Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Hans Wibacke skrev:Jag läste nyss en intressant rad i utkastet till sakpolitisk överenskommelse (pdf) mellan S, MP, C och L. Under punkt 28 fann jag följande:
Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022).
LÅ1 skrev:[q
Det står mycket bra, och en hel del mindre bra, i det där dokumentet. Men vem tror att ens hälften kommer att genomföras?
Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.
Det skulle kunna vara samordning man är ute efter, så att en långpendlande Linköpingsbo kan använda en och samma månadsbiljett på lokaltrafiken hemma i Linköping, på tåget till Stockholm och sedan i SL-trafiken till arbetsplatsen.
Odd skrev:Att ha ett nationellt biljettsystem för persontransporter i hela landet är ingen dum idé. Det tillämpas redan på flera ställen, i mer eller mindre omfattning.
I Storbritannien så är det väl ett gemensamt biljettsystem för järnvägstrafiken, oavsett om du skall åka med Great Western, Virgin eller något annat tågbolag så är biljetterna likadana och du kan köpa och hämta ut biljetterna oavsett operatör.
I Japan så har man gemensamt biljettsystem på järnvägen och om man vill åka med värdekort (motsv) så fungerar det nästan överallt oavsett var och vilket kort du använder, med några undantag. Jag antar att systemet där är frivilligt men att man har lyckas komma överens. Om du köper ett SUICA-kort och laddar på det med pengar så gäller det även regioner där man använde ICOCA eller PASMO. Och dessutom kan man ofta både köpa mat, handla i kiosk och en del automater och använda det för inträden och andra betalningar.
[---]
LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.
Kantorn skrev:LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.
Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.
LÅ1 skrev:Kantorn skrev:LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.
Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.
Ah ha, det finns kvar. Trodde det var historia. Har för mig att även länskorten i Örebro och Skaraborg funkade en gång i tiden. Det sistnämnda har inga kort längre, antar jag.
Kantorn skrev:Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.
Anders93 skrev:Kantorn skrev:Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.
Även Blekinge och Halland använder sig av samma system som Skåne.
I Skåne går det att ha både reskassa och periodbiljett på samma kort, så förmodligen även i de andra länen.
Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.
Anders93 skrev:Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.
Kantorn skrev:Anders93 skrev:Kantorn skrev:Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.
Även Blekinge och Halland använder sig av samma system som Skåne.
I Skåne går det att ha både reskassa och periodbiljett på samma kort, så förmodligen även i de andra länen.
Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.
Du har möjligen inte koll på om de övriga länen (Kronoberg, Jönköping, Halland) kommer följa efter?
Anders93 skrev:Hittade nu info om att Hallandstrafiken, Kalmar Länstrafik, Jönköpings Länstrafik och Länstrafiken Kronoberg har ingått ett samarbete för ett nytt gemensamt biljettsystem.
Lennart Petersen skrev:Eller så är det regler för barn,ungdom,pensionär eller något helt annat som avses. Mycket diffust skrivet.
DN skrev:Hon exemplifierar med att lösningen snarare kommer att bli som att köpa ett mjölkpaket. Det kan du göra överallt i landet och med samma kort – men priset är inte identiskt.
Odd skrev:Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.
ADDE skrev:Odd skrev:Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.
Det beror på. I artikeln har det inte specificerats hur det nationella systemet ska utformas eller fungera, utan att man ställer krav på att det ska införas ett sådant system!
LÅ1 skrev:ADDE skrev:Odd skrev:Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.
Det beror på. I artikeln har det inte specificerats hur det nationella systemet ska utformas eller fungera, utan att man ställer krav på att det ska införas ett sådant system!
Och parallella lokala system kan ju tillåtas ändå, menar du?
Det verkar rimligt.
ADDE skrev:Et förslag jag skulle kunna ha är att systemet tillåter kortbetalningar och mobilbetalningar via NFC, men att man har ett resekort där man kan fylla i periodkort. Kortet lär nog utformas så den kan ha i sig flera periodkort, både från samma län såväl som fråm flera olika län som ska fungera tillsammans! Sedan har varje län sin egen app för att köpa biljetter för de som inte har apple pay, google pay eller motsvarande som tillåter mobil-NFC. Då är det appen som sköter detta.
Bästa vore om även SJ och andra aktörer som kör långdistans hoppar på denna system!
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster