Snabbpendeltåg och inget annat!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Snabbpendeltåg och inget annat!

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 6:32

Jag noterar att såväl SL som Trafikverket numera verkar ha bestämt sej för att de pendeltåg i Storstockholmsområdet som ej stannar vid alla stationer skall kallas SNABBPENDELTÅG och inget annat!

Åtminstone i denna kanske relativt oviktiga fråga visar Trafikförvaltningen att den lyssnar på synpunkter från kunniga och intresserade medborgare (gissa vem?) - jag önskar att jag kunde säga detsamma om alla debattörer på detta forum...

Och jag hoppas också att jag i fortsättningen slipper läsa om tåg som "skippar stoppen" - jag citerar Sveriges näst bästa finansminister och uppmanar till användning av en "adekvat svensk vokabulär"!

SL informerar

Thomas K Ohlsson
språkvårdare
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Snabbpendeltåg och inget annat!

Inläggav Odd » tis 03 okt, 2017 7:54

Snabbpendeltåg... låter lite krystat, lika illa som att kalla det för "skip-stop"...

I tunnelbanan förr kallades hoppaöverstationer-tågen för "snabbtåg" rätt och slätt. Varför inte återanvända detta uttryck? Att det är just pendeltågen är ju redan underförstått...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 8:08

Jag håller med om att 'Snabbtåg' vore ännu bättre - det var också den benämningen jag föreslog. Men man kan inte få allt...

Eftersom ingen kommer att orka säga 'Snabb-PENDEL-tåg' i längden tror jag dock att det hela löser sej av sej självt!

förutspår
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav BSB101 » tis 03 okt, 2017 8:30

TKO skrev:Eftersom ingen kommer att orka säga 'Snabb-PENDEL-tåg' i längden tror jag dock att det hela löser sej av sej självt!

Eller så försvinner uttrycket helt och hållet med att snabbtågen fasas ut tyst och stilla utan några kommentarer från ansvariga.

Förutspår
/BSBS101
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 8:42

BSB101 skrev:
TKO skrev:Eftersom ingen kommer att orka säga 'Snabb-PENDEL-tåg' i längden tror jag dock att det hela löser sej av sej självt!

Eller så försvinner uttrycket helt och hållet med att snabbtågen fasas ut tyst och stilla utan några kommentarer från ansvariga.

Förutspår
/BSBS101

Snabbtåg på Nynäsbanan lär inte försvinna i brådrasket - dom har dessutom funnits länge utan att kallas något särskilt.

Och även om jag personligen inte riktigt förstår vitsen med den nu beslutade snabbtågstrafiken så tror jag inte denna kommer försvinna i brådrasket - från högeralliansens sida finns en hel del politisk prestige i frågan, och eftersom vänstersidan har sina starkaste fästen i Väsby och Märsta har man ingen större anledning att lyssna på klagolåten längre söderut.

analyserar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Lars_L » tis 03 okt, 2017 9:20

TKO skrev:
BSB101 skrev:

Förutspår
/BSBS101

Snabbtåg på Nynäsbanan lär inte försvinna i brådrasket - dom har dessutom funnits länge utan att kallas något särskilt.

Och även om jag personligen inte riktigt förstår vitsen med den nu beslutade snabbtågstrafiken så tror jag inte denna kommer försvinna i brådrasket - från högeralliansens sida finns en hel del politisk prestige i frågan, och eftersom vänstersidan har sina starkaste fästen i Väsby och Märsta har man ingen större anledning att lyssna på klagolåten längre söderut.

analyserar
Thomas K Ohlsson

Nåja, beslutet fattades väl i politisk enighet vad jag vet (fast sådant kan ju förändras när kritiken ökar). Sedan att alla underlag alltid blir vinklade till det tjänstemännen tycker kan ju också leda fram till att politikerna tycker att det är det bästa förslaget. I det här fallet innebar ju inte snabbtågen några egentliga restidsnyttor. Man kan snarare säga att man har velat förbättra restidskvoten (och attraktiviteten) för de som bor långt ifrån jämfört med de som bor nära stan (där hög turtäthet är viktigare).

Nåväl, man har låst sig för kvartstrafik och det fungerar inget bra om man vill köra tätare trafik än 16 tph (oavsett om man kör snabbtåg eller inte). Den stora frågan är ju om man ska ha 10-minutersbas eller kvartstrafiksbas. Det förra hindrar ju inte att man har snabbtåg - bara mängden och omfattningen. Det lär man dock inte ändra till T19 direkt.

Sedan är ju frågan vilket nyttan är med snabbtåg när punktligheten är så pass dålig som den är? Det hör ju till vanligheterna att ca 20-30 procent av tågen i högtrafik är 3 minuter försenade eller mer, även efter citybanans invigning. Och då kör man ju bara 14 tåg per timme söderifrån/söderut och bara 16 under max 60-minuter.

Problemet är ju dock att skulle man ta bort snabbtågen, så måste man antagligen ändra hela trafikupplägget. Men med den dåliga regularitet man kommer ha på systemet, så kommer inte snabbtågen ge något större mervärde för resenärerna och det är i grunden ingen bra lösning när turtätheten är för låg - eftersom inställda tåg ger för dålig turtäthet till de stationer som hoppas över och det inte finns så många tåg man kan dra in på.

Eftersom man nu inte valde snabbtåg på Västeråsbanan, så kan man ändå dra in tågen mellan Kallhäll och Södertälje vid problem, eller vagn/personalbrist. Men det gäller ju då att man har vagnbristen/personalbristen på rätt plats för det, eller kan omdirigera resurserna.
Lars_L

Inläggav Inge » tis 03 okt, 2017 9:35

Lars_L skrev:Eftersom man nu inte valde snabbtåg på Västeråsbanan, så kan man ändå dra in tågen mellan Kallhäll och Södertälje vid problem, eller vagn/personalbrist. Men det gäller ju då att man har vagnbristen/personalbristen på rätt plats för det, eller kan omdirigera resurserna.

Man kan inte gärna dra in på något man inte tursatt. Eftersom just Bålstagrenen blev utan fler tåg, till skillnad från övriga grenar, är trängseln störst där och därför torde det vara just där det är allra minst lämpligt att dra in tåg.

Dock kan man förstås vända tågen Kallhäll-Södertälje vid Älvsjö eller Tumba precis som man gjorde tidigare.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 9:41

Fast detta har väl herrarna (och andra) diskuterat i otaliga andra trådar?

Jag tänkte att den här tråden skulle handa om språkliga begrepp och inget annat!

(Tyvärr har ju trådskapare väldigt liten makt att styra diskussionens utveckling)

önskar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Lars_L » tis 03 okt, 2017 9:59

TKO skrev:Fast detta har väl herrarna (och andra) diskuterat i otaliga andra trådar?

Jag tänkte att den här tråden skulle handa om språkliga begrepp och inget annat!

(Tyvärr har ju trådskapare väldigt liten makt att styra diskussionens utveckling)

önskar
Thomas K Ohlsson

Fast den frågan är väl redan klar. "Skip-stop" förutom att det då inte heller är korrekt är ju ett ganska konstigt ord att använda. Snabbtåg är ju det naturliga och det som används i de flesta länder (fast på utrikiska). På Metropolitan line använder man ju också "semi-fast train", som benämning. Det skulle väl dock låta lite konstigt i vårt språkbruk.

Man skulle ju dock kunna använda express-begreppet också. Men det känns som att det kräver en betydligt större tidsvinst.

Frågan är ju just varför man i slutet av 1990-talet valde att börja kalla det för "skip-stop" när man haft diskussioner om att återinföra det på tunnelbanan. För det är ju inget som vare sig använts i Sverige före eller efter egentligen.
Lars_L

Inläggav Lars_L » tis 03 okt, 2017 10:02

Inge skrev:
Lars_L skrev:Eftersom man nu inte valde snabbtåg på Västeråsbanan, så kan man ändå dra in tågen mellan Kallhäll och Södertälje vid problem, eller vagn/personalbrist. Men det gäller ju då att man har vagnbristen/personalbristen på rätt plats för det, eller kan omdirigera resurserna.

Man kan inte gärna dra in på något man inte tursatt. Eftersom just Bålstagrenen blev utan fler tåg, till skillnad från övriga grenar, är trängseln störst där och därför torde det vara just där det är allra minst lämpligt att dra in tåg.

Dock kan man förstås vända tågen Kallhäll-Södertälje vid Älvsjö eller Tumba precis som man gjorde tidigare.

Ja, vi ska väll inte förstöra TKO:s tråd - men nu såg jag inte detta på något sätt utifrån rättvisa eller var det gör minst skada, utan vilka omlopp som är möjliga att dra in, utan för stora konsekvenser. Att det blir fullt på tågen är ju obekvämt men alla kommer ändå i huvudsak att komma med tågen.
Lars_L

Inläggav Inge » tis 03 okt, 2017 10:07

Lars_L skrev:
Inge skrev:

Ja, vi ska väll inte förstöra TKO:s tråd - men nu såg jag inte detta på något sätt utifrån rättvisa eller var det gör minst skada, utan vilka omlopp som är möjliga att dra in, utan för stora konsekvenser. Att det blir fullt på tågen är ju obekvämt men alla kommer ändå i huvudsak att komma med tågen.

Eftersom det här tydligen är en språtråd i underforumet för spårtrafik undrar jag förstås då vilken skillnaden är mellan "utan för stora konsekvenser" och "var det gör minst skada"?

Om jag förstår dig rätt har du uppfattar att min utgångspunkt är att minimera skadan. Det är korrekt, men jag vill även påstå att detta också handlar om att göra indragningar "utan för stora konsekvenser". Det är nämligen i princip samma sak.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » tis 03 okt, 2017 12:30

TKO skrev:Fast detta har väl herrarna (och andra) diskuterat i otaliga andra trådar?

önskar
Thomas K Ohlsson

Just den biten brukar ju inte du ha några problem med :-D
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 12:52

Odd skrev:

önskar
Thomas K Ohlsson

Just den biten brukar ju inte du ha några problem med :-D

Det var det värsta jag hört!

Jag är väl ändå saklighetens mästare, åtminstone i detta sammanhang?

ljuger
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » tis 03 okt, 2017 12:58

Vad var egentligen alternativet? Skip-stoptåg, skipstop-tåg, skip stop-tåg eller skipstoptåg?
Enceladus

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 13:13

Enceladus skrev:Vad var egentligen alternativet? Skip-stoptåg, skipstop-tåg, skip stop-tåg eller skipstoptåg?

Trafikförvaltningen kallade det hela för "Skip-stop" /utan suffixet "tåg"/ innan man kom på bättre tankar.

(Det finns en tidigare tråd i ämnet på forumet om jag nu minns rätt...)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tis 03 okt, 2017 13:18

BSB101 skrev:

Förutspår
/BSBS101

En bred majoritet av remissinstanserna förespråkade snabbtåg som alternativ för pendeltågstrafiken. Om det berodde på okunskap kan diskuteras, men i det läget är det svårt att byta bana. Det hjälper föga att SJ och A-Train, vilka har ett egenintresse i att göra pendeltågstrafiken så oattraktiv som möjligt, var två av de starkaste motståndarna till snabbtåg.
Enceladus

Inläggav kildor » tis 03 okt, 2017 13:21

Om det heter snabbpendeltåg i pendeltågstrafiken, vad heter det då på Roslagsbanan och Saltjöbanan? Lokalsnabbtåg? Lättsnabbtåg? :cheesygrin:
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 13:32

kildor skrev:Om det heter snabbpendeltåg i pendeltågstrafiken, vad heter det då på Roslagsbanan och Saltjöbanan? Lokalsnabbtåg? Lättsnabbtåg? :cheesygrin:

Frågan är större än så:

- Vad heter (kallas?) tågen som trafikerar dessa banor?

Roslagsbanetåg? Saltsjöbanetåg? Lokaltåg? Lokalbanetåg?

Inte vet jag... Jag tror man säger "Roslagsbanan" respektive "Saltsjöbanan" även om tågen - "Jag ska ta Roslagsbanan in till stan". Eller så säger man helt enkelt "tåget" - "När går nästa tåg?".

Jag har för mej att snabbtåget från Österskär/Åkersberga in till Östra på 80-talet (minns ni "yuppie-eran"?) i folkmun kallades för "Österskär Executive" - det var väl nån som varit i newyork och lärt sej tugget!
TKO

Inläggav BSB101 » tis 03 okt, 2017 15:03

Enceladus skrev:En bred majoritet av remissinstanserna förespråkade snabbtåg som alternativ för pendeltågstrafiken. Om det berodde på okunskap kan diskuteras, men i det läget är det svårt att byta bana. Det hjälper föga att SJ och A-Train, vilka har ett egenintresse i att göra pendeltågstrafiken så oattraktiv som möjligt, var två av de starkaste motståndarna till snabbtåg.

Politik är att vilja heter det :).

Som redan har diskuteras är tidsvinsten på exempelvis Märsta-grenen och Södertälje-grenen liten. Lägg där till att snabbtågen inte har någon möjlighet till omkörning så kommer tidsvinsten i verkligheten troligen bli än mindre. Med andra ord kommer man ha retat upp en hel del kommuner och dess invånare utan att några andra i praktiken får några fördelar. I politik håller i detta i längden speciellt inte om man även har sina partikamrater emot sig.

Om man tittar på en av kommunerna som kommer drabbas hårdast (Sollentuna) måste man lägga just denna politiska vinkel på frågan. Nu tänker jag inte gå in på en lokalpolitisk analys (i alla fall inte i denna tråd) men det är val om ett år och precis som i många andra kommuner kan det hända intressanta saker i Sollentuna.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Harald » tis 03 okt, 2017 15:46

Jag tycker tågen ska kallas "Märsta Limited" och motsvarande för övriga destinationer. 8)

Vad gäller att det är liten tidsvinst så tror jag inte att man ska underskatta upplevelsen av att tåget kör förbi stationer. Även om uppehållet inte tar så lång tid, så är det för dem som redan sitter på tåget tid när inget händer och den upplevs därför som lång.
Harald

Nästa

Återgå till Spårtrafik