalneddragningar, genom att hävda övertalighet och arbetsbrist, så gör man ju det hela ytterligare svårare att genomföra det man lovat.
Nu söker man personal med ljus och lyckta och frågan är väl om mycket pengar kan motivera duktiga människor att låta sig förslavas.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav BSB101 » ons 13 mar, 2019 19:30

Kvalitetskriterier eller inte, något utöver lägsta pris kan vara bra att kunna gå på.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » ons 13 mar, 2019 19:36

Ett bra (?) sätt som många seriösa (?) beställare använder sej av är att börja med en prekvalificering. Där ställs ett antal kvalitetskrav som hugade leverantörer skall visa att dom uppfyller. De som klarar detta får sedan lämna anbud, där tilldelning sker enbart efter pris.
Detta är oftast - enligt min ringa mening - både mer transparent och rättvist.

/TKO
TKO

Inläggav Lennart Petersen » ons 13 mar, 2019 20:39

Hechtwagen skrev:Emtrain gick 2017 cirka 8-10 miljoner back på en omsättning på drygt 400 miljoner, det är ju fikapengar i sammanhanget!

Må vara att du tycker det är fikapengar men meningen med verksamheten är väl inte att gå back utan visa plusresultat och avkastning till ägarna. Undantag då kan vara en uppstartperiod eller att man gör extraordinära avskrivningar.
Lennart Petersen

Inläggav daniel_s » ons 13 mar, 2019 21:09

Lennart Petersen skrev:
Hechtwagen skrev:Emtrain gick 2017 cirka 8-10 miljoner back på en omsättning på drygt 400 miljoner, det är ju fikapengar i sammanhanget!

Må vara att du tycker det är fikapengar men meningen med verksamheten är väl inte att gå back utan visa plusresultat och avkastning till ägarna. Undantag då kan vara en uppstartperiod eller att man gör extraordinära avskrivningar.

Ett dotterbolag behöver inte nödvändigtvis ha till uppgift att visa plusresultat. Det förekommer väl t o m att man använder olönsamma bolag för att minska ett koncernresultat så att man slipper betala en massa skatt. Inte för att det behövs i den här branschen... :roll:

Nu är väl iofs EMtrain delägt 50-50 (eller är det 51-49?) av två ägare så jag vet inte om det ovanstående är tillämpligt i just DET fallet!
daniel_s

Inläggav BSB101 » tor 14 mar, 2019 16:15

TKO skrev:Ett bra (?) sätt som många seriösa (?) beställare använder sej av är att börja med en prekvalificering. Där ställs ett antal kvalitetskrav som hugade leverantörer skall visa att dom uppfyller. De som klarar detta får sedan lämna anbud, där tilldelning sker enbart efter pris.

Vad som är bra eller inte kan man nog diskutera i oändlighet. Vi verkar dock vara överens om att någon typ av kvalitetskrav bör finnas samt att om det finns behövs en kvalitetssäkrad uppföljning av kvalitetskraven med vindhängande viten vid behov.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Hechtwagen » tor 14 mar, 2019 16:22

BSB101 skrev:
TKO skrev:Ett bra (?) sätt som många seriösa (?) beställare använder sej av är att börja med en prekvalificering. Där ställs ett antal kvalitetskrav som hugade leverantörer skall visa att dom uppfyller. De som klarar detta får sedan lämna anbud, där tilldelning sker enbart efter pris.

Vad som är bra eller inte kan man nog diskutera i oändlighet. Vi verkar dock vara överens om att någon typ av kvalitetskrav bör finnas samt att om det finns behövs en kvalitetssäkrad uppföljning av kvalitetskraven med vindhängande viten vid behov.

Upplever resenärerna att MTR har högre kvalité än Stockholmståg om man rensar för sådant son entteprenörerna inte kan påverka såsom nya tunnlar och vagnar?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Odd » tor 14 mar, 2019 18:55

Nej, för det är sådant som nya vagnar, nya stationer och pampiga invigningar som imponerar på folket.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tor 14 mar, 2019 19:39

Nu ska vi inte blanda ihop kvalitetskrav som kan ställas i en upphandling med de 'kvalitetsenkäter' som SL håller på med.

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » sön 17 mar, 2019 12:20

Hechtwagen skrev:Upplever resenärerna att MTR har högre kvalité än Stockholmståg om man rensar för sådant son entteprenörerna inte kan påverka såsom nya tunnlar och vagnar?

Upplevd kvalitet är inte samma sak som kvalitetskrav i en upphandling, men jag kan ändå försöka svara på din fråga. MTR tog över pendeltågstrafiken i mitten av december 2016. De gamla vagnarna var i princip redan utfasade när MTR tog över trafiken. Då låg kundnöjdheten på 68 procent. Citybanan togs i bruk i mitten av juli 2017. Kundnöjdheten för år 2017 låg på 73 procent, en ökning med 5 procentenheter. Ökningen anses företrädesvis bero på Citybanans moderna stationer. Det nya pendeltågsupplägget infördes i mitten av december 2017. Kundnöjdheten för år 2018 låg på 63 procent, en minskning med 10 procentenheter. Minskningen anses företrädesvis bero på missnöje med snabbtågskonceptet, bristande trafikutsättning samt störningar. Tryggheten ökade dock, möjligtvis tack vare de nya "pendelvärdarna". Vad är då MTR:s förtjänst? Främst den bristande trafikutsättningen på grund av personal- och vagnbrist. Nöjdheten med de nya stationerna och missnöjet med trafikutbudet beror ju inte på MTR.
Enceladus

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik