Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 10:01

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:Det är lite utanför trådens ämnesområde, men generalfelet enligt min ringa mening är att den (nord)östra delen av Hammarby Sjöstad kallas för Sickla. Låt SIckla ligga i Nacka - vid Sicklasjön. Den aktuella hållplatsen borde heta "Sjöstaden Konsum" - på samma sätt som det tidigare fanns busshållplatsen "Skälby Konsum"!

svamlar
Thomas K Ohlsson

Det gillar nog inte Lidl..... :)

Mitt förtroende för sjöstadsborna minskade kraftigt när jag såg att LIdl-butiken faktiskt överlevde, till skillnad från tyskarnas försök i Årsta. Sjöstadsborna vill ju gärna framställa sej som att de nästan de "nästan bor på Söder", men jag tycker inte dom riktigt lever upp till denna hipsterimage!

meddelar folklivsforskaren
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 10:07

TKO skrev:Om hastighetsövervakningen i signalsystemet är inkopplad vet jag inte, men jag tror inte man körde fortare än 50 km/h på någon sträcka. I Johannesfredstunneln tvångsbromsades dock tåget vid en huvudsignal som visade "kör", vilket tyder på att hastighetsövervakningen var inkopplad men felfungerade.

Enligt mina iakttagelser, som vem som helst kan göra, om man sätter sig längst fram intill förarhytten, är hastighetsövervakningssystemet (vi säger väl så för att undvika sidodiskussioner om lämpliga förkortningar och så) inkopplat, och sth begränsad till 50 km/tim. Vi har alltså backat ca. 10 år i tiden tekniskt sett (orsaken till detta har jag spekulerat över här:
viewtopic.php?f=2&t=35666&start=300

Det som ingenjörn iakttog är nog ingen felfunktion, utan snarare så att om föraren drar på så mycket att systemet utifrån accelerationen bedömer att 50 km/tim-gränsen kommer att överskridas så ansätts broms även om denna gräns inte överskridits. Denna funktion fanns såvitt jag förstår även i det tidigare Bombardiersystemet, även om det nya SSC-ombordsystemet (Sottosistema di Bordo) verkar mindre förlåtande. Kanske Daniel S återigen kan gripa in och stabilisera (kunskaps)läget?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 10:15

Klas Mårtensson skrev:Noterade f.ö. att uttalet av "Bällsta bro" äntligen börjar närma sig det jag är uppväxt med. Lite för lång lucka mellan orden, bara (ska, enligt min uppfattning, uttalas som det nästan var ett ord). Däremot verkar det vara stora problem med hållplatsutropen vid Årsta: "Årstafältet" utropat som om det vore två ord t.ex.

Trafikförvaltningen använder (i vagn A35, i vagn A32 verkar det fortfarande vara autentiskt inspelade människoröster, liksom i vagn C20) Acapelas talsyntesteknik, som var och en kan prova på här:
http://www.acapela-group.com/?lang=sv

Man har naturligtvis tillgång till mer avancerade funktioner än vad som framgår av demo-appen, men har tydligen ändå inte lyckats modellera till uttalet riktigt (värst var när en A35-vagn ropade ut "Ållstengatan" på Nockebybanan - då rodnade i alla fall undertecknad).
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 10:16

TKO skrev:Om hastighetsövervakningen i signalsystemet är inkopplad vet jag inte, men jag tror inte man körde fortare än 50 km/h på någon sträcka. I Johannesfredstunneln tvångsbromsades dock tåget vid en huvudsignal som visade "kör", vilket tyder på att hastighetsövervakningen var inkopplad men felfungerade.

Enligt mina iakttagelser, som vem som helst kan göra, om man sätter sig längst fram intill förarhytten, är hastighetsövervakningssystemet (vi säger väl så för att undvika sidodiskussioner om lämpliga förkortningar och så) inkopplat, och sth begränsad till 50 km/tim. Vi har alltså backat ca. 10 år i tiden tekniskt sett (orsaken till detta har jag spekulerat över här:
viewtopic.php?f=2&t=35666&start=300

Det som ingenjörn iakttog är nog ingen felfunktion, utan snarare så att om föraren drar på så mycket att systemet utifrån accelerationen bedömer att 50 km/tim-gränsen kommer att överskridas så ansätts broms även om denna gräns inte överskridits. Denna funktion fanns såvitt jag förstår även i det tidigare Bombardiersystemet, även om det nya SSC-ombordsystemet (Sottosistema di Bordo) verkar mindre förlåtande. Kanske Daniel S återigen kan gripa in och stabilisera (kunskaps)läget?

Den (givna?) följdfrågan är då:

- Om hastighetsövervakningssystemet både fungerar och är inkopplat, VARFÖR är då hastigheten begränsad till 50 km/h?

(Min gissning är att det inte alltid fungerar som det ska, men ändå är inkopplat)

När det gäller tvångsbromsningen är mitt minne - vilket i detta fall inte är helt tillförlitligt - att hastigheten var en bra bit under 50 km/h, nedåt 30 km/h. Jag satt längst fram och kunde därför se hastighetsmätaren. Men jag kan minnas fel...

/TKO
TKO

Inläggav Inge » tis 03 okt, 2017 10:20

Upplysningsvis finns överlevande Lidl-butiker även på Söder...

För att återgå till ämnet vände naturligtvis vagnarna tidigare vid Lugnet. Varför detta inarbetade namn försvann får väl var och en fundera på. Förvisso kan man väl säga att Lugnet var en slags expansion av Sicklaön, genom borttagandet av den tidigare dammen och sänkningen av Hammarbysjön. Att Sickla under alla omständigheter avgränsas av kanalen borde dock vara uppenbart.

Vad gäller skyltningen vid den station som korrekt heter Sickla fick jag ordagrant följande fråga i Söndags; "Från vilken sida går tåget mot stan?"

Hur anser ni att denna fråga bäst besvaras? -Finns det kanske även något fel på någon karta måhända?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 10:27

TKO skrev:

- Om hastighetsövervakningssystemet både fungerar och är inkopplat, VARFÖR är då hastigheten begränsad till 50 km/h?

(Min gissning är att det inte alltid fungerar som det ska, men ändå är inkopplat)

När det gäller tvångsbromsningen är mitt minne - vilket i detta fall inte är helt tillförlitligt - att hastigheten var en bra bit under 50 km/h, nedåt 30 km/h. Jag satt längst fram och kunde därför se hastighetsmätaren. Men jag kan minnas fel...

/TKO

Ja, att allt inte fungerar som det ska har vi ju redan konstaterat. Min tro är att man inte vill riskera nödbromsningar (pga. av radiostörningar transponderkommunikationen) i högre hastigheter, vilket jag som sagt spekulerat i i min tidigare trådhänvisning.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh tis 03 okt, 2017 10:42, redigerad totalt 1 gång.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 10:32

Hela området tillhörde ju Nacka fram till 1930. Att "Lugnet" fick heta Sickla Udde har nog att göra med att man ville komma bort från ett namn som upplevdes som belastande. Den industrislum som fanns där tidigare, och de existenser som uppehöll sig därstädes efter det att industriverksamheten avflyttat, ville man nog inte associeras med.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 10:36

Inge skrev:Upplysningsvis finns överlevande Lidl-butiker även på Söder...

Jodå det vet jag, bland annat en på Folkungagatan mitt emot den ICA-butik som märkligt nog kallar sej ICA Medborgarplatsen!
Men finns det någon SÖDER om Folkungagatan? (Och öster om Götgatan, men det torde väl vara självklart?)

Inge skrev:För att återgå till ämnet vände naturligtvis vagnarna tidigare vid Lugnet. Varför detta inarbetade namn försvann får väl var och en fundera på. Förvisso kan man väl säga att Lugnet var en slags expansion av Sicklaön, genom borttagandet av den tidigare dammen och sänkningen av Hammarbysjön. Att Sickla under alla omständigheter avgränsas av kanalen borde dock vara uppenbart.

Vad gäller skyltningen vid den station som korrekt heter Sickla fick jag ordagrant följande fråga i Söndags; "Från vilken sida går tåget mot stan?"

Hur anser ni att denna fråga bäst besvaras? -Finns det kanske även något fel på någon karta måhända?

Rätt svar torde vara "Från alla sidor".

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 10:41

Harald skrev:
TKO skrev:Så jag vidhåller att 'Nästa tåg'-skylt saknas!

Det må så vara, men just när det står ett tåg inne, så behövs den inte. Fast bäst hade väl mittplattform varit. Fanns det inte plats att dra isär spåren, eller varför har man byggt sidoplattformar.

Det är ganska enkelt.
Bild

Intill den vänstra plattformen i bilden avser Atrium-Ljungberg att bygga ett hus, där även en av ingångarna till den kommande t-banestationen Sickla ska finnas. Till höger vill man förstås ha en gemensam plattform med Saltsjöbanan (även om passagen mellan de båda banorna inte gjorts så enkel som man kunnat göra).
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh tis 03 okt, 2017 16:10, redigerad totalt 1 gång.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Inge » tis 03 okt, 2017 11:18

TKO skrev:Rätt svar torde vara "Från alla sidor".

upplyser
Thomas K Ohlsson

Varken rätt eller vänligt. Ett helt korrekt svar vore förstås "-Vänta 15 år och ta tunnelbanan !", men inte heller det vore särskilt vänligt.

Ett mer upplysande svar vore förstås, "-Ta bussen där borta, det går inga tåg härifrån till stan." Men det kändes förstås inte särskilt bra en invigningsdag som denna.

Jag erkänner att jag slingrade mig. Jag svarade "Alla tåg har hittills gått därifrån." Och så pekade jag lite diffust på den kombinerade Tvärbane och Saltsjöbaneplattformen. Detta var korrekt under Söndagen då den södra sidan den dagen, mig veterligen, endast användes av entusiasterna abonnerade Ängbyvagn. Men särskilt upplysande var det ju inte, när jag visste att det inte skulle gå några tåg till stan på många år.

Detta var dock under särskilda omständigheter. Väsentligt sämre är det att SLs kartor fortfarande försöker inbilla folk att Saltsjöbanan går till Slussen, även de nya som inkluderar Tvärbanans förlängning till Sickla.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 11:24

Vad är "stan"?

Rätt svar (för den som fått lite uppfostran) är förstås motfrågan "vart vill du åka". Sedan kan man reda ut detta - givetvis under förutsättning att man vill hjälpa sina medmänniskor och inte bara sätta krokben.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 11:50

Inge skrev:

upplyser
Thomas K Ohlsson

Varken rätt eller vänligt. Ett helt korrekt svar vore förstås "-Vänta 15 år och ta tunnelbanan !", men inte heller det vore särskilt vänligt.

Ett mer upplysande svar vore förstås, "-Ta bussen där borta, det går inga tåg härifrån till stan." Men det kändes förstås inte särskilt bra en invigningsdag som denna.

Jag erkänner att jag slingrade mig. Jag svarade "Alla tåg har hittills gått därifrån." Och så pekade jag lite diffust på den kombinerade Tvärbane och Saltsjöbaneplattformen. Detta var korrekt under Söndagen då den södra sidan den dagen, mig veterligen, endast användes av entusiasterna abonnerade Ängbyvagn. Men särskilt upplysande var det ju inte, när jag visste att det inte skulle gå några tåg till stan på många år.

Detta var dock under särskilda omständigheter. Väsentligt sämre är det att SLs kartor fortfarande försöker inbilla folk att Saltsjöbanan går till Slussen, även de nya som inkluderar Tvärbanans förlängning till Sickla.

Det är väl för mycket begärt att signaturen skall kunna läsa innantill, men nu var inte frågan "till" utan "mot "stan". Underförstått "i riktning mot". Och om vi även gör det högst rimliga antagandet att med "stan" avses Stockholm så går det tåg MOT STOCKHOLM (dvs västerut) från samtliga spår vid Sickla station. Så tyvärr föll den lilla lustigheten platt till marken!

Tvärbanestaden går ju dessutom TILL Hammarby sjöSTAD...

Klart slut!
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » tis 03 okt, 2017 11:59

TKO skrev:
Inge skrev:

upplyser
Thomas K Ohlsson

Det är väl för mycket begärt att signaturen skall kunna läsa innantill, men nu var inte frågan "till" utan "mot "stan". Underförstått "i riktning mot". Och om vi även gör det högst rimliga antagandet att med "stan" avses Stockholm så går det tåg MOT STOCKHOLM (dvs västerut) från samtliga spår vid Sickla station. Så tyvärr föll den lilla lustigheten platt till marken!

Klart slut!
Thomas K Ohlsson

Hammarby förstad?

Må vara att Hammarby ligger marginellt närmre stan än Sickla. Men det ligger definitivt inte i riktning MOT stan. Det är lite poängen med namnet "Tvärbanan" att den aktuella spårvägen i princip aldrig går i den riktningen.

Saltsjöbanan går förvisso MOT stan, men knappast från samtliga spår. Dessutom en mycket kort sträcka.

I det här fallet var det dessutom lite oklart om det viktiga med resan verkligen var vart den gick eller med vad den gick. Det var ju trots allt invigningsdag. Således fann jag det bäst att hänvisa till det ställe varifrån det faktiskt gick tåg upplåtna för allmänheten. Alla är heller inte så pigga på att avslöjas med sitt nörderi varför följdfrågor inte alltid är lämpligt.

Men detta var som nämnts ingen vanlig dag. En vanlig dag är jag förmodligen dessutom inte där. Det är däremot SLs kartor.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 12:19

TKO skrev:
Inge skrev:

upplyser
Thomas K Ohlsson

Klart slut!
Thomas K Ohlsson

Ingenjörn borde hålla sig för god för att inlåta sig i ordväxlingar med kverulansparanoiker, nättroll, hatpredikanter och allmänna skitstövlar. Den "diskussionen" kan ingenjörn ändå aldrig "vinna".
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » tis 03 okt, 2017 13:11

TKO skrev:

/TKO

Ja, att allt inte fungerar som det ska har vi ju redan konstaterat. Min tro är att man inte vill riskera nödbromsningar (pga. av radiostörningar transponderkommunikationen) i högre hastigheter, vilket jag som sagt spekulerat i i min tidigare trådhänvisning.

Hastighetsbegränsningen till 50 km/h beror på att DIS inte är ett tågskyddssystem (ATP) eftersom driftbromsen inte får anses felsäker. Alltså gäller hastighetsbestämmelserna för körning utan ATP.

En hård bromsning vid en signal i kör kan uppstå om den radioburna försignaleringen inte fungerat som den ska, vilket händer några gånger per dag än så länge. ATP (förlåt DIS) försignalerar då ”vänta stopp” och är föraren inte snabb i reaktionerna blir det fullbroms.

Det finns även en tillfällig hastighetsnedsättning till 15 km/h på en signalsträcka in mot Alvik norrifrån, kan ha varit den TKO upplevde också!
daniel_s

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 13:50

dr Cassandra Nojdh skrev:Ingenjörn borde hålla sig för god för att inlåta sig i ordväxlingar med kverulansparanoiker, nättroll, hatpredikanter och allmänna skitstövlar. Den "diskussionen" kan ingenjörn ändå aldrig "vinna".

Min bäste/a doktor!

Även om jag tycker att den skribent som jag tror doktorn åsyftar allt för ofta har fel så delar jag inte riktigt bedömningen av personens mentala status. Det går att ha dessa åsikter utan att vara en del av mängden "kverulansparanoiker, nättroll, hatpredikanter och allmänna skitstövlar". Just bland dom som anser det vara en mänsklig rättighet att köra sin SUV till ICA Maxi tror jag att detta är ganska vanligt.

Och det ingår ju i en "kristen människas frihet" att vara allas tjänare, även till dom som inte förtjänar det!

Men jag lovar ändå att försöka begränsa "ping-pong"-debatterandet med "ICA Maxi", det kan knappast ha allmänt intresse. Eller så är det underhållande, fast kanske inte på ett för debattörerna smickrande sätt...

SLUT FÖR NU
/TKO
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 14:36

daniel_s skrev:Hastighetsbegränsningen till 50 km/h beror på att DIS inte är ett tågskyddssystem (ATP) eftersom driftbromsen inte får anses felsäker. Alltså gäller hastighetsbestämmelserna för körning utan ATP.

En hård bromsning vid en signal i kör kan uppstå om den radioburna försignaleringen inte fungerat som den ska, vilket händer några gånger per dag än så länge. ATP (förlåt DIS) försignalerar då ”vänta stopp” och är föraren inte snabb i reaktionerna blir det fullbroms.

Det finns även en tillfällig hastighetsnedsättning till 15 km/h på en signalsträcka in mot Alvik norrifrån, kan ha varit den TKO upplevde också!

Får erkänna min okunnighet om detta. Alltså några frågor till:

- På hur långt avstånd från en transponder (kallas väl informationspunkt, IP) kan tågets ombordutrustning kommunicera med denna?
- Hur samspelar/överlappar denna funktion den wi-fi-överförda sk. infill-informationen?
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » tis 03 okt, 2017 19:31

Transpondern kan ju lite slarvigt sägas motsvara en balis i detta sammanhang - det telegrammet fångas upp när man är rakt framför den.

Den radioburna försignaleringen kan man ungefär lika slarvigt säga att den fungerar när man är inom hörhåll från stolpen (åtminstone om den som ropar skriker tillräckligt högt).
daniel_s

Inläggav JohanB » tis 03 okt, 2017 21:21

JohanB skrev:Håller helt med om detta. Med risk för att få en utskällning av "Dr Nöjd" så anser jag att det är obegripligt hur man i ett sådant här fantastiskt omfattande och kostsamt projekt (att förlänga en liten spårväg med en hållplats) kan schabbla på en sådan här enkel grej. (Man kommer f.ö. göra samma tabbe i Helenelund.) Det för raketuppskjutningar till synes anpassade stoppbocks-området gör det alldeles för långt att byta plattform (plus då dessutom extra hinder).

Utskällningar ägnar jag mig inte åt (annat än om det är absolut nödvändigt :? ). Det är lite oklart vari kritiken ovan består, själv har jag ju redan under byggtiden påpekat att tillgängligheten till plattformssystemet generellt sett inte verkar vara så bra. I övrigt ser jag att det är raketteknologin som åberopas igen. Hur långt anser då herrn att avståndet mellan plattformsände och stödmur ska vara, med lämpligt beräknade säkerhetsmarginaler?

Utgår från att t.ex. denna, i sanning snyggare och mera praktiska, implementation är enligt regelverket. Men Doktorn kanske vet bättre?

Bild
JohanB

Inläggav roggek » tis 03 okt, 2017 21:26

Enceladus skrev:Det underlättar knappast för resenären att den ena hållplatsen heter "Sickla" och den andra "Solna station". Även tidtabellmakarna har insett detta och kallar därför hållplatsen "Sickla (Saltsjöbanan)".

Det går så bra både i Farsta Strand och Årstaberg, så varför skulle det inte gå här?

Värre är det när näringslivet bryr sig och döper om saker till typ "Haninge Centrum" för en hel kommundel som heter Handen. Nu är det visserligen åtgärdat sedan länge återigen till "Handen", gu bevars...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik