Återbesök vid Telefonplan

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Återbesök vid Telefonplan

Inläggav TKO » fre 06 okt, 2017 9:08

Om vi återvänder till Telefonplan - det gör vi ju gärna, det är en liten arkitektonisk pärla anser jag - så ser vi nedanstående skyltning när vi lämnar tunnelbanan och beger oss mot bussarna:

20170729_122511.jpg
20170729_122511.jpg (124.83 KiB) Visad 760 gånger


Det verkar ju klart och tydligt, ta av till vänster så kommer vi till busshållplatsen. Och fortsätter vi bekräftar skyltningen att vi är på rätt väg:

20170729_122535.jpg
20170729_122535.jpg (129.9 KiB) Visad 760 gånger


Men stämmer detta om vi vill fortsätta vår resa med linje 161?

2017-10-06.png
2017-10-06.png (38.43 KiB) Visad 760 gånger


undrar
Thomas K Ohlsson
Skyltobservatör
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav Lars_L » fre 06 okt, 2017 9:20

Frågan var väl närmast retorisk.

Men detta tecknar ju grundproblemet med Trafikförvaltningen. Man lägger ner hur mycket pengar som helst på skyltprogram och kommunikation - men ute i verkligheten är det inte mycket som stämmer överens med just den. Helt enkelt för att entreprenörerna inte bryr sig och då bryr sig ingen alls.

Notera också att det bara står "bussar". Troligen för att inte behöva ändra skyltar när man byter busslinjer. Därmed kanske man har tänkt att man inte heller behöver ha någon koll på detta.

För det är ju ett problem på andra håll - alla skyltar som hänvisar till bussar som endast inbitna bussfantaster på den här typen av forum kommer ihåg numret på.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav TKO » fre 06 okt, 2017 9:33

Vem ansvarar för skyltningen på denna tunnelbanestation? Ja överst i pyramiden har vi naturligtvis Landstinget genom Trafikförvaltningen. Men rent praktiskt, är det tunnelbaneentreprenören (MTR), bussentreprenören (är det Keolis?) eller har SL fortfarande en "fastighetsavdelning" som sköter sådant?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav Lars_L » fre 06 okt, 2017 9:46

TKO skrev:Vem ansvarar för skyltningen på denna tunnelbanestation? Ja överst i pyramiden har vi naturligtvis Landstinget genom Trafikförvaltningen. Men rent praktiskt, är det tunnelbaneentreprenören (MTR), bussentreprenören (är det Keolis?) eller har SL fortfarande en "fastighetsavdelning" som sköter sådant?

undrar
Thomas K Ohlsson


Bra fråga! Det är kanske det som är problemet att inte entreprenörerna har ansvaret för detta. Det är en ju en orsak till varför man kommunicerar ut olika saker - som jag pekat på bland annat när det gäller linjesträckningarna på tunnelbanan. MTR kör efter det gamla beslutet där linjerna ska vara mer flexibla och inte ha fasta ändstationer, medan SL verkar ha återgått till synen att namnge nummer och destination för tunnelbanan. Samtidigt kommunicerar alltså MTR i sitt material ut andra delar än vad som sedan blir i skyltsystemet.

Eftersom Trafikförvaltningen inte har någon koll på hur det ser ut med linjer etc, så blir det ganska många missar. Det handlar ju då framförallt om bristande rutiner - finns ingen återkoppling när det ändras på linjenummer och busshållplatser att skyltsystemet ska hänga med.

Skyltar är väl alltså ganska påtagligt en sak som hamnar mellan stolarna i Trafikförvaltningens beställar/utförarmodell. Nu kan man ju också tycka att det kanske inte bör så mycket - men kontrasten blir ju så stor när man vill vara så professionella i kommunikationen om det som står på skyltarna inte stämmer.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav TKO » fre 06 okt, 2017 10:40

Lars_L skrev:
TKO skrev:Vem ansvarar för skyltningen på denna tunnelbanestation? Ja överst i pyramiden har vi naturligtvis Landstinget genom Trafikförvaltningen. Men rent praktiskt, är det tunnelbaneentreprenören (MTR), bussentreprenören (är det Keolis?) eller har SL fortfarande en "fastighetsavdelning" som sköter sådant?

undrar
Thomas K Ohlsson


Bra fråga! Det är kanske det som är problemet att inte entreprenörerna har ansvaret för detta. Det är en ju en orsak till varför man kommunicerar ut olika saker - som jag pekat på bland annat när det gäller linjesträckningarna på tunnelbanan. MTR kör efter det gamla beslutet där linjerna ska vara mer flexibla och inte ha fasta ändstationer, medan SL verkar ha återgått till synen att namnge nummer och destination för tunnelbanan. Samtidigt kommunicerar alltså MTR i sitt material ut andra delar än vad som sedan blir i skyltsystemet.

Eftersom Trafikförvaltningen inte har någon koll på hur det ser ut med linjer etc, så blir det ganska många missar. Det handlar ju då framförallt om bristande rutiner - finns ingen återkoppling när det ändras på linjenummer och busshållplatser att skyltsystemet ska hänga med.

Skyltar är väl alltså ganska påtagligt en sak som hamnar mellan stolarna i Trafikförvaltningens beställar/utförarmodell. Nu kan man ju också tycka att det kanske inte bör så mycket - men kontrasten blir ju så stor när man vill vara så professionella i kommunikationen om det som står på skyltarna inte stämmer.


Helheten är summan av delarna - så därför är även sådana här "småsaker" betydelsefulla.
Jag ska försöka ta reda på hur ansvarsfördelningen ser ut!

(Igår när jag inte hade nåt bättre att tänka på funderade jag på om man inte borde ha en "stationsföreståndare" vid varje tunnelbanestation, så fungerar det i London. Som ansvarar för bland annat att skyltning och annan information är riktig, men även har hand om bemanning/personal och enklare fastighetsfrågor. Men sen kom jag på att det stupar nog på beställar/utförarmodellen - sånt slutade man ju med i London för länge sedan... )

Men jag kan ju börja med att "felanmäla" detta till SL - dom brukar vara så oändligt tillmötesgående i liknande ärenden!

funderar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav Lars_L » fre 06 okt, 2017 15:05

Fast vad jag vet har man väl något slags stationsansvariga - men kanske ansvarar de för flera stationer. Brukar ju till och med vara en bild på dem ibland.

Men det handlar ju ändå om en kulturfråga och att få folk att anmäla och reagera över sådana här saker. Om inte MTR har sagt att det ingår i arbetsuppgifterna, så är det ingen som bryr sig. Man måste helt enkelt ha en rutin kring detta som talar om att detta ingår i arbetsuppgifterna.

Det handlar ju alltså om en ledningsfråga. Tyvärr är ju inte kollektivtrafikföretagen i Sverige speciellt duktiga på den här biten. Företrädesvis kanske för att många har gått den långa vägen i organisationerna och inte fått del av modernt ledarskap- och organisationstänk.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav Enceladus » lör 07 okt, 2017 13:36

Om två veckor blir det ersättningsbussar. Som vanligt framgår det inte varifrån bussarna går. Oftast har de gått från vändslingan, men det har även förekommit att de går från andra sidan. Med tanke på ersättningsbussarnas frekvens borde de betraktas som ett permanent inslag och därmed skyltas som ett sådant. Ett annat problem är att inte alla tar ersättningsbussarna till Telefonplan. Linje 144 blir ofta fullsatt. Om det finns statistik som säger att de flesta turer blir fullsatta kan det vara rimligt att även köra ersättningsbussar till Gullmarsplan. Det är ju ganska stora volymer det handlar om.
Enceladus
 
Inlägg: 458
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav LÅ1 » lör 07 okt, 2017 17:13

Enceladus skrev:Om två veckor blir det ersättningsbussar. Som vanligt framgår det inte varifrån bussarna går. Oftast har de gått från vändslingan, men det har även förekommit att de går från andra sidan. Med tanke på ersättningsbussarnas frekvens borde de betraktas som ett permanent inslag och därmed skyltas som ett sådant. Ett annat problem är att inte alla tar ersättningsbussarna till Telefonplan. Linje 144 blir ofta fullsatt. Om det finns statistik som säger att de flesta turer blir fullsatta kan det vara rimligt att även köra ersättningsbussar till Gullmarsplan. Det är ju ganska stora volymer det handlar om.

Ersättningsbuss för vad?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav kildor » lör 07 okt, 2017 17:43

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Om två veckor blir det ersättningsbussar. Som vanligt framgår det inte varifrån bussarna går. Oftast har de gått från vändslingan, men det har även förekommit att de går från andra sidan. Med tanke på ersättningsbussarnas frekvens borde de betraktas som ett permanent inslag och därmed skyltas som ett sådant. Ett annat problem är att inte alla tar ersättningsbussarna till Telefonplan. Linje 144 blir ofta fullsatt. Om det finns statistik som säger att de flesta turer blir fullsatta kan det vara rimligt att även köra ersättningsbussar till Gullmarsplan. Det är ju ganska stora volymer det handlar om.

Ersättningsbuss för vad?

Pendeltåg:

Buss och tunnelbana ersätter pendeltågen mellan Stockholm City och Älvsjö/Farsta strand helgen 20-23 oktober
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5007
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav Lars Ödlund » tis 10 okt, 2017 18:39

Enceladus skrev:Om två veckor blir det ersättningsbussar. Som vanligt framgår det inte varifrån bussarna går. Oftast har de gått från vändslingan, men det har även förekommit att de går från andra sidan. Med tanke på ersättningsbussarnas frekvens borde de betraktas som ett permanent inslag och därmed skyltas som ett sådant. Ett annat problem är att inte alla tar ersättningsbussarna till Telefonplan. Linje 144 blir ofta fullsatt. Om det finns statistik som säger att de flesta turer blir fullsatta kan det vara rimligt att även köra ersättningsbussar till Gullmarsplan. Det är ju ganska stora volymer det handlar om.


Det ska man nog undvika att göra, frågan är om det finns kapacitet från Gullmarsplan att hantera stora nya volymer resande, dessutom är det riskabelt att börja dela på ersättningsbussarna med tanke på möjligheten att kunna informera kunderna och få alla att välja "rätt".

Vad man däremot kan göra är att förstärka 144:an vid behov så att inte kunder som ej berörs av pendelavstängningen drabbas.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav TKO » tis 10 okt, 2017 19:03

Lars Ödlund skrev:
Enceladus skrev:Om två veckor blir det ersättningsbussar. Som vanligt framgår det inte varifrån bussarna går. Oftast har de gått från vändslingan, men det har även förekommit att de går från andra sidan. Med tanke på ersättningsbussarnas frekvens borde de betraktas som ett permanent inslag och därmed skyltas som ett sådant. Ett annat problem är att inte alla tar ersättningsbussarna till Telefonplan. Linje 144 blir ofta fullsatt. Om det finns statistik som säger att de flesta turer blir fullsatta kan det vara rimligt att även köra ersättningsbussar till Gullmarsplan. Det är ju ganska stora volymer det handlar om.


Det ska man nog undvika att göra, frågan är om det finns kapacitet från Gullmarsplan att hantera stora nya volymer resande, dessutom är det riskabelt att börja dela på ersättningsbussarna med tanke på möjligheten att kunna informera kunderna och få alla att välja "rätt".

Vad man däremot kan göra är att förstärka 144:an vid behov så att inte kunder som ej berörs av pendelavstängningen drabbas.


Var och en som åkt med 144:an vid pendelavstängningar som denna vet att "vid behov" kommer att uppstå. Vi kan alla hoppas att SL är lite proaktiva - men tror vi det?

anser
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav Lars Ödlund » ons 11 okt, 2017 10:07

TKO skrev:
Lars Ödlund skrev:
Enceladus skrev:Om två veckor blir det ersättningsbussar. Som vanligt framgår det inte varifrån bussarna går. Oftast har de gått från vändslingan, men det har även förekommit att de går från andra sidan. Med tanke på ersättningsbussarnas frekvens borde de betraktas som ett permanent inslag och därmed skyltas som ett sådant. Ett annat problem är att inte alla tar ersättningsbussarna till Telefonplan. Linje 144 blir ofta fullsatt. Om det finns statistik som säger att de flesta turer blir fullsatta kan det vara rimligt att även köra ersättningsbussar till Gullmarsplan. Det är ju ganska stora volymer det handlar om.


Det ska man nog undvika att göra, frågan är om det finns kapacitet från Gullmarsplan att hantera stora nya volymer resande, dessutom är det riskabelt att börja dela på ersättningsbussarna med tanke på möjligheten att kunna informera kunderna och få alla att välja "rätt".

Vad man däremot kan göra är att förstärka 144:an vid behov så att inte kunder som ej berörs av pendelavstängningen drabbas.


Var och en som åkt med 144:an vid pendelavstängningar som denna vet att "vid behov" kommer att uppstå. Vi kan alla hoppas att SL är lite proaktiva - men tror vi det?

anser
Thomas K Ohlsson


Det är nog helt o hållet Keolis ansvar
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav TKO » ons 11 okt, 2017 10:21

Lars Ödlund skrev:Det är nog helt o hållet Keolis ansvar


Så är det förmodligen. Men att det är så är SL:s/TF:s ansvar!

Och jag förmodar att det inte finns något som hindrar TF att göra en "tilläggsbeställning" av busstrafik i samband med t ex en banavstängning. Men då måste man ju vara proaktiv!

suckar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav 218 » ons 11 okt, 2017 15:24

TKO skrev:
Lars Ödlund skrev:Det är nog helt o hållet Keolis ansvar


Så är det förmodligen. Men att det är så är SL:s/TF:s ansvar!

Och jag förmodar att det inte finns något som hindrar TF att göra en "tilläggsbeställning" av busstrafik i samband med t ex en banavstängning. Men då måste man ju vara proaktiv!

suckar
Thomas K Ohlsson


Förstärk gärna linje 142 också!
Kommer ihåg ett av otaliga ersättningstillfällen där de många ersättningsbussarna tog omvägen in mot Tfp genom att köra Tellusborgsvägen till Svandammen och vidare till ändhpl på västra sidan d.v.s linje 161:s hpl. Tror att det här var under inkoppling på järnvägen en påsk. Nu annonserades emellertid ersättningsbussarna för resenärerna från t-banan att de skulle gå från bussplan (d.v.s där bl.a linjerna 141 och 142 går).

En kompis har en fantastisk bild där man ser i samma bild hur raden av ersättningsbussar står väster om stationsbyggnaden och folkhavet öster om densamma! Nu var ju inte resenärerna lika dumma som den som ställde till det här så de tog ju givetvis "ersättningsbussarna för ersättningsbussarna" d.v.s linje 142 till Älvsjö som överbelastades rejält medan ersättningsbussarna gick tomma. Detta borde ju självklart enkelt lösts genom information på plats ala den gamla trafikmästarfunktionen men så gjordes inte.Att man följer upp vad man har beställt helt enkelt och att man följer upp vad man utför. Icke!

Även om det givetvis är SLL som har huvudansvaret så var det i detta fall operatörssidan som ställde till detta men givetvis utanför SLL:s koll!

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav Enceladus » ons 11 okt, 2017 16:36

Trafikförvaltningen har ju inte ens koll på den ordinarie trafiken. Bara för att ta ett exempel, betrakta nattbuss 791 och pendeltåg 36. Den första pendeltågsavgången går 4:46 medan den sista nattbussavgången går 4:42. En sådan avgång har givetvis ingen mening då tåget kommer fram en halvtimme tidigare. Samtidigt råder stor trängsel på andra avgångar. Operatören bryr sig inte eftersom Trafikförvaltningen inte bryr sig. Olyckligtvis är det samma operatör som trafikerar linje 144, vilket innebär att det blir samma standard. Det kommer att vara som att åka nattbuss på dagen.
Enceladus
 
Inlägg: 458
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav TKO » ons 11 okt, 2017 16:43

Kan talkören
"Nu kräver vi - kör i egen regi"
vara något till nästa års förstamajtåg?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav 218 » ons 11 okt, 2017 18:04

Är det tåget också upphandlat?

//218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav Lars Ödlund » ons 11 okt, 2017 20:21

Enceladus skrev:Trafikförvaltningen har ju inte ens koll på den ordinarie trafiken. Bara för att ta ett exempel, betrakta nattbuss 791 och pendeltåg 36. Den första pendeltågsavgången går 4:46 medan den sista nattbussavgången går 4:42. En sådan avgång har givetvis ingen mening då tåget kommer fram en halvtimme tidigare. Samtidigt råder stor trängsel på andra avgångar. Operatören bryr sig inte eftersom Trafikförvaltningen inte bryr sig. Olyckligtvis är det samma operatör som trafikerar linje 144, vilket innebär att det blir samma standard. Det kommer att vara som att åka nattbuss på dagen.


Här avser du natt mot M-F?

Tänk först på att 791:an har helt andra trafikuppgifter på sträckan Centralen-Huddinge än att "bara" ersätta pendeltåget, det jag undrar över är varför turen fortsätter förbi just Huddinge? Då antar jag att dagtrafiken redan har hunnit komma igång.

Anledningen kan man kanske se i RUST.

EDIT: Dagtrafiken från Huddinge-Flempan och söderut med 704, 713 mfl kommer inte igång så tidigt så denna 791 används som matarbuss från 04:46 pendeln från dessa stationer.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav Enceladus » ons 11 okt, 2017 21:04

Lars Ödlund skrev:
Enceladus skrev:Trafikförvaltningen har ju inte ens koll på den ordinarie trafiken. Bara för att ta ett exempel, betrakta nattbuss 791 och pendeltåg 36. Den första pendeltågsavgången går 4:46 medan den sista nattbussavgången går 4:42. En sådan avgång har givetvis ingen mening då tåget kommer fram en halvtimme tidigare. Samtidigt råder stor trängsel på andra avgångar. Operatören bryr sig inte eftersom Trafikförvaltningen inte bryr sig. Olyckligtvis är det samma operatör som trafikerar linje 144, vilket innebär att det blir samma standard. Det kommer att vara som att åka nattbuss på dagen.


Här avser du natt mot M-F?

Tänk först på att 791:an har helt andra trafikuppgifter på sträckan Centralen-Huddinge än att "bara" ersätta pendeltåget, det jag undrar över är varför turen fortsätter förbi just Huddinge? Då antar jag att dagtrafiken redan har hunnit komma igång.

Anledningen kan man kanske se i RUST.

EDIT: Dagtrafiken från Huddinge-Flempan och söderut med 704, 713 mfl kommer inte igång så tidigt så denna 791 används som matarbuss från 04:46 pendeln från dessa stationer.


Du får gärna utveckla vilka trafikuppgifter på sträckan Centralen–Huddinge du syftar på. Sträckan mellan Gullmarsplan och Juliaborg trafikeras av 144 med högre turtäthet. Sträckan mellan Ågestavägen och Flemingsberg trafikeras av 172 med högre turtäthet.

För övrigt är det 794 som ersätter 704. 791 går inte på samma sträcka.
Enceladus
 
Inlägg: 458
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav Lars Ödlund » tor 12 okt, 2017 10:09

Enceladus skrev:
Lars Ödlund skrev:
Enceladus skrev:Trafikförvaltningen har ju inte ens koll på den ordinarie trafiken. Bara för att ta ett exempel, betrakta nattbuss 791 och pendeltåg 36. Den första pendeltågsavgången går 4:46 medan den sista nattbussavgången går 4:42. En sådan avgång har givetvis ingen mening då tåget kommer fram en halvtimme tidigare. Samtidigt råder stor trängsel på andra avgångar. Operatören bryr sig inte eftersom Trafikförvaltningen inte bryr sig. Olyckligtvis är det samma operatör som trafikerar linje 144, vilket innebär att det blir samma standard. Det kommer att vara som att åka nattbuss på dagen.


Här avser du natt mot M-F?

Tänk först på att 791:an har helt andra trafikuppgifter på sträckan Centralen-Huddinge än att "bara" ersätta pendeltåget, det jag undrar över är varför turen fortsätter förbi just Huddinge? Då antar jag att dagtrafiken redan har hunnit komma igång.

Anledningen kan man kanske se i RUST.

EDIT: Dagtrafiken från Huddinge-Flempan och söderut med 704, 713 mfl kommer inte igång så tidigt så denna 791 används som matarbuss från 04:46 pendeln från dessa stationer.


Du får gärna utveckla vilka trafikuppgifter på sträckan Centralen–Huddinge du syftar på. Sträckan mellan Gullmarsplan och Juliaborg trafikeras av 144 med högre turtäthet. Sträckan mellan Ågestavägen och Flemingsberg trafikeras av 172 med högre turtäthet.

För övrigt är det 794 som ersätter 704. 791 går inte på samma sträcka.


794 går inte natt mot M-F.

144 har förvisso samma väg t.om Juliaborg men inte längre, 172 viker av vid Flempan vilket innebär att resten av sträckan (713:s väg) saknar trafik vid den tiden.

Men efter Tumba ser jag så här inga direkta trafikuppgifter
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Nästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster