Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
/jes skrev:Från och med 2 oktober tursätts ytterligare en vagn i morgonrusningen på sträckan Aga-Ropsten. Varifrån kommer denna vagn eller tullar man på reserven?
Inge skrev:Jag upplever att det är en stor skillnad på slingrighet mellan A35 och A36. Lite synd att man inte prövade med en A35:a. För sträckan AGA - Ropsten borde den ju räcka och A35:orna har inte haft mycket att göra under tvärbanans avstängning.
Stefan Widén skrev:Som det nämnts tidigare i någon tråd så är det inte så enkelt att sätta in A35 på L21 med fungerande "ATC" då de saknar
en axel utan drivning. Man får då inget "ärvärde" och då är det svårt att få till det. A36 har en icke drivande boggie på extradelen vilket alltså nyttjas för detta. Därmed kan man således inte skicka över ett par vagnar.....
Stefan
Trafikförvaltningen skrev:Lidingöbanans signalsystem är levererat av Siemens. Utrustning som krävs i
vagnarna är datorer, antenner, kablage, display på förarbordet.
Integration av Zub222 i A35 är inte löst i dagsläget med avseende på
hastighetssensor på hjulaxel. Hastighetsgivare behöver monteras på bromsad
och driven axel på A35, vilket skiljer sig från icke driven men bromsad axel på
A36. En fysisk integrering behöver ordnas samt att en uppdatering av
mjukvaran för givaren. Signalen behöver kompensera för både slip och slide , i
A36 är det endast slide kompensering.
Siemens har indikerat att de inte har tid för än om 1,5år att jobba med frågan.
Transportstyrelsen har endast gett tillstånd för A36 på Lidingöban. Zub222 är i
av TS godkänd konfiguration endast godkänd för trafikering av LB med A36,
inga andra fordon. Indikationen från Siemens är att Safety Caset behöver göras
om ner till generiska applikationen för att typa in fler/andra fordon på banan.
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, här får man leta rätt på informationen själv. Hittade detta intressanta TF-dokument, om Lidingöbanans vagnbehov:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... vagnar.pdf
På sid. 17 i deldokumentet "Fordonsbehov Lidingöbanan" hittar manTrafikförvaltningen skrev:Lidingöbanans signalsystem är levererat av Siemens. Utrustning som krävs i
vagnarna är datorer, antenner, kablage, display på förarbordet.
Integration av Zub222 i A35 är inte löst i dagsläget med avseende på
hastighetssensor på hjulaxel. Hastighetsgivare behöver monteras på bromsad
och driven axel på A35, vilket skiljer sig från icke driven men bromsad axel på
A36. En fysisk integrering behöver ordnas samt att en uppdatering av
mjukvaran för givaren. Signalen behöver kompensera för både slip och slide , i
A36 är det endast slide kompensering.
Siemens har indikerat att de inte har tid för än om 1,5år att jobba med frågan.
Transportstyrelsen har endast gett tillstånd för A36 på Lidingöban. Zub222 är i
av TS godkänd konfiguration endast godkänd för trafikering av LB med A36,
inga andra fordon. Indikationen från Siemens är att Safety Caset behöver göras
om ner till generiska applikationen för att typa in fler/andra fordon på banan.
Klart som korvspad, eller hur?!
daniel_s skrev:Vad lägger du i begreppen glidning respektive slirning Thomas?
I den dialekt jag har fått lära mig är glidning en begränsad hastighetsskillnad (högst några enstaka procent) mellan hjul och räl där hjulet fortfarande överför kraft, medan slirning är en väsentlig hastighetsskillnad där kraftöverföringen praktiskt taget har upphört. Båda inträffar vid såväl drivning som bromsning.
Men man hör ofta även slirning uttryckas som något som bara inträffar vid drivning, och glidning då som något som bara inträffar vid bromsning.
De engelska begreppen känner jag mig inte alls hemma på.
Odd skrev:Om jag inte minns helt fel så löste man det på C20 genom att låta första boggin vara icke-drivande, dvs den närmast ledarhytt. Med tanke på att man reducerar dragkraften på A35 pga problem med hög ström, så borde det knappast vara någon märkvärd prestandaförlust att ledarboggin på A35 inte heller är drivande, man minskar från 8 till 6 drivande axlar. Det finns säkert lite utrymme att minska på bromsen också för att få ännu mer tillförlitlig referens. På A32 finns det ju redan icke-drivande axlar, endast 4 av 6 driver där.
TKO skrev:Ursäkta en fråga från en inte så initierad amatör:
Inom den 'stora' järnvägsvärlden förekommer inte sällan lokomotiv med enbart drivande (och bromsande) axlar. Trots detta verkar dessa fordon kunna förses med fungerande hastighetsövervakning...
Varför fungerar inte detta inom spårvägs- och tunnelbanedrift?
(Jag kan förstå att det aktuella Siemenssystemet inte klarar detta - min fråga kan ses som mer principiell)
undrar
Thomas K Ohlsson
dr Cassandra Nojdh skrev:Men vad är det du säger - ni har väl Siemens ZUB222?
https://www.mobility.siemens.com/mobili ... 222-en.pdf
Skulle man inte kunna montera deras pulsgivare, som de kallar odometer, på en drivande axel? Hur gjorde man då på A30-orna?
dr Cassandra Nojdh skrev:TKO skrev:Ursäkta en fråga från en inte så initierad amatör:
Inom den 'stora' järnvägsvärlden förekommer inte sällan lokomotiv med enbart drivande (och bromsande) axlar. Trots detta verkar dessa fordon kunna förses med fungerande hastighetsövervakning...
Varför fungerar inte detta inom spårvägs- och tunnelbanedrift?
(Jag kan förstå att det aktuella Siemenssystemet inte klarar detta - min fråga kan ses som mer principiell)
undrar
Thomas K Ohlsson
Ja, som ingenjörn kan se högre upp i tråden så ställer jag mig ungefär samma frågadr Cassandra Nojdh skrev:Men vad är det du säger - ni har väl Siemens ZUB222?
https://www.mobility.siemens.com/mobili ... 222-en.pdf
Skulle man inte kunna montera deras pulsgivare, som de kallar odometer, på en drivande axel? Hur gjorde man då på A30-orna?
Stefan Widén skrev:Alltså så kan vi konstatera att har man ett system där man mäter är värdet på en löpaxel får men det bästa värdet. Har man inte det får man göra en filur... och det har uppenbarligen fungerat på andra fordon.
Men i hela soppan med godkännanden hit och dit så gör man förändringar i ett system dvs det som nu gäller för A36 måste man få ett nytt godkännande. Sen kan man fundera på om det behövs ett nytt godkännande för A35 utan drivning på en axel.
Så då gäller det att välja vilken lösning man vill ha och jobba efter det. Och det är inget man plockar fram i en handvändning....
Stefan
Stefan Widén skrev:För att lösa trängseln på vagnarna har just TF köpt två vagnar av typen A36. När dessa anländer krävs inget nytt typgodkännande efter som de är byggda exakt som befintliga.
och att TF löste ut optionen på 8 vagnar till L7 var ju att de var godkända för trafik på denna linjen. DVS snabb beställning ---snabb leverans. Hade vagntypen vart en riktigt guldvagn hade alla klappat händerna. Nu finns det några som har vissa åsikter om vagnen men det släpper vi här.
Stefan
Användare som besöker denna kategori: Enceladus, heasm och 3 gäster