Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav Stefan Widén » lör 29 dec, 2018 13:34

Ser fram mot när alla får sitt chipp inmonterat i handen och det räcker med att lägga handen mot en läsare. för större belopp kanske man behöver en kod till så man inte av misstag gör "betalningar" idag är det väl upp till 200 man bara blippar kortet.

Självklart skall det kunna gälla som ID/körkort osv hela DNA kedjan finns givetvis...

Är man nervös för oönskad övervakningen får man väl lägga in ett filter så man måste vara typ 25 cm från en läsare....

Eller så accepterar man full övervakning.... Måste i alla fall vara polisens våta dröm då man lättare kan spåra tjuvar osv.

Stefan som nu svävat ut i framtiden.....
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Odd » lör 29 dec, 2018 20:10

Framtiden? Tja.. Jag är lite mer tveksam till funktioner för realtidsidentifiering och att operera in id-chip.

Det stora problemet med övervakningssamhället är inte vad som spåras och registreras om dig idag utan vad informationen kan komma att användas till i framtiden.

Scenario: Låt säga att du idag köper liberal litteratur online och besöker liberalt inriktade hemsidor. Om 50 år tar en regim över som inför ett system som bygger på social ranking, där medborgare som har "lojala" preferenser belönas med fördelar i samhället, som att tex tillåtas att resa friare inom landet och kanske utomlands, men andra medborgare nekas lån, jobb eller ekonomiska tjänster bland annat pga att deras far eller farföräldrar hade uppfattningar som inte är i linje med regimens.

Vi kan aldrig veta vad information som samlas in om oss idag kan komma att användas till i framtiden. Bland annat därför är dagens elektroniska betalsystem inte bara problematiska utan även en fara för framtiden.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » lör 29 dec, 2018 20:57

Precis så, Odd!
Man kan också applicera det hela i historiskt tid. Den som bodde i östra Tyskland på 30- och 40-talen och som gjorde allt rätt, sett ur de styrandes perspektiv, skulle få problem på DDR-tiden. Om allt registrerades och dessa registrerade data bearbetade.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav BSB101 » sön 30 dec, 2018 12:52

Stefan Widén, det du beskriver är inte framtiden utan finns redan idag. Inte fullt ut i Sverige men likväl finns det och då i länder som ses som både demokratiska och västvärlden. Chip i huden kan du få inopererat idag och total övervakning finns så nära som i London eller på visa allmänna platser i Sverige. Enligt förespråkarna borde London vara paradiset på jorden med noll risk att bli rånad, överfallen eller råka ut för annan brottslighet i dem centrala delarna.
BSB101

Inläggav LÅ1 » sön 30 dec, 2018 23:46

Här är en debattartikel som jag håller med helt och hållet. Fast jag utgår ifrån att butiker tar kontanter om de inte har väl synliga skyltar om motsatsen. Alltså jag letar inte efter finstilta skyltar vid ingången.

"Debatt: Kontantfria butiker är en styggelse"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » mån 31 dec, 2018 1:59

LÅ1 skrev:Här är en debattartikel som jag håller med helt och hållet. Fast jag utgår ifrån att butiker tar kontanter om de inte har väl synliga skyltar om motsatsen. Alltså jag letar inte efter finstilta skyltar vid ingången.

"Debatt: Kontantfria butiker är en styggelse"

Två gånger i år har jag råkat ut för att kort inte funkat i matbutiken, ena gången mitt eget fel,när jag hade fel kort och den andra när systemet låg nere av någon anledning. Märkligt också att man inte har kvar reservsystem för kortbetalning, förr drog man ju en slip som man signerade och så legitimerade man sig. Nu går det mot att allt bara ska blippas och helst konyaktlöst så snabbt som möjligt. Och så snabbt som möjligt är just vad som kan i träffa med de nu frekventa bankbedrägerierna mot person. Nog måste väl bankerna ha ett ansvar när man utvecklat system där man sekundsnabbt kan föra över hela livets besparingar bara man får tillgång till koderna. Mina konton har ett lås mot överföring till utland men som en bankman sa : ”det går ju att kringgå”. t.ex via en målvakt som skickar vidare. I en forntid var man tvungen att fysiskt infinna sig på ett bankkontor, legitimera sig och visa bankbok eller kontobevis för att något skulle flyttas. Nu kan hur mycket som helst flyttas och bankerna säger att kunden varit oaktsam...hmmm !! Det är väl inget fel att månatliga utgifter som en hyra och liknande ska kunna betalas bekvämt och snabbt men för lite större belopp, nivå kan man ju avgöra själv borde man väl kunna ha ett system med fördröjning något dygn innan överföring sker och under tiden underättas kunden på lämpligt sätt att en överföring är på gång.
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » mån 31 dec, 2018 17:31

För att kunna överföra dina livsbesparingar behöver man ha tillgång till din inloggning till internetbanken. Att ha internetbank är frivilligt och tror det eller ej, det går att leva ett helt normalt liv utan internetbank. Ett annat sätt är gammal klastiskt urkundsförfalskning.

Jag och signaturen LÅ1 har många gånger olika åsikter men dennes signatur stämmer bra. Om man värnar om något får man se till att använda detta. Det går inte efteråt komma och klaga på att kvartsbutiken lagt när när man själv handlat på storköpet tre kilometer bort hela tiden.
BSB101