Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 20 okt, 2018 17:58

Jag hittade ett gammalt pressmeddelande från MTR: MTR vann pendeltågsupphandlingen i Stockholm

MTR Nordic skrev:Antal resenärer: 87 miljoner per år, vilket är nära hälften av Sveriges årliga tågresor (tunnelbanans 330 miljoner resenärer ej medräknade).

Dessa siffror är inte förenliga med Trafikförvaltningens presentation (se ovan). Visserligen har siffrorna några år på nacken, men det är en enorm skillnad mellan hälften och en femtedel.

En annan miss kan hittas här: Påstigande med tåg

Helsingborgs stad skrev:Skånetrafiken, som ansvarat för statistiken, har tyvärr inte kunnat rapportera in dessa siffror under 2017 på samma sätt som tidigare, varför det saknas statistik från detta år.

Normalt brukar Skånetrafiken vara väldigt bra på att rapportera in siffror, men tydligen inte i år.
Enceladus

Inläggav Ute och åker » tor 15 nov, 2018 16:16

Jag vet inte riktigt i vilken pendeltågsgren, förlåt pendeltågstråd, jag ska stoppa in den här lilla blänkaren, apropå en nu aktuell händelse. Men jag finner den här tråden som den senaste som är lite mer allmän och inte handlar om någon specifik sak. Notisen har i alla fall i högsta grad med Framtida pendeltågstrafik att göra. Det finns en aktuell chat (från igår) med Trafikverket på följande sida, om signalfel, punktlighet och allt möjligt annat: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/elfel-stoppar-alla-tag-soderut.

Det finns ju diskussioner om vändspår i forumet, men jag har inte sett fler vändspår i Upplands Väsby nämnas här tidigare som prioriterad plats (ber in överseende om jag missat det), så därför lyfter jag det (fyrspår söder om Uppsala har nämnts tidigare, men återger det för att "Till detta" i citatet ska bli begripligt). Ska nämnas också att svaret kommer på en fråga från en person i Sollentuna.

Kl 12.09 i chatten sägs: "Vi vet att det behövs fler spår norr om Stockholm och det är därför som bl.a. fyrspårsutbyggnaden till Uppsala nu prioriteras. Till detta behövs det även .s.k. fler vändspår vid Upplands Väsby för att kunna har fler alternativ för SL pendeln vid störningar men även för att bättre kunna hantera denna mängden av pendeltåg som SLL vill att vi ska säga OK till i pendelsystemet."

Senare i chatten sägs också: "Däremot behövs betydligt fler spår att köra på för att möte det ständigt ökande resandet här i Sverige. Annars riskerar vi får för små marginaler att snabbt kunna räta upp fel som blivit." Observera hur tydligt det i chatten framhålls att fler spår handlar inte bara om att man ska utgå från att få ökad kapacitet, utan också om att få bättre marginaler mot störningar.
Ute och åker

Inläggav Enceladus » fre 16 nov, 2018 6:50

Ute och åker skrev:Det finns ju diskussioner om vändspår i forumet, men jag har inte sett fler vändspår i Upplands Väsby nämnas här tidigare som prioriterad plats (ber in överseende om jag missat det), så därför lyfter jag det (fyrspår söder om Uppsala har nämnts tidigare, men återger det för att "Till detta" i citatet ska bli begripligt). Ska nämnas också att svaret kommer på en fråga från en person i Sollentuna.

Kl 12.09 i chatten sägs: "Vi vet att det behövs fler spår norr om Stockholm och det är därför som bl.a. fyrspårsutbyggnaden till Uppsala nu prioriteras. Till detta behövs det även .s.k. fler vändspår vid Upplands Väsby för att kunna har fler alternativ för SL pendeln vid störningar men även för att bättre kunna hantera denna mängden av pendeltåg som SLL vill att vi ska säga OK till i pendelsystemet."

Vändkapaciteten på Ostkustbanan har diskuterats flitigt på detta forum. Bland annat har nämnts att breddat spårområde är en väsentlig del av Väsby Entré. Jag kommer också ihåg att du inte köpte "resonemanget om att det skulle vara omöjligt att under de korta perioder det är aktuellt vända 6 tåg i timmen vid Upplands Väsby". :wink:
Enceladus

Föregående

Återgå till Spårtrafik