Gullmarsplan bussterminal

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav LasseW » sön 04 nov, 2018 23:18

Har något nytt kommit fram om Bytesplats Gullmarsplan som om jag fattat allt rätt är under utredning.
LasseW
 
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 20 sep, 2013 15:56
Ort: Haninge

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » mån 05 nov, 2018 1:24

LasseW skrev:Har något nytt kommit fram om Bytesplats Gullmarsplan som om jag fattat allt rätt är under utredning.


Senaste tjänsteutlåtandet:

Upphandling av entreprenadkontrakt avseende anläggningsarbeten vid befintlig station Gullmarsplan som förberedelse för anslutning av nya tunnelbanan

Det finns en intressant bild på sidan 3!
Enceladus
 
Inlägg: 3355
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » mån 05 nov, 2018 8:35

Den intressanta bilden:
GUP 3D 1.jpg
GUP 3D 1.jpg (64.85 KiB) Visad 1344 gånger


En annan intressant bild:
Snitt södra delen.png
Snitt södra delen.png (59.69 KiB) Visad 1344 gånger


Och en tredje intressant bild:
2018-08-28 (3).png
2018-08-28 (3).png (205.28 KiB) Visad 1344 gånger


Observera att alla dessa illustrationer visar den nuvarande bussterminalen. Som framgår av framför allt planritningen är det dock inte möjligt att behålla nuvarande utformning - det pågår visst nån sorts utredningsarbete... min ringa mening - som jag tror jag framfört tidigare - är att det hade varit bättre om "bytespunkt" Gullmarsplan betraktats som ETT om-, ny- och tillbyggnadsprojekt!

Det syns redan spår av de kommande arbeten som beskrivs i tjutet, blomsteraffären har stängt och det har byggs skyddskonstruktioner av stålprofiler över spåret från Skärmarbrink.

En aspekt som inte framgår särskilt tydligt - inte för mej i varje fall - är hur flödet för bytesresenärer mellan TUB1 och TUB3 kommer att te sej, några frågetecken:

- Kommer bytet att ske inom spärrlinjen? Borde vara självklart men det ser faktiskt inte så ut...

- Kommer hissarna från TUB3-nivån att ha stannplan i nivå med befintliga plattformar, eller kommer ytterligare vertikalförflyttningar att krävas vid byte?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8617
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » mån 05 nov, 2018 9:26

TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7290
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » mån 05 nov, 2018 10:56

twr skrev:TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.


Om detta är vi överens sedan länge!

Men hur är det egentligen tänkt för byten mellan TUB1 och TUB3? Jag hoppas verkligen att svaret inte är "inte alls"...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8617
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » mån 05 nov, 2018 12:01

TKO skrev:
twr skrev:TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.


Om detta är vi överens sedan länge!

Men hur är det egentligen tänkt för byten mellan TUB1 och TUB3? Jag hoppas verkligen att svaret inte är "inte alls"...

/TKO

Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7290
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » mån 05 nov, 2018 12:03

Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7290
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav daniel_s » mån 05 nov, 2018 12:08

twr skrev:Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.


Att försöka lösa det på något annat sätt hade nog kunnat fördröja bygget med flera år!

Det är ju inte så himla smidigt vid Tce heller...
daniel_s
 
Inlägg: 11883
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » mån 05 nov, 2018 12:35

daniel_s skrev:
twr skrev:Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.


Att försöka lösa det på något annat sätt hade nog kunnat fördröja bygget med flera år!

Det är ju inte så himla smidigt vid Tce heller...


Nej detta är fel.
Återkommer med varför!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8617
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » mån 05 nov, 2018 12:37

twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.


Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?

Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?

Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8617
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav LasseW » mån 05 nov, 2018 13:07

Kommer 800 bussarna kunna använda sina hållplatser under byggtiden (T-bane stationen) eller måste ombyggnad ske inom kort för att upprätthålla 800 trafiken på Gullmarsplan.
LasseW
 
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 20 sep, 2013 15:56
Ort: Haninge

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » mån 05 nov, 2018 14:02

LasseW skrev:Kommer 800 bussarna kunna använda sina hållplatser under byggtiden (T-bane stationen) eller måste ombyggnad ske inom kort för att upprätthålla 800 trafiken på Gullmarsplan.


Jag misstänker att det finns skribenter här som har mer insikt i detta - men en snabb titt på följande ritning
2018-08-28 (3).png
2018-08-28 (3).png (205.28 KiB) Visad 1298 gånger

ger vid handen att det åtminstone krävs vissa ombyggnader av bussterminalen, samt att kapaciteten kommer att minska.
(Hissartopparna kommer att spärra rundkörningen)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8617
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » mån 05 nov, 2018 14:17

TKO skrev:
twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.


Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?

Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?

Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...

/TKO

Det borde vara ganska enkelt att hitta en gemensam spärrlinje. Men det skulle kräva samordning mellan två olika förvaltningar, och det är en mycket svårare uppgift än att resa till månen!

Någon har säkert räknat på hur lång tid bytet tar. En avgörande faktor är förstås hur länge man får vänta på att komma ombord en hiss. När ett tåg på blå linjen kommer in från stan på eftermiddagen torde vara dimensionerande.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7290
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » mån 05 nov, 2018 14:26

twr skrev:
TKO skrev:
twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.


Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?

Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?

Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...

/TKO

Det borde vara ganska enkelt att hitta en gemensam spärrlinje. Men det skulle kräva samordning mellan två olika förvaltningar, och det är en mycket svårare uppgift än att resa till månen!

Någon har säkert räknat på hur lång tid bytet tar. En avgörande faktor är förstås hur länge man får vänta på att komma ombord en hiss. När ett tåg på blå linjen kommer in från stan på eftermiddagen torde vara dimensionerande.


Ska jag skicka en fråga till FUTTARNA?

(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8617
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav C30 » mån 05 nov, 2018 14:46

En av bilagorna till järnvägsplanen som nyss skickades in till Trafikverket ger en viss aning om hur terminalen kommer att se ut under byggskedet, men den permanenta utformningen verkar inte vara beslutad ännu.
C30
 
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 26 feb, 2009 19:30
Ort: Tallinn

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » mån 05 nov, 2018 15:06

TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)

/TKO

Visst är det så. Man kan väl konstatera att man hittills inte har tyckt att det varit en tillräckligt viktig funktion för att prioritera.

Utredningen av den permanenta utformningen pågår, och då kanske man tänker om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7290
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav daniel_s » mån 05 nov, 2018 17:18

TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)


På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
daniel_s
 
Inlägg: 11883
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » mån 05 nov, 2018 18:39

daniel_s skrev:
TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)


På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)

Ja, i dagsläget. Den som i framtiden ska byta mellan blå och gröna linjen kan inte välja att göra det vid Skanstull däremot.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7290
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » mån 05 nov, 2018 19:23

daniel_s skrev:
TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)


På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)

Ja så får man ytterligare resenärer på den mest belastade sträckan. Bra tänkt SL!
(Det hade naturligtvis gått att lösa bättre - om man anlitat ett kompetent arkitektkontor...)

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8617
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav LÅ1 » mån 05 nov, 2018 19:29

daniel_s skrev:
TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)


På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)

Även med gemensam spärrlinje för båda trapporna ner till T-baneperrongerna så skulle man kunna gå rakt igenom biljetthallen från stora bussterminalen och ut till 4:an (för att inte nämna den här så omskrivna linje 160). Men det kanske skulle bli trångt i dörrarna med den lösningen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 12949
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst