Gynnar/missgynnar vissa partier delar av Stockholmsregionen?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Gynnar/missgynnar vissa partier delar av Stockholmsregionen?

Inläggav twr » sön 20 maj, 2018 9:01

Varsågod, Enceladus. Är det så?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re:Gynnar/missgynnar vissa partier delar av Stockholmsregion

Inläggav Enceladus » sön 20 maj, 2018 9:11

Det är väl ganska uppenbart att olika partier prioriterar olika delar av regionen? Socialdemokraterna har ju exempelvis inte varit särskilt intresserade av Lidingöbanan och Roslagsbanan. Det tycker jag är fel. Jag tror att alla partier är skyldiga till detta, vilket är väldigt olyckligt för regionen som helhet. Det är svårt att få någon långsiktighet när planerna kan ändras vid varje val. Landstinget kanske borde styras av en större koalitionsmajoritet som också representerar en större del av regionen?
Enceladus
 
Inlägg: 3516
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re:Gynnar/missgynnar vissa partier delar av Stockholmsregion

Inläggav twr » sön 20 maj, 2018 9:14

Enceladus skrev:Det är väl ganska uppenbart att olika partier prioriterar olika delar av regionen? Socialdemokraterna har ju exempelvis inte varit särskilt intresserade av Lidingöbanan och Roslagsbanan. Det tycker jag är fel. Jag tror att alla partier är skyldiga till detta, vilket är väldigt olyckligt för regionen som helhet. Det är svårt att få någon långsiktighet när planerna kan ändras vid varje val. Landstinget kanske borde styras av en större koalitionsmajoritet som också representerar en större del av regionen?

Är det säkert att det är det det handlar om då? En annan möjlighet är att det är det gamla spårvägsmotståndet som lever kvar i partiet. (De flesta som inte jobbar med kollektivtrafik tror att Roslagsbanan är en spårväg har jag märkt.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier vissa delar av regionen?

Inläggav Enceladus » sön 20 maj, 2018 9:20

twr skrev:
Enceladus skrev:Det är väl ganska uppenbart att olika partier prioriterar olika delar av regionen? Socialdemokraterna har ju exempelvis inte varit särskilt intresserade av Lidingöbanan och Roslagsbanan. Det tycker jag är fel. Jag tror att alla partier är skyldiga till detta, vilket är väldigt olyckligt för regionen som helhet. Det är svårt att få någon långsiktighet när planerna kan ändras vid varje val. Landstinget kanske borde styras av en större koalitionsmajoritet som också representerar en större del av regionen?

Är det säkert att det är det det handlar om då? En annan möjlighet är att det är det gamla spårvägsmotståndet som lever kvar i partiet. (De flesta som inte jobbar med kollektivtrafik tror att Roslagsbanan är en spårväg har jag märkt.)


Jag har inte märkt av något motstånd mot Kistagrenen eller Spårväg Syd (båda går åtminstone delvis genom större miljonprogramsområden). Det finns säkert några allmänna spårvägsmotståndare, men jag tror inte att de är så många idag. Både S och MP röstade för Roslagsbanans utbyggnad för att få igenom sitt tunnelbaneprojekt. Det är alltså inte omöjligt att hitta kompromisser. Sedan borde tunnelbaneprojektet förstås ha varit mer inriktat på funktion än rättvisa.
Enceladus
 
Inlägg: 3516
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier vissa delar av regionen?

Inläggav Lars_L » sön 20 maj, 2018 12:17

Det är inte så enkelt som en del kan tro. Trafiken - om vi tar Stockholm som exempel- styrs ju i huvudsak av tjänstemän och politikerna vare sig ska eller lägger sig i den. Från politiskt håll förespråkar man väl ofta satsningar söder om stan för att motverka snedfötdelningen i länet. Partier är ju dock även demokratiska organisationer. Finns det då starka företrädare från en viss sektor, så går det ju alltid att få in saker i det egna partiprogrammet, som väl just gynnar den delen av länet
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2545
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier vissa delar av regionen?

Inläggav Odd » sön 20 maj, 2018 15:33

Det känns ju som att partiernas företrädare hellre styr genom sabotage och motarbete i stället för genom samarbete och samförstånd. "Om jag inte gynnas så skall minsann ingen annan heller gynnas..."
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4381
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier vissa delar av regionen?

Inläggav Enceladus » mån 21 maj, 2018 11:14

Det jag ogillar allra mest är alla bortförklaringar. Det är ju till exempel nonsens att påstå att det behövs "ett större grepp på hela trafiken" och sedan inte göra något under 12 år. Så lång tid tar det inte att se över utbudet. Men det kanske inte ses som ett problem att vissa har ett överutbud medan andra har ett underutbud?
Enceladus
 
Inlägg: 3516
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier vissa delar av regionen?

Inläggav TKO » mån 21 maj, 2018 15:05

Mina tankar kring detta - med reservation för att det var drygt 30 år sedan jag höll på med kommunalpolitik:

I de allra flesta fall tror jag inte det förekommer ett aktivt missgynnade av vissa delar av regionen/kommunen. Däremot gynnar man säkert vissa delar - inte direkt utifrån geografin utan av typen "vi satsar på eftersatta områden". Och då blir det ju mindre resurser till "minder eftersatta områden".

Jag inser att jag kan ha mina röda glasögon på nu - men jag tror dock att detär svårare att komma med den typen av "objektiva prioriteringsmotiveringar" för högern, varför vräkte man in pengar på Lidingöbanan t ex men sa nej till alla utbyggnadsförslag av Tvärbanan? Men det går säkert att hita något "det ger största samhällsnytta per satsad krona" eller "infratrukturinvesteringar bör riktas till tillväxtområden"...

Det enda exempel på aktivt missgynnade jag kan komma på är under den interna behandlingen av den kommunala budgeten inom Järfälla Arbetarekommun iunder 80-talet. Då yrkade ungdomsklubbarna i Kallhäll och Jakobsberg regelmässigt att"trivselinvestering" i Viksjö skulle strykas - av typen "bollplaner 1,2 mkr" eller "parkuppustning 400 kkr". Detta bottnade i stort sett enbart på att vi tyckte att Viksjö var en kommundel för uppkomligar, inte alls i klass med arbetararistokratin i framför allt Kallhäll. Och så gav det oss lite utrymme att föreslå små men roliga satsningar på annat utan att spräcka budgetramarna. Om vi lyckades? Väldigt sällan!

minns
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8868
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier vissa delar av regionen?

Inläggav Stefan Widén » mån 21 maj, 2018 15:11

(S) har sedan landstinget startade haft skillnaden mellan "stan" och "länet" där den stora massan av väljare i kranskommunerna haft en otrolig stark påverkan på landstinget politik. Där i ligger att (S) vart motståndare till satsningar på spårväg i innerstaden eftersom man haft en misstro för de "rika" i innerstaden. Att sedan det är kranskommunernas invånare som bäst vart betjänade av den trafiken har man inte tänkt på eftersom när detta fenomen var som starkast gick de flesta arbetsresorna in till city.

För moderaterna är det vem som styr som vart avgörande. Under Stig Dingertz eran var han starkt drivande till utvecklande av spårtrafiken inte minst se till att rädda det som fanns. Många tjänstemän på SL hade våta drömmar om att lägga ned allt med kontaktledning förutom pendeltågen. Men de gick ju på statens spår.

Även Folkpartiet, främst, men även Centern hade under samma period starka spårföreträdare.

Och det är de som äras tvärens tillkomst. Fast här var även S med på ett hörn...

Så svängningarna i partierna är total.... och det gör att det blir mycket tyckanden i stället för gå på vad som är klara fakta.

Att sen v i spårvägsivrare gärna berättar hur smart det skulle va med linjer både här och där är ju för att många av förslagen har en bäring både ekonomiskt och i perspektivet att skapa smarta komfortabla lösningar.

Rösta på Spårvägspartiet!! i nästa val tidigast


Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2391
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier vissa delar av regionen?

Inläggav BSB101 » mån 21 maj, 2018 15:48

Som TKO är inne på handlar det nog inte så mycket om att man medvetet missgynnar någon del utan mer om att man satsar på en viss del och i logistikens namn blir det då någon annan del som blir "missgynnad". Som enskild politiker är det även svårt att ha koll på behovet över hela länet utan man när nog mer koll på behov där man själv bor/har bott/arbetar/etc. Att det sedan många gånger finns ett samband mellan bostadsställe < - > politiskt parti < - > ens väljargrupp är rätt naturligt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2205
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier vissa delar av regionen?

Inläggav hgsldf » mån 21 maj, 2018 21:58

Stefan Widén skrev:
Rösta på Spårvägspartiet!!

Stefan

Registrera partibeteckningen!, jag lovar att rösta.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 969
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier vissa delar av regionen?

Inläggav Stefan Widén » tis 22 maj, 2018 14:39

hgsldf skrev:
Stefan Widén skrev:
Rösta på Spårvägspartiet!!

Stefan

Registrera partibeteckningen!, jag lovar att rösta.
/Göran


:D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2391
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier delar av Stockholmsregio

Inläggav Enceladus » tis 06 nov, 2018 22:27

Fjorton nya busslinjer och 127 000 nya bussavgångar i Storstockholm

*Nacka och Värmdö får 28 600 nya avgångar
*Upplands Väsby, Sigtuna och Vallentuna får 28 000 nya avgångar
*Järfälla och Upplands Bro får 25 600 nya avgångar
*Övriga norrortskommuner får 16 000 nya avgångar
*Haninge, Tyresö och Nynäshamn får 10 700 nya avgångar
*Huddinge, Botkyrka och Söderort får 9 000 nya avgångar
*Stockholms innerstad och Lidingö får 7 200 nya avgångar
*Ekerö får 1 200 nya avgångar
*Norrtälje får 800 nya avgångar

Som vanligt med Alliansen koncentreras satsningarna till norra länshalvan samt Ostsektorn. Nästa år blir första året MP får vara med och bestämma. Blir det någon skillnad?

Lars_L skrev:Från politiskt håll förespråkar man väl ofta satsningar söder om stan för att motverka snedfötdelningen i länet.


Jag förstår inte varför du ständigt upprepar denna lögn. Alliansen har aldrig främjat den södra länshalvan. De mest uppenbara exemplen borde vara pendeltågstrafiken och nattbussarna, men vid det här laget har nog hela busstrafiken hunnit påverkas. Hur kan exempelvis Odenplanslinjerna motiveras när landstinget samtidigt prioriterar Ostkustbanan? Skulle inte resurserna göra större nytta på Stockholms populäraste linje 743?

Riskerar det att bli ytterligare fyra förlorade år för den södra länshalvan? Givet de politiska preferenserna i länet, skulle snedfötdelningen bli mindre om länet delades upp i två delar?
Enceladus
 
Inlägg: 3516
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier delar av Stockholmsregio

Inläggav twr » tis 06 nov, 2018 22:36

Enceladus skrev:Fjorton nya busslinjer och 127 000 nya bussavgångar i Storstockholm

*Nacka och Värmdö får 28 600 nya avgångar
*Upplands Väsby, Sigtuna och Vallentuna får 28 000 nya avgångar
*Järfälla och Upplands Bro får 25 600 nya avgångar
*Övriga norrortskommuner får 16 000 nya avgångar
*Haninge, Tyresö och Nynäshamn får 10 700 nya avgångar
*Huddinge, Botkyrka och Söderort får 9 000 nya avgångar
*Stockholms innerstad och Lidingö får 7 200 nya avgångar
*Ekerö får 1 200 nya avgångar
*Norrtälje får 800 nya avgångar

Som vanligt med Alliansen koncentreras satsningarna till norra länshalvan samt Ostsektorn. Nästa år blir första året MP får vara med och bestämma. Blir det någon skillnad?

Lars_L skrev:Från politiskt håll förespråkar man väl ofta satsningar söder om stan för att motverka snedfötdelningen i länet.


Jag förstår inte varför du ständigt upprepar denna lögn. Alliansen har aldrig främjat den södra länshalvan. De mest uppenbara exemplen borde vara pendeltågstrafiken och nattbussarna, men vid det här laget har nog hela busstrafiken hunnit påverkas. Hur kan exempelvis Odenplanslinjerna motiveras när landstinget samtidigt prioriterar Ostkustbanan? Skulle inte resurserna göra större nytta på Stockholms populäraste linje 743?

Riskerar det att bli ytterligare fyra förlorade år för den södra länshalvan? Givet de politiska preferenserna i länet, skulle snedfötdelningen bli mindre om länet delades upp i två delar?

Du måste sätta ökningen i relation till någonting, till exempel antal befintliga avgångar, befolkningsmängd, antal avgångar ned spårtrafik eller något annat. Ditt inlägg som det ser ut nu visar ingenting.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier delar av Stockholmsregio

Inläggav Enceladus » fre 09 nov, 2018 11:35

Här ska SL köra fler bussar nästa år

Det är inte bara jag som har reagerat på satsningarnas snedfördelning.

Niklas Vanhainen skrev:Bra att de äntligen drar in några av de neddragningar de gjorde för några år sen. Men det här var väldigt snålt för Söderort som drabbades hårt av borgarnas neddragningar för ett par år sen. Huddinge, Botkyrka och Söderort är hem för mer än en fjärdedel av länets invånare, men får ca 7% av de nya avgångarna. Kan det möjligtvis hänga ihop med att det även är ett av de områden där borgarna är som allra svagast i Stockholm?


Jag kan förstå att det satsas lite extra på Nacka så länge Saltsjöbanan inte går till Slussen, men den här fördelningen är ju orimlig, speciellt som bussresandet har minskat kraftigt i just Solna och Sollentuna på grund av Citybanan. Det finns inget avtalsområde som är i närheten av samma storlek som Huddinge/Botkyrka/Söderort. Visst finns det en del spårtrafik, men den är överbelastad och har ett underutbud även utanför rusningen.
Enceladus
 
Inlägg: 3516
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Inläggav Enceladus » mån 21 jan, 2019 17:57

Jag tänker göra en jämförelse som visar vad jag menar med olika standarder. Slussen har 5 400 avstigande bussresenärer från Nacka och Värmdö i maxtimmen. Cirka tusen fler resenärer passerar snittet mellan Älvsjö och Stuvsta med Södertäljelinjen. Utöver detta har både Ostsektorn och denna del av Sydväst flera direktbussar, men huvudsaken är att trafikeringsområdena är jämnstora. Eftersom det kan anses vara orättvist att jämföra olika trafikslag så begränsas jämförelsen till nattrafiken.

På helgnätter utgörs stommen i Ostsektorn av linjerna 474 och 496. Linje 474 försörjer de större delarna av Värmdö, går direkt via motorvägen och har 15-minuterstrafik. Linje 496 går lokalvägen och har också 15-minuterstrafik. Dessa två linjer räcker för att ge Ostsektorn en högre standard, men det finns mycket mer! Linje 491 går mellan Slussen och Älta i 30-minuterstrafik. Linje 497 går mellan Slussen och Saltsjöbaden i 30-minuterstrafik. Linje 93 går mellan Slussen och Jarlaberg i 30-minuterstrafik. Utöver dessa går även linjerna 414 och 422 på helgnätter. Det är alltså väldigt många avgångar från Slussen sett till antalet resenärer.

I Sydväst är det annorlunda, väldigt annorlunda! Där finns det också många områden som behöver trafikförsörjas på natten, men istället för direktlinjer från stan så utgår upplägget från matarlinjer. I Huddinge matar linje 792 resenärer österut till Balingsnäs och västerut till Segeltorp. I Tumba matar linje 795 resenärer västerut till Eriksberg och linje 796 österut till Skäcklinge. I Södertälje finns matarlinjerna 797 och 798. Den radiella trafiken utgörs av ledbussar i 10-minuterstrafik. Således har denna del av Sydväst mindre än hälften så många avgångar som Ostsektorn. Följaktligen blir det ganska trångt på dessa avgångar!

Det finns dock en liten detalj som gör situationen ännu skevare. Den radiella trafiken ersätter också linje 144 mellan Gullmarsplan och Juliaborg. I Söderort trafikeras följande sju linjer på helgnätter: 133, 134, 142, 147, 160, 165, 188. Samtliga har 30-minuterstrafik förutom linje 160 som har 15-minuterstrafik under halva natten. Linje 144 har fler resenärer än samtliga dessa linjer förutom linje 160. Den radiella trafiken behöver alltså även ta hand om dessa resenärer. Sammanlagt blir det väldigt trångt!

Motsvarande upplägg i Ostsektorn skulle vara att ersätta samtliga nattlinjer med linje 492 från Slussen. Älta, Saltsjöbaden, Jarlaberg med flera skulle då trafikförsörjas med matarlinjer från Nacka. Hur skulle Nacka- och Värmdöborna reagera på detta? Om vi lägger våra partisympatier åt sidan, finns det någon som anser att nuvarande upplägg är rättvist eller rimligt?
Enceladus
 
Inlägg: 3516
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster