Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
TKO skrev:Jag länge efter en "Nästa tåg" -skylt men hittade ingen. Istället är man hänvisad till avgångstablåerna som sitter en bra bit in på varje plattform. Den på norra plattformen är dessutom skymd om det står ett tåg inne på spåret:
TKO skrev:Som redan visats i forumet har ändstationen två spår med sidoplattformar, idag användes bägge spåren till synes utan något uppfattbart mönster. Då gäller det alltså att veta till vilken platform vi skall gå!
Harald skrev:TKO skrev:Jag länge efter en "Nästa tåg" -skylt men hittade ingen. Istället är man hänvisad till avgångstablåerna som sitter en bra bit in på varje plattform. Den på norra plattformen är dessutom skymd om det står ett tåg inne på spåret:
Om det står endast ett tåg inne och det är skyltat med en destination är det väl en lågoddsare att det är nästa tåg som avgår.
TKO skrev:Harald skrev:TKO skrev:Jag länge efter en "Nästa tåg" -skylt men hittade ingen. Istället är man hänvisad till avgångstablåerna som sitter en bra bit in på varje plattform. Den på norra plattformen är dessutom skymd om det står ett tåg inne på spåret:
Om det står endast ett tåg inne och det är skyltat med en destination är det väl en lågoddsare att det är nästa tåg som avgår.
SÃ¥ kan man ju se det!
Men om så alltid är fallet behövs ju inte två spår - eller hur?
TKO skrev:Vi kan dessutom tänka oss situationen att INGET tåg står inne, vilket förekommer.
Anmärkningen får därför underkänt...
/TKO
TKO skrev:Så jag vidhåller att 'Nästa tåg'-skylt saknas!
Harald skrev:TKO skrev:Så jag vidhåller att 'Nästa tåg'-skylt saknas!
Det må så vara, men just när det står ett tåg inne, så behövs den inte. Fast bäst hade väl mittplattform varit. Fanns det inte plats att dra isär spåren, eller varför har man byggt sidoplattformar.
TKO skrev:Vi börjar i Sickla. Till att börja med undrar jag om inte stationen borde heta "Sickla station", analogt med "Solna station" och för att skilja den från alla andra Sickla-hållplatser på Tvärbanan.
TKO skrev:Som redan visats i forumet har ändstationen två spår med sidoplattformar, idag användes bägge spåren till synes utan något uppfattbart mönster. Jag länge efter en "Nästa tåg" -skylt men hittade ingen. Istället är man hänvisad till avgångstablåerna som sitter en bra bit in på varje plattform. Den på norra plattformen är dessutom skymd om det står ett tåg inne på spåret: Tillhör det inte grundkursen i trafikinformation och stationsutformning att tydligt visa vilket spår nästa tåg går ifrån?
Om man nu valt fel plattform och vill byta så har någon placerat en cykelparkering där den genaste vägen går:
Även här verkar någon (landskapsarkitekten?) sovit på grundkursen...
TKO skrev:Och jag hade glömt hur otroligt lusigt tågen rullar i Sjöstaden, det är väl sth 30 km/h fast banan går i reserverat utrymme?
JohanB skrev:
Håller helt med om detta. Med risk för att få en utskällning av "Dr Nöjd" så anser jag att det är obegripligt hur man i ett sådant här fantastiskt omfattande och kostsamt projekt (att förlänga en liten spårväg med en hållplats) kan schabbla på en sådan här enkel grej. (Man kommer f.ö. göra samma tabbe i Helenelund.) Det för raketuppskjutningar till synes anpassade stoppbocks-området gör det alldeles för långt att byta plattform (plus då dessutom extra hinder).
.
JohanB skrev:TKO skrev:Vi börjar i Sickla. Till att börja med undrar jag om inte stationen borde heta "Sickla station", analogt med "Solna station" och för att skilja den från alla andra Sickla-hållplatser på Tvärbanan.
Bra att hållplatser vid samma bytespunkt har samma namn, det underlättar det för resenären!
TKO skrev:PS: När jag ändå bejakar min inre närking så kan jag ju passa på att undra vilken kaj hållplatsen "Sickla kaj" fått sitt namn ifrån?! /TKO
dr Cassandra Nojdh skrev:TKO skrev:PS: När jag ändå bejakar min inre närking så kan jag ju passa på att undra vilken kaj hållplatsen "Sickla kaj" fått sitt namn ifrån?! /TKO
Det är väl kajen nere vid Sickla kanal. Igår, ombord på ett Tvärbanetåg, hörde jag en gube som tyckte att hållplatsen borde heta "Sickla sluss".
JohanB skrev:Håller helt med om detta. Med risk för att få en utskällning av "Dr Nöjd" så anser jag att det är obegripligt hur man i ett sådant här fantastiskt omfattande och kostsamt projekt (att förlänga en liten spårväg med en hållplats) kan schabbla på en sådan här enkel grej. (Man kommer f.ö. göra samma tabbe i Helenelund.) Det för raketuppskjutningar till synes anpassade stoppbocks-området gör det alldeles för långt att byta plattform (plus då dessutom extra hinder).
TKO skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:TKO skrev:PS: När jag ändå bejakar min inre närking så kan jag ju passa på att undra vilken kaj hållplatsen "Sickla kaj" fått sitt namn ifrån?! /TKO
Det är väl kajen nere vid Sickla kanal. Igår, ombord på ett Tvärbanetåg, hörde jag en gube som tyckte att hållplatsen borde heta "Sickla sluss".
Det är lite utanför trådens ämnesområde, men generalfelet enligt min ringa mening är att den (nord)östra delen av Hammarby Sjöstad kallas för Sickla. Låt SIckla ligga i Nacka - vid Sicklasjön. Den aktuella hållplatsen borde heta "Sjöstaden Konsum" - på samma sätt som det tidigare fanns busshållplatsen "Skälby Konsum"!
svamlar
Thomas K Ohlsson
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, visst är det bra med kritisk granskning av saker och ting, men här verkar väl många ha närkingskt påbrå (min farmor var från Hallberg!). Ingenjör Ohlsson har väl sällan haft någonting vänligt att säga om Tvärbanan, eftersom den inte går förbi Årsta Torg, därför är det väl signifikativt att det startas en ny tråd, istället för att fortsätta på den sedan länge etablerade "Med spårvagn till Sickla"-tråden (särskilt med tanke på att ingenjörn varit aktiv i den sistnämnda på senare tid). Nåja, det är en del skåpmat, som t.ex. att Tvärbanan går "otroligt lusigt" genom sjöstaden - det har vi förstås berört tidigare, som det slösar jag inget krut på.
---klipp---
Användare som besöker denna kategori: Enceladus, gbd och 4 gäster