Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarbyhamn

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarbyhamn

Inläggav LÅ1 » ons 14 mar, 2018 12:01

"Jätteplanen för Söder kan tvingas göras om".

Länsstyrelsen och Försvarsmakten invänder mot förslaget eftersom en civil-militär totalförsvarsplanering pågår, där det utreds om tågspåren genom området behövs för försvarsändamål.

Detta är intressant. Men om spåret skulle behövas i framtiden så måste det ju till en upprustning. Hur långt går spåret i dag? Har det förbindelse med hamnen? För det är väl inte förbindelse mot Saltsjöbaden man vill ha?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Försvaret kanske "räddar" spåret under SÖS till Hammarby

Inläggav twr » ons 14 mar, 2018 12:22

LÅ1 skrev:"Jätteplanen för Söder kan tvingas göras om".

Länsstyrelsen och Försvarsmakten invänder mot förslaget eftersom en civil-militär totalförsvarsplanering pågår, där det utreds om tågspåren genom området behövs för försvarsändamål.

Detta är intressant. Men om spåret skulle behövas i framtiden så måste det ju till en upprustning. Hur långt går spåret i dag? Har det förbindelse med hamnen? För det är väl inte förbindelse mot Saltsjöbaden man vill ha?

Jag tror inte det finns några sådan konkreta tankar. Det är nog mer att försvaret har kommit på att de inte riktigt hängt med, och behöver fundera lite innan de lämnar besked. jag har svårt att se att spåren skulle blir kvar på sikt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » ons 14 mar, 2018 13:06

Planprogrammet för Södra Skanstull är väldigt viktigt om stadens segregation någonsin ska brytas. Det här spåret är inte värt att rädda. Det ligger riktigt dåligt till för kollektivtrafik. Vill man ha spårvägstrafik på östra Södermalm som faktiskt gör någon nytta så är Ringvägen och Renstiernas gata ett mycket bättre alternativ.
Enceladus

Inläggav Stefan Widén » ons 14 mar, 2018 14:14

Om man utan krav på finansieringslösningar spånar fritt så kan man hitta många kreativa lösning för området. Men måste hålla med om att området ner vid Eriksdalsbadet har ganska dålig tillgänglighet. Skulle kunna tänka mig en Rulltrappa/hiss/bergbana i anslutning till den "mördande" rampen mellan Ringvägen och badet. Liknade lösning kanske kan tillämpas på ett par till ställen innan man när Barnängsgatan där höjdskillnaderna inte är så stora. Självklart skall de mynna i anslutning till en spårvagnshållplats på Ringvägen.

Ser man i ex Nacka Strand vad effektiv den bergbanan är.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav twr » ons 14 mar, 2018 14:20

Stefan Widén skrev:Om man utan krav på finansieringslösningar spånar fritt så kan man hitta många kreativa lösning för området. Men måste hålla med om att området ner vid Eriksdalsbadet har ganska dålig tillgänglighet. Skulle kunna tänka mig en Rulltrappa/hiss/bergbana i anslutning till den "mördande" rampen mellan Ringvägen och badet. Liknade lösning kanske kan tillämpas på ett par till ställen innan man när Barnängsgatan där höjdskillnaderna inte är så stora. Självklart skall de mynna i anslutning till en spårvagnshållplats på Ringvägen.

Ser man i ex Nacka Strand vad effektiv den bergbanan är.

Stefan

Tanken tror jag är en gångtunnel från befintlig station Skanstull till en ny "tunnelbaneentre" centralt i den nya bebyggelsen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Anders Hanquist » tor 15 mar, 2018 10:40

twr skrev:Jag tror inte det finns några sådan konkreta tankar. Det är nog mer att försvaret har kommit på att de inte riktigt hängt med, och behöver fundera lite innan de lämnar besked. jag har svårt att se att spåren skulle blir kvar på sikt.

Så är det nog. Man kände nog knappt till det där gamla spåret. Så fick de en remiss och måste få lite betänketid om det kanske kan finnas någon användning för det. Möjligen kan man tänka sig biten från Södra station till Disaster & Emergency Medical Centre under Södersjukhuset. Men vad nytta sträckan till Vikingterminalen skulle ha i ett beredskapsläge måste de nog förklara lite tydligare. Men det torde gå att planera området även med ett spår mitt i en allé. Staten bör då bidra till de extra kostnaderna eftersom en statlig myndighet har intresse av att det finns kvar. Om det ändå ligger där kanske man kan utnyttja det till något även i fredstid.
Anders Hanquist

Inläggav twr » tor 15 mar, 2018 12:17

Anders Hanquist skrev:
twr skrev:Jag tror inte det finns några sådan konkreta tankar. Det är nog mer att försvaret har kommit på att de inte riktigt hängt med, och behöver fundera lite innan de lämnar besked. jag har svårt att se att spåren skulle blir kvar på sikt.

Så är det nog. Man kände nog knappt till det där gamla spåret. Så fick de en remiss och måste få lite betänketid om det kanske kan finnas någon användning för det. Möjligen kan man tänka sig biten från Södra station till Disaster & Emergency Medical Centre under Södersjukhuset. Men vad nytta sträckan till Vikingterminalen skulle ha i ett beredskapsläge måste de nog förklara lite tydligare. Men det torde gå att planera området även med ett spår mitt i en allé. Staten bör då bidra till de extra kostnaderna eftersom en statlig myndighet har intresse av att det finns kvar. Om det ändå ligger där kanske man kan utnyttja det till något även i fredstid.

Jag gissar att den nya bebyggelsens markplan hamnar några våningar längre upp? Ett enkelspår under överdäckning kanske är möjligt, ungefär som vid Albano. Men, som du skriver, först måste man veta om det finns någon nytta med det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Per Lind » tor 15 mar, 2018 18:40

En möjlig användning är väl att köra FRÅN Tegelvikshamnen till SÖS/Södra Stambanan.
Masstransport i gatuplan till sjukhuset är väl inte helt fel?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav twr » tor 15 mar, 2018 19:09

Inge skrev:Det är ganska poänglöst att spekulera i vad spåret skulle kunna användas till när det inte är någon som vet vad som kan finnas i berget.

Ett beredskapssjukhus, javisst. Men vad mer? -Att känna till det är rimligen en förutsättning för att kunna göra en bedömning, men det är ju bara försvaret som vet.

Vad alla som gått längs stranden vet är förvisso att där även finns någon form av oljelagring, som till och med har egen hamn. Men fortfarande, vad mer?

Att behålla bergrummet under sjukhuset, och kopplingen mot Södra station är säkert vettigt. Men spåret i "Södra Skanstull" som leder vidare mot Norra Hammarbyhamnen och Saltsjöbanan (där kopplingen är överasfalterad). Kan det verkligen finnas någon nytta med den?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tor 15 mar, 2018 19:31

twr skrev:
Inge skrev:Det är ganska poänglöst att spekulera i vad spåret skulle kunna användas till när det inte är någon som vet vad som kan finnas i berget.

Ett beredskapssjukhus, javisst. Men vad mer? -Att känna till det är rimligen en förutsättning för att kunna göra en bedömning, men det är ju bara försvaret som vet.

Vad alla som gått längs stranden vet är förvisso att där även finns någon form av oljelagring, som till och med har egen hamn. Men fortfarande, vad mer?

Att behålla bergrummet under sjukhuset, och kopplingen mot Södra station är säkert vettigt. Men spåret i "Södra Skanstull" som leder vidare mot Norra Hammarbyhamnen och Saltsjöbanan (där kopplingen är överasfalterad). Kan det verkligen finnas någon nytta med den?

Angående möjligheterna till reguljär lokaltrafik, som ändstation är ju Slussen betydligt bättre för Saltsjöbanan. Det är både kortare sträcka och bättre bytesmöjligheter. Fördelen med Södra station skulle vara om det går att köra genomgående tåg, men den möjligheten kommer nog inte att finnas under överskådlig tid. Egentligen skulle det vara en bättre idé att förlänga Saltsjöbanan från Slussen till Södra station, det är en saknad länk i kollektivtrafiken, men det faller tyvärr på den höga kostnaden sett till den relativt begränsade nyttan. Som stadsspårväg är sträckningen inte heller optimal. Dessutom är den enkelspårig, så en utbyggnad hade också kostat mer än det smakar. Situationen är jämförbar med Värtabanan, men där ser jag faktiskt en något större potential om det byggs en spårvägsförbindelse mellan Sickla och Ropsten.
Enceladus

Inläggav twr » tor 15 mar, 2018 19:54

Enceladus skrev:
twr skrev:

Angående möjligheterna till reguljär lokaltrafik, som ändstation är ju Slussen betydligt bättre för Saltsjöbanan. Det är både kortare sträcka och bättre bytesmöjligheter. Fördelen med Södra station skulle vara om det går att köra genomgående tåg, men den möjligheten kommer nog inte att finnas under överskådlig tid. Egentligen skulle det vara en bättre idé att förlänga Saltsjöbanan från Slussen till Södra station, det är en saknad länk i kollektivtrafiken, men det faller tyvärr på den höga kostnaden sett till den relativt begränsade nyttan. Som stadsspårväg är sträckningen inte heller optimal. Dessutom är den enkelspårig, så en utbyggnad hade också kostat mer än det smakar. Situationen är jämförbar med Värtabanan, men där ser jag faktiskt en något större potential om det byggs en spårvägsförbindelse mellan Sickla och Ropsten.

Håller med. Jag syftade egentligen bara på eventuell nytta för Försvaret, men jag kanske inte var så tydlig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 15 mar, 2018 21:17

Inge skrev:
twr skrev:

Kan, kan det väl. Om vi tex anför hypotesen att det finns förråd för att på olika sätt utrusta fartyg i berget. Är det inte då bra med ett spår ner till kajen?

Var det berget under Fåfängan du syftade på? Ja, i så fall kan det finnas en poäng. Jag visste inte om den oljelagringen, jag trodde du syftade på något vid Årstaviken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 15 mar, 2018 21:44

Inge skrev:
twr skrev:Var det berget under Fåfängan du syftade på? Ja, i så fall kan det finnas en poäng. Jag visste inte om den oljelagringen, jag trodde du syftade på något vid Årstaviken.

Jag syftar på berget vid SöS. Du vet ju inte allt vad som finns där, bara för att du vet en sak som finns där, beredskapssjukhuset.

Oljelagring var ett exempel, eftersom det syns utifrån att det också finns (eller fanns) i samma berg.

Okej, så du menar att kopplingen mellan oljelagret vid Årstaviken och hamnen vid Saltsjön kan vara värdefull? Ja, så kan det förstås vara.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tor 15 mar, 2018 22:41

Inge skrev:Oljelagret är ett exempel eftersom många verkar tro att bara för att just de inte vet om något annat än ett beredskapssjukhus, så finns inget annat.

Jaså? Många anser att bostadsbristen och segregationen är vår tids största samhällsproblem och menar därför att de frågorna bör ha företräde, men dessa prioriteringar beror inte nödvändigtvis på okunskap om försvarets behov.
Enceladus

Inläggav Odd » tor 15 mar, 2018 23:52

I ett inlägg på Facebook så diskuteras detta Jag försökte återlansera idén med att köra spårvagn sträckan Slussen-Södra Station, och därmed ge spårtrafik till områden i Stockholm som inte haft spårbaserad persontrafik på länge. Det skall ju byggas en hel del nedanför Skanstull, och hela Norra Hammarbyhamnen skulle kunna få förbindelse till Södra Station och Slussen.
Ett försök på låt säga fem-tio år med enkelspårstrafik och mötesplatser mellan Södra Station och färjeterminalen skulle kunna vara en början, och om man samtidigt passar på att experimentera lite med laddhybridspårvagnar så kan man ju kanske få med lite innovation också.
Bild
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Odd » fre 16 mar, 2018 0:35

Ja, Sjukhuset är knappast problemet, och kommer väl knappast att drabbas av den övriga nedläggningen. Det finns ju inte så mycket man kan göra med tunneln i fråga i alla fall.

Men jag ser i alla fall en ypperlig möjlighet att skapa något nytt och användbart till rimlig kostnad, något som är sällsynt nu för tiden.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Anders Hanquist » fre 16 mar, 2018 0:58

Vad är det för "oljelagring" det snackas om? Detta handlar inte om något slags beredskapslager. De flesta av dessa runt om i landet är dessutom tömda och inte speciellt hemliga. Det är Södersjukhusets oljehamn. Dit skeppades olja för sjukhusets värmecentral. Den upphörde att användas när man gick över till fjärrvärme. Det är väl där man har problem med diverse övergivna skrotbåtar. Det här spåret är rätt obsolet helt enkelt. De på försvaret som svarat på remissen vet inte riktigt vad det handlar och ber att få återkomma med ett svar senare, när de tagit redan på om de eventuellt skulle kunna ha någon användning för det i någon framtid. Tills dess har man "pausat" projektet. Alla som spekulerar om att skulle finnas något annat "spännade" i de här tunnlarna är nog ute och cyklar dressin ganska rejält. Vad skulle det kunna vara? Hur skulle man kunnat hålla det utanför allmän kännedom i årtionden? Våra "urban explorers" skulle nog ha snokat upp det för länge sedan. För att inte tala om all de lokförare som körde där på den tiden de användes.
Anders Hanquist

Inläggav twr » fre 16 mar, 2018 8:23

Är spåret verkligen skyddat av någon specifik anledning? Är inte alla järnvägar skyddade helt enkelt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Anders Hanquist » lör 17 mar, 2018 11:04

Vaddå skyddat? Ingen verkar bry sig så mycket om detta spår över huvud taget. Men när man vill göra något mer radikalt hostar någon myndighet till om att det kanske kan vara bra att ha nån gång utan närmare förklara sig. Varför skulle alla järnvägar vara "skyddade helt enkelt". Många tusen kilometer järnväg i Sverige har rivits upp sedan 50-talet. De var väl knappast "skyddade".
Anders Hanquist

Inläggav twr » lör 17 mar, 2018 12:11

Anders Hanquist skrev:Vaddå skyddat? Ingen verkar bry sig så mycket om detta spår över huvud taget. Men när man vill göra något mer radikalt hostar någon myndighet till om att det kanske kan vara bra att ha nån gång utan närmare förklara sig. Varför skulle alla järnvägar vara "skyddade helt enkelt". Många tusen kilometer järnväg i Sverige har rivits upp sedan 50-talet. De var väl knappast "skyddade".

Jag vet inte om skyddad är rätt ord. Men jag menar samma sak som du. Jag gissar att försvaret alltid får yttra sig när en järnväg läggs ned. Och att det inte finns något specifikt här som gör den viktig för försvaret, utan att man helt enkelt är lite överraskad över att ha fått frågan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Nästa

Återgå till Spårtrafik