Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » tis 04 sep, 2018 14:02

heasm skrev:Åkte min premiärtur igår. Tycker att Klarabergsgatan har blivit bra, men det känns för egen del lite snopet att spårvägen inte går hela vägen upp till Centralens norra ingång.

Vad blir nu fortsättningen?

Österut tycker jag att SL snabbast möjligt borde börja med förlängningen från Djurgårdsbron till Ropsten. Här är väl sträckningen ganska självklar även om detaljplanen för Frihamnen inte är klar, men en etapp fram till OMX/Banan-kompaniet borde man väl kunna klara av under kommande mandatperiod?

Västerut finns det inget självklart val, även om jag själv tycker att man borde nå Stora Essingen istället för Moa Martinsson torg (Hornsberg). Vad jag kan se finns det gator öst-västligt på Kungsholmen som kan vara aktuella:

1. Fleminggatan via Klarabergsviadukten-Kungsholmsgatan-Kungsbro strand-Kungsbron-Fleminggatan eller avvakta överdäckningen av spårområdet mellan Klarabergsviadukten och Kungsgatan för att nå Fleminggatan den vägen. Jag ser själv gärna att spårvägen går Fleminggatan (bor där själv!) och även om det fortfarande är mycket biltrafik här så blir det mer och mer busskörfält här för att förbättra 1:ans framkomlighet. En fördelen med Fleminggatan är att man når Fridhemsplan på vägen mot Stora Essingen.

2. Kungsholmsgatan via Klarabergsviadukten. Det här känns som den naturliga förlängningen, men Kungsholmsgatan är kanske i smalaste laget. Dessutom måste man gå under (eller igenom) Kronobergsparken vilket lär bli dyrt i första fallet och impopulärt i det andra. Fördelar här är att man passerar både Rådhuset (T-bana) och Fridhemsplan.

3. Hantverkargatan via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här har det gått spårvagn tidigare. Gatan här, liksom Kungsholmsgatan, är något smal, men man behöver ingen tunnel för att komma fram till Fridhemsplan.

4. Norr Mälarstrand via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här borde det inte vara något problem med gatubredden. Spårvägen borde kunna gå där det idag är bilparkering. Sträckningen skulle ha fantastisk utsikt över Riddarfjärden och vara ett värdigt komplement till Strandvägen. Nackdelen är att man missar både Rådhuset och Fridhemsplan. Däremot kan man angöra Kungsholms hamnplan om nu båtpendling kommer att bli något som växer.

I någon tråd, kanske i den vi skriver i nu, har man sagt att bron över Vasagatan och vidare till Kungsholmen inte är dimensionerad för att klara spårvägstrafik.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13601
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » tis 04 sep, 2018 14:18

Fast i någon tråd - kanske denna vi skriver i - har forumets byggexperter (dvs jag själv och signaturen "Inge" om ni minns hen) starkt ifrågasatt detta påstående. Den som skrev rapporten kunde uppenbarligen inte skilja mellan en balkbro och en fackverksbro!

Men det finns planer på att omdana hela centralstationsområdet så det blir säkert nya broar i vilket fall som helst.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inläggav Anders Hanquist » tis 04 sep, 2018 15:45

TKO skrev: Men det finns planer på att omdana hela centralstationsområdet så det blir säkert nya broar i vilket fall som helst.
/TKO


Just det. Det är nog dessutom konstruktionerna över spårområdet som är det större problemet. Ska man nu omdana hela området så skulle dessutom trafikerad spårväg mitt i byggkaoset inte vara helt optimalt. Därför kan man hoppas att man åtminstone räknar med möjligheten att förlänga spåret när man projekterar "Västra City".
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1548
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg City

Inläggav Enceladus » tor 06 sep, 2018 12:31

2763 skrev:Hörde att en holländsk politiker, i sjukvårdsfrågor kring svenska förhållanden, sagt att man ska akta sig för att ta andra länders lösningar rakt av då de tenderar att inte fungera rakt av om inte alla övriga förutsättningar är lika. Och så är det ju, vi har olika förutsättningar.

När det gäller vår riksdag med 349 platser så får du ju oaktat hur du gör någon form av gräns. Frågan är då hur får väljarna bäst nytta av gränsen?

Med nuvarande folkmängd innebär en plats i riksdagen att du får ganska många röster. Utan att ta bort dem som inte får rösta så skulle det innebära att det bor 10 142 686 i Sverige. En plats skulle då innebära att du får minst 29 162 röster.

Det är också en spärr.

Jag vet inte hur du tänker kring det, men, att vara en representant för folket är ett uppdrag som förutsätter att man sätter sig in i ärenden och för det krävs ganska mycket jobb. Om man som politiker ensam får en stol i parlamentet utan att tillhöra en gruppering av typen parti då har man inte tillräcklig stöttning för att utföra sitt jobb heller. Teoretiskt skulle ett parti som får över 12% i en valkrets komma in, men deltar då enbart i fördelningen av fasta mandat vilket i små valkretsar som exempelvis Gotland kan hamna så att man trots det hamnar utanför de i det fallet två tillgängliga mandaten. Man kan också diskutera hur demokratiskt det är.

4%-spärren är nog klok och när allt faller på plats ganska demokratisk ändå. Den kom dock till under en tid när vi hade 4 partier (VPK, S, Fp, C, Högerpartiet) och två kammare i riksdagen. Idag har vi en annan situation med dubbla antalet partier. Det tål att konstateras att med färre partier är det enklare att bygga regeringskoalitioner och det är upp till oss väljare att sätta samman en riksdag som klarar av att utse en regering. Att begära av partier som tydligt säger en sak att de ska göra något annat är att lägga ansvaret för ditt beslut som väljare på någon annan.

//T


Ny spärr gör det svårt för småpartier

Den nya spärren riskerar att ersätta ett välfungerande system bestående av små samarbetspartier med osund blockpolitik och vågmästare.
Enceladus
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg City

Inläggav Enceladus » tor 06 sep, 2018 12:42

För att återgå till huvudämnet, signalprioriteringen fungerar inte och cykelbanan vid Berzelii park används huvudsakligen av gående. Finns det någon annan rimlig lösning än att göra Hamngatan bilfri?
Enceladus
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » tor 06 sep, 2018 14:29

Enceladus skrev:För att återgå till huvudämnet, signalprioriteringen fungerar inte och cykelbanan vid Berzelii park används huvudsakligen av gående. Finns det någon annan rimlig lösning än att göra Hamngatan bilfri?

Signalprioriteringen fungerar ju inte på den bilfria Klarabergsgatan heller!

När det gäller cykelbanan vid Berzelii park så borde man ju först testa med tydlig skyltning. I lagom höjd för fotgängare.(Fotgängarna går inte och tittar upp mot himlen.) Och på Nybroplanssidan ett staket mellan cykelbanan och torgytan på en kort sträcka nära Berzelii park.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13601
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » tor 06 sep, 2018 17:38

Helt rätt att signalprion inte fungerar på Klarabergsgatan. De ansvariga jobbar med frågan.

Att leda gående och cyklister bilar mm är det svåraste som finns. Skyltar avspärrningar grindar spårviddshinder, vignolräl med eller utan gräs hjälper inte mot den kategori som struntar i allt. ALLA kan vittna om otaliga historier på korkade beteenden.

Bestraffning på plats kanske.... man får skura 1 kvm av gatan om man bryter mot regeln. Allt fångat i en webbkamera som sänder ut det öppet. Självklart skall fullständigt namn anges. Tänk vad ren och fin stad vi skulle få bara på ett par dagar.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav hgsldf » tor 06 sep, 2018 17:48

Enceladus skrev:För att återgå till huvudämnet, signalprioriteringen fungerar inte och cykelbanan vid Berzelii park används huvudsakligen av gående. Finns det någon annan rimlig lösning än att göra Hamngatan bilfri?

Bussfri?
hgsldf
 
Inlägg: 976
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » fre 07 sep, 2018 9:14

hgsldf skrev:
Enceladus skrev:För att återgå till huvudämnet, signalprioriteringen fungerar inte och cykelbanan vid Berzelii park används huvudsakligen av gående. Finns det någon annan rimlig lösning än att göra Hamngatan bilfri?

Bussfri?



Är bara att göra som Drottninggatan i Norrköping.... fast kanske med dubbelspår hela vägen....eller Akers brygge i Oslo...
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav twr » fre 07 sep, 2018 17:31

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » fre 07 sep, 2018 19:01

Hur styr spårvagnarna signalanläggningarna? Såg en spårvagn stå mycket länge vid korsningen med Regeringsgatan i riktning T-centralen. Möjligen hade den fått körsignal och kommit in någon meter över stopplinjen, men inte kommit längre beroende på bilar i vägen. Sedan han det bli grönt för fotgängare minst tre gånger utan att spårvagnarna fick "grönt". Till sist körde vagnen fram utan att fått rätt signal. Då blev det klart i signalen, men då var vagnen redan en bit in i korsningen. Nästa vagn drog på och kom förbi den också. Tredje vagnen lämnade hållplatsen i samma veva.

Men hur vet signalanläggningen att en spårvagn väntar? Är det någon form av induktion, som för bilar, eller är det någon annan princip? Knappas tryckknapp som för fotgängarna i alla fall! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13601
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » lör 08 sep, 2018 9:04

Det är lite olika lösningar beroende på korsning. Antingen en slinga av traditionell typ eller via ett system ombord på vagnen
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav Hechtwagen » mån 10 sep, 2018 21:07

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:För att återgå till huvudämnet, signalprioriteringen fungerar inte och cykelbanan vid Berzelii park används huvudsakligen av gående. Finns det någon annan rimlig lösning än att göra Hamngatan bilfri?

Signalprioriteringen fungerar ju inte på den bilfria Klarabergsgatan heller!


När det gäller cykelbanan vid Berzelii park så borde man ju först testa med tydlig skyltning. I lagom höjd för fotgängare.(Fotgängarna går inte och tittar upp mot himlen.) Och på Nybroplanssidan ett staket mellan cykelbanan och torgytan på en kort sträcka nära Berzelii park.


Precis! Bättre skyltning och smartare räcken! En ingeniörslösning istället för nuvarande byråkratlösnkng!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2181
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » mån 10 sep, 2018 21:16

Hechtwagen skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:För att återgå till huvudämnet, signalprioriteringen fungerar inte och cykelbanan vid Berzelii park används huvudsakligen av gående. Finns det någon annan rimlig lösning än att göra Hamngatan bilfri?

Signalprioriteringen fungerar ju inte på den bilfria Klarabergsgatan heller!


När det gäller cykelbanan vid Berzelii park så borde man ju först testa med tydlig skyltning. I lagom höjd för fotgängare.(Fotgängarna går inte och tittar upp mot himlen.) Och på Nybroplanssidan ett staket mellan cykelbanan och torgytan på en kort sträcka nära Berzelii park.


Precis! Bättre skyltning och smartare räcken! En ingeniörslösning istället för nuvarande byråkratlösnkng!

Ett räcke från övergångsstället till hörnet av Berzelii park. (Bakom toalettbyggnaden.) Och en tydlig hänvisning till gångvägen genom parken. Både enkelriktningsskylten, som gäller cykeltrafiken, och "fotgängarförbudsskylten" bör sitta så de är lätta att se. Kompletterat med målning i asfalten. Jag kan tänka mig att många som cyklar in på cykelbanan från Nybroplan inte inser att enkelriktningsskylten gäller dem och inte bilar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13601
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav Enceladus » fre 14 sep, 2018 11:26

Tjänsteutlåtande: Förnyat genomförandebeslut avseende anpassning och ombyggnad av depå Alkärrshallen

TF skrev:Behovet av anpassningar och ombyggnation av Alkärrshallen beror främst på tre påverkande faktorer. Den första är att utbytet av fordonstypen A34 till nya längre fordonstypen A35 kräver mer utrymme i depån samt har andra behov kopplat till underhållet. Den andra är att en tidigare antagen sammankoppling av Spårväg City och Lidingöbanan har föranlett en avvaktande reinvestering som nu anses som nödvändig. Den tredje faktorn är att förlängningen till T-Centralen och trafikökningen kräver mer fordon och mer utrymme i depån.
Enceladus
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg City

Inläggav Per Lind » fre 14 sep, 2018 17:39

Vad är det för avstängningar av Djurgårdslinjen 2019/20?
Avskrivning av spåranläggning på 20 år och vagnar på 10 år, det kan väl aldrig stämma?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2382
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » fre 14 sep, 2018 20:10

Per Lind skrev:Vad är det för avstängningar av Djurgårdslinjen 2019/20?
Avskrivning av spåranläggning på 20 år och vagnar på 10 år, det kan väl aldrig stämma?
-Per


Nej några sådana avskrivningar finns inte.

Orsaken till den möjliga avstängningen är ombyggnad av Alkärrshallen för att kunna ta emot A35 då hyresavtalet med A34 är på väg att gå ut.

Under avstängningen görs ett antal spårarbeten i syfte att komma ikapp med underhållet. Exakt vad som skall göras är inte klart.

Skulle man besluta om ihopbyggnaden kan det blir andra prioriteringar.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav Per Lind » fre 14 sep, 2018 22:47

Skall man stänga av i 2 år eller är det korta avstängningar under 2019 och 2020?

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2382
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg City

Inläggav Odd » lör 15 sep, 2018 9:01

Får jag försöka plantera en liten tanke?

Som den skrivbordsutredare jag är (även om jag nog är ute i verkligheten än den genomsnittliga skrivbordsutredaren) så funderar jag på om man kan lösa sånt här på något lite smartare sätt, som dessutom skulle kunna spara pengar i förlängningen.

Vad sägs om att bygga spåret mellan Djurgårdsbron och Hakberget redan idag och bygga en temporär uppställningshall med lättunderhåll i en tillfällig byggnad öster om rondellen vid Valhallavägen/Lindarängsvägen/Oxenstiernsgatan? Då skulle en endast kortare avstängning, om ens det vid ett välplanerat bygge, behövas och man kan få ca 1 km spår byggt redan nu?

En tanke bara...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » lör 15 sep, 2018 9:24

Odd skrev:Får jag försöka plantera en liten tanke?

Som den skrivbordsutredare jag är (även om jag nog är ute i verkligheten än den genomsnittliga skrivbordsutredaren) så funderar jag på om man kan lösa sånt här på något lite smartare sätt, som dessutom skulle kunna spara pengar i förlängningen.

Vad sägs om att bygga spåret mellan Djurgårdsbron och Hakberget redan idag och bygga en temporär uppställningshall med lättunderhåll i en tillfällig byggnad öster om rondellen vid Valhallavägen/Lindarängsvägen/Oxenstiernsgatan? Då skulle en endast kortare avstängning, om ens det vid ett välplanerat bygge, behövas och man kan få ca 1 km spår byggt redan nu?

En tanke bara...


Den tanken är redan med i alla alternativ som det jobbas med. Man kan bygga linjen som den skall vara fram till Frihamnen och där antingen bygga en hall eller ännu bättre samutnyttja industrispåren fram till Ropsten. Det krävs lite provisoriska spårlösningar på vissa sträckor. Sen ett par betongklumpar med stolpar och en enkel körtråd som gör att man i vagntransporter kan köra vagnarna mellan Ropsten och Lindarängsvägen. Är man riktigt smart bygger man hållplatsen lindareängen och kan då köra trafik dit. Sen varefter man får klart linjen i sitt slutliga läge kan man öppna delsträckor.

När det gäller tiderna så finns det inget fastställt än men så långt som två år har det inte vart prat om.

Som ni förstår pågår det en massa utredningar på hur man skall få till allt så det blir så bra som möjligt och minsta trafikpåverkan.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster