Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Lars_L skrev:Ja, allvarligt talat förstår inte jag att hur det ska fungera. För få hållplatser för att klara det med "gater". För lätt att bussarna blockerar varandra och ingen möjlighet att vända runt i terminalen, samt det att hälften av uppställningsplatserna kan man bara nå om man tomkör in till terminalen och de flesta andra uppställningsplatserna går ju inte att nå flertalet av "gaterna" från. Därtill att det kan passera 3-4 bussar i minuten, samtidigt som det ska avgå ungefär lika många per minut från hållplatserna, som alltså ska backa ut från hållplatsen.
Räkna alltså med totalt kaos under högtrafik. Det hela kräver väl egentligen en helt ny tidtabell för bussarna med mycket mindre reglertid vid Slussen (alternativt längre för att hinna vända vid Birkaterminalen.)
Man kunde ha gjort det bättre, men med bara 16 avgångsgater så kommer det inte att fungera något bra. I alla fall inte om man vill ha punktliga avgångstider....Det kräver rätt många yttre trafikledare på plats som i princip kan behöva dirigera varenda buss (vid behov)
Men det ska bli intressant att följa.
LÅ1 skrev:Jag tänkte något liknande. För en del år sedan åkte jag till jobb i Henriksdal. Man kunde ta tåget. Eller vilken buss som helst, tror jag.Var femte minut avgick tre, fyra bussar och däremellan en eller ett par. Hur skall man klara det med den provisoriska terminalen tänkte jag. Det krävs väl militär disciplin och ordning. Alla avgående bussar backar ut på en gång och kör iväg. Och de som skall in i de tömda fickorna står i kö i rätt ordning för att snabbt komma på plats för att nästa grupp bussar ska kunna backa ut. Om bussarna backar ut lite när det passar och bussar kör in i avgångsterminalen lite hur dom helst så kommer det att bli kaos med bussar som blockerar vägen för varandra. Detta kommer aldrig att fungera var min tanke. Men så tänkte jag att man vet väl vad man gör och har en plan. Det är bara jag som är pessimist. Vi får snart se hur det går i praktiken.
Jag är nästan säker på att insändarsidor och sociala medier kommer att svämma över av klagomål.
Enceladus skrev:En möjlig nödlösning är att köra fler avgångar till City, men där är det inte heller helt oproblematiskt. (När blå linjen har förlängts finns det dock inget skäl att köra till City, varken från Värmdöleden eller Nynäsvägen.)
Enceladus skrev:En annan lösning är att köra dubbeldäckare. Linje 474 har lång restid, många resenärer och få stopp. Där skulle det passa utmärkt!
643 skrev:Önskar förtydligande om vad uttrycket "färst resenärer" kan tänkas betyda...
Enceladus skrev:Linje 474 har väl fortfarande totalt fler resenärer än linje 471? Enligt resandestatistik från 2007 så hade den tidigare 11 300 påstigande per dag och den senare 9 000 påstigande per dag. En dubbeldäckarlinje bör helst ha stort resande under hela dygnet. Du har säkert rätt i att direktbussarna avlastar i större utsträckning i högtrafik. Däremot kommer jag ihåg att du glorifierade linje 496 (den nattliga motsvarigheten till linje 471) för ett par år sedan, samtidigt som din statistik visar att linje 496 är en av de nattbussar som har färst resenärer per avgång - vad gäller?
Visst har Södra länken för dålig framkomlighet för busstrafik i högtrafik? Annars skulle någon avlastande högtrafiklinje kunna gå där.
(Kommer också ihåg en diskussion om Östlig förbindelse där någon synade den utlovade busstrafiken genom att hänvisa till Södra länken.)
Lars_L skrev:496 har ju inte så mycket resande på vardagsnätter, men desto mer på helger. Den har ju hela upptagningsområdet för Nacka. Det är också nära stan, vilket ger rätt stort kollektivtrafikresande nattetid. Men har ingen statistik över det tillgänglig, utan det får här bygga på egna observationer. Resandet är ju stort totalt i Nacka/Värmdö. Det är ju ganska exakt lika många som åker buss i Nacka/Värmdö, som på pendelns Södertäljegren - så fick vi in både nattbussar och pendel i tråden
Enceladus skrev:Lars_L, om jag förstår dig rätt så menar du att hållplatsläge F blir mest problematiskt. Detta skulle kunna lösas genom att flytta linje 403 till N. Ologiskt, men väl oproblematiskt. Ett annat alternativ är att förlänga de få turer linje 403 har till City, men då kanske resandet blir för stort från Sickla? Går ju att lösa medelst på- och avstigningsförbud, men då kanske resandet istället blir för litet?
Enceladus skrev:Så besvärligt behöver det väl inte bli vid hållplatsläge H? Flest avgångar är det mellan 17 och 18. Då har linjerna följande antal turer:
Linje 413 - 5 turer/h
Linje 414 - 2 turer/h
Linje 420 - 2 turer/h
Linje 422 - 2 turer/h
Totalt är det 11 turer/h. Det är minst 4 minuters avstånd mellan varje avgång. Då har ju 401/403 både fler avgångar (13 turer/h) och mindre avstånd mellan avgångarna (3 minuter). Även 474 har fler avgångar (12 turer/h).
Hållplatsläge E har också 11 turer/h med minst 4 minuters avstånd. Förstår därför inte heller varför E skulle bli knepigare.
Man ska dock vara glad att eftermiddagsrusningen är mer utspridd. Annars hade det verkligen inte fungerat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster