Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
twr skrev:Jag tar upp diskussionen från en annan tråd.
TKO, har du sett prognoserna för spårväg längs Österleden?
Jag var också skeptisk till denna idé när jag först såg den i Stomnätsplanen. Men prognoserna tyder på att den blir den mest utnyttjade sträckan i hela Tvärbanan. Vad tror du om det?
twr skrev:Förvånad att det inte länkats tidigare i tråden!
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... andlingen/
http://www.sll.se/Global/2.%20Kollektiv ... afiken%20växer%20med%20Stockholm/SU/sverigeförhandlingen/Kollektivtrafik-i-Östlig-Förbindelse-2016-09-12.pdf
http://www.sll.se/Global/2.%20Kollektiv ... afiken%20växer%20med%20Stockholm/SU/sverigeförhandlingen/PM%20Spårväg-i-Östlig-förbindelse-2016-09-12.pdf
TKO skrev:twr skrev:Förvånad att det inte länkats tidigare i tråden!
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... andlingen/
http://www.sll.se/Global/2.%20Kollektiv ... afiken%20växer%20med%20Stockholm/SU/sverigeförhandlingen/Kollektivtrafik-i-Östlig-Förbindelse-2016-09-12.pdf
http://www.sll.se/Global/2.%20Kollektiv ... afiken%20växer%20med%20Stockholm/SU/sverigeförhandlingen/PM%20Spårväg-i-Östlig-förbindelse-2016-09-12.pdf
Jag får inte de två sista länkarna att fungera, men jag tror att dokumenten finns på samlingssidan (den översta länken).
TKO skrev:Ja det var förvånande siffror! Men jag hittar inga restider i materialet, spontant känns det som om det inte kommer att gå särskilt fort på anslutningssträckorna, speciellt Sickla Udde är lite märkligt utformad - fast det är säkert svårt att få till det!
twr skrev:TKO skrev:Men jag hittar inga restider i materialet, spontant känns det som om det inte kommer att gå särskilt fort på anslutningssträckorna, speciellt Sickla Udde är lite märkligt utformad - fast det är säkert svårt att få till det!
Vad är det som är märkligt? Nyfiken att höra dina tankar, när du tittat närmare!
twr skrev:http://lidingosidan.se/val-2018/m-ostlig-forbindelse-forenklar-lidingobornas-vardag/
Moderaterna i landstinget och Lidingö om spårtrafik i Östlig förbindelse. Inte helt klara besked, men låter bättre än tidigare utspel om busstrafik.
Enceladus skrev:twr skrev:http://lidingosidan.se/val-2018/m-ostlig-forbindelse-forenklar-lidingobornas-vardag/
Moderaterna i landstinget och Lidingö om spårtrafik i Östlig förbindelse. Inte helt klara besked, men låter bättre än tidigare utspel om busstrafik.
Intressantare är siffrorna som anges i kommentarerna. Med spårväg blir kollektivtrafikandelen 52 procent i rusningstid, med buss bara 29 procent. Det är ju en jätteskillnad! Är det spårfaktorn eller sammankopplingen med Tvärbanan som gör skillnaden?
Köerna som plågar busstrafiken i Stockholms innerstad kostar samhället uppskattningsvis 1,5 miljarder kronor årligen. Detta samtidigt som busstrafiken till följd av trängselproblemen blivit hela fyra procent långsammare sedan 2013. Det leder nu till att resenärer väljer bort busstrafiken. Bygget av en Östlig förbindelse är avgörande för att minska trängseln och förbättra restiderna. När bussbolaget Nobina har analyserat möjligheterna med en Östlig förbindelse konstaterar de att över 100 000 bussresenärer skulle påverkas direkt och dagligen av den nya leden.
Enceladus skrev:Avsändare till denna debattartikel är förutom landstingsduon M i Stockholms kommun (istället för Lidingö kommun som ovan). Nu är det andra toner som gäller:Köerna som plågar busstrafiken i Stockholms innerstad kostar samhället uppskattningsvis 1,5 miljarder kronor årligen. Detta samtidigt som busstrafiken till följd av trängselproblemen blivit hela fyra procent långsammare sedan 2013. Det leder nu till att resenärer väljer bort busstrafiken. Bygget av en Östlig förbindelse är avgörande för att minska trängseln och förbättra restiderna. När bussbolaget Nobina har analyserat möjligheterna med en Östlig förbindelse konstaterar de att över 100 000 bussresenärer skulle påverkas direkt och dagligen av den nya leden.
Här åsyftas förmodligen den analys som Nobina gjorde för en tunnel utan spårtrafik. Den bileufori som tycks breda ut sig i Stockholmsmoderaternas stadsplanering är minst sagt oroande. Trots sin ansvarslösa bostadspolitik tar de stora partierna på Lidingö ändå ansvar för regionens trafikförsörjning.
Odd skrev:Enceladus skrev:Avsändare till denna debattartikel är förutom landstingsduon M i Stockholms kommun (istället för Lidingö kommun som ovan). Nu är det andra toner som gäller:Köerna som plågar busstrafiken i Stockholms innerstad kostar samhället uppskattningsvis 1,5 miljarder kronor årligen. Detta samtidigt som busstrafiken till följd av trängselproblemen blivit hela fyra procent långsammare sedan 2013. Det leder nu till att resenärer väljer bort busstrafiken. Bygget av en Östlig förbindelse är avgörande för att minska trängseln och förbättra restiderna. När bussbolaget Nobina har analyserat möjligheterna med en Östlig förbindelse konstaterar de att över 100 000 bussresenärer skulle påverkas direkt och dagligen av den nya leden.
Här åsyftas förmodligen den analys som Nobina gjorde för en tunnel utan spårtrafik. Den bileufori som tycks breda ut sig i Stockholmsmoderaternas stadsplanering är minst sagt oroande. Trots sin ansvarslösa bostadspolitik tar de stora partierna på Lidingö ändå ansvar för regionens trafikförsörjning.
Intressant, efter att bara ha läst ovanstående citat så är det ju lätt att tro att spårvägsbygge i innerstan skulle ge en årlig besparing på upp till 1500 miljoner kr / år, bara genom att trafikanterna slipper spendera tid i köer. Det skulle ju till och med kunna finansiera en storslagen och kontinuerligt utbyggnad av spårväg....
Odd skrev:
, efter att bara ha läst ovanstående citat så är det ju lätt att tro att spårvägsbygge i innerstan skulle ge en årlig besparing på upp till 1500 miljoner kr / år, bara genom att trafikanterna slipper spendera tid i köer. Det skulle ju till och med kunna finansiera en storslagen och kontinuerligt utbyggnad av spårväg....
Enceladus skrev:S-toppen tror att Östlig förbindelse byggs
Det tror jag också. Det är märkligt att fler partier inte har anslutit sig till Vänsterpartiets kompromisslinje:
Östlig förbindelse utan vägbana
Ibland är pragmatism viktigare än dogmatism.
TKO skrev:Enceladus skrev:S-toppen tror att Östlig förbindelse byggs
Det tror jag också. Det är märkligt att fler partier inte har anslutit sig till Vänsterpartiets kompromisslinje:
Östlig förbindelse utan vägbana
Ibland är pragmatism viktigare än dogmatism.
Det kommer aldrig att bli en östlig förbindelse för enbart spårtrafik - det är ju inte det som Nacka och Lidingö som tjatar mest vill ha. Där styr högern och deras väljare anser det vara en mänsklig rättighet att köra bil. Punkt slut.
/TKO
Torbjörn skrev:TKO skrev:Enceladus skrev:S-toppen tror att Östlig förbindelse byggs
Det tror jag också. Det är märkligt att fler partier inte har anslutit sig till Vänsterpartiets kompromisslinje:
Östlig förbindelse utan vägbana
Ibland är pragmatism viktigare än dogmatism.
Det kommer aldrig att bli en östlig förbindelse för enbart spårtrafik - det är ju inte det som Nacka och Lidingö som tjatar mest vill ha. Där styr högern och deras väljare anser det vara en mänsklig rättighet att köra bil. Punkt slut.
/TKO
Typisk generalisering av en "gråsåsse", det finns även hyresrättsområden med vanliga såsseröstande boende på Lidingö.....
.....fnissar Tobbe
Sio skrev:Här om dagen när jag läste om Sossarnss utspem om en stopp-lag mot nya OPS äventyr inom vården, så fick jag en idé:
Vägprojekt som den Östliga förbindelsen eller Förbifart Stockholm borde bli ypperliga OPS projekt, då kan användarna betala direkt vid nyttjandet via bilavgifter.
Allt trassel med att det blir dyrt för användarna av OPS hamnar hos de borgerliga, OPS förespråkande, bilisterna.
OPS avtalet för den Östliga föbindelsen skulle i såfall utformas så att vägbolaget får finsnsiera sig enbart gen avgifter på biltrafiken och spårtunneln ska tillhanda hållas till SL/TF utan kostnad.
Enceladus skrev:Christian Spår skrev:Konstigt hur det är allianspartierna som vill se skattepengar rulla, och vänstern som tänka efter hur man spenderar en ändlig budget. Bilen och bilismen är lite magisk i vad den gör med ideologier.
Förbifarten är inte ens färdig så den vet vi inte vad prislappen blir, östlig förbindelse har vi ingen prislapp på, och så har ju moderaterna sin idé om att gräva ned centralbrons trafik också. Men ny järnväg genom landet det ska vi nog inte kosta på oss.
Om vi har så gott om pengar så skulle jag önska att vi gräver ned alla infartsmotorvägar som stör gatumiljön och hindrar mer urban stadsmiljö. Ett spårvägsnät i innerstan kan man väl kasta in också. Fler roliga saker?
S: M-löfte om Centralbron vilar på mycket svag grund
Riktigt bra debattartikel av Valeskog. Det M lovar att anlägga går inte eftersom Citybanan ligger där. Men även om det gick så skulle nyttan vara nästan obefintlig. Istället för motorvägskombon Östlig förbindelse och Centraltunnel skulle Henrikssons fem förslag kunna realiseras med mycket bättre synergieffekter. Att bygga två biltunnlar med likartade uppgifter känns väldigt ogenomtänkt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Karsten och 47 gäster