Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
TKO skrev:I PLAN-rapport 2007:4 konstaterades lakoniskt:
"I sammanhanget bör nämnas att Klarabergsgatans brodel liksom bron över Vasagatan ligger byggd som ett fackverk varför konstruktiva undersökningar av hur räl och spårväg påverkar bron bör göras."
Åtminstone då tolkades detta som att det inte skulle vara några större problem... linjen skulle ju ha trafikstart 2010!
upplyser
Thomas K Ohlsson
Inge skrev:Ett fackverk, om det nu verkligen är det och att mam inte menar ramverk, kräver ju att lederna är fria och att stängerna kan svikta för att lasten skall fördelas rätt. Det är klart att lägger man räler ovanpå, som eventuellt gör ovansidan styvare, så kan det bli problem.
TKO skrev:Är det verkligen fackverkskonstruktioner? Jag undrar också om man inte menar ramverk...
Men det går förmodligen att åka till Vasagatan och titta!
/TKO
PS: Dock torde den platta som vägbanan vilar på inte ingå i fackverkskonstruktionen, varför eventuella tillkommande rälers styvhet ej påverkar fackverkets verkningssätt...
(Thomas K Ohlsson, byggnadsingenjör)
TKO skrev:Om det blir något av Jernhusens planer på en total omdaning av centralsationsområdet kommer man förmodligen att bygga om viadukterna ändå - då kan det ju vara bra att förbereda för spårväg!
Inge skrev:Det är naturligtvis alltid så att man måste tänka på hur räkerna påverkar konstruktionen. Men eftersom ett ramverk i sig är en mycket kraftigare (och tyngre) konstruktion som sviktar mindre är det förstås mindre sannolikt att tillkommande räler ger en avgörande påverkan.
Skillnaden mellan ett ramverk och ett fackverk är att fackverkers knutar är rörliga. Det gör att stängerna inte utsätts för momentkrafter och att de därför kan göras klenare och lättare. En nackdel är att hela bron sviktar mer. Om då ovansidan inte kan följa med, ja då är det ju inte längre ett egentligt fackverk eftersom ovansidans knutar sitter fast. Det gör också att hela beräkningen blir annorlunda och måste göras om. (Dessutom klart svårare om man inte har tillgång till datorer.)
Lars_L skrev:Ett dilemma är ju inte minst vagnhallsfrågan. Innan denna är löst, är det ju nästan omöjligt att förlänga linjen, eller så får man invänta en sammankoppling till AGA.
Enceladus skrev:Lars_L skrev:Ett dilemma är ju inte minst vagnhallsfrågan. Innan denna är löst, är det ju nästan omöjligt att förlänga linjen, eller så får man invänta en sammankoppling till AGA.
Precis. Spårvägstrafik kräver tyvärr spårvagnsdepåer, och någon ny sådan kommer förmodligen inte att byggas innanför tullarna. Det borde alltså inte vara tal om något innerstadsnät förrän Spårväg City sammankopplas med Lidingöbanan. Det är ändå viktigt att ha prioriteringarna klara för sig. I ett antal trådar på detta forum verkar det finnas en tro att det är bara att spårvägskonvertera stomlinjerna, främst fyran. Jag tror att det först behövs ett spårvägsnät innan det kan bli aktuellt. Fyran är en väldigt lång linje och det politiska klimatet är inte det förmånligaste för långsiktiga projekt. Att konvertera linjen etappvis med fleråriga uppehåll skulle ge väldigt dålig resenärsnytta. Min bedömning är därför att en förlängning av Spårväg City till Essingeöarna är det vettigaste som går att åstadkomma i detta klimat. Det kan också fungera som ett embryo till den spårvägsutbyggnad många här vill se.
twr skrev:Enceladus skrev:Lars_L skrev:Ett dilemma är ju inte minst vagnhallsfrågan. Innan denna är löst, är det ju nästan omöjligt att förlänga linjen, eller så får man invänta en sammankoppling till AGA.
Precis. Spårvägstrafik kräver tyvärr spårvagnsdepåer, och någon ny sådan kommer förmodligen inte att byggas innanför tullarna. Det borde alltså inte vara tal om något innerstadsnät förrän Spårväg City sammankopplas med Lidingöbanan. Det är ändå viktigt att ha prioriteringarna klara för sig. I ett antal trådar på detta forum verkar det finnas en tro att det är bara att spårvägskonvertera stomlinjerna, främst fyran. Jag tror att det först behövs ett spårvägsnät innan det kan bli aktuellt. Fyran är en väldigt lång linje och det politiska klimatet är inte det förmånligaste för långsiktiga projekt. Att konvertera linjen etappvis med fleråriga uppehåll skulle ge väldigt dålig resenärsnytta. Min bedömning är därför att en förlängning av Spårväg City till Essingeöarna är det vettigaste som går att åstadkomma i detta klimat. Det kan också fungera som ett embryo till den spårvägsutbyggnad många här vill se.
Det kan ju möjligen lösa tillgång till verkstad, men inte uppställning. Att nå en depå är inte tillräckligt, det gäller att det finns platser för alla fordon också. Var ska du ställa resten av vagnarna? kanske kan en spårkoppling ordnas till Tvärbanan på Stora Essingen, men då måste man hitta ny depåkapacitet någonstans längs Tvärbanan.
Enceladus skrev:Om det inte framgår så var min tanke att först koppla samman innerstadsspårvägen med Lidingöbanan för att lösa vagnhallsfrågan, därefter förlänga den till Stora Essingen för att skapa något som kan kallas ett nät. Då blir det enklare att bygga ut i etapper.
twr skrev:Enceladus skrev:Om det inte framgår så var min tanke att först koppla samman innerstadsspårvägen med Lidingöbanan för att lösa vagnhallsfrågan, därefter förlänga den till Stora Essingen för att skapa något som kan kallas ett nät. Då blir det enklare att bygga ut i etapper.
Javisst förstår jag det, men det löser ju inte vagnhallsfrågan. Aga har inte kapacitet för det behovet. (Och förutom att vagnarna inte ryms är det ju ganska långt att tomköra från Aga till Stora Essingen.)
TKO skrev:twr skrev:Enceladus skrev:Om det inte framgår så var min tanke att först koppla samman innerstadsspårvägen med Lidingöbanan för att lösa vagnhallsfrågan, därefter förlänga den till Stora Essingen för att skapa något som kan kallas ett nät. Då blir det enklare att bygga ut i etapper.
Javisst förstår jag det, men det löser ju inte vagnhallsfrågan. Aga har inte kapacitet för det behovet. (Och förutom att vagnarna inte ryms är det ju ganska långt att tomköra från Aga till Stora Essingen.)
Hmmm... låter inte detta som något en av forumets klokaste skribenter hävdat sedan urminnes tider?
(Om jag inte ansåg att män över femtio enbart gör sej löjliga genom att använda sådana där "roliga gubbar" hade jag lagt till den här:)
vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO skrev:Jag tror tyvärr att frågan om spårväg i innerstaden är död, åtminstone under överskådlig tid.
Möjligen - men enligt min mening inte troligt - kan vi få se en utbyggnad Djurgårdsbron-Ropsten, men det är ju inte i "innerstaden". Och även här skulle jag inte sätta några pengar på att det blir av...
(Och för att undvika obefogad kritik: Detta är inte vad jag anser är önskvärt, utan vad jag anser vara sannolikt)
Thomas K Ohlsson
tittar i kristallkulan!
Stefan Widén skrev:AGA är dimensionerad för att klara trafiken på 7,8 från TC och 21. Med den resandeutvecklingen som nu råder och förväntas lär de vagnar som får plats där behövas. Det man hoppas på nu är att kommande hallbyggnader byggs med överkapasitet för framtiden. Rissne skulle kunna en del av L22s vagnar osv.
Och här är ju det intressanta för framtiden och en viktig lärdom. Alla nya spårvägsbyggen har utvecklats positivt!!!
I höst är det val och vi alla kloka skribenter får väl ställa politikerna mot vagnhallsporten och klämma fram vilka som verkligen tar ansvar och vill bygga ut mer spårväg!! OCh att inte få till svar att vi får 5-10 års utredningar och lika lång byggtid för tunnelbana till hutlösa pengar. Självklart finns det några platser där alla är överens om att det är det bästa alternativet.
Stefan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster