Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Enceladus skrev:---klipp---
Den andra kommentaren avser plattformsdörrarna. Pendeltågsresenärerna är väldigt nöjda med stationerna City och Odenplan, till skillnad från nästan alla andra aspekter av pendeltågstrafiken. Det vore politiskt självmord att ta bort plattformsdörrarna. Tvärtom, vid det senaste sammanträdet föreslogs plattformsdörrar vid fler pendeltågsstationer - med rätta!
hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
twr skrev:hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
När har det nånsin varit så?
twr skrev:hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
När har det nånsin varit så?
hgsldf skrev:twr skrev:hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
När har det nånsin varit så?
Sammanbindningsbanan invigdes den 17 juli 1871. Dubbelspåret blev dock icke operativt som sådant förrän 1908.
Mitt inlägg var väl inte så allvarligt menat i dag, utan snarare en oneliner. Faktum kvarstår dock att i och med citybanan är behovet av "getingmidjan" extremt mycket mindre och godstrafik tycker jag inte skall gå den vägen annat än i undantagsfall. Att två stora Tyska företag har valt att flytta från södra Stockholm till Södra lappmarken, får dom dom väl stå för själva och i den mån Postia fortfarande lever gäller samma sak där.
/Göran
daniel_s skrev:twr skrev:hgsldf skrev:Behövs getingmidjan? Norrlänningarna kan väl kliva på vid Södra Station som man gjorde förr?
När har det nånsin varit så?
Bodens södra kanske? För i Stockholm har ju mig veterligen aldrig (jaja, frånsett evenemang och trafikstörningar mm) några norrlandståg gjort uppehåll vid södra station.
Däremot fanns det ju en tid (före 1871) när tågen från norrland vände vid norra station, som låg vid Norra bantorget.
LÅ1 skrev:Jag kom med pendeltåg till Södra station häromdagen och gick ut mot Swedenborgsgatan, alltså utgången mot Medborgarplatsen.
Passade på att fundera på hur det kommer att te sig här när (nästan?) alla SJ snabbtåg till/från Malmö och Göteborg skall använda stationen. Tobaksaffären får väl ett uppsving. Men sväljer "minigallerian" (har den något eget namn?) hela flödet av resenärer? Eller halva om nu båda entréerna delar lika på passagerarflödet? Om alla kommer i god tid och går ner på plattformen direkt, och anländande resenärer lämnar stationsbyggnaden direkt så borde det nog funka, men jag har en känsla av att det kan bli trångt och lite kaotiskt. Speciell på sommaren är det nog många som är på platsen för första gången. Det är inte som när pendeltågen "öser in" pendlare som direkt sätter fart mot sitt mål.
Eller är jag pessimist? Skall bli intressant att studera.
Enceladus skrev:LÅ1 skrev:Jag kom med pendeltåg till Södra station häromdagen och gick ut mot Swedenborgsgatan, alltså utgången mot Medborgarplatsen.
Passade på att fundera på hur det kommer att te sig här när (nästan?) alla SJ snabbtåg till/från Malmö och Göteborg skall använda stationen. Tobaksaffären får väl ett uppsving. Men sväljer "minigallerian" (har den något eget namn?) hela flödet av resenärer? Eller halva om nu båda entréerna delar lika på passagerarflödet? Om alla kommer i god tid och går ner på plattformen direkt, och anländande resenärer lämnar stationsbyggnaden direkt så borde det nog funka, men jag har en känsla av att det kan bli trångt och lite kaotiskt. Speciell på sommaren är det nog många som är på platsen för första gången. Det är inte som när pendeltågen "öser in" pendlare som direkt sätter fart mot sitt mål.
Eller är jag pessimist? Skall bli intressant att studera.
Södra station har 2 300 avstigande under förmiddagens maxtimme och 1 800 påstigande under eftermiddagens maxtimme. Eftersom pendeltåget har färre resenärer under sommaren borde det totala resandet vara jämförbart när Getingmidjan stängs av. Däremot kan det bli problem om en stor del av fjärrtågsresenärerna åker taxi eller kommer i god tid före avgångarna. Södra station är inte dimensionerad för detta.
LÅ1 skrev:Det är få fjärrtågsresenärer som kommer till stationen 5 eller 10 minuter före avgång. Så man får räkna med att det samlas människor i de tillgängliga utrymmena i gatuplanet. Även om jag antar att det kommer att finnas mycket stationsvärdar/informatörer som försöker få ner resenärerna till plattformen, där det finns mera plats.
Risken är väl stor att det blir inofficiella taxistationer på gatorna runt omkring.
Jag vet inte vilken trafik som tillåts på Swedenborgsgatan förbi stationsentrén, men hastigheten är nersatt så där finns inga övergångsställen.
Odd skrev:Bortsett från den lilla detaljen att plattformsdörrarna på T-centralen endast är anpassade för en typ av motorvagnar från en enda tillverkare, finns det några tekniska hinder att SJ och MTRs motorvagnståg hade kunnat ha av och påstigning vid T-centralen?
Hechtwagen skrev:Odd skrev:Bortsett från den lilla detaljen att plattformsdörrarna på T-centralen endast är anpassade för en typ av motorvagnar från en enda tillverkare, finns det några tekniska hinder att SJ och MTRs motorvagnståg hade kunnat ha av och påstigning vid T-centralen?
T-Centralen? Stockholm City heter driftplatsen / "Stationen", eller driver du en agenda? I så fall borde du väl förespråka P-Centralen?
TKO skrev:Hechtwagen skrev:Odd skrev:Bortsett från den lilla detaljen att plattformsdörrarna på T-centralen endast är anpassade för en typ av motorvagnar från en enda tillverkare, finns det några tekniska hinder att SJ och MTRs motorvagnståg hade kunnat ha av och påstigning vid T-centralen?
T-Centralen? Stockholm City heter driftplatsen / "Stationen", eller driver du en agenda? I så fall borde du väl förespråka P-Centralen?
Min nittonårige son (och hans kompisar) som säger "TEE-CEE" om hela stationskomplexet - inklusive fjärrtågsstationen.
bara så ni vet vad som gäller
Thomas K Ohlsson
TKO skrev:Min nittonårige son (och hans kompisar) som säger "TEE-CEE" om hela stationskomplexet - inklusive fjärrtågsstationen.
Återgå till Övrig kollektivtrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster