Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
LÅ1 skrev:Om man tänker sig en temporär hall så borde väl parkeringsplatsen öster om Alkärrshallen kunna användas, eller? Betydligt kortare sträcka med tillfälliga spår! Dagens verksamhet där skall väl bort, om jag förstått rätt.
Per Lind skrev:Vad är det för avstängningar av Djurgårdslinjen 2019/20? -Per
Mitt i skrev:Linjen har numera 97 procent nöjda resenärer mot 95 procent i augusti. Det visar landstingets trafikförvaltnings månatliga mätning av kundnöjdheten.
Det är egentligen bara trängseln som resenärerna upplever som ett problem på linjen.
Hechtwagen skrev:Anses kafévagnen dragen av turbohökan som lika museal som trafken med gamla stockholmsvagnar i Trafikförvaltningens ögon?
Kaféspårvagnen är ett festligt och uppskattat inslag men så särdeles musealt är det väl inte? Och vagnarna är inte ens från Stockholm vilket Trafikförvaltningen skulle kunna tänkas ha synpunkter på?
Thomas Lange skrev:Hechtwagen skrev:Anses kafévagnen dragen av turbohökan som lika museal som trafken med gamla stockholmsvagnar i Trafikförvaltningens ögon?
Kaféspårvagnen är ett festligt och uppskattat inslag men så särdeles musealt är det väl inte? Och vagnarna är inte ens från Stockholm vilket Trafikförvaltningen skulle kunna tänkas ha synpunkter på?
Hur länge måste en spårvagn gå i Stockholmstrafiken för att få kvalificera sig som Stockholmsvagn?
Är det bara nytillverkade vagnar för direktleverans till ursprungsstaden som räknas?
Huru med vagnar som inköpts begagnade?
Får aldrig A34 räknas till Stockholmshistorien därför att den köptes in i samverkan med Norrköping och så småningom ska hamna där?
Är Odense vagn 12 inte Odensemuseal för att den har rötter i Uppsala?
Med Gäddans logik blir det knepigt med kung Karl XIV Johan. Han kan då inte räknas som svensk kung eftersom han var född i Frankrike och kom hit som begagnad ...
1 skrev:Per Lind skrev:Vad är det för avstängningar av Djurgårdslinjen 2019/20? -Per
Jomenvisst; är den angivna avstängningssperioden uppseendeväckande; men här torde manusförfattaren i brist på fakta bara huggit till med en period inom vilken det erfordras avstängningar för att kunna utföra erforderliga arbeten.
Nu vill jag gärna understryka att det är lite ”dagsprisnoteringar” för kommande arbeten och vi har inom bolaget vant oss vid att dagens program inte alltid även gäller i morgon.
Jag tror att Stefan Widén antytt i sina svar att osäkerheten i planeringen till viss del har sitt ursprung i det positiva att vi upplever att beslutet att återupptaga projekteringen av ”sammanbindningsbanan” till Ropsten ligger i närtid.
Med tydlig reservation att detta gäller ”för närvarande” är planen följande;
- Tidigare planer att tillgänglighetsanpassa och bygga om Nybroplan är icke längre aktuella. Vi anser att hållplatsen fungerar tillfredsställande och har påtalat att det är tämligen olämpligt att starta upp trafiken till TCE för att sedan stänga ner spårvagnstrafiken under lång tid.
- Däremot är det aktuellt och behövligt att förnya delar av spåren på Strandvägen. Dessa arbeten beräknas behöva avstängning fyra månader; januari till april år 2020
Jag har ju alltsedan år 1987 varit involverad i driften av ABSS och understundom blir jag lite häpen över hur fort tiden går och att vi snart lägger 26 år av framgångsrik verksamhet bakom oss.
Ett skavande problem är att depåanläggningen på Djurgården har levt på tillfälliga bygglov och de går inte att förlänga i evighet. Och vi har passerat sista brytpunkten.
En fortsättning kräver ändring av detaljplanen för området och det är knappast någon hemlighet att andra aktörer visat mycket stort intresse att komma över det aktuella området.
Där vill jag påstå att ”vindarna vänt” till vår fördel och ansvariga politiker och tjänstemän börjat inse att en fortsatt spårvagnstrafik till Djurgården är av yttersta värde vilket kräver en fungerande vagnhall.
Törhända kanske fördröjningen med byggandet av förlängningen till Ropsten och därigenom nå befintlig vagnhall vid AGA har varit av godo enär det troligtvis räddat Alkärrshallen för framtiden. I en framtid där vi ser hallen kunna till största delen användas som ”ett levande spårvagnsmuseum” med enbart några spår för ut- och inryckande moderna spårvagnar samt reserver.
- Det arbetas nu för en ”tillfällig detaljplan” gällande 10 + 10 år vilken troligtvis kommer att träda i kraft i början av år 2019 och möjliggör bygglov för erforderliga förändringsarbeten, vilka krävs för att vi skall få plats med åtta A35B samt museivagnar.
- I november detta år kommer f.d. Aquaria att rivas. Vi har en ”gemensam vägg” (mot spår 1) som då måste kompletteras när den blir ”yttervägg”.
- Den museala trafiken drivs som vanligt under 2019 fram till sommarturlistans slut varefter dessa vagnar flyttas till AGA.
- Hur framtiden kommer att te sig för den trafikmuseala trafiken därefter vet vi för närvarande inte. Nuvarande trafikavtal E21m upphör vid flytten och ett nytt måste upphandlas. Om nu Trafikförvaltningen även i fortsättningen ser ett värde i denna verksamhet, behöver vi nog inte oroa oss för att mista uppdraget. Antalet tänkbara operatörer med erforderlig vagnpark betraktar jag icke som oroande stort.
- Under hösten 2019 avser man att starta arbetena på hallen.
- Det innebär bl.a. förstärkningsarbeten på grunden (för lyftar) och takkonstruktionen spår 1 – 4 (för att möjliggöra arbetsbryggor)
- Hallen byggs ut med fyra meter mot sjön där den också får en mer tilltalande fasad till glädje för passerande passagerarfartyg!
- Periodvis kommer fyra vagnar att parkeras utomhus med lämpligt skydd
Vänliga Hälsningar / Lena
LÅ1 skrev:heasm skrev:Åkte min premiärtur igår. Tycker att Klarabergsgatan har blivit bra, men det känns för egen del lite snopet att spårvägen inte går hela vägen upp till Centralens norra ingång.
Vad blir nu fortsättningen?
Österut tycker jag att SL snabbast möjligt borde börja med förlängningen från Djurgårdsbron till Ropsten. Här är väl sträckningen ganska självklar även om detaljplanen för Frihamnen inte är klar, men en etapp fram till OMX/Banan-kompaniet borde man väl kunna klara av under kommande mandatperiod?
Västerut finns det inget självklart val, även om jag själv tycker att man borde nå Stora Essingen istället för Moa Martinsson torg (Hornsberg). Vad jag kan se finns det gator öst-västligt på Kungsholmen som kan vara aktuella:
1. Fleminggatan via Klarabergsviadukten-Kungsholmsgatan-Kungsbro strand-Kungsbron-Fleminggatan eller avvakta överdäckningen av spårområdet mellan Klarabergsviadukten och Kungsgatan för att nå Fleminggatan den vägen. Jag ser själv gärna att spårvägen går Fleminggatan (bor där själv!) och även om det fortfarande är mycket biltrafik här så blir det mer och mer busskörfält här för att förbättra 1:ans framkomlighet. En fördelen med Fleminggatan är att man når Fridhemsplan på vägen mot Stora Essingen.
2. Kungsholmsgatan via Klarabergsviadukten. Det här känns som den naturliga förlängningen, men Kungsholmsgatan är kanske i smalaste laget. Dessutom måste man gå under (eller igenom) Kronobergsparken vilket lär bli dyrt i första fallet och impopulärt i det andra. Fördelar här är att man passerar både Rådhuset (T-bana) och Fridhemsplan.
3. Hantverkargatan via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här har det gått spårvagn tidigare. Gatan här, liksom Kungsholmsgatan, är något smal, men man behöver ingen tunnel för att komma fram till Fridhemsplan.
4. Norr Mälarstrand via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här borde det inte vara något problem med gatubredden. Spårvägen borde kunna gå där det idag är bilparkering. Sträckningen skulle ha fantastisk utsikt över Riddarfjärden och vara ett värdigt komplement till Strandvägen. Nackdelen är att man missar både Rådhuset och Fridhemsplan. Däremot kan man angöra Kungsholms hamnplan om nu båtpendling kommer att bli något som växer.
I någon tråd, kanske i den vi skriver i nu, har man sagt att bron över Vasagatan och vidare till Kungsholmen inte är dimensionerad för att klara spårvägstrafik.
Anders Hanquist skrev:Det är väl snarast så att det handlar om viaduktkonstrutionen över Centralstationsområdet. Här finns ju dessutom stora planer för en mer omfattande överdäckning och byggande av "Västra City". Då kanske man ska vänta med en eventuell förlängning åt det hållet tills dessa planer kommit längre.
LÅ1 skrev:heasm skrev:Åkte min premiärtur igår. Tycker att Klarabergsgatan har blivit bra, men det känns för egen del lite snopet att spårvägen inte går hela vägen upp till Centralens norra ingång.
Vad blir nu fortsättningen?
Österut tycker jag att SL snabbast möjligt borde börja med förlängningen från Djurgårdsbron till Ropsten. Här är väl sträckningen ganska självklar även om detaljplanen för Frihamnen inte är klar, men en etapp fram till OMX/Banan-kompaniet borde man väl kunna klara av under kommande mandatperiod?
Västerut finns det inget självklart val, även om jag själv tycker att man borde nå Stora Essingen istället för Moa Martinsson torg (Hornsberg). Vad jag kan se finns det gator öst-västligt på Kungsholmen som kan vara aktuella:
1. Fleminggatan via Klarabergsviadukten-Kungsholmsgatan-Kungsbro strand-Kungsbron-Fleminggatan eller avvakta överdäckningen av spårområdet mellan Klarabergsviadukten och Kungsgatan för att nå Fleminggatan den vägen. Jag ser själv gärna att spårvägen går Fleminggatan (bor där själv!) och även om det fortfarande är mycket biltrafik här så blir det mer och mer busskörfält här för att förbättra 1:ans framkomlighet. En fördelen med Fleminggatan är att man når Fridhemsplan på vägen mot Stora Essingen.
2. Kungsholmsgatan via Klarabergsviadukten. Det här känns som den naturliga förlängningen, men Kungsholmsgatan är kanske i smalaste laget. Dessutom måste man gå under (eller igenom) Kronobergsparken vilket lär bli dyrt i första fallet och impopulärt i det andra. Fördelar här är att man passerar både Rådhuset (T-bana) och Fridhemsplan.
3. Hantverkargatan via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här har det gått spårvagn tidigare. Gatan här, liksom Kungsholmsgatan, är något smal, men man behöver ingen tunnel för att komma fram till Fridhemsplan.
4. Norr Mälarstrand via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här borde det inte vara något problem med gatubredden. Spårvägen borde kunna gå där det idag är bilparkering. Sträckningen skulle ha fantastisk utsikt över Riddarfjärden och vara ett värdigt komplement till Strandvägen. Nackdelen är att man missar både Rådhuset och Fridhemsplan. Däremot kan man angöra Kungsholms hamnplan om nu båtpendling kommer att bli något som växer.
I någon tråd, kanske i den vi skriver i nu, har man sagt att bron över Vasagatan och vidare till Kungsholmen inte är dimensionerad för att klara spårvägstrafik.
TKO skrev:Jag minns inte heller i vilken tråd detta diskuterades, men jag minns tydligt att det verkade finnas brister i den rapport som påstog att broarna hade bärighetsprobem. Bland annat påstogs det att det rörde sej om fackverkskonstruktioner - vilket ett besök på platsen visar att det knappast stämmer. Om man nu vet hur en fackverksbro fungerar d v s...
/TKO
TKO skrev:Jag minns inte heller i vilken tråd detta diskuterades, men jag minns tydligt att det verkade finnas brister i den rapport som påstog att broarna hade bärighetsprobem. Bland annat påstogs det att det rörde sej om fackverkskonstruktioner - vilket ett besök på platsen visar att det knappast stämmer. Om man nu vet hur en fackverksbro fungerar d v s.../TKO
Hechtwagen skrev: Fyra månader för spårbyte i strandvägen? Blir det helt avstängd trafik då? 1 var törhända med och ögonvittnade det sista större spårbytet i Hantverkargatan? Där lade man tillfälliga spår bredvid arbetsplatserna, borde det inte gå att göra på en så bred gata som strandvägen? Alternativt göra spårbytet på kortare tid?
Hechtwagen skrev: Fyra månader för spårbyte i strandvägen? Blir det helt avstängd trafik då? 1 var törhända med och ögonvittnade det sista större spårbytet i Hantverkargatan? Där lade man tillfälliga spår bredvid arbetsplatserna, borde det inte gå att göra på en så bred gata som strandvägen? Alternativt göra spårbytet på kortare tid?
Sven Blomberg skrev:Är det tänkt att A 30+B 30 som finns i Malmköping skall komma till Spårväg City som förstärkning i sommar? De kan ju trafikera hela sträckan till T-Centralen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster