Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Enceladus skrev:MP: Förläng röda linjen till Arninge
Nu är det Miljöpartiets tur att presentera en ny satsning inför nästa mandatperiod. I korta drag:
*Mörbygrenen föreslås få tre nya stationer Danderydsberg, Täby Centrum och Arninge - men inte Roslags Näsby
*Roslagsbanans kapacitet anses inte räcka
*Nytt signalsystem och nya tåg sägs kunna öka kapaciteten på röda linjen
*Gula linjen nämns över huvud taget inte
twr skrev:Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.
Enceladus skrev:twr skrev:Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.
Det finns en ganska stor risk att Roslagsbanans tunnel precis som Citybanan byggs för gårdagens behov, t.ex. korta plattformar. I pendeltågets fall valdes parallella tunnelbanor som lösning. Men även i detta fall kan valet av stationer och linje ifrågasättas.
twr skrev:Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.
LÅ1 skrev:twr skrev:Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.
Har det någonsin gått "att ta Miljöpartiet på allvar"?
LÅ1 skrev:twr skrev:Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.
BSB101 skrev:LÅ1 skrev:twr skrev:Utspelet tyder på en monumental okunskap. Det går nog inte att ta Miljöpartiet på allvar efter detta.
Den frågan kan man väl ställa om alla partier, allt beroende på vilka färgglasögon man har på sig.
LÅ1 skrev:BSB101 skrev:LÅ1 skrev:Har det någonsin gått "att ta Miljöpartiet på allvar"?
Den frågan kan man väl ställa om alla partier, allt beroende på vilka färgglasögon man har på sig.
Nja, det finns partier vars politik jag ogillar skarpt, men ändå tar jag deras företrädare och det som framförs på visst allvar. Men med miljöpartiet (och Fi) är det annorlunda.
Magnus Ahltorp skrev:LÅ1 skrev:Nja, det finns partier vars politik jag ogillar skarpt, men ändå tar jag deras företrädare och det som framförs på visst allvar. Men med miljöpartiet (och Fi) är det annorlunda.
FInns det något parti som du tar på allvar i kollektivtrafikfrågor? Alla partier har väl gjort skogstokiga utspel eller gjort helknasiga omvändningar samtidigt som de förnekar sin egen historik? Senaste valet ville ju moderaterna framställa sig som "tunnelbanepartiet" när de 10 minuter innan hade sagt att tunnelbana var det dummaste som gick att bygga. Okunskap kan jag acceptera, medvetet ljug har jag betydligt svårare för.
Magnus Ahltorp skrev:[q
FInns det något parti som du tar på allvar i kollektivtrafikfrågor? Alla partier har väl gjort skogstokiga utspel eller gjort helknasiga omvändningar samtidigt som de förnekar sin egen historik? Senaste valet ville ju moderaterna framställa sig som "tunnelbanepartiet" när de 10 minuter innan hade sagt att tunnelbana var det dummaste som gick att bygga. Okunskap kan jag acceptera, medvetet ljug har jag betydligt svårare för.
TKO skrev:Åter till MP:s förslag!
Det kanske inte är de bästa idéer jag har sett, men är förslaget verkligen så uselt som en del skribenter verkar tycka?
Jag tycker det håller ungefär samma klass som de flesta förslag som dyker upp till höger och vänster...
funderar
Thomas K Ohlsson
TKO skrev:Åter till MP:s förslag!
Det kanske inte är de bästa idéer jag har sett, men är förslaget verkligen så uselt som en del skribenter verkar tycka?
Jag tycker det håller ungefär samma klass som de flesta förslag som dyker upp till höger och vänster...
funderar
Thomas K Ohlsson
CS skrev:När Roslagsbanan finns till City kommer den att erbjuda kortare restider och samma turtäthet till city från samtliga stationer som ligger i närheten av en sådan förlängd tunnelbanans stationer. Kapaciteten på Roslagsbanan är högre än för tunnelbanans Mörbygren. Men visst några resenärer kommer man säkert att hitta.
Enceladus skrev:CS skrev:När Roslagsbanan finns till City kommer den att erbjuda kortare restider och samma turtäthet till city från samtliga stationer som ligger i närheten av en sådan förlängd tunnelbanans stationer. Kapaciteten på Roslagsbanan är högre än för tunnelbanans Mörbygren. Men visst några resenärer kommer man säkert att hitta.
Just Mörbygrenen har ju 5-minuterstrafik under stora delar av dygnet. Finns det ens någon busslinje som har samma utbud? Även denna del av regionen kommer nog att efterfråga landstingets flaggskeppsprodukt. Polisen gör redan det!
hgsldf skrev:Förutom återinförande av spårväg i Stockholms innerstad, ser jag bara två viktiga projekt, nämligen T-bana till Bollmora och då måste Landstinget utpressa politikerna i Tyresö som av rädsla för invandrare har vägrat t-bana i 60 år, SL kan ju säga att i morgon går bussarna till Farsta strand. Det andra är T-bana till Nacka-Orminge och Gustavsberg och där föreligger nog inget politiskt motstånd. Med de här båda spåren innebär det att vi kan bespara oss kostnaderna för att spränga sönder Katarinaberget och åter bygga en bussterminal vid Gullmarsplan, i stället för att trafiken på Nynäsvägen skulle fungera lite bättre.
CS skrev:Tja i nattrafik går medelklassens njutningsmedel i halvtimmestrafik till Danderyd emedan 791,794,796 erbjuder 10-minuterstrafik till Huddinge. Vi kan väl fråga Hagsätraborna om 30-minuterstrafik med tunnelbana slår 10-minuterstrafik med buss på natten?
CS skrev:hgsldf skrev:Förutom återinförande av spårväg i Stockholms innerstad, ser jag bara två viktiga projekt, nämligen T-bana till Bollmora och då måste Landstinget utpressa politikerna i Tyresö som av rädsla för invandrare har vägrat t-bana i 60 år, SL kan ju säga att i morgon går bussarna till Farsta strand. Det andra är T-bana till Nacka-Orminge och Gustavsberg och där föreligger nog inget politiskt motstånd. Med de här båda spåren innebär det att vi kan bespara oss kostnaderna för att spränga sönder Katarinaberget och åter bygga en bussterminal vid Gullmarsplan, i stället för att trafiken på Nynäsvägen skulle fungera lite bättre.
Det tråkiga med dina två tunnelbaneförslag är att de skulle ge längre restid för kollektivtrafikresenärerna. Motorvägsbussarna är snabbare än vad tunnelbanan med sina många stopp är.
Användare som besöker denna kategori: Karsten och 49 gäster