Pendeltåg, personalbrist

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » tis 03 okt, 2017 21:57

Lars_L skrev:
bjorn.lovdahl skrev:Nja, man jobbar redan varannan helg på pendeln....

Jo, jag antog i och för sig det - nu räknade jag bara på totalen förare, men det brukar ju vara ganska många på listan som inte jobbar heltid. Men då blir det till att jobba 65 procent av helgerna, eller ungefär 31 helger per år . . Poängen är att om helgtrafiken ökar med 50 procent så blir det mer tjänster som ska fyllas och inte minst på sommaren, då trafiken fördubblas på helgerna.

Problemet är väl att denna utbudsökning kommer på en gång? Tunnelbanan har ju sedan länge ungefär samma utbud på helgerna. Pendeln borde ha fått kvartstrafik i lågtrafik några år innan Citybanan öppnade. Det är ju helt orimligt att blå linjen har 10-minuterstrafik till 21 medan pendeltåget har 30-minuterstrafik från 18.
Enceladus

Inläggav BSB101 » ons 04 okt, 2017 0:09

TKO skrev:(Den som tycker att detta inlägg förtjänar en framträdande placering på den tyvärr avsomnande 'Floskeltoppen' har knappast fel.

'Floskeltoppen' i sin mest kända form höll en högre nivå, ditt inlägg tydliggör bara din debattstil, vilket i sig kan vara intressant men knappast något för 'Floskeltoppen'.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Lars_L » ons 04 okt, 2017 0:23

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:

Jo, jag antog i och för sig det - nu räknade jag bara på totalen förare, men det brukar ju vara ganska många på listan som inte jobbar heltid. Men då blir det till att jobba 65 procent av helgerna, eller ungefär 31 helger per år . . Poängen är att om helgtrafiken ökar med 50 procent så blir det mer tjänster som ska fyllas och inte minst på sommaren, då trafiken fördubblas på helgerna.

Problemet är väl att denna utbudsökning kommer på en gång? Tunnelbanan har ju sedan länge ungefär samma utbud på helgerna. Pendeln borde ha fått kvartstrafik i lågtrafik några år innan Citybanan öppnade. Det är ju helt orimligt att blå linjen har 10-minuterstrafik till 21 medan pendeltåget har 30-minuterstrafik från 18.

Visst det håller jag med om.
Tunnelbanan har ju dock även bättre bemanning för det på förarsidan med fler s.k. dagkommenderade. Men detta nämns ju här bara som en risk - framförallt måste MTR omförhandla avtal om man ska kunna nyttja personalen mer än varannan helg. Det har ju också tidigare varit ett motiv till att köra så dåligt på sommaren - nämligen att hänvisa till förarbristen. För att klara mer trafik under sommaren krävs det ju att man flyttar mera av förarnas semestrar till vintertid. Kanske inte helt populärt....För sommarvikarier är nog svårt att få tag i.
Lars_L

Inläggav Hans Wibacke » ons 04 okt, 2017 2:35

Lars_L skrev:Det kommer ju också bli mindre attraktivt att jobba på pendeln, då det framförallt är helgtrafiken som kommer öka. Mellantrafiken kan man nog ordna nästan helt genom effektivare tjänster. Så på vardagar blir skillnaden marginell.

På helger kommer det dock bli 39 omlopp ute (med en standby). Detta i jämförelse med dagens 36 omlopp - och högst påtagligt på helgkvällen där det idag är 22 omlopp och nu blir 31. Från ca 70 tjänster på helger, blir det omkring 100, vilket väl innebär tjänstgöring i vilket fall var tredje helg om det ska fungera. Detta kan ju minska attraktiviteten en hel del om man säger så.

Tjoho! Count me in! Jag vill helst jobba varje lördag och söndag (och vara ledig måndagar och tisdagar i stället). Så skyll inte på mig om det saknas förare. :D
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav TKO » ons 04 okt, 2017 8:45

BSB101 skrev:
TKO skrev:(Den som tycker att detta inlägg förtjänar en framträdande placering på den tyvärr avsomnande 'Floskeltoppen' har knappast fel.

'Floskeltoppen' i sin mest kända form höll en högre nivå, ditt inlägg tydliggör bara din debattstil, vilket i sig kan vara intressant men knappast något för 'Floskeltoppen'.

Är det inte lite väl mycket metadebatt i forumet nu, om "debattstil", "morgonhumör" och "härskarteknik"?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav bjorn.lovdahl » ons 04 okt, 2017 9:47

Lars_L skrev:

Edit: såg att jag tittade fel med antalet omlopp på helger. Blir bara 39, men antalet förare bör bli ca 100 i vilket fall.

Nåja, tur då det finns andra firmor att jobba på....
bjorn.lovdahl

Föregående

Återgå till Spårtrafik