SL vill gå över till elbussar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

SL vill gå över till elbussar

Inläggav LÅ1 » fre 10 nov, 2017 14:05

Beskedet: SL vill gå över till elbussar

"År 2022 ska en majoritet av bussarna i Stockholms län köras på el." Det betyder att merparten av alla bussar är utbytta om 5 år.

Jag hittade inget om hur, och när, bussarna skal laddas. (Mer än att " Vi vill ha rena elbussar, inga hybrider."). Fast det är kanske för tidigt att säga något om det nu, för man säger också "De kommande åren kommer tillverkarna landa i vilken teknik som ska bli standard.".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11768
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav leifd » fre 10 nov, 2017 18:07

Okej, ska man då ha något långsiktigt hållbart, så är det ju trådbussar vi pratar om. Kan inte se något annat alternativ faktiskt.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4158
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav LÅ1 » fre 10 nov, 2017 18:21

leifd skrev:Okej, ska man då ha något långsiktigt hållbart, så är det ju trådbussar vi pratar om. Kan inte se något annat alternativ faktiskt.

Skulle inte tro det! :)
Riktigt så bakåtsträvande är man inte ens i Stockholm. :wink:
Och uttalandet "Vi vill inte följa utvecklingen. Vi vill leda den." tyder också på att man vill ha något nytt. Om det sedan blir bra, det är en annan fråga.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11768
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav Enceladus » fre 10 nov, 2017 18:55

Jag tror inte att vi har råd med detta experiment. Vi kommer att behöva alla bussar vi kan få för att avlasta pendeln och röda linjen på 2020-talet. Detta lär sluta som Stockholmsbågen.
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav leifd » fre 10 nov, 2017 20:48

LÅ1 skrev:
leifd skrev:Okej, ska man då ha något långsiktigt hållbart, så är det ju trådbussar vi pratar om. Kan inte se något annat alternativ faktiskt.

Skulle inte tro det! :)
Riktigt så bakåtsträvande är man inte ens i Stockholm. :wink:
Och uttalandet "Vi vill inte följa utvecklingen. Vi vill leda den." tyder också på att man vill ha något nytt. Om det sedan blir bra, det är en annan fråga.


Möjligt att man vill ha något nytt. Det vill alltid SL... Om det sen funkade också, vore ju rätt smakligt. Trådbussar funkar i allafall, den saken är säker. Dessutom finns det nya trådbussar att köpa också.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4158
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav BSB101 » lör 11 nov, 2017 1:01

SL vill väl inte så mycket, finns det mer än en VD anställd? Det är väl mer trafikförvaltningen/SLL som tycker och tänker. ;)

Tror nog det finns plats för elbussar utan tråd, för att dra tråd överallt där det går buss känns verken realistiskt eller miljövänligt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav spårsnoken » lör 11 nov, 2017 6:01

Nja. I Kina, som i mångt och mycket leder utvecklingen, har man ju återgått till tråd för exvis nya BRT-sträckningar i Beijing och Shanghai. Det handlar bara om att man kan se tråden som ett positivt inslag i gatubilden. Batteritekniken har sina bgränsningar.

mvh/spårsnoken
spårsnoken
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: fre 28 nov, 2003 8:01

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav leifd » lör 11 nov, 2017 14:17

BSB101 skrev:SL vill väl inte så mycket, finns det mer än en VD anställd? Det är väl mer trafikförvaltningen/SLL som tycker och tänker. ;)

Tror nog det finns plats för elbussar utan tråd, för att dra tråd överallt där det går buss känns verken realistiskt eller miljövänligt.


Nåja, SL eller SLL kan ju kvitta, allafall för mej. Det handlar ändå om politik.
Att ha ett fast nät för trafiken är alltid bättre och uppfattas mer positivt av flertalet resenärer. Spårtrafik är det bästa, men trådbusstrafik är ett bra och väl fungerande alternativ. Batteribussar (och bilar) är väldigt inne just nu, men nu börjar ju också miljöfarorna med dessa batterier att uppmärksammas, så vi ser nog bara något som man försöker med igen. Vi får väl se...
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4158
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav BSB101 » lör 11 nov, 2017 15:34

Att ha tråd på stora linjer har jag inget emot men att dra tråd till varje (buss)buske är inte realistiskt. Där kommer andra lösningar in om man ska köra på el.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav TKO » lör 11 nov, 2017 15:52

Lösningen kan kanske vara att inte köra alla bussar på el? Det är ju ett tag till denna grandiosa plan skall sättas i verket - och är det något vi vet så är det att SL:s benhårda utfästelser har en tendens att snabbt vittra till sand... minns 'tunnelbanan är färdigbyggd' eller 'om några år rullar spårvagnarna ända till Hornsberg' - för att ta två av mina favoritexempel.

Nu är väl SL:s ambition inte unik - kom inte RATP med ungefär samma sak för flera år sedan?

/TKO

PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav LÅ1 » lör 11 nov, 2017 17:52

TKO skrev:PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!

Fullt rimligt att säga SL. För det är ju under det varumärket som kolllektivtrafiken marknadsförs, och det är så som "alla" säger! Och då begriper även de som inte är speciellt insatta .
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11768
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav leifd » lör 11 nov, 2017 20:18

LÅ1 skrev:
TKO skrev:PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!

Fullt rimligt att säga SL. För det är ju under det varumärket som kolllektivtrafiken marknadsförs, och det är så som "alla" säger! Och då begriper även de som inte är speciellt insatta .


Två kloka kommentarer, som tyder på att man inte behöver vara petimäter ut i fingerspetsarna ... Bra jobbat gubbar !! :D
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4158
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav Odd » lör 11 nov, 2017 20:54

BSB101 skrev:Att ha tråd på stora linjer har jag inget emot men att dra tråd till varje (buss)buske är inte realistiskt. Där kommer andra lösningar in om man ska köra på el.

Trådaccumulatorhybridbuss med nödmotor...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3830
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav Lars Ödlund » lör 11 nov, 2017 23:01

TKO skrev:Lösningen kan kanske vara att inte köra alla bussar på el? Det är ju ett tag till denna grandiosa plan skall sättas i verket - och är det något vi vet så är det att SL:s benhårda utfästelser har en tendens att snabbt vittra till sand... minns 'tunnelbanan är färdigbyggd' eller 'om några år rullar spårvagnarna ända till Hornsberg' - för att ta två av mina favoritexempel.

Nu är väl SL:s ambition inte unik - kom inte RATP med ungefär samma sak för flera år sedan?

/TKO

PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!


Ett tag... Ja till avtalet i Märsta (och kanske även på fler platser) är upphandlat och startat, typ sommaren 2020. Dessutom är det väl redan skrivet ett tilläggsavtal till Norrtäljekontraktet om elbussar.

SLL:s krav på minskning av bränsleförbrukningen kommer inte att klaras enbart genom att Euro 6 implementeras i o m dessa nya avtal utan en icke försumbar del av trafikarbetet kommer att behöva utföras med el (batteri)bussar
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1693
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav leifd » lör 11 nov, 2017 23:25

Lars Ödlund skrev:
TKO skrev:Lösningen kan kanske vara att inte köra alla bussar på el? Det är ju ett tag till denna grandiosa plan skall sättas i verket - och är det något vi vet så är det att SL:s benhårda utfästelser har en tendens att snabbt vittra till sand... minns 'tunnelbanan är färdigbyggd' eller 'om några år rullar spårvagnarna ända till Hornsberg' - för att ta två av mina favoritexempel.

Nu är väl SL:s ambition inte unik - kom inte RATP med ungefär samma sak för flera år sedan?

/TKO

PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!


Ett tag... Ja till avtalet i Märsta (och kanske även på fler platser) är upphandlat och startat, typ sommaren 2020. Dessutom är det väl redan skrivet ett tilläggsavtal till Norrtäljekontraktet om elbussar.

SLL:s krav på minskning av bränsleförbrukningen kommer inte att klaras enbart genom att Euro 6 implementeras i o m dessa nya avtal utan en icke försumbar del av trafikarbetet kommer att behöva utföras med el (batteri)bussar


I sammanhanget bör även el anses vara bränsle. Att minska genom att släpa runt stora mängder tunga batterier, verkar för mej helt galet.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4158
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav Odd » lör 11 nov, 2017 23:41

Naturligtvis är det så.

Teoretiskt, skulle en anbudsgivare kunna räkna hem även koldioxid som aldrig kommer att släppas ut för att man tex väljer att investera i en trådbussanläggning, jämfört med exempelvis konkurrenter som väljer att köra med accumulatordrift... Å andra sidan är ju själva trådbyggnationen och materialet en utsläppskälla vid tillverkning.. Usch, nu blev det krångligt...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3830
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav Inge » sön 12 nov, 2017 6:03

Att sätta upp tråd mellan hållplatser är förstås inte aktuellt. Det inte bara känns stenåldersmässigt, det vore ett fullständigt, närmast fanatiskt, slöseri utifrån den teknik som finns tillgänglig. Däremot blir det förstås en avvägning hur tätt bussarna behöver kunna laddas utifrån teknik, ekonomi och vad SL politiskt tillåter. Det sistnämna är förstås den största riskfaktorn.

Rent allmänt bör man i det tidiga skedet vara ganska öppen för hybridlösningar (dvs bensindrivna stödmotorer) och samtidigt ställa rätt höga krav på batterikapacitet. Avskrivningstiden på laddstationerna bör sättas kort eftersom de över tid kommer att behövas allt mer sällan.

Det finns naturligtvis en överhängande risk att man politiskt kommer att försöka bluffa genom att sätta ut fler laddstationer än långsiktigt optimalt för att få ner avtalskostnaden, samtidigt som man döljer kostnaderna för laddstationerna genom långa avskrivningstider.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav Lars Ödlund » sön 12 nov, 2017 11:09

Nu är det ju inte hybridbussar man vill ha utan rena elbussar av Umeå - Eskilstunamodell, med så få externa laddstationer som möjligt.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1693
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav Odd » sön 12 nov, 2017 11:11

Allt detta pga rädslan för lite gammal, men oerhört robust och beprövad teknik.

Med planering och laddhybridteknik så behöver ju inte varenda linje ha tråd, det räcker ju förmodligen med huvudstråken, knutpunkterna och vissa andra strategiska platser.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3830
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SL vill gå över till elbussar

Inläggav Inge » sön 12 nov, 2017 11:42

Naturligtvis kommer ingen linje att få tråd. Det vore helt idiotiskt.

Men problemet är det omvända, att man underskattar den oerhört korta ekonomiska livslängd den här typen av infrastruktur har. Det skulle kunna leda till allt för täta laddningsstationer, för att kortsiktigt få billigare bussar. Medan kostnaden för en i framtiden irrellevant infrastruktur ändå skjuts till framtiden.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Nästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster