Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
leifd skrev:Okej, ska man då ha något långsiktigt hållbart, så är det ju trådbussar vi pratar om. Kan inte se något annat alternativ faktiskt.
LÅ1 skrev:leifd skrev:Okej, ska man då ha något långsiktigt hållbart, så är det ju trådbussar vi pratar om. Kan inte se något annat alternativ faktiskt.
Skulle inte tro det!![]()
Riktigt så bakåtsträvande är man inte ens i Stockholm.![]()
Och uttalandet "Vi vill inte följa utvecklingen. Vi vill leda den." tyder också på att man vill ha något nytt. Om det sedan blir bra, det är en annan fråga.
BSB101 skrev:SL vill väl inte så mycket, finns det mer än en VD anställd? Det är väl mer trafikförvaltningen/SLL som tycker och tänker.![]()
Tror nog det finns plats för elbussar utan tråd, för att dra tråd överallt där det går buss känns verken realistiskt eller miljövänligt.
TKO skrev:PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!
LÅ1 skrev:TKO skrev:PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!
Fullt rimligt att säga SL. För det är ju under det varumärket som kolllektivtrafiken marknadsförs, och det är så som "alla" säger! Och då begriper även de som inte är speciellt insatta .
BSB101 skrev:Att ha tråd på stora linjer har jag inget emot men att dra tråd till varje (buss)buske är inte realistiskt. Där kommer andra lösningar in om man ska köra på el.
TKO skrev:Lösningen kan kanske vara att inte köra alla bussar på el? Det är ju ett tag till denna grandiosa plan skall sättas i verket - och är det något vi vet så är det att SL:s benhårda utfästelser har en tendens att snabbt vittra till sand... minns 'tunnelbanan är färdigbyggd' eller 'om några år rullar spårvagnarna ända till Hornsberg' - för att ta två av mina favoritexempel.
Nu är väl SL:s ambition inte unik - kom inte RATP med ungefär samma sak för flera år sedan?
/TKO
PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!
Lars Ödlund skrev:TKO skrev:Lösningen kan kanske vara att inte köra alla bussar på el? Det är ju ett tag till denna grandiosa plan skall sättas i verket - och är det något vi vet så är det att SL:s benhårda utfästelser har en tendens att snabbt vittra till sand... minns 'tunnelbanan är färdigbyggd' eller 'om några år rullar spårvagnarna ända till Hornsberg' - för att ta två av mina favoritexempel.
Nu är väl SL:s ambition inte unik - kom inte RATP med ungefär samma sak för flera år sedan?
/TKO
PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!
Ett tag... Ja till avtalet i Märsta (och kanske även på fler platser) är upphandlat och startat, typ sommaren 2020. Dessutom är det väl redan skrivet ett tilläggsavtal till Norrtäljekontraktet om elbussar.
SLL:s krav på minskning av bränsleförbrukningen kommer inte att klaras enbart genom att Euro 6 implementeras i o m dessa nya avtal utan en icke försumbar del av trafikarbetet kommer att behöva utföras med el (batteri)bussar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster