Jag vet inte riktigt i vilken pendeltågsgren, förlåt pendeltågstråd, jag ska stoppa in den här lilla blänkaren, apropå en nu aktuell händelse. Men jag finner den här tråden som den senaste som är lite mer allmän och inte handlar om någon specifik sak. Notisen har i alla fall i högsta grad med Framtida pendeltågstrafik att göra. Det finns en aktuell chat (från igår) med Trafikverket på följande sida, om signalfel, punktlighet och allt möjligt annat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/elfel-stoppar-alla-tag-soderut.
Det finns ju diskussioner om vändspår i forumet, men jag har inte sett fler vändspår i Upplands Väsby nämnas här tidigare som prioriterad plats (ber in överseende om jag missat det), så därför lyfter jag det (fyrspår söder om Uppsala har nämnts tidigare, men återger det för att "Till detta" i citatet ska bli begripligt). Ska nämnas också att svaret kommer på en fråga från en person i Sollentuna.
Kl 12.09 i chatten sägs: "Vi vet att det behövs fler spår norr om Stockholm och det är därför som bl.a. fyrspårsutbyggnaden till Uppsala nu prioriteras. Till detta behövs det även .s.k. fler vändspår vid Upplands Väsby för att kunna har fler alternativ för SL pendeln vid störningar men även för att bättre kunna hantera denna mängden av pendeltåg som SLL vill att vi ska säga OK till i pendelsystemet."
Senare i chatten sägs också: "Däremot behövs betydligt fler spår att köra på för att möte det ständigt ökande resandet här i Sverige. Annars riskerar vi får för små marginaler att snabbt kunna räta upp fel som blivit." Observera hur tydligt det i chatten framhålls att fler spår handlar inte bara om att man ska utgå från att få ökad kapacitet, utan också om att få bättre marginaler mot störningar.