Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Enceladus skrev:Det är väl ganska uppenbart att olika partier prioriterar olika delar av regionen? Socialdemokraterna har ju exempelvis inte varit särskilt intresserade av Lidingöbanan och Roslagsbanan. Det tycker jag är fel. Jag tror att alla partier är skyldiga till detta, vilket är väldigt olyckligt för regionen som helhet. Det är svårt att få någon långsiktighet när planerna kan ändras vid varje val. Landstinget kanske borde styras av en större koalitionsmajoritet som också representerar en större del av regionen?
twr skrev:Enceladus skrev:Det är väl ganska uppenbart att olika partier prioriterar olika delar av regionen? Socialdemokraterna har ju exempelvis inte varit särskilt intresserade av Lidingöbanan och Roslagsbanan. Det tycker jag är fel. Jag tror att alla partier är skyldiga till detta, vilket är väldigt olyckligt för regionen som helhet. Det är svårt att få någon långsiktighet när planerna kan ändras vid varje val. Landstinget kanske borde styras av en större koalitionsmajoritet som också representerar en större del av regionen?
Är det säkert att det är det det handlar om då? En annan möjlighet är att det är det gamla spårvägsmotståndet som lever kvar i partiet. (De flesta som inte jobbar med kollektivtrafik tror att Roslagsbanan är en spårväg har jag märkt.)
Stefan Widén skrev:
Rösta på Spårvägspartiet!!
Stefan
hgsldf skrev:Stefan Widén skrev:
Rösta på Spårvägspartiet!!
Stefan
Registrera partibeteckningen!, jag lovar att rösta.
/Göran
Lars_L skrev:Från politiskt håll förespråkar man väl ofta satsningar söder om stan för att motverka snedfötdelningen i länet.
Enceladus skrev:Fjorton nya busslinjer och 127 000 nya bussavgångar i Storstockholm
*Nacka och Värmdö får 28 600 nya avgångar
*Upplands Väsby, Sigtuna och Vallentuna får 28 000 nya avgångar
*Järfälla och Upplands Bro får 25 600 nya avgångar
*Övriga norrortskommuner får 16 000 nya avgångar
*Haninge, Tyresö och Nynäshamn får 10 700 nya avgångar
*Huddinge, Botkyrka och Söderort får 9 000 nya avgångar
*Stockholms innerstad och Lidingö får 7 200 nya avgångar
*Ekerö får 1 200 nya avgångar
*Norrtälje får 800 nya avgångar
Som vanligt med Alliansen koncentreras satsningarna till norra länshalvan samt Ostsektorn. Nästa år blir första året MP får vara med och bestämma. Blir det någon skillnad?Lars_L skrev:Från politiskt håll förespråkar man väl ofta satsningar söder om stan för att motverka snedfötdelningen i länet.
Jag förstår inte varför du ständigt upprepar denna lögn. Alliansen har aldrig främjat den södra länshalvan. De mest uppenbara exemplen borde vara pendeltågstrafiken och nattbussarna, men vid det här laget har nog hela busstrafiken hunnit påverkas. Hur kan exempelvis Odenplanslinjerna motiveras när landstinget samtidigt prioriterar Ostkustbanan? Skulle inte resurserna göra större nytta på Stockholms populäraste linje 743?
Riskerar det att bli ytterligare fyra förlorade år för den södra länshalvan? Givet de politiska preferenserna i länet, skulle snedfötdelningen bli mindre om länet delades upp i två delar?
Niklas Vanhainen skrev:Bra att de äntligen drar in några av de neddragningar de gjorde för några år sen. Men det här var väldigt snålt för Söderort som drabbades hårt av borgarnas neddragningar för ett par år sen. Huddinge, Botkyrka och Söderort är hem för mer än en fjärdedel av länets invånare, men får ca 7% av de nya avgångarna. Kan det möjligtvis hänga ihop med att det även är ett av de områden där borgarna är som allra svagast i Stockholm?
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster