Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

Inläggav Stefan Widén » tis 03 okt, 2017 15:15

Visst går det att bygga billigare....ett ex är att ta bort hela ställverksstyrningen av växlar. Lokal omläggning till en bråkdel av kostnaden. Föraren får två knappar, höger och vänster.
När det gäller ATC så finns det risker att man på dubbelspår kör in i vagnen framför. Ett enkelt system ála det som var på LB innan löser det. dvs kör du mot stopp blir det stopp. Lokala system för de platser som behöver dessa skydd räcker. Men att ex övervaka att vagnen inte går fortare än 30 på gatuspårsträckorna är för mycket.

Sen kan man fila en hel del på spårkroppen, överbyggnad mm.

Kanske enklare form av stationer.

Summerat blir det en hel det kosing i kassan.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

Inläggav Inge » tis 03 okt, 2017 21:36

Stefan Widén skrev:Visst går det att bygga billigare....ett ex är att ta bort hela ställverksstyrningen av växlar. Lokal omläggning till en bråkdel av kostnaden. Föraren får två knappar, höger och vänster.
När det gäller ATC så finns det risker att man på dubbelspår kör in i vagnen framför. Ett enkelt system ála det som var på LB innan löser det. dvs kör du mot stopp blir det stopp. Lokala system för de platser som behöver dessa skydd räcker. Men att ex övervaka att vagnen inte går fortare än 30 på gatuspårsträckorna är för mycket.

Sen kan man fila en hel del på spårkroppen, överbyggnad mm.

Kanske enklare form av stationer.

Summerat blir det en hel det kosing i kassan.

Stefan


Men det är ju detta som inte är så tokigt som det låter. Istället för ställverk lånar man teknik från autonoma vägfordon. Styrningen, att lägga om växlar, är ju enormt mycket enklare och framförhållning kan erhållas via upplysande stöd hellre än styrande.

Problemet att inte se tillräckligt långt har ju inte en uppkopplad omborddator.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

Inläggav daniel_s » tis 03 okt, 2017 22:43

Stefan Widén skrev:När det gäller ATC så finns det risker att man på dubbelspår kör in i vagnen framför. Ett enkelt system ála det som var på LB innan löser det. dvs kör du mot stopp blir det stopp. Lokala system för de platser som behöver dessa skydd räcker. Men att ex övervaka att vagnen inte går fortare än 30 på gatuspårsträckorna är för mycket.


Det här är ju en missuppfattning. Lidingös ATC-system (även det gamla) hade utan vidare klarat allt det som GE/Alstom-systemet på Tvärbanan gör, inklusive att övervaka 30 på gatuspårssträckorna.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

Inläggav Per Lind » ons 04 okt, 2017 10:48

Inge skrev:
Stefan Widén skrev:Visst går det att bygga billigare....ett ex är att ta bort hela ställverksstyrningen av växlar. Lokal omläggning till en bråkdel av kostnaden. Föraren får två knappar, höger och vänster.
När det gäller ATC så finns det risker att man på dubbelspår kör in i vagnen framför. Ett enkelt system ála det som var på LB innan löser det. dvs kör du mot stopp blir det stopp. Lokala system för de platser som behöver dessa skydd räcker. Men att ex övervaka att vagnen inte går fortare än 30 på gatuspårsträckorna är för mycket.

Sen kan man fila en hel del på spårkroppen, överbyggnad mm.

Kanske enklare form av stationer.

Summerat blir det en hel det kosing i kassan.

Stefan


Men det är ju detta som inte är så tokigt som det låter. Istället för ställverk lånar man teknik från autonoma vägfordon. Styrningen, att lägga om växlar, är ju enormt mycket enklare och framförhållning kan erhållas via upplysande stöd hellre än styrande.

Problemet att inte se tillräckligt långt har ju inte en uppkopplad omborddator.

Vet inte om jag missuppfattar Dig men detta har spårvägen haft i runt 100 år, och har fortfarande på många platser runt om i världen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 04 okt, 2017 11:05

daniel_s skrev:
Stefan Widén skrev:När det gäller ATC så finns det risker att man på dubbelspår kör in i vagnen framför. Ett enkelt system ála det som var på LB innan löser det. dvs kör du mot stopp blir det stopp. Lokala system för de platser som behöver dessa skydd räcker. Men att ex övervaka att vagnen inte går fortare än 30 på gatuspårsträckorna är för mycket.


Det här är ju en missuppfattning. Lidingös ATC-system (även det gamla) hade utan vidare klarat allt det som GE/Alstom-systemet på Tvärbanan gör, inklusive att övervaka 30 på gatuspårssträckorna.

Exakt! Siemens Trainguard ZUB222 är inget "enkelt system" utan ganska sofistikerad teknik, som nu också implementeras på Saltsjöbanan.
http://www.mynewsdesk.com/se/siemens_ab ... em-1441829

Kamrat Widén kanske skulle börja med att läsa Siemens broschyr:
https://www.mobility.siemens.com/mobili ... 222-en.pdf
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 720
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

Inläggav Odd » ons 04 okt, 2017 11:21

Jag ber om urschäkt för denna väldiga frånsteg från ämnet, men visst är det väl ändå så att ZUB2xx-systemen mycket väl skulle kunna uppfylla de krav som man har på tunnelbana 2, oaktat att man redan idag har ett system som uppfyller de krav som man egentligen behöver på tunnelbana 2... Så vi är överens om att oavsett om det är ett komplicerat system eller ej, så är det ett kompetent system, och det är väl ändå det som är det viktiga.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

Inläggav TKO » ons 04 okt, 2017 11:22

dr Cassandra Nojdh skrev:
daniel_s skrev:
Stefan Widén skrev:När det gäller ATC så finns det risker att man på dubbelspår kör in i vagnen framför. Ett enkelt system ála det som var på LB innan löser det. dvs kör du mot stopp blir det stopp. Lokala system för de platser som behöver dessa skydd räcker. Men att ex övervaka att vagnen inte går fortare än 30 på gatuspårsträckorna är för mycket.


Det här är ju en missuppfattning. Lidingös ATC-system (även det gamla) hade utan vidare klarat allt det som GE/Alstom-systemet på Tvärbanan gör, inklusive att övervaka 30 på gatuspårssträckorna.

Exakt! Siemens Trainguard ZUB222 är inget "enkelt system" utan ganska sofistikerad teknik, som nu också implementeras på Saltsjöbanan.
http://www.mynewsdesk.com/se/siemens_ab ... em-1441829

Kamrat Widén kanske skulle börja med att läsa Siemens broschyr:
https://www.mobility.siemens.com/mobili ... 222-en.pdf


La brochure è disponibile in Italiano?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5998
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 04 okt, 2017 18:49

TKO skrev:
La brochure è disponibile in Italiano?

/TKO


Vet inte, men en tyskspråkig version går ju alltid att skaka fram:
https://www.mobility.siemens.com/mobili ... 222-de.pdf

Det ska nog inte vara några problem - ingenjörn verkar ju vara en riktig polyglott! :)
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 720
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Graffeldt och 5 gäster