Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Hans Wibacke » fre 11 jan, 2019 21:41

Jag läste nyss en intressant rad i utkastet till sakpolitisk överenskommelse (pdf) mellan S, MP, C och L. Under punkt 28 fann jag följande:

Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022).
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 539
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav LÅ1 » fre 11 jan, 2019 22:25

Hans Wibacke skrev:Jag läste nyss en intressant rad i utkastet till sakpolitisk överenskommelse (pdf) mellan S, MP, C och L. Under punkt 28 fann jag följande:

Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022).

Det står mycket bra, och en hel del mindre bra, i det där dokumentet. Men vem tror att ens hälften kommer att genomföras?

Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Det skulle kunna vara samordning man är ute efter, så att en långpendlande Linköpingsbo kan använda en och samma månadsbiljett på lokaltrafiken hemma i Linköping, på tåget till Stockholm och sedan i SL-trafiken till arbetsplatsen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13196
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Lennart Petersen » lör 12 jan, 2019 1:43

LÅ1 skrev:[q
Det står mycket bra, och en hel del mindre bra, i det där dokumentet. Men vem tror att ens hälften kommer att genomföras?

Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Det skulle kunna vara samordning man är ute efter, så att en långpendlande Linköpingsbo kan använda en och samma månadsbiljett på lokaltrafiken hemma i Linköping, på tåget till Stockholm och sedan i SL-trafiken till arbetsplatsen.

Eller så är det regler för barn,ungdom,pensionär eller något helt annat som avses. Mycket diffust skrivet.
Och inget säger ju att det är just lokaltrafik som avses. ”All kollektivtrafik” är väl just all kollektivtrafik och då är det väl buss,flyg,färja, t-bana, X2000, MTR -express och rubbet.
Men dokumentet känns lite virrigt och ihoprafsat med delvis svepande meningar utan detaljer men på någon punkt häpnadsväckande detaljer som att Trafikverket ska ha rätt neka ett fordon i sådant skick att det riskerar att riva ned kontaktledningen..
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2150
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav BSB101 » lör 12 jan, 2019 8:47

Utreda saker och ting kan man alltid. Nu vill jag inte starta någon politiskt diskussion men det är rätt klart vem som på lång sikt vinner mest på denna överenskommelse.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2252
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Odd » lör 12 jan, 2019 10:40

Att ha ett nationellt biljettsystem för persontransporter i hela landet är ingen dum idé. Det tillämpas redan på flera ställen, i mer eller mindre omfattning.

I Storbritannien så är det väl ett gemensamt biljettsystem för järnvägstrafiken, oavsett om du skall åka med Great Western, Virgin eller något annat tågbolag så är biljetterna likadana och du kan köpa och hämta ut biljetterna oavsett operatör.

I Japan så har man gemensamt biljettsystem på järnvägen och om man vill åka med värdekort (motsv) så fungerar det nästan överallt oavsett var och vilket kort du använder, med några undantag. Jag antar att systemet där är frivilligt men att man har lyckas komma överens. Om du köper ett SUICA-kort och laddar på det med pengar så gäller det även regioner där man använde ICOCA eller PASMO. Och dessutom kan man ofta både köpa mat, handla i kiosk och en del automater och använda det för inträden och andra betalningar.

Att införa ett nationellt biljettsystem idag handlar snarare om interoperabilitet än fysiskt media. Hur biljetten hanteras bör därför inte detaljspecificeras utan reglerna skall då utformas så att de biljettmedier som introduceras kan användas överallt. Gamla biljettsystem skall alltså fasas ut. Vi ligger på gränsen till ett teknikskifte just nu där den fysiska biljetten mer och mer håller på att försvinna, och att den i stället läggs på olika former av apparater (mobiltelefoner, smarta klockor, direkt på konto- och kreditkortens chipp mm) men det bör alltid finnas kvar ett format som bärs på icke-elektroniskt format, dvs papper. När det gäller platsbokade biljetter så är det inget problem då man ju per definition endast kan sitta en person per plats, men när det gäller öppna biljetter så blir det lite tuffare, då kravet måste vara att informationen måste kunna kontrolleras att den inte är förfalskad. Exakt hur det skall gå till får man väl komma på. Det nationella biljettsystemet bör ju även omfatta inrikesflyg, som en del av transportsektorn.

Observera att detta gäller ett biljettsamarbete, inte ett taxesamarbete. Det är två helt olika saker.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4492
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Ulrik Berggren » mån 14 jan, 2019 21:41

Odd skrev:Att ha ett nationellt biljettsystem för persontransporter i hela landet är ingen dum idé. Det tillämpas redan på flera ställen, i mer eller mindre omfattning.

I Storbritannien så är det väl ett gemensamt biljettsystem för järnvägstrafiken, oavsett om du skall åka med Great Western, Virgin eller något annat tågbolag så är biljetterna likadana och du kan köpa och hämta ut biljetterna oavsett operatör.

I Japan så har man gemensamt biljettsystem på järnvägen och om man vill åka med värdekort (motsv) så fungerar det nästan överallt oavsett var och vilket kort du använder, med några undantag. Jag antar att systemet där är frivilligt men att man har lyckas komma överens. Om du köper ett SUICA-kort och laddar på det med pengar så gäller det även regioner där man använde ICOCA eller PASMO. Och dessutom kan man ofta både köpa mat, handla i kiosk och en del automater och använda det för inträden och andra betalningar.
[---]


Även (större delen av) Danmark samt Scweitz och Nederländerna har nationella system med kort som går att använda i hela respektive område. Borde inte vara omöjligt här heller trots att vårt land är mera heterogent...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Kantorn » tis 15 jan, 2019 10:49

LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7207
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav LÅ1 » tis 15 jan, 2019 11:16

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Ah ha, det finns kvar. Trodde det var historia. Har för mig att även länskorten i Örebro och Skaraborg funkade en gång i tiden. Det sistnämnda har inga kort längre, antar jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13196
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Kantorn » tis 15 jan, 2019 12:50

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Ah ha, det finns kvar. Trodde det var historia. Har för mig att även länskorten i Örebro och Skaraborg funkade en gång i tiden. Det sistnämnda har inga kort längre, antar jag.

De hade ett gemensamt gammalt "stoppa kortet i automaten"-system, och sedan bytte de i stort sett samtidigt till ett blippsystem.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7207
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Anders93 » tis 15 jan, 2019 19:55

Kantorn skrev:Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Även Blekinge och Halland använder sig av samma system som Skåne.
I Skåne går det att ha både reskassa och periodbiljett på samma kort, så förmodligen även i de andra länen.
Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.
Anders93
 
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 20 jul, 2015 17:32
Ort: Skåne

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Kantorn » ons 16 jan, 2019 11:04

Anders93 skrev:
Kantorn skrev:Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Även Blekinge och Halland använder sig av samma system som Skåne.
I Skåne går det att ha både reskassa och periodbiljett på samma kort, så förmodligen även i de andra länen.
Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.

Du har möjligen inte koll på om de övriga länen (Kronoberg, Jönköping, Halland) kommer följa efter?
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7207
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav bark » ons 16 jan, 2019 13:00

Anders93 skrev:Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.


Östgötatrafiken var, när de lanserade planerna på ett nytt biljettsystem, tydliga med att det är en gemensam teknikplattform men inte ett gemensamt biljettsystem.
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1726
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 10:22
Ort: Linköping

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Anders93 » ons 16 jan, 2019 16:25

Kantorn skrev:
Anders93 skrev:
Kantorn skrev:Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Även Blekinge och Halland använder sig av samma system som Skåne.
I Skåne går det att ha både reskassa och periodbiljett på samma kort, så förmodligen även i de andra länen.
Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.

Du har möjligen inte koll på om de övriga länen (Kronoberg, Jönköping, Halland) kommer följa efter?

Informationen kommer från Blekingetrafiken och det är bara de tre som nämns. Men vem vet, fler län kommer kanske ansluta senare, även de behöver ju förr eller senare byta ut sina biljettsystem.
Anders93
 
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 20 jul, 2015 17:32
Ort: Skåne

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Anders93 » ons 16 jan, 2019 16:30

Hittade nu info om att Hallandstrafiken, Kalmar Länstrafik, Jönköpings Länstrafik och Länstrafiken Kronoberg har ingått ett samarbete för ett nytt gemensamt biljettsystem.
Anders93
 
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 20 jul, 2015 17:32
Ort: Skåne

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Kantorn » tor 17 jan, 2019 11:24

Anders93 skrev:Hittade nu info om att Hallandstrafiken, Kalmar Länstrafik, Jönköpings Länstrafik och Länstrafiken Kronoberg har ingått ett samarbete för ett nytt gemensamt biljettsystem.

Tack!
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7207
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Enceladus » tis 22 jan, 2019 0:00

Lennart Petersen skrev:Eller så är det regler för barn,ungdom,pensionär eller något helt annat som avses. Mycket diffust skrivet.


Det står ju ganska tydligt att det handlar om ett gemensamt biljettsystem, inte en gemensam taxa. Det blir upp till varje enskild aktör att bestämma priser och rabatter. Men alla aktörer tvingas acceptera samma reskassa.

Nationellt system för kollektivtrafik införs

DN skrev:Hon exemplifierar med att lösningen snarare kommer att bli som att köpa ett mjölkpaket. Det kan du göra överallt i landet och med samma kort – men priset är inte identiskt.


Förslaget är utmärkt och kommer inte en dag för tidigt. :D

Mer oroande är att det enligt överenskommelsen inte tillförs mer pengar utöver de 700 miljarderna från den nationella planen samtidigt som både höghastighetsbanorna och Norrbotniabanan lovas byggas. Ombyggnaden av Märsta station behövde redan slopas i den förra planen för att planeringen av dessa projekt skulle intensifieras. Om inte hela infrastrukturpotten ökar så riskerar de befintliga väg- och järnvägssystemen att bli kraftigt eftersatta med ännu färre investeringar! :evil:

(För övrigt tror jag att Norrbotniabanan är viktigare än höghastighetsbanorna. Kostnaden uppskattas till cirka 30 miljarder, vilket är betydligt billigare än höghastighetsbanorna. Nyttan är också mindre, men inte tio gånger mindre. Det blir också enklare att straffbeskatta andra trafikslag om en större del av landet har tillgång till järnväg. Och mer skatt kommer att behövas om infrastrukturen inte ska kollapsa i framtiden.)
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Odd » tis 22 jan, 2019 7:14

Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4492
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav ADDE » tis 22 jan, 2019 15:06

Odd skrev:Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.

Det beror på. I artikeln har det inte specificerats hur det nationella systemet ska utformas eller fungera, utan att man ställer krav på att det ska införas ett sådant system!

Et förslag jag skulle kunna ha är att systemet tillåter kortbetalningar och mobilbetalningar via NFC, men att man har ett resekort där man kan fylla i periodkort. Kortet lär nog utformas så den kan ha i sig flera periodkort, både från samma län såväl som fråm flera olika län som ska fungera tillsammans! Sedan har varje län sin egen app för att köpa biljetter för de som inte har apple pay, google pay eller motsvarande som tillåter mobil-NFC. Då är det appen som sköter detta.

Bästa vore om även SJ och andra aktörer som kör långdistans hoppar på denna system!
Senast redigerad av ADDE tis 22 jan, 2019 15:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav LÅ1 » tis 22 jan, 2019 15:09

ADDE skrev:
Odd skrev:Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.

Det beror på. I artikeln har det inte specificerats hur det nationella systemet ska utformas eller fungera, utan att man ställer krav på att det ska införas ett sådant system!

Och parallella lokala system kan ju tillåtas ändå, menar du?
Det verkar rimligt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13196
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav ADDE » tis 22 jan, 2019 15:10

LÅ1 skrev:
ADDE skrev:
Odd skrev:Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.

Det beror på. I artikeln har det inte specificerats hur det nationella systemet ska utformas eller fungera, utan att man ställer krav på att det ska införas ett sådant system!

Och parallella lokala system kan ju tillåtas ändå, menar du?
Det verkar rimligt.

inte helt omöjligt. jag redigerade mitt inlägg ovan med ett förslag:

ADDE skrev:Et förslag jag skulle kunna ha är att systemet tillåter kortbetalningar och mobilbetalningar via NFC, men att man har ett resekort där man kan fylla i periodkort. Kortet lär nog utformas så den kan ha i sig flera periodkort, både från samma län såväl som fråm flera olika län som ska fungera tillsammans! Sedan har varje län sin egen app för att köpa biljetter för de som inte har apple pay, google pay eller motsvarande som tillåter mobil-NFC. Då är det appen som sköter detta.

Bästa vore om även SJ och andra aktörer som kör långdistans hoppar på denna system!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster