Stockholmsmässans framtid - här finns (alla) svaren!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Stockholmsmässans framtid - här finns (alla) svaren!

Inläggav TKO » ons 25 jul, 2018 9:38

Eftersom det verkar finnas ett stort intresse bland forumskribenterna att diskutera Stockholmsmässans framtid tycker jag det kan vara lämpligt att göra detta i en egen tråd - istället för i trådar som egentligen handlar om något annat!

Jag funderade på om detta skulle hamna under "Allmänt om lokaltrafik" eller i "Ordet är fritt" men valde som synes det första alternativet, eftersom lokaliseringen hör samman med kollektivtrafikens utveckling.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Stockholmsmässans framtid - här finns (alla) svaren!

Inläggav Enceladus » tis 07 aug, 2018 9:48

Framtidens kollektivtrafik diskuteras på Stockholmsmässan

SL:s vd ville tydligen flytta de stora konferenserna dit. I det här specifika fallet kan det finnas en poäng med att ha mässan vid en knutpunkt för kollektivtrafiken, men det är ju inte många mässor som handlar om kollektivtrafik!

Samtidigt får Stockholm en fin utmärkelse av det internationella kollektivtrafikorganet UITP som kommer hit i oktober:

VM-silver till Stockholms kollektivtrafik

De största bristerna finns inom området "innovation".
Enceladus

Inläggav Anders Hanquist » tis 07 aug, 2018 22:47

Finns det några som helst planer på att lägga ned/flytta eller på andra sätt förändra Stockholmsmässans verksamhet? Eller varför behöver dess "framtid" diskuteras? Den har väl varit lokaliserad till Älvsjö sedan 1971 och det mesta tyder väl på att den kommer att förbli där i kanske 47 år till. Eller har jag missat något?
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » tis 07 aug, 2018 23:15

Anders Hanquist skrev:Finns det några som helst planer på att lägga ned/flytta eller på andra sätt förändra Stockholmsmässans verksamhet? Eller varför behöver dess "framtid" diskuteras? Den har väl varit lokaliserad till Älvsjö sedan 1971 och det mesta tyder väl på att den kommer att förbli där i kanske 47 år till. Eller har jag missat något?

Ja, du har missat något!

Mässans VD Patric Sjöberg bekräftar för P4 Stockholm att han fått i uppdrag av styrelsen att utreda en eventuell flytt av mässan till Kista.

– Vi undersöker nu om det för företagets framtida utveckling är mest fördelaktigt att stanna kvar i Älvsjö, eller om en omlokalisering till Kista i nordvästra Stockholm är att föredra för de kommande decennierna, säger Patric Sjöberg.

För mer läsning, googla stockholmsmässan flyttar

Undra om det kommit något resultat från utredningen ännu? Troligen inte, för det borde ha uppmärksammats. Och även gett fler sökträffar.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav twr » ons 08 aug, 2018 0:22

Och för ganska många är sedan talades det om att flytta alltihop till söder om Arlanda.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lennart Petersen » ons 08 aug, 2018 1:42

twr skrev:Och för ganska många är sedan talades det om att flytta alltihop till söder om Arlanda.

Det var nog en konkurerande mässa vid Arlanda . Stockholmsmässan ägs av Stockholms stad och Stockholms handelskammare och staden ser nog helst att den stannar inom stadens område. Kista ligger ju i och för sig i Stockholm men jag tror den ligger bra där den finns nu.
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » ons 08 aug, 2018 1:47

twr skrev:Och för ganska många är sedan talades det om att flytta alltihop till söder om Arlanda.

Arlanda blir Sveriges nya stora mässområde – och ett nytt hotelltorn byggs!

Arlandastad Holding AB har valt att ensamt gå vidare med planerna på en internationell mässa söder om Arlanda. Namnet blir Scandinavian Xpo och den planeras att öppna redan 2020. Hur det blir med den planerade tågstationen vet jag inte - risken finns ju att A-Train AB sätter käppar i hjulet. Eftersom Stockholmsmässan ägs av Stockholms kommun (50,4 %) och Stockholms Handelskammare (49,6 %) kan det ha varit svårt att få till stånd ett samarbete med det sistnämnda företaget.

Flytt av mässa splittrar politiker

Stockholmsmässan efterfrågar ett område med bra kommunikationer där det också finns andra aktörer att samverka med. Solna och Flemingsberg skulle vara utmärkta kandidater om det inte vore för kommuntillhörigheten och i det senare fallet för avsaknaden av genomgående regionaltåg - med "bra kommunikationer" avses förmodligen bra förbindelser till Arlanda. Återstår då Helenelund och Älvsjö. Troligen uppfyller Helenelund önskemålen bättre, men det är ganska ont om plats där och det kan också bli politiskt känsligt att flytta en arbetsplats från södra länshalvan, även om det bara är symboliskt och en riktig kvartersstad antagligen skulle ge fler arbetstillfällen.

Alla artiklar talar om Kista, men jag antar att det som avses är parkeringsplatserna väster om E4:an vid Helenelund. Var annars skulle mässanläggningen få plats?
Enceladus

Inläggav Enceladus » ons 08 aug, 2018 2:03

Lennart Petersen skrev:

Det var nog en konkurerande mässa vid Arlanda . Stockholmsmässan ägs av Stockholms stad och Stockholms handelskammare och staden ser nog helst att den stannar inom stadens område. Kista ligger ju i och för sig i Stockholm men jag tror den ligger bra där den finns nu.

Flytta Stockholmsmässan till Arlanda

Arlandastad Holding AB ville ursprungligen att Stockholmsmässan skulle flytta till Arlanda. Den konkurrerande mässan uppstod när det blev klart att det inte finns något intresse för ett samgående. Jag tror att det finns potential, men en hutlös stationsavgift skulle kunna sänka projektet.
Enceladus

Inläggav BSB101 » ons 08 aug, 2018 12:20

Finns rätt gott om plats i Kista även om parkeringsplatserna ligger bäst till sett till Helenelunds station och även t-banan.

Att det inte hörts något om ämnet på ett tag kan luta mot en flytt då en sådan kräver mer arbete innan beslut.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Anders Hanquist » ons 08 aug, 2018 13:40

I Kista finns ju Kistamässan. Visserligen en mindre anläggning, men ändå. Som jag tolkar det skrivna så ska man utreda om man ska flytta eller stanna kvar. Jag vet inte vilka eventuella nackdelar man identifierat med nuvarande läge.
Anders Hanquist

Inläggav Enceladus » ons 08 aug, 2018 13:47

Anders Hanquist skrev:I Kista finns ju Kistamässan. Visserligen en mindre anläggning, men ändå. Som jag tolkar det skrivna så ska man utreda om man ska flytta eller stanna kvar. Jag vet inte vilka eventuella nackdelar man identifierat med nuvarande läge.

Få arbetsplatser i Söderort i allmänhet och i Älvsjö i synnerhet.
Enceladus

Inläggav twr » ons 08 aug, 2018 19:19

Anders Hanquist skrev:I Kista finns ju Kistamässan. Visserligen en mindre anläggning, men ändå. Som jag tolkar det skrivna så ska man utreda om man ska flytta eller stanna kvar. Jag vet inte vilka eventuella nackdelar man identifierat med nuvarande läge.

Jag tänker att det nuvarande läget skulle kunna ersättas med några tusen bostäder, som kam dra in en hel del pengar till staden. Jag utgår från att det är den huvudsakliga anledningen till att en flytt övervägs.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » ons 08 aug, 2018 20:00

Jag uppfattade det som om närmiljön är för tråkig i Älvsjö. Förutom vad som finns i hotellet så finns det inget nöjesliv att tala om. Är det så mycket bättre i Kista kan man undra. Kanske skulle man offra Humlegården för en ny mässanläggning? :cheesygrin:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Enceladus » ons 08 aug, 2018 20:01

twr skrev:

Jag tänker att det nuvarande läget skulle kunna ersättas med några tusen bostäder, som kam dra in en hel del pengar till staden. Jag utgår från att det är den huvudsakliga anledningen till att en flytt övervägs.

Jag hoppas verkligen att den här platsen inte slösas bort på "stadsradhus" eller liknande. Årstafältet planerades innan tunnelbanan blev aktuell, men nu finns det ingen ursäkt - speciellt då banans överkapacitet är känd. Bygg gärna i samma stil som Kowloon - en tät kvartersstad som har underlag för butiker och stadsliv. Arbetsplatserna fås på köpet - Stockholmsmässan anställer ju inte så många räknat per kvadratmeter!
Enceladus

Återgå till Allmänt om lokaltrafik