Snabbpendeltåg och inget annat!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Snabbpendeltåg och inget annat!

Inläggav Odd » tis 03 okt, 2017 18:01

Och då "Märsta Limited Express" i svårartade fall utan uppehåll...

Man kan ju i så fall påstå att "Intercity"-begreppet väl är en variant av "Limited Express".
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 18:39

Harald skrev:Jag tycker tågen ska kallas "Märsta Limited" och motsvarande för övriga destinationer. 8)

Vad gäller att det är liten tidsvinst så tror jag inte att man ska underskatta upplevelsen av att tåget kör förbi stationer. Även om uppehållet inte tar så lång tid, så är det för dem som redan sitter på tåget tid när inget händer och den upplevs därför som lång.

Jag instämmer fullt och fast i ovanstående inlägg!
Och jag lovar/hotar med att återkomma angående den lokalpolitiska kopplingen...

Puss och kram
Eder
TKO

Ändringskommentar:
Jag korrigerade 'lojalpolitiskt' till det av mej avsedda 'lokalpolitisk'. Men 'lojalpolitisk' är kanske också ett både intressant och relevant begrepp...
Senast redigerad av TKO tis 03 okt, 2017 20:47, redigerad totalt 1 gång.
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav CS » tis 03 okt, 2017 19:18

Lars_L skrev:
Problemet är ju dock att skulle man ta bort snabbtågen, så måste man antagligen ändra hela trafikupplägget. Men med den dåliga regularitet man kommer ha på systemet, så kommer inte snabbtågen ge något större mervärde för resenärerna och det är i grunden ingen bra lösning när turtätheten är för låg - eftersom inställda tåg ger för dålig turtäthet till de stationer som hoppas över och det inte finns så många tåg man kan dra in på.

Eftersom man nu inte valde snabbtåg på Västeråsbanan, så kan man ändå dra in tågen mellan Kallhäll och Södertälje vid problem, eller vagn/personalbrist. Men det gäller ju då att man har vagnbristen/personalbristen på rätt plats för det, eller kan omdirigera resurserna.

Jag har alltid fascinerats över planeringsstrategin att lägga in ett par tåg i tågplanen som man kan dra in om man har personalbrist, vagnsbrist, trafikledningsbrist, signalfel, eller vad för brist man nu har.

Någon riktig järnvägare kan kanske förklara om det är den förväntansnivån som man bör jobba efter. D.v.s. att även planera de inställda tågen.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav bda157 » tis 03 okt, 2017 21:53

Inge skrev:
Lars_L skrev:Eftersom man nu inte valde snabbtåg på Västeråsbanan, så kan man ändå dra in tågen mellan Kallhäll och Södertälje vid problem, eller vagn/personalbrist. Men det gäller ju då att man har vagnbristen/personalbristen på rätt plats för det, eller kan omdirigera resurserna.

Man kan inte gärna dra in på något man inte tursatt. Eftersom just Bålstagrenen blev utan fler tåg, till skillnad från övriga grenar, är trängseln störst där och därför torde det vara just där det är allra minst lämpligt att dra in tåg.

Dock kan man förstås vända tågen Kallhäll-Södertälje vid Älvsjö eller Tumba precis som man gjorde tidigare.

En fråga: Du (Inge) skriver att Bålsta-grenen blev utan fler tåg. Har jag missat något? Jag har uppfattat det som att det både i morgon- och kvällsrusningen kommer att vara 7,5-minuterstrafik i båda riktningarna. Det var det ju inte i T17. Dessutom förstås också fler tåg kvällar och helger.
bda157

Inläggav Enceladus » tis 03 okt, 2017 22:03

bda157 skrev:
Inge skrev:
Lars_L skrev:Eftersom man nu inte valde snabbtåg på Västeråsbanan, så kan man ändå dra in tågen mellan Kallhäll och Södertälje vid problem, eller vagn/personalbrist. Men det gäller ju då att man har vagnbristen/personalbristen på rätt plats för det, eller kan omdirigera resurserna.

Man kan inte gärna dra in på något man inte tursatt. Eftersom just Bålstagrenen blev utan fler tåg, till skillnad från övriga grenar, är trängseln störst där och därför torde det vara just där det är allra minst lämpligt att dra in tåg.

Dock kan man förstås vända tågen Kallhäll-Södertälje vid Älvsjö eller Tumba precis som man gjorde tidigare.

En fråga: Du (Inge) skriver att Bålsta-grenen blev utan fler tåg. Har jag missat något? Jag har uppfattat det som att det både i morgon- och kvällsrusningen kommer att vara 7,5-minuterstrafik i båda riktningarna. Det var det ju inte i T17. Dessutom förstås också fler tåg kvällar och helger.

Idag är det 7,5-minuterstrafik i riktning mot City från 6:23 till 8:38. I princip kommer det inte att bli någon kapacitetsökning där det spelar roll.
Enceladus

Inläggav daniel_s » tis 03 okt, 2017 22:33

CS skrev:Jag har alltid fascinerats över planeringsstrategin att lägga in ett par tåg i tågplanen som man kan dra in om man har personalbrist, vagnsbrist, trafikledningsbrist, signalfel, eller vad för brist man nu har.

Någon riktig järnvägare kan kanske förklara om det är den förväntansnivån som man bör jobba efter. D.v.s. att även planera de inställda tågen.

Man kan ju göra tvärtom i stället, d v s man kan ha förplanerade extratåg som tursätts i mån av tillgång till personal och fordon! Det är ju egentligen ungefär samma sak i praktiken, men med den motsatta attityden bakom...
daniel_s

Inläggav Lars_L » tis 03 okt, 2017 23:10

Enceladus skrev:
Idag är det 7,5-minuterstrafik i riktning mot City från 6:23 till 8:38. I princip kommer det inte att bli någon kapacitetsökning där det spelar roll.

Och faktiskt kommer dagens 7.23 avgången från Bålsta (som blir 7.20-avgången) få betydligt högre belastning än idag, omkring 1100-1200 passagerare, då insatståget innan inte kan utgå från Bro. Detta är lite oroväckande eftersom tåget riskerar att bli lite för fullt för att hålla tidtabellen.

En vinst är väl dock att man har kvartstrafik på lördagskvällar då man knappt kommer på tågen idag, eftersom man bara kör med korta tåg. I eftermiddagsrusningen blir det ju också en lite större förbättring och framförallt 7,5-minuterstafik under längre tid (där finns ju några luckor idag).
Lars_L

Inläggav Enceladus » tis 03 okt, 2017 23:25

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:

Och faktiskt kommer dagens 7.23 avgången från Bålsta (som blir 7.20-avgången) få betydligt högre belastning än idag, omkring 1100-1200 passagerare, då insatståget innan inte kan utgå från Bro. Detta är lite oroväckande eftersom tåget riskerar att bli lite för fullt för att hålla tidtabellen.

En vinst är väl dock att man har kvartstrafik på lördagskvällar då man knappt kommer på tågen idag, eftersom man bara kör med korta tåg. I eftermiddagsrusningen blir det ju också en lite större förbättring och framförallt 7,5-minuterstafik under längre tid (där finns ju några luckor idag).

Utökningen av helgtrafiken gör stor skillnad, men den har inget med Citybanan att göra. Pendeln borde ha fått kvartstrafik för många år sedan.
Enceladus

Inläggav Lars_L » tis 03 okt, 2017 23:31

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:

Utökningen av helgtrafiken gör stor skillnad, men den har inget med Citybanan att göra. Pendeln borde ha fått kvartstrafik för många år sedan.

Fast inget har ju med citybanan att göra eftersom den inte medger större kapacitet än trafiken innan, snarare något lägre. Däremot möjliggör den något fler regionaltåg/fjärrtåg. Det är ju snarast så att man politiskt velat manifestera i och med öppningen och tillskjutit lite mer resurser till pendeltågstrafiken, än att den skulle vara orsakad av den nya citybanan.
Lars_L

Inläggav Enceladus » ons 04 okt, 2017 4:08

Lars_L skrev:Fast inget har ju med citybanan att göra eftersom den inte medger större kapacitet än trafiken innan, snarare något lägre. Däremot möjliggör den något fler regionaltåg/fjärrtåg. Det är ju snarast så att man politiskt velat manifestera i och med öppningen och tillskjutit lite mer resurser till pendeltågstrafiken, än att den skulle vara orsakad av den nya citybanan.

Det är lätt att få intrycket att Trafikförvaltningen har fördröjt nödvändiga utbudsökningar bara för att få möjligheten att sälja Citybanan som en förbättring. Resenärerna verkar användas som brickor i ett politiskt spel. Förmodligen innebär denna inställning att det inte blir någon utökad kvällstrafik på de tyngre matarbussarna (t.ex. 541, 607 och 754).
Enceladus

Inläggav Lars_L » ons 04 okt, 2017 5:28

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Fast inget har ju med citybanan att göra eftersom den inte medger större kapacitet än trafiken innan, snarare något lägre. Däremot möjliggör den något fler regionaltåg/fjärrtåg. Det är ju snarast så att man politiskt velat manifestera i och med öppningen och tillskjutit lite mer resurser till pendeltågstrafiken, än att den skulle vara orsakad av den nya citybanan.

Det är lätt att få intrycket att Trafikförvaltningen har fördröjt nödvändiga utbudsökningar bara för att få möjligheten att sälja Citybanan som en förbättring. Resenärerna verkar användas som brickor i ett politiskt spel. Förmodligen innebär denna inställning att det inte blir någon utökad kvällstrafik på de tyngre matarbussarna (t.ex. 541, 607 och 754).

Vi får väl se. När det gäller 541 finns det ju ändå med i remissen på trafikförändringar om utökad kvartstrafik på kvällar. 607 och 754 lär väl inget hända eftersom det är VBP-avtal. Det är ju entreprenörerna som bestämmer turtätheten där utifrån en miniminivå. Och trots talet tidigare om stomlinje när det gäller 754, så är ju trafiken där rätt dålig (och på linje 753). Halvtimmestrafik på söndagar är ju lite mindre än vad underlaget egentligen motiverar, om man säger så. Därtill planerar Nobina att utglesa 7,5-minuterstraifken med två avgångar på eftermiddagarna på 754. Hur man med VBP-avtal ska kunna öka kollektivtrafikandelen är alltså bortom mitt förstånd. Men det finns säkert någon begåvad teori kring detta som jag helt har missat.
Lars_L

Inläggav leifd » ons 04 okt, 2017 7:49

Om man kör ett tåg från depån i Älvsjö tomt till tex Nynäshamn, blir det då ett "tjänstesnabbpendeltåg"..?
Vore det inte bättre att utnyttja olika linjenummer och prefix för att tala om hur pendeltåg går och vilka ställen de stannar på. Linje 36 och 46 tex eller kanske ännu hellre S36 och M36... S för Snabbtåg och M för Mjölktåg...
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav TKO » ons 04 okt, 2017 7:55

Och här hamnade vi visst i vad som verkar vara signaturerna "Enceladus" och "Lars_L":s favoritämne, nämligen utbudsökningar i busstrafiken!
Vad detta har med trådens ämne att göra har jag svårt att se, men det har kanske något med min "debattstil" att göra...

När nu begreppet "Skip stop" blivit ledig har jag hört rykten om att Trafikförvaltningen funderar på att återanvända åtminstone halva uttrycket, och byta ut det lätt förlegade "busshållplats" mot det modernare och framförallt mer internationella "busstop". Kan det ligga någon sanning i detta?

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Lars_L » ons 04 okt, 2017 8:22

TKO skrev:Och här hamnade vi visst i vad som verkar vara signaturerna "Enceladus" och "Lars_L":s favoritämne, nämligen utbudsökningar i busstrafiken!
Vad detta har med trådens ämne att göra har jag svårt att se, men det har kanske något med min "debattstil" att göra...

När nu begreppet "Skip stop" blivit ledig har jag hört rykten om att Trafikförvaltningen funderar på att återanvända åtminstone halva uttrycket, och byta ut det lätt förlegade "busshållplats" mot det modernare och framförallt mer internationella "busstop". Kan det ligga någon sanning i detta?

undrar
Thomas K Ohlsson

Nåja, Thomas alla inlägg om buss 160 gör väl att man får misstänka att även denna signatur har en viss fäbless för detta. Nu har jag försökt hålla denna tråd relativt ren, men man måste ju ändå svara på och kommentera frågor! Och så mycket intresse av att diskutera de olika formerna för att beskriva snabbtåg verkar ju inte finnas, även om jag gjort mitt försök för att få igång diskussionen!
Lars_L

Inläggav TKO » ons 04 okt, 2017 9:01

Lars_L skrev:
TKO skrev:Och här hamnade vi visst i vad som verkar vara signaturerna "Enceladus" och "Lars_L":s favoritämne, nämligen utbudsökningar i busstrafiken!

undrar
Thomas K Ohlsson

Nåja, Thomas alla inlägg om buss 160 gör väl att man får misstänka att även denna signatur har en viss fäbless för detta. Nu har jag försökt hålla denna tråd relativt ren, men man måste ju ändå svara på och kommentera frågor! Och så mycket intresse av att diskutera de olika formerna för att beskriva snabbtåg verkar ju inte finnas, även om jag gjort mitt försök för att få igång diskussionen!

Buss 160 är väl ändå en helt annan sak?!!!
(Och risken är liten att den någonsin kommer att förses med epitet som "snabb" eller "express". Hoppar över hållplatser gör den dock ibland, men då på grund av diverse trafikstörningar. Särskilt frekvent är detta vid Årstaberg, för turer som kommer från Liljeholmen)

Och visst har jag en förståelse för att debattens vägar emellanåt äro outgrundliga, det vore väl lite tråkigt annars?

(Och som tidigare kallhällsbo har jag ett kvarstående intresse även för linje 541, även om den numera är avkortad)

vänligen
Thomas K Ohlsson
(ut- och avvikare)
TKO

Inläggav Inge » tor 05 okt, 2017 4:22

Enceladus skrev:
bda157 skrev:
Inge skrev:Man kan inte gärna dra in på något man inte tursatt. Eftersom just Bålstagrenen blev utan fler tåg, till skillnad från övriga grenar, är trängseln störst där och därför torde det vara just där det är allra minst lämpligt att dra in tåg.

Inte kommer tiden med 7,5 minuterstrafik bli längre heller. Det hade ju annars kunnat ses som en fördel om man dragit ut den täta trafiken någon timme eller helst låtit den bestå till eftermiddagen. Men icke. Även eftermiddagsrusningen har 7,5 minuterstrafik sedan tidigare.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » tor 05 okt, 2017 8:36

Inge skrev:
Enceladus skrev:Idag är det 7,5-minuterstrafik i riktning mot City från 6:23 till 8:38. I princip kommer det inte att bli någon kapacitetsökning där det spelar roll.

Inte kommer tiden med 7,5 minuterstrafik bli längre heller. Det hade ju annars kunnat ses som en fördel om man dragit ut den täta trafiken någon timme eller helst låtit den bestå till eftermiddagen. Men icke. Även eftermiddagsrusningen har 7,5 minuterstrafik sedan tidigare.

Nästa år blir det 7,5-minuterstrafik mellan 6:05 och 8:35, så det blir faktiskt en förlängning, om än marginell. Eftermiddagsrusningen förlängs också med cirka en timme. Men den mest uppskattade förändringen är nog kvartstrafik i lågtrafik.
Enceladus

Inläggav Inge » tor 05 okt, 2017 12:26

Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:Idag är det 7,5-minuterstrafik i riktning mot City från 6:23 till 8:38. I princip kommer det inte att bli någon kapacitetsökning där det spelar roll.

Nästa år blir det 7,5-minuterstrafik mellan 6:05 och 8:35, så det blir faktiskt en förlängning, om än marginell. Eftermiddagsrusningen förlängs också med cirka en timme. Men den mest uppskattade förändringen är nog kvartstrafik i lågtrafik.

Frågan gällde insatståg inte helgtrafik. 8.35 kallar jag för en förkortning om än marginell. Det tidigare tåget, notera singular, har knappast något med rusningstrafiken på Mälarbanan att göra, utan torde väsentligen vara en transport, om än upplåten för allmänheten, till de grenar som faktiskt fått utökad trafik. Just det tåget kan man förstås lämpligen ta bort vid vagnsbrist. Men det var inte riktigt innebörden av Lars inlägg.
Användarvisningsbild
Inge

Föregående

Återgå till Spårtrafik