heasm skrev:Åkte min premiärtur igår. Tycker att Klarabergsgatan har blivit bra, men det känns för egen del lite snopet att spårvägen inte går hela vägen upp till Centralens norra ingång.
Vad blir nu fortsättningen?
Österut tycker jag att SL snabbast möjligt borde börja med förlängningen från Djurgårdsbron till Ropsten. Här är väl sträckningen ganska självklar även om detaljplanen för Frihamnen inte är klar, men en etapp fram till OMX/Banan-kompaniet borde man väl kunna klara av under kommande mandatperiod?
Västerut finns det inget självklart val, även om jag själv tycker att man borde nå Stora Essingen istället för Moa Martinsson torg (Hornsberg). Vad jag kan se finns det gator öst-västligt på Kungsholmen som kan vara aktuella:
1. Fleminggatan via Klarabergsviadukten-Kungsholmsgatan-Kungsbro strand-Kungsbron-Fleminggatan eller avvakta överdäckningen av spårområdet mellan Klarabergsviadukten och Kungsgatan för att nå Fleminggatan den vägen. Jag ser själv gärna att spårvägen går Fleminggatan (bor där själv!) och även om det fortfarande är mycket biltrafik här så blir det mer och mer busskörfält här för att förbättra 1:ans framkomlighet. En fördelen med Fleminggatan är att man når Fridhemsplan på vägen mot Stora Essingen.
2. Kungsholmsgatan via Klarabergsviadukten. Det här känns som den naturliga förlängningen, men Kungsholmsgatan är kanske i smalaste laget. Dessutom måste man gå under (eller igenom) Kronobergsparken vilket lär bli dyrt i första fallet och impopulärt i det andra. Fördelar här är att man passerar både Rådhuset (T-bana) och Fridhemsplan.
3. Hantverkargatan via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här har det gått spårvagn tidigare. Gatan här, liksom Kungsholmsgatan, är något smal, men man behöver ingen tunnel för att komma fram till Fridhemsplan.
4. Norr Mälarstrand via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här borde det inte vara något problem med gatubredden. Spårvägen borde kunna gå där det idag är bilparkering. Sträckningen skulle ha fantastisk utsikt över Riddarfjärden och vara ett värdigt komplement till Strandvägen. Nackdelen är att man missar både Rådhuset och Fridhemsplan. Däremot kan man angöra Kungsholms hamnplan om nu båtpendling kommer att bli något som växer.
I någon tråd, kanske i den vi skriver i nu, har man sagt att bron över Vasagatan och vidare till Kungsholmen inte är dimensionerad för att klara spårvägstrafik.