av Odd » fre 23 mar, 2018 17:22
Rent tekniskt så är GPS-systemet inte ett nät, de kommunicerar inte med varandra.
I GPS-signalen så finns det tidsinformation, s k GPS-tid. Den skiljer sig från vanlig tid genom att den inte kompenseras för skottsekunder vilket innebär att den driver iväg. Minns inte hur mycket nu men det är lite under 20 sekunder i dagsläget. Det finns även information om avvikelsen mellan GPS-tid och UTC, vilket GPS-mottagarna använder för att räkna ut rätt UTC-tid.
Vad som kan vara fel med GPS-mottagarna är svårt att veta för utomstående, men generellt så är signalen, på frekvenserna 1575.42 MHz resp 1227.60Mhz, så svag att minsta bredbandiga störning kan göra att den blir svår att detektera, och det finns nog många sådana källor på ett elektriskt fordon. Det är ändå fantastiskt att dessa små mottagare får plats i en mobiltelefon. GPS-signalen finns inte tillgänglig om man inte har någorlunda fri sikt mot himlen. En del system använder därför LPS-navigering, tachometerpuls- och/eller tröghetsnavigering. Det finns konsumentsystem som på tröghetsnavigering klarar ner till 5m avvikelse på 1000 meter, vilket i sammanhanget är mycket bra. Ännu bättre precision kan ges om man blandar in tachometer- och hjulvinkelvärden. Tillsammans så finns det inte längre någon ursäkt för att inte ha hög navigeringsprecision även i tunnlar och garage.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.