Lars_L skrev:Enceladus skrev:Så besvärligt behöver det väl inte bli vid hållplatsläge H? Flest avgångar är det mellan 17 och 18. Då har linjerna följande antal turer:
Linje 413 - 5 turer/h
Linje 414 - 2 turer/h
Linje 420 - 2 turer/h
Linje 422 - 2 turer/h
Totalt är det 11 turer/h. Det är minst 4 minuters avstånd mellan varje avgång. Då har ju 401/403 både fler avgångar (13 turer/h) och mindre avstånd mellan avgångarna (3 minuter). Även 474 har fler avgångar (12 turer/h).
Hållplatsläge E har också 11 turer/h med minst 4 minuters avstånd. Förstår därför inte heller varför E skulle bli knepigare.
Man ska dock vara glad att eftermiddagsrusningen är mer utspridd. Annars hade det verkligen inte fungerat.
Okej, gränsen för "knepigheten" kan väl diskuteras. Men det är ju också belastningen på linjerna som är avgörande. Eftersom avgångarna på 403 ligger så utspridda har man i alla fall lättare att återställa - bara inte 401 kör in till hållplatsläget före 403. 403 har ju också ganska litet resande.
Men från linjer där man mer eller mindre har ett konstant flöde av resenärer (som vid H och där flertalet resenärer kan ta flertalet linjer), så är det väldigt lätt att de fyra minuterna blir för kort tid, ens för att hinna lasta och köra ut från hållplatsläget.
Sedan att enstaka turer blir försenade är ju ingen katastrof. Problemet är ju om det inte finns någon uppställningsplats att ställa upp bussen på, i avvaktan på att gaten ska bli ledig. Och då är det avgörande för hur stor andel av bussarna som kommer in i trafik och avgår från en viss gate. Desto större andel som inte tomkör in till terminalen till en viss linje, desto större risk är det ju att det blir ett problem. För 401 är det ju ganska känt. Beroende på om den andelen blir större, eller mindre för några av de andra gaterna, så påverkar det ju knepigheten.
Helt klart blir det avgörande hur man klarar av att trafikleda det hela vid Slussen.
Lastningstiden är ett stort problem för busstrafiken i allmänhet. Det sägs ju vara en av orsakerna till friåkningen på linje 179. Den tillfälliga bussterminalen vid Slussen förvärrar förstås problemet. Det konstiga är att det här problemet är relativt lätt att lösa. Det är bara att placera en sluten spärrlinje runt terminalen. Räknat per resenär blir kostnaden väldigt låg.
Sedan ska man komma ihåg att många linjer har en förhållandevis låg beläggning vid Slussen. 5 400 avstigande i maxtimmen fördelade över 180 bussar ger bara 30 avstigande per buss.