Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav Per Lind » tis 11 dec, 2018 15:21

Idag, tisdag 11/12 2018 låg Swish nere hos alla banker.
6 timmar.
-Per
Senast redigerad av Per Lind ons 12 dec, 2018 9:55, redigerad totalt 1 gång.
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav TKO » tis 11 dec, 2018 15:28

Jag antar det är en lika stor brist att jag inte har svisj som att jag inte har någon Volvo!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Odd » tis 11 dec, 2018 20:55

Att hela Swish är nere då och då säger ju egentligen mer om implementationen än om konceptet.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Per Lind » ons 12 dec, 2018 9:54

Konceptet är bra med Swish och kort men det visar på hur känsligt elektroniska system är.
Både kort/swish och kontanter behövs.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav BSB101 » fre 14 dec, 2018 19:29

Vi som bor i utanför bubblan i Årsta har med hjälp av fältstudier kunnat se att man verken behöver Volvo eller en ICA Maxi för att kunna ha en planering som sträcker sig längre än några timmar. Vi utanför bubblan i Årsta behöver inte ens veckohandla vår mat för att kunna se till at det finns en lagom variation i kylskåpet vid ett givet tillfälle.

Gällande rationella val är det en högst individuell och ovetenskaplig bedömning vad som är rationellt. Det mesta som vi i Sverige omger oss med och anser är rationella val skulle vi utan problem klara oss utan. Själv anser jag exempelvis att mitt inköp av cykel, lastcykel och bil är rationella val då detta underlättar min vardag.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » fre 14 dec, 2018 22:05

Och så säger dom att sollentunabor inte är gnälliga...
Så signaturen 'BSB' har ständigt både högrev och färsk lax i kylskåpet? Skulle inte tro det.
Gå nu till svarts tavlan och skriv 100 gånger:
'Jag hade fel'.

Eventuellt utdelas absolution...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav BSB101 » fre 14 dec, 2018 22:29

Signaturen TKO visar än en gång sin vilja att missförstå så fort verkligheten inte passar han. Årstabubblan verkar bar bli tjockare.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav daniel_s » lör 15 dec, 2018 10:38

Bubbla kan du vara själv! Inte för att jag vet vad det egentligen är, men det verkar ju som att när man inte gillar vad andra säger så kan man tillskriva dem egenskapen att vara i en bubbla, och därigenom har man tydligen bevisat att man själv är bättre!
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 15 dec, 2018 17:52

daniel_s skrev:Bubbla kan du vara själv! Inte för att jag vet vad det egentligen är, men det verkar ju som att när man inte gillar vad andra säger så kan man tillskriva dem egenskapen att vara i en bubbla, och därigenom har man tydligen bevisat att man själv är bättre!

Ja, du Daniel, det verkar ofta vara så att det hos vissa är frågan om att ge igen för något gammalt groll snarare än att diskutera sakfrågan. Vederbörandes motto " helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley" verkar ju stämma överens med inläggets innehåll, det är bara smileyn som saknas!

Hälsar Cassandra - som inte har för avsikt att diskutera själva sakfrågan, i varje fall inte nu.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav 643 » lör 15 dec, 2018 20:23

Det finns enstaka affärer och framför allt restauranger som BARA tar kontanter...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav LÅ1 » lör 15 dec, 2018 22:59

643 skrev:Det finns enstaka affärer och framför allt restauranger som BARA tar kontanter...

På ett Västtrafiktåg skulle jag fylla på reskassa, eller motsvarande, och då dög bara kontanter. Likadant när jag skulle köpa en lokalhistorisk tidning på ett bibliotek nyligen. Jag blir lika glad varje gång! :D

Men vilka restauranger vägrar kort? Jag upplever det som att det är vanligare att restauranger vägrar kontanter än att de accepterar dem.

När det gäller restaurangkedjor så tar amerikanska sådan normalt kort.
McDonalds tar kontanter, men Burger King verkar vara på väg att avskaffa dem.
Starbucks tar kontanter, men Espresso House gör det inte, med ett undantag.
Pizza Hut tar kontanter!
(På Espresso House i NK kan man betala med reda pengar. Skulle gissa att det är ett krav för att få driva verksamhet i varuhuset.)

En kort historisk tillbakablick:
Ikea dröjde länge med att ta andra betal- eller kreditkort än deras egna.
Drottninggatans bok & bild, en lågprisbokhandel i Stockholm, dröjde länge med att acceptera några kort. Bara kontanter gällde.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 22 dec, 2018 0:35

Här är en insiktsfull ledare: "Kontantfritt – en mardröm".
LÅ1

Inläggav BSB101 » lör 22 dec, 2018 9:25

Uppenbarligen gillar kunderna att betala med kort för annars skulle butikernas "förtjänst" sjunka. Att raljera gällande rånrisken visar på en låg kontakt med verkligheten och alla dessa tusentals personer som dagligen lever med risken och alla personer som dagligen blir utsatta för rån och rånförsök. Hela artikeln får ett E- och artikelförfattaren får rådet att slipa på sina argument.
BSB101

Inläggav LÅ1 » lör 22 dec, 2018 12:00

BSB101 skrev:Uppenbarligen gillar kunderna att betala med kort för annars skulle butikernas "förtjänst" sjunka. Att raljera gällande rånrisken visar på en låg kontakt med verkligheten och alla dessa tusentals personer som dagligen lever med risken och alla personer som dagligen blir utsatta för rån och rånförsök. Hela artikeln f
år ett E- och artikelförfattaren får rådet att slipa på sina argument.

Tydligen vek försäljningen tillräckligt mycket för att Lindex skulle ändra sig. "Modekedjan viker sig – kunderna får betala med kontanter i butiken".

När det gäller rån så rånas och bestjäls butiker på varor i brist på kontanter. Det finns en hel del säkerhetsalternativ för kontanter. På ett ställe har jag t.o.m. fått mata in sedlarna själv i en box, inte bara mynten. Kanske av hygienskäl?

Vem tjänar mest på kontantlösheter? Bankerna, som med oligopolets makt kan ta bra betalt. Vågar inte lämpliga myndigheter utreda kartellsamarbete här?
LÅ1

Inläggav BSB101 » lör 22 dec, 2018 18:07

En stor del av kunderna betalar med kort så "förtjänsten" för butikerna verkar fungera. Skillnaden mellan rån och stöld och upplevelsen för personalen hoppas jag inte behöva beskriva, skillnaden är rätt markant.

Jag argumenterar inte för en helt kontantfritt samhälle men artikelns argument får mig att tänka "tänk om, tänk rätt". Artikeln är uppenbart en produkt utan kontakt med verkligheten.
BSB101

Inläggav LÅ1 » lör 22 dec, 2018 18:35

BSB101 skrev:En stor del av kunderna betalar med kort så "förtjänsten" för butikerna verkar fungera. Skillnaden mellan rån och stöld och upplevelsen för personalen hoppas jag inte behöva beskriva, skillnaden är rätt markant.

Jag argumenterar inte för en helt kontantfritt samhälle men artikelns argument får mig att tänka "tänk om, tänk rätt". Artikeln är uppenbart en produkt utan kontakt med verkligheten.

Jo, men även kontantlösa butiker kan rånas. På varor. Även om regelrätta stölder nog är vanligare.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 22 dec, 2018 21:34

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:En stor del av kunderna betalar med kort så "förtjänsten" för butikerna verkar fungera. Skillnaden mellan rån och stöld och upplevelsen för personalen hoppas jag inte behöva beskriva, skillnaden är rätt markant.

Jo, men även kontantlösa butiker kan rånas. På varor. Även om regelrätta stölder nog är vanligare.

Kom på att det förekommit rånförsök mot kontantlösa bankkontor. Kanske inte så vanligt, men när det händer så är ju personalen verkligen utsatta. De har ju inga pengar i kassan att lämna ut.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 29 dec, 2018 0:39

Kontantlösa Ikea accepterar trots allt kontanter! Åtminstone under testperioden i Gävle. Och åtminstone för dem som inte har möjlighet att betala med kort. Men om jag kan betala med kort, men inte vill?
"Antingen är det möjligt att betala med kontanter på Ikea eller så är det inte det!"
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » lör 29 dec, 2018 3:24

Och nästan i sluttampen på året så kom kontanter till nytta. Tre gånger i rad sa kortläsaren oförklarligt ifrån : ”köp medges ej”. Och tre försök är max. Men plånbokens innehåll räddade det hela, plus förstås att butiken fortfarande tar cash så man återvände hem tryggt med välfyllda matkassar och slapp svält. Lite oroligt undrade man om någon bedragare länsat kontot eller något liknande inträffat. Nej allt fanns kvar intakt, tänkte ringa banken och tog fram kortet. Det var ett gammalt utgånget kort som jag inte slängt (!!) och nu råkat lägga överst i kortbunten. Saxen fick göra sitt och det giltiga kortet funkade som det skulle.
Lennart Petersen

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 29 dec, 2018 10:18

Jag var i Stockholm i helgen och konstaterade att den sista(?) bastionen fallit. Gröna Jägaren har börjat ta acceptera kortbetalning. Fram till helt nyligen tog man enbart kontanter. Men hade en minibank inne i lokalen för de som enbart hade kort. Motiveringen var att det går så mycket snabbare med kontantbetalning. Man kunde helt enkelt köra med mindre personal. Samt antagligen att cash boostar dricksen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt