Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav twr » sön 10 jun, 2018 13:33

Enceladus skrev:
twr skrev:Det är bara spekulationer. Vi får väl vänta några decennier och se.

Hur som helst är det ett enormt slöseri att lägga 2 miljarder på en tunnelbanestation i Älvsjö. Resandet torde vara mindre än många av regionens spårvagnshållplatser.


Ja, den sträckningen är inte optimal. Men du måste förstå att det finns många - kanske en majoritet - som har en annan åsikt om T-Centralens betydelse. :)

Går det att istället förlänga mot Högdalen till samma kostnad så kan det vara värt att driva frågan. Men att stanna vid Östberga - glöm det! :roll:

(Kostar det för mycket så kan man titta på möjliga spårvägslösningar för motsvarande summa pengar - inte någon stump för en bråkdel av kostnaden. Då lär man komma ända till Skarpnäck.)

Jag är lite trött på din osakliga argumentation. Du gör så många olika argumemtationsfel hela tiden. Jag hoppas att du gör det av misstag, men du kan väl försöka tänka efter lite mer innan du skriver?

I det här fallet undrar jag vad T-Centralen har med saken att göra? Och vad du tror dig veta om vad jag tycker, eller vad det är för "annan uppfattnining" du skriver om?

Utvärdera gärna dina resonemang själv innan du lägger ut dem här. Så kan vi slippa osakliga och irrelevanta inlägg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7288
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav ADDE » sön 10 jun, 2018 14:17

Enceladus skrev:
ADDE skrev:Varför behövs västlig tunnelbana? För att Östberga är en Misshandlad stadsdel.

Det var så idén föddes. Jag är mycket kritisk mot den stora böjen som skapas här. En spårvägsförbindelse mellan Årstafältet och Älvsjö Spårväg Syd via Östbergahöjden & Stockholmsmässan duger gott o väl för Östberga. Förutom att det snabbar upp restiden något så öppnar det en ny förbindelse söderut. - och genererar bostadsbyggen på fältet.

För Fridhemsplan-Älvsjö så vill jag se en ny pendeltågstunnel enligt ett gammalt förslag, med modifikation. Jag har en skiss här på mitt förslag av Pendeltågs-sträckan, med en breddad Roslagsbana som en intergrerad del av pendeltågsnätet (Denna bana behövs om en breddad roslagsbana ska få plats med resten av nätet mot Södertälje & Nynäshamn.):
ladda ned.png

Notera station Hagastaden. pga. den geografiska läget, spårgeometrin och lutningar osv. så hittar jag bara en lämplig ställe för stationens placering på förbindelsen mellan Fridhemsplan & Universitetet/(Värtan), om den ska vara rakt under stadsdelen med uppgångar bland de centrala stråken & NKS. Just Solberga/Västberga är en förslagen station som inte behövs inkluderas beroende på avståndet till intilliggande stationer. För liljeholmen föreslår jag en station under Årstaviken med uppgång på varsin sida. Jämför med Hammarby Kanal på Nackagrenen.


Jag skulle gärna se att Västberga blev något annat än ett industriområde, men några sådana planer finns inte, åtminstone inte under överskådlig tid. Solberga ligger utsträckt längs en väg och har inget egentligt centrum. Det skulle behövas minst två stationer för att täcka hela området, och när det finns en så tydlig gatustruktur kanske spårväg - eller till och med buss - är bättre. Östberga saknar däremot gatustruktur - det är som gjort för tunnelbana. Årstafältet planeras dock få flera huvudgator, så där skulle spårväg kunna vara en möjlighet. Sammanfattningsvis skulle jag säga att Östberga/Årstafältet är ett bättre val än Solberga/Västberga, givet dessa två alternativ.

Vad för funktion fyller denna tunnelbana? Jo, en lokal funktion i Östberga och Årstafältet, för hur många resenärer då? Och för en regional funktion från Skärholmen till Fridhemsplan, för att ersätta några bussar? Kommer det inte bli kaos på Röda linjen med en sådan här lösning?
Tanken med pendeltågstunneln jag föreslår ovan är att fylla en regional funktion, dvs. De som bor längs med södertäljegrenen och Nynäsbanan kan åka förbi Fridhemsplan och även de på norra sidan. Det är något man totalmissar om man bygger en Tunnelbana med en östlig böj. Och med nya Tunnelbanor på röda linjen och ett omtag med signalupphandling så komemr det finnas kapacitet nog för att ta med resenärer från Norsborg till Liljeholmen för ett byte mot Fridhemsplan eller pendeltåg.

För vart tar sig resenärerna som kommer från sydväst till Fridhemsplan vidare någonstans? Solna o Kista?
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1748
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav twr » sön 10 jun, 2018 14:39

Solna, Sundbyberg, Kista, Odenplan, Nacka... det finns en hel relationer där linjen mot Fridhemsplan kommer att vara att föredra.

Sen kan den gärna förlängas norrut på något sätt också.

Men jag håller med om att pendeltåg troligen vore bättre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7288
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 10:00

Förslaget: Dra t-banan till Ikea

Karl Henriksson skrev:Den som har varit på Skärholmens tunnelbanestation vet att där kan man inte vända ett tåg. Tågen kommer behöva ett nybyggt vändspår. Då är det inte många hundra meter att dra det spåret till Kungens kurva.


En utmärkt idé! Då kan Fruängsgrenen längre fram i tiden förlängas till Huddinge enligt Stockholm 2070 och Tunnelbana 3.0 utan att det går ut över Kungens kurva!
Enceladus
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav TKO » ons 13 jun, 2018 10:12

Ibland anser signaturen "Enceladus" att TUB2 mot sydväst är så överbelastad att det behövs fler direktbussar som avlastning.
Men ibland finns det tydligen kapacitet till nya grenar och förlängningar!

Hur hänger detta ihop?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8588
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 10:17

TKO skrev:Ibland anser signaturen "Enceladus" att TUB2 mot sydväst är så överbelastad att det behövs fler direktbussar som avlastning.
Men ibland finns det tydligen kapacitet till nya grenar och förlängningar!

Hur hänger detta ihop?

undrar
Thomas K Ohlsson


Den nya linjen till Fridhemsplan möjliggör såväl en till gren på Norsborgslinjen som en förlängning av Fruängsgrenen!
Enceladus
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Ute och åker » ons 13 jun, 2018 10:53

Enceladus skrev:Förslaget: Dra t-banan till Ikea

Karl Henriksson skrev:Den som har varit på Skärholmens tunnelbanestation vet att där kan man inte vända ett tåg. Tågen kommer behöva ett nybyggt vändspår. Då är det inte många hundra meter att dra det spåret till Kungens kurva.


En utmärkt idé! Då kan Fruängsgrenen längre fram i tiden förlängas till Huddinge enligt Stockholm 2070 och Tunnelbana 3.0 utan att det går ut över Kungens kurva!

OM inte Spårväg Syd skulle byggas, och bli en parallellgående spårförbindelse mellan Kungens Kurva och Skärholmen, så skulle det vara lättare att bifalla förslaget. Jag har tidigare skrivit, och tycker så fortfarande, att den nya linjen från Fridhemsplan bör dras till Alby istället, för att i Masmo betjäna de nya anslutningsresenärerna från Spårväg Syd, som kommer från Glömsta och andra områden mot Flemingsberg. Nu har jag inga siffror, men nog tycker jag att det är observerbart att de som kommer med bussarna från Kungens Kurva till Skärholmen och byter till tunnelbanan i stor utsträckning också gör det söderut mot Norsborg. Det finns ju ett hyfsat stort centrum i Hallunda, men bor man längs röda linjen söder om Skärholmen så åker man nog lika gärna till Kungens Kurva, precis som alla andra som inte nöjer sig med handelsutbudet i Skärholmen centrum utan åker dit. Många av de söderifrån kommande resenärerna tjänar nog också på att byta till Spårväg Syd i Masmo istället för att åka till Skärholmen och byta till en tunnelbana mot Kungens Kurva.
Ute och åker
 
Inlägg: 638
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 10:56

Ute och åker skrev:
Enceladus skrev:Förslaget: Dra t-banan till Ikea

Karl Henriksson skrev:Den som har varit på Skärholmens tunnelbanestation vet att där kan man inte vända ett tåg. Tågen kommer behöva ett nybyggt vändspår. Då är det inte många hundra meter att dra det spåret till Kungens kurva.


En utmärkt idé! Då kan Fruängsgrenen längre fram i tiden förlängas till Huddinge enligt Stockholm 2070 och Tunnelbana 3.0 utan att det går ut över Kungens kurva!

OM inte Spårväg Syd skulle byggas, och bli en parallellgående spårförbindelse mellan Kungens Kurva och Skärholmen, så skulle det vara lättare att bifalla förslaget. Jag har tidigare skrivit, och tycker så fortfarande, att den nya linjen från Fridhemsplan bör dras till Alby istället, för att i Masmo betjäna de nya anslutningsresenärerna från Spårväg Syd, som kommer från Glömsta och andra områden mot Flemingsberg. Nu har jag inga siffror, men nog tycker jag att det är observerbart att de som kommer med bussarna från Kungens Kurva till Skärholmen och byter till tunnelbanan i stor utsträckning också gör det söderut mot Norsborg. Det finns ju ett hyfsat stort centrum i Hallunda, men bor man längs röda linjen söder om Skärholmen så åker man nog lika gärna till Kungens Kurva, precis som alla andra som inte nöjer sig med handelsutbudet i Skärholmen centrum utan åker dit. Många av de söderifrån kommande resenärerna tjänar nog också på att byta till Spårväg Syd i Masmo istället för att åka till Skärholmen och byta till en tunnelbana mot Kungens Kurva.


Spårväg Syd löser inte trängseln på nattbussarna i Sydväst! :wink:

(Eftersom Karl Henriksson är kommunalråd i Huddinge där linje 791 går så vet han nog hur viktigt det är med tunnelbana!)
Enceladus
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav twr » ons 13 jun, 2018 11:40

Enceladus skrev:Förslaget: Dra t-banan till Ikea

Karl Henriksson skrev:Den som har varit på Skärholmens tunnelbanestation vet att där kan man inte vända ett tåg. Tågen kommer behöva ett nybyggt vändspår. Då är det inte många hundra meter att dra det spåret till Kungens kurva.


En utmärkt idé! Då kan Fruängsgrenen längre fram i tiden förlängas till Huddinge enligt Stockholm 2070 och Tunnelbana 3.0 utan att det går ut över Kungens kurva!

Nja. Den som tittar på en karta, eller var varit på plats, ser att spåren fortsätter åt ett helt annat håll. En sträckning mot Kungens kurva skulle i så fall hellre avgrenas före Skärholmen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7288
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav TKO » ons 13 jun, 2018 12:26

Enceladus skrev:
TKO skrev:Ibland anser signaturen "Enceladus" att TUB2 mot sydväst är så överbelastad att det behövs fler direktbussar som avlastning.
Men ibland finns det tydligen kapacitet till nya grenar och förlängningar!

Hur hänger detta ihop?

undrar
Thomas K Ohlsson


Den nya linjen till Fridhemsplan möjliggör såväl en till gren på Norsborgslinjen som en förlängning av Fruängsgrenen!


Även från eventuella avgreningar och förlängningar kommer de flesta att vilja åka mot Södermalm och City visar alla resandeanalyser. Så tyvärr fungerar det inte riktigt som skribenten framför ovan. Om man inte genom ett dåligt linjenät och felutformade bytespunkter tvingar resenärerna att åka dit dom egentligen inte vill. Men så gör vi väl inte i Stockholm?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8588
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav TKO » ons 13 jun, 2018 12:32

Enceladus skrev:Spårväg Syd löser inte trängseln på nattbussarna i Sydväst! :wink:

(Eftersom Karl Henriksson är kommunalråd i Huddinge där linje 791 går så vet han nog hur viktigt det är med tunnelbana!)


Ständigt dessa nattbussar...

Men eftersom tunnelbanan inte har nattttrafik annat än 2 nätter av 7 så är väl inte heller den någon lösning?

Och eftersom signaturen "Enceladus" säger sej särskilt ömma för de stackars skift- och nattarbetarna, speciellt dom på Arlanda, så förstår jag inte denna fixering vid tunnelbanan och natttrafiken. För det kan väl inte vara så att det egentligen är hemvändande krogbesökare som hen tycker det är så synd om när dom inte alltid får sittplats på nattbussen?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8588
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav TKO » ons 13 jun, 2018 12:35

twr skrev:
Enceladus skrev:Förslaget: Dra t-banan till Ikea

Karl Henriksson skrev:Den som har varit på Skärholmens tunnelbanestation vet att där kan man inte vända ett tåg. Tågen kommer behöva ett nybyggt vändspår. Då är det inte många hundra meter att dra det spåret till Kungens kurva.


En utmärkt idé! Då kan Fruängsgrenen längre fram i tiden förlängas till Huddinge enligt Stockholm 2070 och Tunnelbana 3.0 utan att det går ut över Kungens kurva!

Nja. Den som tittar på en karta, eller var varit på plats, ser att spåren fortsätter åt ett helt annat håll. En sträckning mot Kungens kurva skulle i så fall hellre avgrenas före Skärholmen.


Med tanke på Henrikssons uppdrag inom landstinget är det ju ytterst pinsamt att han inte har koll på geografin!
(Han kanske ska hålla sej till att föreslå "tunnelbana till Östberga"...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8588
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 12:36

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Ibland anser signaturen "Enceladus" att TUB2 mot sydväst är så överbelastad att det behövs fler direktbussar som avlastning.
Men ibland finns det tydligen kapacitet till nya grenar och förlängningar!

Hur hänger detta ihop?

undrar
Thomas K Ohlsson


Den nya linjen till Fridhemsplan möjliggör såväl en till gren på Norsborgslinjen som en förlängning av Fruängsgrenen!


Även från eventuella avgreningar och förlängningar kommer de flesta att vilja åka mot Södermalm och City visar alla resandeanalyser. Så tyvärr fungerar det inte riktigt som skribenten framför ovan. Om man inte genom ett dåligt linjenät och felutformade bytespunkter tvingar resenärerna att åka dit dom egentligen inte vill. Men så gör vi väl inte i Stockholm?

/TKO


Det är väl just det problemet tunnelbanan till Fridhemsplan ska lösa? Istället för att tvinga resenärerna till City så kan de åka mer direkt till sina arbetsplatser.
Enceladus
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav LÅ1 » ons 13 jun, 2018 12:36

TKO skrev:
Enceladus skrev:Spårväg Syd löser inte trängseln på nattbussarna i Sydväst! :wink:

(Eftersom Karl Henriksson är kommunalråd i Huddinge där linje 791 går så vet han nog hur viktigt det är med tunnelbana!)


Ständigt dessa nattbussar...

Men eftersom tunnelbanan inte har nattttrafik annat än 2 nätter av 7 så är väl inte heller den någon lösning?

Och eftersom signaturen "Enceladus" säger sej särskilt ömma för de stackars skift- och nattarbetarna, speciellt dom på Arlanda, så förstår jag inte denna fixering vid tunnelbanan och natttrafiken. För det kan väl inte vara så att det egentligen är hemvändande krogbesökare som hen tycker det är så synd om när dom inte alltid får sittplats på nattbussen?

undrar
Thomas K Ohlsson

Krogbesökare är ju mer välkomna på buss än på tunnelbanan. Åtminstone om de är "runda under fötterna". För dem är då nattbussar bättre nattrafik på tunnelbanan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 12948
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 12:39

TKO skrev:
Enceladus skrev:Spårväg Syd löser inte trängseln på nattbussarna i Sydväst! :wink:

(Eftersom Karl Henriksson är kommunalråd i Huddinge där linje 791 går så vet han nog hur viktigt det är med tunnelbana!)


Ständigt dessa nattbussar...

Men eftersom tunnelbanan inte har nattttrafik annat än 2 nätter av 7 så är väl inte heller den någon lösning?

Och eftersom signaturen "Enceladus" säger sej särskilt ömma för de stackars skift- och nattarbetarna, speciellt dom på Arlanda, så förstår jag inte denna fixering vid tunnelbanan och natttrafiken. För det kan väl inte vara så att det egentligen är hemvändande krogbesökare som hen tycker det är så synd om när dom inte alltid får sittplats på nattbussen?

undrar
Thomas K Ohlsson


Pendeltåget slutar gå ganska tidigt på vardagsnätter. Den sista timmen är ganska viktig!
Enceladus
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 12:40

LÅ1 skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Spårväg Syd löser inte trängseln på nattbussarna i Sydväst! :wink:

(Eftersom Karl Henriksson är kommunalråd i Huddinge där linje 791 går så vet han nog hur viktigt det är med tunnelbana!)


Ständigt dessa nattbussar...

Men eftersom tunnelbanan inte har nattttrafik annat än 2 nätter av 7 så är väl inte heller den någon lösning?

Och eftersom signaturen "Enceladus" säger sej särskilt ömma för de stackars skift- och nattarbetarna, speciellt dom på Arlanda, så förstår jag inte denna fixering vid tunnelbanan och natttrafiken. För det kan väl inte vara så att det egentligen är hemvändande krogbesökare som hen tycker det är så synd om när dom inte alltid får sittplats på nattbussen?

undrar
Thomas K Ohlsson

Krogbesökare är ju mer välkomna på buss än på tunnelbanan. Åtminstone om de är "runda under fötterna". För dem är då nattbussar bättre nattrafik på tunnelbanan.


Jag tror att den som är berusad helst vill ha en sittplats...
Enceladus
 
Inlägg: 3319
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav twr » ons 13 jun, 2018 12:45

TKO skrev:
Enceladus skrev:Spårväg Syd löser inte trängseln på nattbussarna i Sydväst! :wink:

(Eftersom Karl Henriksson är kommunalråd i Huddinge där linje 791 går så vet han nog hur viktigt det är med tunnelbana!)


Ständigt dessa nattbussar...

Men eftersom tunnelbanan inte har nattttrafik annat än 2 nätter av 7 så är väl inte heller den någon lösning?

Och eftersom signaturen "Enceladus" säger sej särskilt ömma för de stackars skift- och nattarbetarna, speciellt dom på Arlanda, så förstår jag inte denna fixering vid tunnelbanan och natttrafiken. För det kan väl inte vara så att det egentligen är hemvändande krogbesökare som hen tycker det är så synd om när dom inte alltid får sittplats på nattbussen?

undrar
Thomas K Ohlsson

Om man är ung och pigg som Enceladus tycker man nog att nattrafiken är det viktigaste av allt. Uppenbarligen viktig nog att lägga tiotals miljarder på tunnelbanor som knappast någon kommer ha något intresse av på dagarna.

Men jag tror att Enceladus inte riktigt hänger med i svängarna. Nu vill ju flera politiker faktiskt satsa på att få pendeltågen att fungera, det som enligt Enceladus var politiskt omöjligt eftersom pendeltågen inte går på nätterna!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7288
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav TKO » ons 13 jun, 2018 12:46

Enceladus skrev:Det är väl just det problemet tunnelbanan till Fridhemsplan ska lösa? Istället för att tvinga resenärerna till City så kan de åka mer direkt till sina arbetsplatser.



Titta på de resandesiffror som tagits fram så framgår det att det är blott ett fåtal resenärer som vinner på att ta den "västliga tunnelbanan". För dessa är linjen naturligtvis fördelaktig, men dom är inte så många. Och det finns ingen anledning att tro att de som kommer att åka med t ex en förlängd Fruängslinje har andra preferenser. Ibland måste man faktiskt ta hänsyn till verkligheten och till de resandes önskemål - inte bara rita streck på en karta som en annan Henriksson!

Den viktigste kapacitetsökningen på TUB2 är naturligtvis att köra fler tåg, oavsett om det är signalsystemet eller vagnsbrist som förhindrar 30 t/h säger jag bara en sak: FIXA DETTA OMGÅENDE!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8588
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav twr » ons 13 jun, 2018 12:47

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Den nya linjen till Fridhemsplan möjliggör såväl en till gren på Norsborgslinjen som en förlängning av Fruängsgrenen!


Även från eventuella avgreningar och förlängningar kommer de flesta att vilja åka mot Södermalm och City visar alla resandeanalyser. Så tyvärr fungerar det inte riktigt som skribenten framför ovan. Om man inte genom ett dåligt linjenät och felutformade bytespunkter tvingar resenärerna att åka dit dom egentligen inte vill. Men så gör vi väl inte i Stockholm?

/TKO


Det är väl just det problemet tunnelbanan till Fridhemsplan ska lösa? Istället för att tvinga resenärerna till City så kan de åka mer direkt till sina arbetsplatser.

Och var är de arbetsplatserna då? En hel del av dem ligger faktiskt i city...

Men en viktigare poäng är att de flesta hellre "tvingas" till ett byte hellre än två. Något som lätt blir följden när man bygger snuttunnelbanor på tvären.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7288
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav TKO » ons 13 jun, 2018 12:48

Enceladus skrev:Jag tror att den som är berusad helst vill ha en sittplats...


Då är det både enklare och billigare att köra lite fler bussar på helgnätterna!
Och detta kan genomföras redan idag - eller i varje fall inom några veckor - om viljan finns.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8588
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster