Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
LÅ1 skrev:Här är en debattartikel som jag håller med helt och hållet. Fast jag utgår ifrån att butiker tar kontanter om de inte har väl synliga skyltar om motsatsen. Alltså jag letar inte efter finstilta skyltar vid ingången.
"Debatt: Kontantfria butiker är en styggelse"
BSB101 skrev:För att kunna överföra dina livsbesparingar behöver man ha tillgång till din inloggning till internetbanken. Att ha internetbank är frivilligt och tror det eller ej, det går att leva ett helt normalt liv utan internetbank. Ett annat sätt är gammal klastiskt urkundsförfalskning.
Jag och signaturen LÅ1 har många gånger olika åsikter men dennes signatur stämmer bra. Om man värnar om något får man se till att använda detta. Det går inte efteråt komma och klaga på att kvartsbutiken lagt när när man själv handlat på storköpet tre kilometer bort hela tiden.
Lennart Petersen skrev:BSB101 skrev:För att kunna överföra dina livsbesparingar behöver man ha tillgång till din inloggning till internetbanken. Att ha internetbank är frivilligt och tror det eller ej, det går att leva ett helt normalt liv utan internetbank. Ett annat sätt är gammal klastiskt urkundsförfalskning.
Jag och signaturen LÅ1 har många gånger olika åsikter men dennes signatur stämmer bra. Om man värnar om något får man se till att använda detta. Det går inte efteråt komma och klaga på att kvartsbutiken lagt när när man själv handlat på storköpet tre kilometer bort hela tiden.
Du lyckas alltid komma med någon invändning... Visst är det frivilligt att ha Internetbank men väldigt många , om inte rentav de flesta har det. Och det säger sig väl självt att man inte ska lämna ut inloggning men ändå händer det ju frekvent att folk går på telefonbedragare som inger förtroende.
Jag tycker inte alls det vore orimligt med en fördröjning för överföring av mycket stora belopp som en säkerhet och kanske något mer än att bara knappa in siffror i en inloggning.
Uppenbarligen är ju det här ett problem eftersom många nu blir lurade.
BSB101 skrev:[
Invändig för visa, verkligheten för andra. Nu skrev du inget om att du ville införa en tidsfördröjning. Jag ser inget problem med detta. Kom gärna med förslag på hur man skulle kunna öka säkerheten.
Det kommer alltid finnas människor som är lättlurade och här tror jag det är information som gäller om man vill minska denna grupp. Det finns alltid en avvägning för avvägning mellan säkerhet och praktisk användning. Det går dock aldrig att få en sådan stor säkerhet att den sista lättlurade personen inte blir drabbad så länge vi inte omyndighetsförklarar alla människor.
Lennart Petersen skrev:BSB101 skrev:[
Invändig för visa, verkligheten för andra. Nu skrev du inget om att du ville införa en tidsfördröjning. Jag ser inget problem med detta. Kom gärna med förslag på hur man skulle kunna öka säkerheten.
Det kommer alltid finnas människor som är lättlurade och här tror jag det är information som gäller om man vill minska denna grupp. Det finns alltid en avvägning för avvägning mellan säkerhet och praktisk användning. Det går dock aldrig att få en sådan stor säkerhet att den sista lättlurade personen inte blir drabbad så länge vi inte omyndighetsförklarar alla människor.
”Invändig för visa , verkligheten för andra” , förstår inte ett smack vad det betyder.
Hade du nu läst mitt inlägg så föreslog jag faktiskt en tidsfördröjning för stora överföringar av kapital från konton. T.ex en tidsfördröjning på något dygn och under tiden underrättas kunden på lämpligt sätt att en överföring är på gång. Belopp och tid för fördröjning ska kunden kunna ställa in själv. Som jag ser det är det alldeles för lätt att föra över stora kapitalsummor och verkligheten talar väl sitt språk när det här närmast exploderat i omfattning med tusentals drabbade och många av dom verkar vara genomsnittsmänniskor som bara gått på dessa förslagna bedragare. Och även den som inser att något är galet kan råka illa ut ,ett exempel kan vara : bedragare ringer upp , förefaller trevlig och sympatisk och säger sig vara från banken. Det går att manipulera så att bankens telefonnummer visas i presentatören. Varnar för att stora överföringar är på gång och ber att få hjälpa till bara nu kunden vill identifiera sig med bank-id .... Kunden är varnad och lägger nu på luren. Under tiden har bedragaren loggat in ”halvvägs” hos banken med kundens personnummer som kanske är lika med personkontot. Och vad gör folk som blivit uppringda så ? Jo många kopplar upp sog direkt till banken för att se om något hänt med kontot. Och då har bedragaren som redan är halvvägs i uppkopplingen förtur när det kommer bekräftelse i form av bank-id. Det är ett scenario av många hur bedragare kan agera. Så min åsikt är att det är för lätt och går för snabbt att föra över stora kapitalsummor. Det är bankerna som ställt till med allt detta, och man har numera inte mycket val till annat än Internetbank när t.ex fysiska bankkontor blir allt sällsyntare. Det ska vara enkelt att beyala vardagliga räkningar men det behöver inte nödvändigt vara enkelt att flytta ett helt livs besparingar, såg en intervjuas som blivit av med ett 6-siffrigt belopp.
BSB101 skrev:[q
Läste du ens inlägget du svarade på? Jag har inget emot att man inför en fördröjning, frivillig så klart. Som sagt kommer det alltid finns lättlurade personer och det kan knappast vara samhällets ansvar att skydda dessa hela tiden.
Lennart Petersen skrev:BSB101 skrev:[q
Läste du ens inlägget du svarade på? Jag har inget emot att man inför en fördröjning, frivillig så klart. Som sagt kommer det alltid finns lättlurade personer och det kan knappast vara samhällets ansvar att skydda dessa hela tiden.
Ja det klart att jag läser de inlägg jag svarar på . Och om du läst mina inlägg så skrev jag förslag om tidsbegränsning för stora transaktioner både i mitt första och andra inlägg om bankbedrägerier. Och ja det är faktiskt samhällets ansvar att skydda svaga och utsatta , som kan vara godtrogna dementa äldre. Det rapporteras ju om hur det här på kort tid blivit ett jätteproblem och polisen har inte ens resurser att utreda allt. Och självklart anser jag att bankerna har ett ansvar, det är dom som infört dessa system som medger att på ett enkelt och snabbt sätt låta en persons samlade besparingar fara iväg hur lätt som helst. Och betänk att på många orter finns numera inga fysiska bankkontor, om man nu anlitar en bank som fortfarande har sådana kontor...
BSB101 skrev:[q
Med andra ord vill du i princip till en omyndighetsförklaring av Sveriges befolkning? Vem ska anser du ska företräda oss tio miljoner?
Lennart Petersen skrev:BSB101 skrev:[q
Med andra ord vill du i princip till en omyndighetsförklaring av Sveriges befolkning? Vem ska anser du ska företräda oss tio miljoner?
Envar ska naturligtvis ha rätt att disponera sina pengar efter eget val och om så önskas även skänka bort dom efter eget fritt val. Men inte behöva utsättas för bedragare. Och självklart är det samhällets uppgift att så långt det är möjligt stävja bedrägerier och det borde även vara bankernas uppgift att i mäjligaste mån skydda kundernas pengar.
Lennart Petersen skrev:Envar ska naturligtvis ha rätt att disponera sina pengar efter eget val ...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster