Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Enceladus skrev:När det gäller Gnestapendeln så hotades den av nedläggning på sträckan mellan Gnesta och Järna för bara några år sedan. Ostlänken kommer snarare att möjliggöra en styv tidtabell!
twr skrev:Lars_L skrev:Kallar man inte Mälabs tåg för regionaltåg snarare än pendeltåg? Tolkningen du gör är inget som skulle ha slagit mig.
Så antingen har han gjort ett märkligt ordval som inbjuder till missförstånd. Eller så har han inte koll på hur järnvägssystemet fungerar.
Lars_L skrev:twr skrev:Lars_L skrev:Kallar man inte Mälabs tåg för regionaltåg snarare än pendeltåg? Tolkningen du gör är inget som skulle ha slagit mig.
Så antingen har han gjort ett märkligt ordval som inbjuder till missförstånd. Eller så har han inte koll på hur järnvägssystemet fungerar.
Jag tror nog ordvalet är olyckligt. Sedan om det är journalisten som rört ihop det eller om det är Tamsons som formulerat sig otydligt är väl svårt att avgöra. Min uppfattning är nog att han har god koll på hur järnvägssystemet ser ut.
Lars_L skrev:Enceladus skrev:När det gäller Gnestapendeln så hotades den av nedläggning på sträckan mellan Gnesta och Järna för bara några år sedan. Ostlänken kommer snarare att möjliggöra en styv tidtabell!
Jag har nu inte exakt studerat hur man kommer göra - men det kanske du har? Eftersom framtida regionaltåg - och flertalet redan kör i samma hastighet som snabbtågen, så blir det väl inget mer utrymme alls för en styv tabell, såvida då inte höghastighetstågen tränger undan avgångar på regionaltågen. Alltså lär det väl bli likvärdigt. Är ju ganska liten andel av tågen som skulle gå över till höghastighetsbanan och förhoppningen med en sådan är ju att resandet ska öka och alltså även kunna öka avgångarna på regionaltågen, med risk för indragningar på Gnestapendeln.
När det gäller sträckan Södertälje Syd-Järna, så får vi väl se hur man löser det. Om de inre spåren reserveras för Gnestapendeln är det förstås inga problem.
Lars_L skrev:Märsta verkar ju Trafikverket ha nappat på, men inte Upplands Väsby verkar det som. I framtidsplanerna tycks man ju istället prioritera vändspår i Sollentuna.
Enceladus skrev:Lars_L skrev:Märsta verkar ju Trafikverket ha nappat på, men inte Upplands Väsby verkar det som. I framtidsplanerna tycks man ju istället prioritera vändspår i Sollentuna.
Nja, Märsta station verkar ha bortprioriterats ur den nationella planen. Kanske dags att acceptera att Stockholms pendeltåg inte har någon framtid?
TKO skrev:Enceladus skrev:Lars_L skrev:Märsta verkar ju Trafikverket ha nappat på, men inte Upplands Väsby verkar det som. I framtidsplanerna tycks man ju istället prioritera vändspår i Sollentuna.
Nja, Märsta station verkar ha bortprioriterats ur den nationella planen. Kanske dags att acceptera att Stockholms pendeltåg inte har någon framtid?
Å andra sidan ingår fyrspår upp till Uppsala i planen, vilket torde kräva en hel del åtgärder vid Märsta...
/TKO
twr skrev:Det är väl bara fyrspår från länsgränsen till Uppsala som ingår. Resten "finns redan" om man räknar samman stambanan och Arlandabanan. (Jag tror det är så kommunikatörerna resonerar).
twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag chansar. I denna artikel https://mitti.se/nyheter/skurubro-ostlig-forbindelse/ finns ett citat från Kristofer Tamsons som säger "Planen innehåller satsning på höghastighetståg fram till Järna. Ska de sedan gå på befintlig järnväg kommer de att tränga undan pendeltågen. Det här är ett av de märkligaste förslag jag sett."
Det stämmer väl inte? Pendel- och fjärrtåg har väl separata spår hela vägen mellan Stockholm och Järna? Och fjärrtågsspårens kapacitet är väl inte fullt utnyttjad? Så det finns väl ingen sådan effekt? Eller tänker jag fel?
(Jag vill inte gärna ge Enceladus vatten på sin kvarn, fast det här tyder snarare på att Enceladus har fel. Tamsons är inte det onda geni som Enceladus tror. Han har bara inte riktigt koll. Och vem har det? Vilken människa har förmågan att både vara toppolitiker och ha koll på allt i verksamheten?)
TKO skrev:twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag chansar. I denna artikel https://mitti.se/nyheter/skurubro-ostlig-forbindelse/ finns ett citat från Kristofer Tamsons som säger "Planen innehåller satsning på höghastighetståg fram till Järna. Ska de sedan gå på befintlig järnväg kommer de att tränga undan pendeltågen. Det här är ett av de märkligaste förslag jag sett."
Det stämmer väl inte? Pendel- och fjärrtåg har väl separata spår hela vägen mellan Stockholm och Järna? Och fjärrtågsspårens kapacitet är väl inte fullt utnyttjad? Så det finns väl ingen sådan effekt? Eller tänker jag fel?
(Jag vill inte gärna ge Enceladus vatten på sin kvarn, fast det här tyder snarare på att Enceladus har fel. Tamsons är inte det onda geni som Enceladus tror. Han har bara inte riktigt koll. Och vem har det? Vilken människa har förmågan att både vara toppolitiker och ha koll på allt i verksamheten?)
Eller så har han mer koll än vi tror?
När Ostlänken byggts har vi följande banor som kommer in från "väster" (väderstrecket skall tolkas fritt) mot Stockholm och sammanstrålar i Järna och Södertälje (Hamn/Syd):
Från Södertälje C, dubbelspår
Svealandsbanan, nästan dubbelspår
Västra Stambanan, dubbelspår
Nyköpingsbanan, enkelspår
Ostlänken, dubbelspår
Vidare österut mot Stockholm finns följande banor:
Västra Stambanan, dubbelspår
Grödingebanan, dubbelspår
Att vi har en obalans här är uppenbart. Konsekvensen kan då bli att tåg som idag leds via Grödingebanan (godståg, regionaltåg) måste flyttas över till Stambanan mot Stockholm - vilket påverkar pendeltågstrafiken.
Sedan kan vi ju undra hur Tamsons menar att regeringen skulle ha gjort?
- Stryka Ostlänken eftersom man inte har råd att att dra den ända in till Stockholm. Det tror jag inte MÄLAB och kommunerna i Sörmland och Östergötland vill!
- Bygga Ostlänken ända in till Stockholm City. Hur skulle det i så fall utformas? Hur skulle det finansieras?
funderar
Thomas K Ohlsson
Enceladus skrev:Regionaltågen skulle behöva ha 15 fullsatta vagnar för att konkurrera med pendeltågen från Södertälje. Nej, de har ingen chans.
ADDE skrev:Men kommer inte Nyköpingsbanan att läggas ner till förmån för Ostlänken? de går ju i princip parallellt och servar nyköping framförallt..
TKO skrev:twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag chansar. I denna artikel https://mitti.se/nyheter/skurubro-ostlig-forbindelse/ finns ett citat från Kristofer Tamsons som säger "Planen innehåller satsning på höghastighetståg fram till Järna. Ska de sedan gå på befintlig järnväg kommer de att tränga undan pendeltågen. Det här är ett av de märkligaste förslag jag sett."
Det stämmer väl inte? Pendel- och fjärrtåg har väl separata spår hela vägen mellan Stockholm och Järna? Och fjärrtågsspårens kapacitet är väl inte fullt utnyttjad? Så det finns väl ingen sådan effekt? Eller tänker jag fel?
(Jag vill inte gärna ge Enceladus vatten på sin kvarn, fast det här tyder snarare på att Enceladus har fel. Tamsons är inte det onda geni som Enceladus tror. Han har bara inte riktigt koll. Och vem har det? Vilken människa har förmågan att både vara toppolitiker och ha koll på allt i verksamheten?)
Eller så har han mer koll än vi tror?
När Ostlänken byggts har vi följande banor som kommer in från "väster" (väderstrecket skall tolkas fritt) mot Stockholm och sammanstrålar i Järna och Södertälje (Hamn/Syd):
Från Södertälje C, dubbelspår
Svealandsbanan, nästan dubbelspår
Västra Stambanan, dubbelspår
Nyköpingsbanan, enkelspår
Ostlänken, dubbelspår
Vidare österut mot Stockholm finns följande banor:
Västra Stambanan, dubbelspår
Grödingebanan, dubbelspår
Att vi har en obalans här är uppenbart. Konsekvensen kan då bli att tåg som idag leds via Grödingebanan (godståg, regionaltåg) måste flyttas över till Stambanan mot Stockholm - vilket påverkar pendeltågstrafiken.
Sedan kan vi ju undra hur Tamsons menar att regeringen skulle ha gjort?
- Stryka Ostlänken eftersom man inte har råd att att dra den ända in till Stockholm. Det tror jag inte MÄLAB och kommunerna i Sörmland och Östergötland vill!
- Bygga Ostlänken ända in till Stockholm City. Hur skulle det i så fall utformas? Hur skulle det finansieras?
funderar
Thomas K Ohlsson
Enceladus skrev:L: Trimma Citybanan för fler pendeltåg
Enceladus skrev:Nyköpingsbanan behålls främst för godstrafiken
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster