Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Per Lind skrev:Bussen tar mer plats än spårvagnen!
Bussen behöver vingelmån och en bredare gata för överhäng.
En spårvagn går alltid med millimeterpassning och behöver varken vingelmån eller utrymme för överhäng.
-Per
Per Lind skrev:Trots allt, bussen behöver större svepytor än en spårvagn.
-Per
Stefan Isaksson skrev:Normal bredd på körbanan, om spårvägen går i eget körfält.
Stefan Isaksson skrev:Hej, jag har just hamnat i en facebookdiskussion om den eventuella spårvägen i Uppsala.
Ganska många av mina bekanta kör med det gamla argumentet att spårvagnen inte får plats i trånga miljöer.
Jag skulle vilja köra över det påståendet med lite fakta, och då slog det mig att jag vet plågsamt lite om byggnadsmåtten för moderna spårvägsanläggningar.
Det som är speciellt intressant just nu är:
Normal fordonsbredd
Normalt spåravstånd (för då normalbreda vagnar), i rakspår och helst i kurva
Normal bredd på körbanan, om spårvägen går i eget körfält.
Normala och minimala kurvradier, gärna med hastighetsangivelser.
TKO skrev:Mitt tips är också att 25 meters minsta kurvradie bör eftersträvas. Det ger en stor frihet vid val av vagntyper. Idag är det ju populärt med mångledade slingerlarver som åtminstone hjälpligt klarar mindre radier, men jag håller det inte för otroligt att vi inom en snar framtid får se en återgång till mer konventionella ledvagnar - speciellt på linjenät som liksom Uppsalas planerade har långa sträckor på egen banvall och med god geometri. Med 25-meterskurvor (2,65 i vagnbredd) kan man till och med köra "Stadtbahnwagen B" vilket säkert inte blir aktuellt men som ändå säger något om vilka kapacitetsstarka vagnar som är möjliga!
twr skrev:Samma vagnar måste gå hela vägen, annars tappar man en stor del av nyttan med spårvägen i Uppsala.
Tekniska utredningar för den föreslagna sträckan är redan gjorda, och det är inga större problem att komma fram med spårväg. Förstudien bör finnas på nätet.
Ute och åker skrev:twr skrev:Samma vagnar måste gå hela vägen, annars tappar man en stor del av nyttan med spårvägen i Uppsala.
Tekniska utredningar för den föreslagna sträckan är redan gjorda, och det är inga större problem att komma fram med spårväg. Förstudien bör finnas på nätet.
Om det i "hela vägen" även ingår de där "trånga miljöerna" så behöver man ju ta höjd för det, när man beställer spårvagnar för de "långa sträckor på egen banvall och med god geometri" som inledningsvis kommer att byggas. Eller också är "trånga miljöer" ett icke-problem, vilket det iofs bör vara med de moderna mångledade spårvagnar som nu tillverkas och är populära. Kanske inte så konstigt, med tanke på att "trånga stadsmiljöer" i regel är regel i väldigt många städer.
2763 skrev:en fråga man bör ställa sig: varför ska man acceptera små radier?
varför?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster