Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav Odd » mån 07 maj, 2018 23:41

Jag tänkte närmast på att eftersom man enbart skulle stanna vid T-centralen (Eller Stockholm City som de envisas med att kalla det) så kan ju pendeltågen använda det ena spåret och långdistansarna använda det andra spåret. Med lämplig planering skulle man kunna klara av en rätt tät trafik.

Kanske man i framtiden helt enkelt skulle ta bort dörrarna och sänka plattformen på ena spåret på vardera plattformen för att möjliggöra även annan trafik än pendeltågen, utan att egentligen för den delen sänka kapaciteten.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav Enceladus » tis 08 maj, 2018 10:26

Några kommentarer. Det är stor skillnad mellan genomgående och vändande tåg. Posttågen är genomgående. Vändande tåg är betydligt mer kapacitetskrävande. De senare skulle knappast fungera. Sedan är förstås genomgående persontåg en mycket bättre lösning för resenärerna, men det är en annan fråga.

Den andra kommentaren avser plattformsdörrarna. Pendeltågsresenärerna är väldigt nöjda med stationerna City och Odenplan, till skillnad från nästan alla andra aspekter av pendeltågstrafiken. Det vore politiskt självmord att ta bort plattformsdörrarna. Tvärtom, vid det senaste sammanträdet föreslogs plattformsdörrar vid fler pendeltågsstationer - med rätta!
Enceladus
 
Inlägg: 3349
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav BSB101 » tis 08 maj, 2018 10:36

Det är inte så att man byggt fyra spår och två plattformar för skojs skull utan att det behövs för att klara av pendeltågstrafiken, speciellt i framtiden när det lär krävas fler avgångar. Så att sänka kapaciteten i pendeltågssystemet genom att släppa in fjärr- och regiontåg är inte särskilt genomtänkt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2176
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav TKO » tis 08 maj, 2018 10:57

Enceladus skrev:---klipp---
Den andra kommentaren avser plattformsdörrarna. Pendeltågsresenärerna är väldigt nöjda med stationerna City och Odenplan, till skillnad från nästan alla andra aspekter av pendeltågstrafiken. Det vore politiskt självmord att ta bort plattformsdörrarna. Tvärtom, vid det senaste sammanträdet föreslogs plattformsdörrar vid fler pendeltågsstationer - med rätta!


Nja... det var väl lite allmänt hållen text i SAP/V:s skrivelse kring Trafikplan 2050. Den skickades vidare till förvaltningen "för beredning" - av detta torde komma intet. Jag noterar också att det numera visst ska heta det mer teknikneutrala "plattformsbarriärer" - det användes av både SAP/V och MP.

(Roligaste läsning i protokollet är dock §69 där högeralliansen går emot SAP/V:s förslag att återremitera namngivningen av tunnelbanestationen vid Barkarby station. Hur många minuter efter mötet tog det innan Tamsons ändrade sej där? Börjar bli nästan CGW-klass på grabben!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8615
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav hgsldf » tis 08 maj, 2018 16:47

Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
hgsldf
 
Inlägg: 969
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav twr » ons 09 maj, 2018 17:58

hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?

När har det nånsin varit så?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7290
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav daniel_s » ons 09 maj, 2018 18:25

twr skrev:
hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?

När har det nånsin varit så?


Bodens södra kanske? För i Stockholm har ju mig veterligen aldrig (jaja, frånsett evenemang och trafikstörningar mm) några norrlandståg gjort uppehåll vid södra station.

Däremot fanns det ju en tid (före 1871) när tågen från norrland vände vid norra station, som låg vid Norra bantorget.
daniel_s
 
Inlägg: 11882
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav hgsldf » ons 09 maj, 2018 18:31

twr skrev:
hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?

När har det nånsin varit så?

Sammanbindningsbanan invigdes den 17 juli 1871. Dubbelspåret blev dock icke operativt som sådant förrän 1908.
Mitt inlägg var väl inte så allvarligt menat i dag, utan snarare en oneliner. Faktum kvarstår dock att i och med citybanan är behovet av "getingmidjan" extremt mycket mindre och godstrafik tycker jag inte skall gå den vägen annat än i undantagsfall. Att två stora Tyska företag har valt att flytta från södra Stockholm till Södra lappmarken, får dom dom väl stå för själva och i den mån Postia fortfarande lever gäller samma sak där.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 969
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav BSB101 » ons 09 maj, 2018 21:37

Med tanke på att CST är en större knutpunkt än vad Södra är, speciellt när det gäller spårbundet, känns det bara av den anledningen som en korkat idé att avveckla spåren mellan CST och Södra. Men det är fortfarande fritt att komma med korkade idéer.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2176
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav twr » tor 10 maj, 2018 12:18

hgsldf skrev:
twr skrev:
hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?

När har det nånsin varit så?

Sammanbindningsbanan invigdes den 17 juli 1871. Dubbelspåret blev dock icke operativt som sådant förrän 1908.
Mitt inlägg var väl inte så allvarligt menat i dag, utan snarare en oneliner. Faktum kvarstår dock att i och med citybanan är behovet av "getingmidjan" extremt mycket mindre och godstrafik tycker jag inte skall gå den vägen annat än i undantagsfall. Att två stora Tyska företag har valt att flytta från södra Stockholm till Södra lappmarken, får dom dom väl stå för själva och i den mån Postia fortfarande lever gäller samma sak där.
/Göran

Jag kanske är trög, men jag förstår i stort sett ingenting av ditt inlägg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7290
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav twr » tor 10 maj, 2018 12:19

daniel_s skrev:
twr skrev:
hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?

När har det nånsin varit så?


Bodens södra kanske? För i Stockholm har ju mig veterligen aldrig (jaja, frånsett evenemang och trafikstörningar mm) några norrlandståg gjort uppehåll vid södra station.

Däremot fanns det ju en tid (före 1871) när tågen från norrland vände vid norra station, som låg vid Norra bantorget.

Javisst, gamla Norra station känner jag till!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7290
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav LÅ1 » tis 22 maj, 2018 19:43

Jag kom med pendeltåg till Södra station häromdagen och gick ut mot Swedenborgsgatan, alltså utgången mot Medborgarplatsen.

Passade på att fundera på hur det kommer att te sig här när (nästan?) alla SJ snabbtåg till/från Malmö och Göteborg skall använda stationen. Tobaksaffären får väl ett uppsving. Men sväljer "minigallerian" (har den något eget namn?) hela flödet av resenärer? Eller halva om nu båda entréerna delar lika på passagerarflödet? Om alla kommer i god tid och går ner på plattformen direkt, och anländande resenärer lämnar stationsbyggnaden direkt så borde det nog funka, men jag har en känsla av att det kan bli trångt och lite kaotiskt. Speciell på sommaren är det nog många som är på platsen för första gången. Det är inte som när pendeltågen "öser in" pendlare som direkt sätter fart mot sitt mål.

Eller är jag pessimist? Skall bli intressant att studera.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 12949
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav Enceladus » tis 22 maj, 2018 20:21

LÅ1 skrev:Jag kom med pendeltåg till Södra station häromdagen och gick ut mot Swedenborgsgatan, alltså utgången mot Medborgarplatsen.

Passade på att fundera på hur det kommer att te sig här när (nästan?) alla SJ snabbtåg till/från Malmö och Göteborg skall använda stationen. Tobaksaffären får väl ett uppsving. Men sväljer "minigallerian" (har den något eget namn?) hela flödet av resenärer? Eller halva om nu båda entréerna delar lika på passagerarflödet? Om alla kommer i god tid och går ner på plattformen direkt, och anländande resenärer lämnar stationsbyggnaden direkt så borde det nog funka, men jag har en känsla av att det kan bli trångt och lite kaotiskt. Speciell på sommaren är det nog många som är på platsen för första gången. Det är inte som när pendeltågen "öser in" pendlare som direkt sätter fart mot sitt mål.

Eller är jag pessimist? Skall bli intressant att studera.


Södra station har 2 300 avstigande under förmiddagens maxtimme och 1 800 påstigande under eftermiddagens maxtimme. Eftersom pendeltåget har färre resenärer under sommaren borde det totala resandet vara jämförbart när Getingmidjan stängs av. Däremot kan det bli problem om en stor del av fjärrtågsresenärerna åker taxi eller kommer i god tid före avgångarna. Södra station är inte dimensionerad för detta.
Enceladus
 
Inlägg: 3349
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav LÅ1 » tis 22 maj, 2018 22:02

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Jag kom med pendeltåg till Södra station häromdagen och gick ut mot Swedenborgsgatan, alltså utgången mot Medborgarplatsen.

Passade på att fundera på hur det kommer att te sig här när (nästan?) alla SJ snabbtåg till/från Malmö och Göteborg skall använda stationen. Tobaksaffären får väl ett uppsving. Men sväljer "minigallerian" (har den något eget namn?) hela flödet av resenärer? Eller halva om nu båda entréerna delar lika på passagerarflödet? Om alla kommer i god tid och går ner på plattformen direkt, och anländande resenärer lämnar stationsbyggnaden direkt så borde det nog funka, men jag har en känsla av att det kan bli trångt och lite kaotiskt. Speciell på sommaren är det nog många som är på platsen för första gången. Det är inte som när pendeltågen "öser in" pendlare som direkt sätter fart mot sitt mål.

Eller är jag pessimist? Skall bli intressant att studera.


Södra station har 2 300 avstigande under förmiddagens maxtimme och 1 800 påstigande under eftermiddagens maxtimme. Eftersom pendeltåget har färre resenärer under sommaren borde det totala resandet vara jämförbart när Getingmidjan stängs av. Däremot kan det bli problem om en stor del av fjärrtågsresenärerna åker taxi eller kommer i god tid före avgångarna. Södra station är inte dimensionerad för detta.

Det är få fjärrtågsresenärer som kommer till stationen 5 eller 10 minuter före avgång. Så man får räkna med att det samlas människor i de tillgängliga utrymmena i gatuplanet. Även om jag antar att det kommer att finnas mycket stationsvärdar/informatörer som försöker få ner resenärerna till plattformen, där det finns mera plats.

Risken är väl stor att det blir inofficiella taxistationer på gatorna runt omkring.

Jag vet inte vilken trafik som tillåts på Swedenborgsgatan förbi stationsentrén, men hastigheten är nersatt så där finns inga övergångsställen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 12949
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav Enceladus » tis 22 maj, 2018 23:18

LÅ1 skrev:Det är få fjärrtågsresenärer som kommer till stationen 5 eller 10 minuter före avgång. Så man får räkna med att det samlas människor i de tillgängliga utrymmena i gatuplanet. Även om jag antar att det kommer att finnas mycket stationsvärdar/informatörer som försöker få ner resenärerna till plattformen, där det finns mera plats.

Risken är väl stor att det blir inofficiella taxistationer på gatorna runt omkring.

Jag vet inte vilken trafik som tillåts på Swedenborgsgatan förbi stationsentrén, men hastigheten är nersatt så där finns inga övergångsställen.


Ju tidigare resenärerna kommer, desto fler blir det som väntar samtidigt. Kan plattformen verkligen fungera som vänthall? Stationen är ju inte utformad för att rymma samtliga resenärer från flera avgångar, utan för ett stort flöde av av- och påstigande.
Enceladus
 
Inlägg: 3349
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav Hechtwagen » ons 23 maj, 2018 7:04

Odd skrev:Bortsett från den lilla detaljen att plattformsdörrarna på T-centralen endast är anpassade för en typ av motorvagnar från en enda tillverkare, finns det några tekniska hinder att SJ och MTRs motorvagnståg hade kunnat ha av och påstigning vid T-centralen?


T-Centralen? Stockholm City heter driftplatsen / "Stationen", eller driver du en agenda? I så fall borde du väl förespråka P-Centralen?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1936
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav TKO » tor 24 maj, 2018 14:57

Hechtwagen skrev:
Odd skrev:Bortsett från den lilla detaljen att plattformsdörrarna på T-centralen endast är anpassade för en typ av motorvagnar från en enda tillverkare, finns det några tekniska hinder att SJ och MTRs motorvagnståg hade kunnat ha av och påstigning vid T-centralen?


T-Centralen? Stockholm City heter driftplatsen / "Stationen", eller driver du en agenda? I så fall borde du väl förespråka P-Centralen?


Min nittonårige son (och hans kompisar) som säger "TEE-CEE" om hela stationskomplexet - inklusive fjärrtågsstationen.

bara så ni vet vad som gäller
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8615
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav Enceladus » tor 24 maj, 2018 15:07

TKO skrev:
Hechtwagen skrev:
Odd skrev:Bortsett från den lilla detaljen att plattformsdörrarna på T-centralen endast är anpassade för en typ av motorvagnar från en enda tillverkare, finns det några tekniska hinder att SJ och MTRs motorvagnståg hade kunnat ha av och påstigning vid T-centralen?


T-Centralen? Stockholm City heter driftplatsen / "Stationen", eller driver du en agenda? I så fall borde du väl förespråka P-Centralen?


Min nittonårige son (och hans kompisar) som säger "TEE-CEE" om hela stationskomplexet - inklusive fjärrtågsstationen.

bara så ni vet vad som gäller
Thomas K Ohlsson


Det är ju trevligt att allmänheten har börjat använda stationssignaturerna! :D
Enceladus
 
Inlägg: 3349
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav TKO » tor 24 maj, 2018 15:16

TKO skrev:Min nittonårige son (och hans kompisar) som säger "TEE-CEE" om hela stationskomplexet - inklusive fjärrtågsstationen.


(Tramsinlägg - hoppa över om ni inte gillar sådana!)
Tur att det inte är jag som tar "studentexamen " om några dagar. För den meningsbyggnaden hade definitivt medfört att jag kört i modersmålet... fast numera är det visst inte så noga med sådant!

Thomas K Ohlsson
GGG
(Grinig Gammal Gubbe)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8615
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav ADDE » tor 24 maj, 2018 16:00

"Man taggar gärna till T-C och drar upp till plattan för att träffa polarna och käka på donken ihop..."

//ADDE
Ungdomens språkrepresentant! :D
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1748
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst