Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
twr skrev:Det har nu byggts 3 rulltrappor från tunnelbanan ned till mellanplanet. Någon som vet hur de kommer att vara riktade? En av varje i öster antagligen, men vilken är vilken? I väster är det bara en, i vilken riktning går den?
Kommer dessa rulltrappor räcka? Kommer det bli trångt? Särskilt med tanke på att tunnelbanans andra plattform inte byggs.
Finns det någon prognos av vart pendeltågsresenärerna ska? Hur många stiger av här, hur många ska vidare med olika trafikslag, hur många går upp i den norra änden?
Ute och åker skrev:twr skrev:Det har nu byggts 3 rulltrappor från tunnelbanan ned till mellanplanet. Någon som vet hur de kommer att vara riktade? En av varje i öster antagligen, men vilken är vilken? I väster är det bara en, i vilken riktning går den?
Kommer dessa rulltrappor räcka? Kommer det bli trångt? Särskilt med tanke på att tunnelbanans andra plattform inte byggs.
Finns det någon prognos av vart pendeltågsresenärerna ska? Hur många stiger av här, hur många ska vidare med olika trafikslag, hur många går upp i den norra änden?
För de många pendlare som byter mellan tunnelbana och pendeltåg ändras ju förutsättningarna väldigt mycket när Citybanan öppnar. Precis som de gjorde då Tvärbanan öppnade. Det tog några år innan många kom underfund med att det lönade sig i vissa relationer att byta till tvärbanan och åka mellan olika grenar på tunnelbanan/pendeltågen istället för att åka genom stan och byta där. Det finns ju tre centrala pendeltågsstationer där man kan byta mellan tunnelbanan och pendeltågen, och så tillkommer de stationer man kan byta genom att ta tvärbanan en liten bit. Var man byter beror på många faktorer, där några är total tidsåtgång för resan, möjlighet till sittplats, om bytet kan ske väderskyddat, om det är trängsel där man byter, möjlighet att köpa fika då man byter och allt möjligt annat. Många faktorer som avgör hur trafikantströmmarna går och var det kan bli trångt alltså.
Rulltrapporna är med till visshet gränsande sannolikhet reversibla. Man försöker förutse trafikströmmarna dag 1 och så tar man väl en rulltrappa i varje riktning och så en rulltrappa i den riktning man tror de flesta byter.. Sedan kanske man märker att det blir onödig trängsel på vissa delar av tunnelbaneplattformen Odenplan eller på mellanplanet. Och så kanske man skiftar vilka rulltrappor som går uppåt och nedåt. Sedan kanske man byter riktning vissa tider på en rulltrappa efter ett tag. Efter några år kanske man kommer underfund med att om man byter igen så får man bättre fördelning i tunnelbanetåget. Det finns exempel på rulltrappor i tunnelbanan som väldigt många år har varit riktade på ett visst sätt, men där man sedan riktat om dem på ett annat sätt. Har man ENBART rulltrappor (och hiss) men inga vanliga trappor, brukar man ofta låta en rulltrappa vara stillastående och i reserv. Det är för att de som är rädda för att åka rulltrappa ska ha en möjlighet att gå. Och att de som har en stor hund de inte kan bära kan gå med hunden i den stillastående rulltrappan (hundar ska inte åka rulltrappa). Många faktorer som avgör hur man väljer att rikta rulltrapporna alltså.
kildor skrev:Man kan väl ha en gissningstävling? Det borde finnas 6 tänkbara alternativ för hur rulltrapporna är riktade. Och kanske får man svaret imorgon![]()
Om man kallar rulltrapporna 1, 2 och 3 från öster till väster så har man följande alternativ:
A. 1 upp, 2 upp, 3 ner
B. 1 upp, 2 ner, 3 upp
C. 1 ner, 2 upp, 3 upp
D. 1 ner, 2 ner, 3 upp
E. 1 ner, 2 upp, 3 ner
F. 1 upp, 2 ner, 3 ner
Jag gissar på E!
kildor skrev:Man kan väl ha en gissningstävling? Det borde finnas 6 tänkbara alternativ för hur rulltrapporna är riktade. Och kanske får man svaret imorgon![]()
Om man kallar rulltrapporna 1, 2 och 3 från öster till väster så har man följande alternativ:
A. 1 upp, 2 upp, 3 ner
B. 1 upp, 2 ner, 3 upp
C. 1 ner, 2 upp, 3 upp
D. 1 ner, 2 ner, 3 upp
E. 1 ner, 2 upp, 3 ner
F. 1 upp, 2 ner, 3 ner
Jag gissar på E!
twr skrev:Det har nu byggts 3 rulltrappor från tunnelbanan ned till mellanplanet. Någon som vet hur de kommer att vara riktade? En av varje i öster antagligen, men vilken är vilken? I väster är det bara en, i vilken riktning går den?
Kommer dessa rulltrappor räcka? Kommer det bli trångt? Särskilt med tanke på att tunnelbanans andra plattform inte byggs.
Finns det någon prognos av vart pendeltågsresenärerna ska? Hur många stiger av här, hur många ska vidare med olika trafikslag, hur många går upp i den norra änden?
twr skrev:Det vore mycket bra om den extra plattformen byggdes före 2030. Då skulle det nämligen kunna samordnas med bygget av Roslagsbanan. Det vore önskvärt att Roslagsbanan kunde gå över Citybanan (men under tunnelbanan förstås), för att skapa en effektiv bytespunkt och undvika att Roslagsbanan hamnar för djupt.
Först kan den nya plattformen byggas, och därefter Roslagsbanan över. Sedan flyttar pendeltågstrafiken till den nya plattformen och Roslagsbanan byggs över den nuvarande. När bygget är färdigt börjar sedan båda pendeltågsplattformarna att trafikeras.
Enceladus skrev:twr skrev:Det vore mycket bra om den extra plattformen byggdes före 2030. Då skulle det nämligen kunna samordnas med bygget av Roslagsbanan. Det vore önskvärt att Roslagsbanan kunde gå över Citybanan (men under tunnelbanan förstås), för att skapa en effektiv bytespunkt och undvika att Roslagsbanan hamnar för djupt.
Först kan den nya plattformen byggas, och därefter Roslagsbanan över. Sedan flyttar pendeltågstrafiken till den nya plattformen och Roslagsbanan byggs över den nuvarande. När bygget är färdigt börjar sedan båda pendeltågsplattformarna att trafikeras.
Nu när Roslagsbanans förlängning faktiskt är beslutad är det kanske dags att börja fundera på om projekten kan samordnas. Är det över huvud taget möjligt att klämma in Roslagsbanan mellan tunnelbanan och pendeltåget? Mellanplanet och rulltrapporna tar ju ganska mycket plats. Jag tror nästan att Roslagsbanan måste dras parallellt med Citybanan. De skulle dock kunna dela mellanplan.
Lennart Petersen skrev:Enceladus skrev:twr skrev:Det vore mycket bra om den extra plattformen byggdes före 2030. Då skulle det nämligen kunna samordnas med bygget av Roslagsbanan. Det vore önskvärt att Roslagsbanan kunde gå över Citybanan (men under tunnelbanan förstås), för att skapa en effektiv bytespunkt och undvika att Roslagsbanan hamnar för djupt.
Först kan den nya plattformen byggas, och därefter Roslagsbanan över. Sedan flyttar pendeltågstrafiken till den nya plattformen och Roslagsbanan byggs över den nuvarande. När bygget är färdigt börjar sedan båda pendeltågsplattformarna att trafikeras.
Nu när Roslagsbanans förlängning faktiskt är beslutad är det kanske dags att börja fundera på om projekten kan samordnas. Är det över huvud taget möjligt att klämma in Roslagsbanan mellan tunnelbanan och pendeltåget? Mellanplanet och rulltrapporna tar ju ganska mycket plats. Jag tror nästan att Roslagsbanan måste dras parallellt med Citybanan. De skulle dock kunna dela mellanplan.
Öster om och parallellt med Citybanan borde man väl få plats. Och sedan ungefär samma sak vid T-Centralen. Öster om och parallellt , och så en drös förbindelsegångar och rulltrappor !
Enceladus skrev:Ja, men man måste vara försiktig så att Roslagsbanan inte krockar med den förberedda tunneln som ligger just där:
http://www.janlindahl.se/xtemp/20170917a.jpg
Jourmaster har ändrat bilden till en länk, eftersom skribenten inte har upphovsrätt till bilden.
heasm skrev:Enceladus skrev:Ja, men man måste vara försiktig så att Roslagsbanan inte krockar med den förberedda tunneln som ligger just där:
http://www.janlindahl.se/xtemp/20170917a.jpg
Jourmaster har ändrat bilden till en länk, eftersom skribenten inte har upphovsrätt till bilden.
Är den här bilden tagen söderut från norr om Odenplan och visar försvarsarbete för en framtida andra plattform vid stationen? Om inte, vilken sida av nuvarande plattform är det tänkt att plattform nummer 2 skall placeras?
Inge skrev:kildor skrev:Man kan väl ha en gissningstävling? Det borde finnas 6 tänkbara alternativ för hur rulltrapporna är riktade. Och kanske får man svaret imorgon![]()
Om man kallar rulltrapporna 1, 2 och 3 från öster till väster så har man följande alternativ:
A. 1 upp, 2 upp, 3 ner
B. 1 upp, 2 ner, 3 upp
C. 1 ner, 2 upp, 3 upp
D. 1 ner, 2 ner, 3 upp
E. 1 ner, 2 upp, 3 ner
F. 1 upp, 2 ner, 3 ner
Jag gissar på E!
Rätt svar blev C. Motivering saknas.
Lennart Petersen skrev:Kan alla trappor växla riktning ? Jag har fått det intrycket att på de stationer jag använder är det bara mittrappan som kan växla riktning mens de på ytter bara går i en riktning. Men dom är lite äldre kanske är det annan standard på nya trappor ?
ADDE skrev:Moderna rulltrappor ska gå ganska fint åt båda hållen. SL väljer dock att köra dem åt det hall som de var avsedda för!
just skanstull norra har précis fått sina rulltrappor utbytta till nya fina rulltrappor likt T-centralen, dock fortfarande bara 3st. och ingen hiss!
roggek skrev:ADDE skrev:Moderna rulltrappor ska gå ganska fint åt båda hållen. SL väljer dock att köra dem åt det hall som de var avsedda för!
just skanstull norra har précis fått sina rulltrappor utbytta till nya fina rulltrappor likt T-centralen, dock fortfarande bara 3st. och ingen hiss!
Hur skulle du tänkt dig en hiss vid Skanstull Norra? Lite nyfiken?
ADDE skrev:roggek skrev:ADDE skrev:Moderna rulltrappor ska gå ganska fint åt båda hållen. SL väljer dock att köra dem åt det hall som de var avsedda för!
just skanstull norra har précis fått sina rulltrappor utbytta till nya fina rulltrappor likt T-centralen, dock fortfarande bara 3st. och ingen hiss!
Hur skulle du tänkt dig en hiss vid Skanstull Norra? Lite nyfiken?
Visst, här blir det I princip omöjligt då plattformen smalnar av här. Bästa vore om man kunde bredda plattformsändan så man kunde palcera en hiss bakom trappan, likt slussen!
Enceladus skrev:heasm skrev:Enceladus skrev:Ja, men man måste vara försiktig så att Roslagsbanan inte krockar med den förberedda tunneln som ligger just där:
http://www.janlindahl.se/xtemp/20170917a.jpg
Jourmaster har ändrat bilden till en länk, eftersom skribenten inte har upphovsrätt till bilden.
Är den här bilden tagen söderut från norr om Odenplan och visar försvarsarbete för en framtida andra plattform vid stationen? Om inte, vilken sida av nuvarande plattform är det tänkt att plattform nummer 2 skall placeras?
Ja, bilden är tagen norrifrån.
Användare som besöker denna kategori: GustavS och 26 gäster