Nybohovshissen ersätts med minibussar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav Enceladus » lör 06 okt, 2018 16:25

Nybohovshissen har stått still i 57 omgångar i år – byte dröjer

Claes Keisu skrev:Upphandlingen avbröts för vi fick bara in ett anbud som låg alldeles för högt. Det som sker nu är att vi har en dialog med marknaden och tar in synpunkter och idéer om hur man kan göra. Vi är öppna för alla lösningar, både två och en bana. Förhoppningsvis kan vi påbörja en ny upphandling till årsskiftet.

DN skrev:Resenärer som inte vill, eller kan, gå upp för de många trapporna till Nybohovsberget får i nuläget åka taxi i stället. MTR har bedömt att det är den bästa ersättningslösningen, eftersom bussar har svårt att parkera uppe på berget.
Enceladus
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav LÅ1 » mån 15 okt, 2018 13:13

Nu skriver Mitt i också om Nybohovshissens problem. "Nybohovshissen har stått still 60 gånger i år"
Tillför nästan inget nytt, jämfört med artikeln i DN. Ny bild, och uppdaterat antal stopp är nog det enda.

(Detta inlägg råkade jag skriva i fel tråd. Återpublicera den här.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13147
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav Enceladus » mån 15 okt, 2018 20:56

LÅ1 skrev:(Vet att hissen går på gummihjul, men den är ju komplement till T-banan, och den går ju i samma hjulspår hela tiden. Så jag valde att lägga tråden i "Spårtrafik".)


I ett flertal trådar har det debatterats om vilken gummihjulslinje som har högst turtäthet. Några kandidater har varit linjerna 1, 117, 160 och 807, men Nybohovshissen slår väl dem alla! Servicen är närmast oslagbar - hissen erbjuder snabba resor med kort väntetid under hela dygnet - och detta till ett lägre pris än de andra gummihjulslinjerna! Det är inte konstigt att missnöjet blir stort när trafiken måste ersättas med bussar eller rentav taxi! :)
Enceladus
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav LÅ1 » lör 05 jan, 2019 0:43

NU skriver Stockholmdirekt om Nybohovshissen igen: "SL: Oklart när bergbanan Klumpen rullar igen".

Varför inte bygga något spektakulärt i stället? Som Schwebebahn i Dresden. :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13147
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav 218 » lör 05 jan, 2019 17:13

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:(Vet att hissen går på gummihjul, men den är ju komplement till T-banan, och den går ju i samma hjulspår hela tiden. Så jag valde att lägga tråden i "Spårtrafik".)


I ett flertal trådar har det debatterats om vilken gummihjulslinje som har högst turtäthet. Några kandidater har varit linjerna 1, 117, 160 och 807, men Nybohovshissen slår väl dem alla! Servicen är närmast oslagbar - hissen erbjuder snabba resor med kort väntetid under hela dygnet - och detta till ett lägre pris än de andra gummihjulslinjerna! Det är inte konstigt att missnöjet blir stort när trafiken måste ersättas med bussar eller rentav taxi! :)


Kapaciteten på hissen har dock minskat radikalt sedan den invigdes 1964 främst av arbetsmiljöskäl d.v.s biljetteringspersonalen/vakten i hissen har brett ut sig. När hissen var ny var den godkänd för 60 passagerare (!) som raskt minskades till 45 passagerare i och med att biljetteringsdelen bredde ut sig och nu är den alltså nere på 15 passagerare! Dessutom så har jag en känsla av att hissen var snabbare när den var ny än vad den är idag. Men det är väl smart om man kan ersätta den med marginella åtgärder med två parallellgående hissar.

/218
218
 
Inlägg: 931
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav Odd » lör 05 jan, 2019 17:37

Hehe, nån typ av Paternosterhiss, kanske, fast där varje hisskorg är oberoende och kan tas i och ur drift oberoende av de andra hisskorgarna. Tänk typ, 4-5 hissar i trafik i rusningen, och kanske bara en eller två under lågtrafik. :-D
nybohovsbanan.png
nybohovsbanan.png (10.71 KiB) Visad 501 gånger
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4452
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav 218 » lör 05 jan, 2019 22:12

Odd skrev:Hehe, nån typ av Paternosterhiss, kanske, fast där varje hisskorg är oberoende och kan tas i och ur drift oberoende av de andra hisskorgarna. Tänk typ, 4-5 hissar i trafik i rusningen, och kanske bara en eller två under lågtrafik. :-D
nybohovsbanan.png


Whaouv tänk om SLL hade den begåvade fantasin!
:D :D :D
//218
218
 
Inlägg: 931
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav Enceladus » lör 05 jan, 2019 22:30

Jag har funderat på om Nybohovshissen inte borde ha ett linjenummer med tillhörande tidtabell så att det går att söka på resor till och från Nybohov i reseplaneraren. Går det att bli för användarvänlig?
Enceladus
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nybohovshissen ersätts med minibussar

Inläggav LÅ1 » sön 06 jan, 2019 0:20

Enceladus skrev:Jag har funderat på om Nybohovshissen inte borde ha ett linjenummer med tillhörande tidtabell så att det går att söka på resor till och från Nybohov i reseplaneraren. Går det att bli för användarvänlig?

När hissen rymde många så gick den på tid, med automatik. Numera kan vakten starta hissen när han vill, d.v.s. så fort det stipulerade antalet passagerare finns i hissen, eller när det finns risk att det blir kö vid den andra stationen. Det är alltså en minst sagt flexibel tidtabell. Det är nog att vara mer användarvänlig än att ha en tidtabell.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13147
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster