Verspieder skrev:Kantorn skrev:Nej det går inte att betala med kort på SL-bussar. För att de valt att inte ha kortläsare. Konstig kommentar från Verspieder.
Att något "inte går" tolkar jag som att något som finns där och är tänkt att fungera, för tillfället inte fungerar. Om något däremot är bestämt att något inte ska finnas är jag van med andra formuleringar. T.ex att man inte tillåtit, valt bort, eller förbjudit något.
Huvudsaken är dock att man verkar kunna komma undan riksbankslagen om kontanthantering om man även förbjuder precis alla andra betalningssätt, t.ex inne i bussarna. Frågan är om SL skulle införa kontokortsläsare i SL-bussarna; skulle då riksbankslagen då kunna tvinga tillbaka ett återinförande av kontantbetalningen?
Det där är - som du själv påpekar - en tolkningsfråga. Jag tolkar "det går inte att" som "man kan inte". Det går inte att köra bil ute på en tjällossad åker, eftersom bilen sjunker ner i leran. Men det är en tolkningsfråga som sagt. Hechtwagen verkar ha valt att tolka som jag.