Ökande intresse för nattåg

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Ökande intresse för nattåg

Inläggav Odd » lör 27 jan, 2018 14:13

I Svenskan kan man läsa om ökat intresse av att åka nattåg.
https://www.svd.se/fler-vill-aka-nattag/i/senaste/om/naringsliv

Om sovhytterna blev lite trevligare och lite mindre trånga än de är idag, och man kanske skulle kunna ha trivsammare gemensamhetsutrymmen i tågen, så kanske man skulle kunna öka på intresset och resandet även på kortare distanser som mellan storstäderna på nätterna. Naturligtvis handlar det även om kostnader och hur många resenärer man får plats med per vagn. Tankar?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4529
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Ökande intresse för nattåg

Inläggav thorwald » tor 01 feb, 2018 9:33

Nattåg är ett alternativ till flyg (medeldistans). Men vissa krav måste kunna ställas
  • Vi önskar sova på på tåget, varför sovhytten måste finnas och vara så tyst att en god sömn är möjlig
  • Avgångs- och framkomsttid bör vara senast vid läggdags och uppstigning. Problemet kan lösas genom att parkera vagnen på stationen om detta inte vill lyckas
  • Den personliga hygienen är viktig, alltså dush, tvätt möjligheter både på kvällen och på morgonen. Altså utan "oändligt" köande
  • Alla "sover" ej hela "natten", behövs aktiviteter som dock ej stör nattsömnen

Flyget har som fördel att flygtiden på medeldistans sträckor är under tre timmar (?), varför passageraren kan ha en vanlig jobb dag och sova hemma, stiga upp i åttan och ta sig till flygfältet. Flyget är, eller borde vara, framme så att en "nästan" hel jobb dag kan utföras på ankomstplatsen.
Alltså poengen är Är du villig att sova på tåget en natt eller föredrar du att sova hemma med tidig uppstigning :?:

Lapplandstågen, i vårt fall Helsingfors - Rovaniemi (t.ex. 18:49 - 7:13 Intercity 265, restid 12 timmar 24 minuter, finns och körs dagligen), men uppfylls kraven :?:
thorwald
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Ökande intresse för nattåg

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 01 feb, 2018 10:11

För mig är saken enkel. Jag väljer nattåg framför "fakirflyg" på sådana sträckor där valet finns. När jag reser i jobbet vill jag få en hel arbetsdag på platsen dit jag skall. Med flyg kräver det nästan alltid hotellövernattning och valet mellan sovkupé och hotellrum faller hos mig ut till tågets fördel.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 752
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Ökande intresse för nattåg

Inläggav TKO » tor 01 feb, 2018 16:30

"Anekdotiskt svammel":

På den tiden jag for land och rike kring för att stärka vårt försvar mot ryssen (dvs modernisera de svenska flygflottiljerna) reste jag väldigt mycket med nattåg - till mina kollegors förvåning. Det handlade om projektmöten som började mellan 8 och 9 på morgonen, och trots att dessa oftast ägde rum på en flygplats innebar starttiden att det inte gick att flyga från Stockholm på morgonen och hinna fram. Så det vanliga var att flyga - eller åka bil, det fanns dom som finansierade hela sitt bilinnehav med milpengar från FORTV, FMV eller FM - och övernatta på hotell. Ja det utgick väl natttraktamente om man gjorde så...

Sedan dess (det här var fram till 2010 ungefär) har nattågsförbindelserna i Sverige försämrats, å andra sidan har flertalet flygflottiljer lagts ner. Till Kallax går det väl fortfarande att ta nattåget och vara framme vid åttatiden, hur det är med Kallinge vet jag inte. Till Östersund är ju nattåget nedlagt, men det är också F4 - liksom F10. Till Såtenäs var nattåget aldrig något alternativ, dit åkte man först Cityexpressen och senare X2 till Skövde och vidare med hyrbil. Eftersom det inte går civilflyg dit så var det det accepterade resesättet och därför anpassades sammanträdestiderna till detta.

Jag skulle tro att nattågen idag har väldigt få affärsresenärer - om vi inte räknar in riksdagsmän och andra befattningshavare som åker mellan Malmö och Stockholm i denna kategori. Och det är den kategorin det går att ta bra betalt av...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ökande intresse för nattåg

Inläggav Hechtwagen » tor 01 feb, 2018 19:02

TKO skrev:"Anekdotiskt svammel":

På den tiden jag for land och rike kring för att stärka vårt försvar mot ryssen (dvs modernisera de svenska flygflottiljerna) reste jag väldigt mycket med nattåg - till mina kollegors förvåning. Det handlade om projektmöten som började mellan 8 och 9 på morgonen, och trots att dessa oftast ägde rum på en flygplats innebar starttiden att det inte gick att flyga från Stockholm på morgonen och hinna fram. Så det vanliga var att flyga - eller åka bil, det fanns dom som finansierade hela sitt bilinnehav med milpengar från FORTV, FMV eller FM - och övernatta på hotell. Ja det utgick väl natttraktamente om man gjorde så...

Sedan dess (det här var fram till 2010 ungefär) har nattågsförbindelserna i Sverige försämrats, å andra sidan har flertalet flygflottiljer lagts ner. Till Kallax går det väl fortfarande att ta nattåget och vara framme vid åttatiden, hur det är med Kallinge vet jag inte. Till Östersund är ju nattåget nedlagt, men det är också F4 - liksom F10. Till Såtenäs var nattåget aldrig något alternativ, dit åkte man först Cityexpressen och senare X2 till Skövde och vidare med hyrbil. Eftersom det inte går civilflyg dit så var det det accepterade resesättet och därför anpassades sammanträdestiderna till detta.

Jag skulle tro att nattågen idag har väldigt få affärsresenärer - om vi inte räknar in riksdagsmän och andra befattningshavare som åker mellan Malmö och Stockholm i denna kategori. Och det är den kategorin det går att ta bra betalt av...

/TKO


Brukar det inte i själva verket vara mest liggvagnar i nattågen vilket antyder att de snarare konkurerar med fjärrbusstrafiken än med flyget och att det är mer arbetare (det vill säga folk som inte arbetar) än affärsresenärer på tågen?

Notera att Transedv inte har några sovvagnar alls i sina nattåg!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Ökande intresse för nattåg

Inläggav TKO » tor 01 feb, 2018 19:45

Nattåget till Malmö - som är det enda som körs på kommersiella grunder - har vad jag minns övervägande sovvagnar, därav många WL4:or. På övriga natttågslinjer är det övervägande 'turister' - som i de flesta fall prioriterar låg kostnad, dvs liggvagn eller i värsta fall sittplats.
Men när jag åkte t o r Abisko i somras - med en ofrivillg omväg via Luleå - noterade jag att det var övervägande sovvagnar i tågen. I det tidiga natttåget från Luleå t o m två WL4:or ('första klass sovvagn') vilket jag inte sett förut. Så bilden är inte entydig. På norrlandslinjerna har man förmodligen rätt många betalningsvilliga turistresenärer, som gärna betalar för högre komfort.
Behöver jag säga vilken vagntyp vi åkte med?
(På grund av Trafikverkets klantighet blev resan dessutom 'gratis' - förseningen blev så stor att SJ tvingades betala tillbaka hela kostnaden. Dessutom fick vi en extra semesterdag i Luleå... )

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ökande intresse för nattåg

Inläggav LÅ1 » ons 10 jul, 2019 23:35

"Regeringen vill att det ska bli lättare att ta nattåget ut i Europa. Trafikverket får i uppdrag att utreda möjligheterna."

"Trafikverket utreder möjligheterna med nattåg till Europa".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13302
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ökande intresse för nattåg

Inläggav Hechtwagen » tor 11 jul, 2019 3:48

LÅ1 skrev:"Regeringen vill att det ska bli lättare att ta nattåget ut i Europa. Trafikverket får i uppdrag att utreda möjligheterna."

"Trafikverket utreder möjligheterna med nattåg till Europa".


Staten äger SJAB, "SJ". Det SJ borde göra om de vill visa att de är med på banan är börja köra nattåget Stockholm - Malmö över till Köpenhamn igen, så länge det var färja och dieselloksväxling var det inga problem! Nu när det är spår hela vägen och dessutom elektrifierat så är det tydligen inte lika enkelt!

Rart av politikerna att dilla om nattåg Stockholm - Paris! Hur lång tid tar det med Sth 200 på dagens järnvägsnät?

Stockholm - Köpenhamn och Stoclholm - Hamburg vore logiska sträckor.

Sedan lär en sovkupé kosta minst 3-4000 enkel resa till Hamburg vilket de som säger sig måna om miljön kommer säga är alldeles för dyrt!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Ökande intresse för nattåg

Inläggav LÅ1 » tor 11 jul, 2019 9:29

Hechtwagen skrev:Staten äger SJAB, "SJ". Det SJ borde göra om de vill visa att de är med på banan är börja köra nattåget Stockholm - Malmö över till Köpenhamn igen, så länge det var färja och dieselloksväxling var det inga problem! Nu när det är spår hela vägen och dessutom elektrifierat så är det tydligen inte lika enkelt!

Rart av politikerna att dilla om nattåg Stockholm - Paris! Hur lång tid tar det med Sth 200 på dagens järnvägsnät?

Stockholm - Köpenhamn och Stoclholm - Hamburg vore logiska sträckor.

Sedan lär en sovkupé kosta minst 3-4000 enkel resa till Hamburg vilket de som säger sig måna om miljön kommer säga är alldeles för dyrt!

Visst vore Köpenhamn och Hamburg lämpliga destinationer för nattåg från Sverige. Framför allt Hamburg är en utmärkt startpunkt för längre resor ut i övriga Europa. Ju tidigare på dagen man kan starta från Hamburg ju längre kommer man med rimlig ankomsttid till destinationer. Därför bör ju även nattågen få en gynnsam tidtabell. Stockholm - Hamburg är ca 1000 km. Med hastigheten 200 km/timme ger det teoretiskt en restid på 5 timmar. Så nog borde man kunna få en mer attraktiv restid än de cirka 15 timmar det tog med nattåg för så där 20 år sedan.

Reskostnader är ett kapitel för sig. Inte oväsentligt i sammanhanget. Järnvägens kostnadsfördelning mellan olika biljettyper och och frakttyper (för godstrafik) spelar roll. Liksom skattesubventioner, t.ex. baserat på "miljökostnader" för olika alternativ.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13302
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ökande intresse för nattåg

Inläggav Enceladus » tor 11 jul, 2019 10:23

LÅ1 skrev:Stockholm - Hamburg är ca 1000 km. Med hastigheten 200 km/timme ger det teoretiskt en restid på 5 timmar. Så nog borde man kunna få en mer attraktiv restid än de cirka 15 timmar det tog med nattåg för så där 20 år sedan.


Sträckan är cirka 1000 km med bil och båt, men betydligt längre med bara tåg. Med dagens infrastruktur är det väl nästan omöjligt att ha konkurrenskraftiga restider. Fehmarn Bält-förbindelsen blir färdig tidigast år 2028 och Ostlänken väntas inte bli färdig förrän år 2035. Med andra ord kommer det att ta ganska lång tid innan nattåg till kontinenten blir ett alternativ för andra än tågentusiaster, i alla fall från Stockholm.

Trafikverket har fått i