Pendeltåg, personalbrist

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » tis 03 okt, 2017 20:57

Lars_L skrev:
bjorn.lovdahl skrev:Nja, man jobbar redan varannan helg på pendeln....


Jo, jag antog i och för sig det - nu räknade jag bara på totalen förare, men det brukar ju vara ganska många på listan som inte jobbar heltid. Men då blir det till att jobba 65 procent av helgerna, eller ungefär 31 helger per år . . Poängen är att om helgtrafiken ökar med 50 procent så blir det mer tjänster som ska fyllas och inte minst på sommaren, då trafiken fördubblas på helgerna.


Problemet är väl att denna utbudsökning kommer på en gång? Tunnelbanan har ju sedan länge ungefär samma utbud på helgerna. Pendeln borde ha fått kvartstrafik i lågtrafik några år innan Citybanan öppnade. Det är ju helt orimligt att blå linjen har 10-minuterstrafik till 21 medan pendeltåget har 30-minuterstrafik från 18.
Enceladus
 
Inlägg: 641
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav BSB101 » tis 03 okt, 2017 23:09

TKO skrev:(Den som tycker att detta inlägg förtjänar en framträdande placering på den tyvärr avsomnande 'Floskeltoppen' har knappast fel.


'Floskeltoppen' i sin mest kända form höll en högre nivå, ditt inlägg tydliggör bara din debattstil, vilket i sig kan vara intressant men knappast något för 'Floskeltoppen'.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » tis 03 okt, 2017 23:23

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
bjorn.lovdahl skrev:Nja, man jobbar redan varannan helg på pendeln....


Jo, jag antog i och för sig det - nu räknade jag bara på totalen förare, men det brukar ju vara ganska många på listan som inte jobbar heltid. Men då blir det till att jobba 65 procent av helgerna, eller ungefär 31 helger per år . . Poängen är att om helgtrafiken ökar med 50 procent så blir det mer tjänster som ska fyllas och inte minst på sommaren, då trafiken fördubblas på helgerna.


Problemet är väl att denna utbudsökning kommer på en gång? Tunnelbanan har ju sedan länge ungefär samma utbud på helgerna. Pendeln borde ha fått kvartstrafik i lågtrafik några år innan Citybanan öppnade. Det är ju helt orimligt att blå linjen har 10-minuterstrafik till 21 medan pendeltåget har 30-minuterstrafik från 18.


Visst det håller jag med om.
Tunnelbanan har ju dock även bättre bemanning för det på förarsidan med fler s.k. dagkommenderade. Men detta nämns ju här bara som en risk - framförallt måste MTR omförhandla avtal om man ska kunna nyttja personalen mer än varannan helg. Det har ju också tidigare varit ett motiv till att köra så dåligt på sommaren - nämligen att hänvisa till förarbristen. För att klara mer trafik under sommaren krävs det ju att man flyttar mera av förarnas semestrar till vintertid. Kanske inte helt populärt....För sommarvikarier är nog svårt att få tag i.
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Hans Wibacke » ons 04 okt, 2017 1:35

Lars_L skrev:Det kommer ju också bli mindre attraktivt att jobba på pendeln, då det framförallt är helgtrafiken som kommer öka. Mellantrafiken kan man nog ordna nästan helt genom effektivare tjänster. Så på vardagar blir skillnaden marginell.

På helger kommer det dock bli 39 omlopp ute (med en standby). Detta i jämförelse med dagens 36 omlopp - och högst påtagligt på helgkvällen där det idag är 22 omlopp och nu blir 31. Från ca 70 tjänster på helger, blir det omkring 100, vilket väl innebär tjänstgöring i vilket fall var tredje helg om det ska fungera. Detta kan ju minska attraktiviteten en hel del om man säger så.

Tjoho! Count me in! Jag vill helst jobba varje lördag och söndag (och vara ledig måndagar och tisdagar i stället). Så skyll inte på mig om det saknas förare. :D
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 380
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav TKO » ons 04 okt, 2017 7:45

BSB101 skrev:
TKO skrev:(Den som tycker att detta inlägg förtjänar en framträdande placering på den tyvärr avsomnande 'Floskeltoppen' har knappast fel.


'Floskeltoppen' i sin mest kända form höll en högre nivå, ditt inlägg tydliggör bara din debattstil, vilket i sig kan vara intressant men knappast något för 'Floskeltoppen'.


Är det inte lite väl mycket metadebatt i forumet nu, om "debattstil", "morgonhumör" och "härskarteknik"?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav bjorn.lovdahl » ons 04 okt, 2017 8:47

Lars_L skrev:
bjorn.lovdahl skrev:Nja, man jobbar redan varannan helg på pendeln....


Jo, jag antog i och för sig det - nu räknade jag bara på totalen förare, men det brukar ju vara ganska många på listan som inte jobbar heltid. Men då blir det till att jobba 65 procent av helgerna, eller ungefär 31 helger per år . . Poängen är att om helgtrafiken ökar med 50 procent så blir det mer tjänster som ska fyllas och inte minst på sommaren, då trafiken fördubblas på helgerna.

Edit: såg att jag tittade fel med antalet omlopp på helger. Blir bara 39, men antalet förare bör bli ca 100 i vilket fall.


Nåja, tur då det finns andra firmor att jobba på....
bjorn.lovdahl
 
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 21:28
Ort: Hässleholm

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » lör 28 okt, 2017 23:51

Straffavgifterna verkar vara tillräckligt låga för att det inte ska vara lönsamt med reservpersonal. Ett tioårigt avtal...
Enceladus
 
Inlägg: 641
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » sön 29 okt, 2017 7:15

Enceladus skrev:Straffavgifterna verkar vara tillräckligt låga för att det inte ska vara lönsamt med reservpersonal. Ett tioårigt avtal...


Tror väl dock inte riktigt att det fungerar på det viset - alltså att MTR medvetet undviker att ha reservpersonal. Så höga lär nog ändå vitena vara att det inte lönar sig att försöka spara in på såddant. Brukar ändå ligga relativt högt per produktionskilometer. Och detta är ju utöver att man inte får någon ersättning. I tågtrafik är ju kostnaderna extra kännbara då man har nästan alla andra kostnader trots att man inte kör (även för personal i vissa fall).

Däremot hade man givetvis kunna undvika detta om man faktiskt planerat det hela ordentligt. Vi visste ju redan för ett år sedan att den här situationen skulle uppstå och MTR har varit väldigt senfärdiga med att hitta lösningar.

Nu försöker man ju hyra in en del förare utifrån landet etc. Men det är ju förarbrist generellt, så man hade förstås behövt arbeta mycket mer proaktivt. De förare man själv utbildar kommer försent och är för få. Särskilt bekymmersamt kommer helgtrafiken att bli, då det krävs många som kör extrapass, eller bara kör helger - om man ska ha kvar reglerna om att bara jobba varannan helg vill säga. Och det lär nog inte facket ge upp frivilligt om man säger så. Det finns också gränser för hur många extra gnet förarna kan ta. Inte minst övertidsreglerna.

Men detta är ju snarare ett ganska vanligt tecken på brister hos Trafikförvaltningen när det gäller att följa upp avtalen och brister när det gäller att sköta uppdraget från entreprenörens sida. Det minsta man kan begära från Trafikförvaltningen är ju att ha uppföljning på att man kommer att ha tillräckligt med personal anställda för att kunna bedriva verksamheten. Punktvitena är ju en praktisk metod för att entreprenörerna inte medvetet ska missköta sig - men de är sämre när det kräver lite mer avancerad framförhållning och planering från operatörernas sida.
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav daniel_s » sön 29 okt, 2017 11:59

Personalbrist kommer alltid att uppstå lite då och då; jag tror knappast att fenomenet låter sig trollas bort med bättre entreprenadavtal eller uppföljning. Arbetsmarknaden är ju ett ekosystem som påverkas av saker runtomkring, och man börjar ju alltid för sent med rekryteringar och det är ju inget som går att påverka enligt min bistra uppfattning, det är bara människor som är inblandade.

Just nu har man väl dessutom fordonsbrist, men de som står och väntar på de inställda tågen kan ju i alla fall glädjas åt att de slipper åka X10 :roll:
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » sön 29 okt, 2017 14:12

Lars_L skrev:Ja, själv kom jag inte med pendeltåget vid Odenplan i lördags - både tåget innan och efter var inställt, just för att man inte tänkt till och valt att köra avgångarna med långa tåg - och nej sådan vagnbrist har man inte att man inte skulle ha klarat det.


Halvtimmestrafik med korttåg verkar bli ett permanent inslag på Bålstalinjen. Dagens personalbrist var känd på förhand. Det minsta man kunde begära är långa tåg. Så som avtalet ser ut finns det dock ingen anledning för operatören att ta på sig denna extra kostnad.

Lars_L skrev:Men detta är ju snarare ett ganska vanligt tecken på brister hos Trafikförvaltningen när det gäller att följa upp avtalen och brister när det gäller att sköta uppdraget från entreprenörens sida. Det minsta man kan begära från Trafikförvaltningen är ju att ha uppföljning på att man kommer att ha tillräckligt med personal anställda för att kunna bedriva verksamheten. Punktvitena är ju en praktisk metod för att entreprenörerna inte medvetet ska missköta sig - men de är sämre när det kräver lite mer avancerad framförhållning och planering från operatörernas sida.


Det verka vara avtalet som är bristfälligt. Operatören borde få en bonus för att köra långa tåg vid behov. Det skulle gå på ett ut för Trafikförvaltningen om straffavgifterna höjs i motsvarande grad. Det tvingar bara operatören att ta ansvar.
Enceladus
 
Inlägg: 641
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav AdrianLangemar » sön 29 okt, 2017 14:32

Enceladus skrev:Det verka vara avtalet som är bristfälligt. Operatören borde få en bonus för att köra långa tåg vid behov. Det skulle gå på ett ut för Trafikförvaltningen om straffavgifterna höjs i motsvarande grad. Det tvingar bara operatören att ta ansvar.

I det här fallet är det ju MTR själva som har skapat behovet av att köra långa tåg. Då borde det verkligen inte vara tal om någon bonus, utan ännu högre böter för inställda tåg om man inte kompenserar med långa tåg!
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » sön 29 okt, 2017 14:44

AdrianLangemar skrev:
Enceladus skrev:Det verka vara avtalet som är bristfälligt. Operatören borde få en bonus för att köra långa tåg vid behov. Det skulle gå på ett ut för Trafikförvaltningen om straffavgifterna höjs i motsvarande grad. Det tvingar bara operatören att ta ansvar.

I det här fallet är det ju MTR själva som har skapat behovet av att köra långa tåg. Då borde det verkligen inte vara tal om någon bonus, utan ännu högre böter för inställda tåg om man inte kompenserar med långa tåg!


Det är i princip vad mitt förslag skulle resultera i, d.v.s. om straffavgifterna höjs i motsvarande grad och operatören väljer att strunta i bonusen.
Enceladus
 
Inlägg: 641
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav daniel_s » sön 29 okt, 2017 15:29

Vad menar ni att det är för problem i sig med korta tåg? Så länge MTR klarar att hålla tidtabellen så är det ju inget problem i sig att folk får lite längre att gå. Om det blir fullsatt så att folk måste lämnas kvar, då kommer tåget inte att kunna hålla tidtabellen och då riskerar MTR vite, så visst finns incitamentet att undvika korta tåg vid fel tidpunkter.
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » sön 29 okt, 2017 15:58

daniel_s skrev:Vad menar ni att det är för problem i sig med korta tåg? Så länge MTR klarar att hålla tidtabellen så är det ju inget problem i sig att folk får lite längre att gå. Om det blir fullsatt så att folk måste lämnas kvar, då kommer tåget inte att kunna hålla tidtabellen och då riskerar MTR vite, så visst finns incitamentet att undvika korta tåg vid fel tidpunkter.


Trängseln kan öka utan att tågen blir försenade. Resenärerna behöver inte både få vänta på nästa tåg och förlora möjligheten till sittplats. Även om antalet avgångar måste minska kan det vara lämpligt att ha kvar samma antal tågsätt i trafik.
Enceladus
 
Inlägg: 641
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav daniel_s » sön 29 okt, 2017 16:07

Antar att du menar "...lämpligt att ha kvar samma antal vagnar per tågsätt".

Men vad är problemet, om alla får plats och tidtabellen håller? Det inställda tåget har ju MTR redan betalat vite för. Om folk då på nästa tåg blir ovanligt missnöjda så drabbar det ju nöjd-kund-index och när det händer många gånger får MTR betala ännu mer vite. Men så länge alla bara är lika missnöjda som vanligt (och det är ganska hög missnöjdhet på pendeln) så gör man väl inget större fel.
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » sön 29 okt, 2017 17:02

daniel_s skrev:Antar att du menar "...lämpligt att ha kvar samma antal vagnar per tågsätt".

Men vad är problemet, om alla får plats och tidtabellen håller? Det inställda tåget har ju MTR redan betalat vite för. Om folk då på nästa tåg blir ovanligt missnöjda så drabbar det ju nöjd-kund-index och när det händer många gånger får MTR betala ännu mer vite. Men så länge alla bara är lika missnöjda som vanligt (och det är ganska hög missnöjdhet på pendeln) så gör man väl inget större fel.


Det kan vara värt att påpeka att trängsel är den kvalitetsfaktor som har störst missnöjdhet på pendeln. Men visst, så länge missnöjdhet räknas som ett binärt tillstånd är det knappast ett problem för operatören. Däremot kan det vara ett problem för Trafikförvaltningen som ytterst styrs av folket. Kollektivtrafik är inte en icke-fråga för de flesta stockholmare.
Enceladus
 
Inlägg: 641
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav daniel_s » sön 29 okt, 2017 17:14

Men nu är det ju faktiskt så att man på senare år har prioriterat ned kvaliteten för att få mer trafik för pengarna, det framgick tydligt i en debattartikel som skrevs när SL bytte VD för ett antal år sedan.

När det gäller tursättningen på pendeln så är det väl faktiskt SL som ska tillhandahålla ett visst antal fordon, står det vagnar avställda med garantifel så skall MTR såvitt jag kan förstå gå skadelösa i den delen men det kan finnas ytterligare nyanser som jag inte känner till.
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav C12C3C3C12 » sön 29 okt, 2017 22:01

Citypendeln Ver. 2 med inställda tåg, förarbrist samt inlånad (inhyrd) personal.

Som ledigt veckoslut räkandes kopplade fredag-lördag samt söndag-måndag.

*Från en som var med då*
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1445
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » sön 29 okt, 2017 22:54

daniel_s skrev:Men nu är det ju faktiskt så att man på senare år har prioriterat ned kvaliteten för att få mer trafik för pengarna, det framgick tydligt i en debattartikel som skrevs när SL bytte VD för ett antal år sedan.

När det gäller tursättningen på pendeln så är det väl faktiskt SL som ska tillhandahålla ett visst antal fordon, står det vagnar avställda med garantifel så skall MTR såvitt jag kan förstå gå skadelösa i den delen men det kan finnas ytterligare nyanser som jag inte känner till.


Jodå, för en del av de inställda tågen kan man nog hänvisa till "ansvarsbefriande faktorer". Men det står också att Trafikutövaren ska kunna visa att det är sådana som "denne inte rimligen kunde övervinna eller arbeta runt genom alternativa lösningar som en del av helhetsansvaret för Uppdraget." (Bilaga B-7B).

Inte ens MTR har ju skyllt allt på garantifelen. Något som man ju också haft plan för under lång tid och som var bekant redan vid övertagandet för knappt ett år sedan. Det kan därför endast delvis ses som grund för att inte utdöma viten. MTR har ett helhetsansvar, också för att hantera de bekanta brister som man vetat funnits på tågen sedan länge. Det är ju också ganska tydligt reglerat i samarbetsavtalet att det är Trafikutövaren som ska prioritera vad som ska göras och om fordonsleverantören inte har folk på plats - ska trafikutövaren åtgärda även akuta garantifel. Det är ganska tydligt formulerat som att Trafikutövaren ska prioritera att ha tåg ute i trafik i de fall det är garantifel som inte påverkar driften (eller säkerheten).

Det är ju alltså en stor del av detta som åligger Trafikutövaren. Detta innebär väl att man kan få en viss del av vitena efterskänkta, men man kan inte enbart skylla på garantifelen. Helt klart har MTR ett ansvar för att det inte fungerar något bra, vare sig för Emtrain, eller deras samarbete med Alstom.
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav daniel_s » sön 29 okt, 2017 23:20

Ja precis men det löser sig ju då när fakturorna ska betalas, och skatte- och biljettbetalarna får en billigare trafik även denna månad precis som jag skrev i mitt inlägg för några timmar sedan.
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster