Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav TKO » mån 02 okt, 2017 16:05

Idag efter lunch tog jag en tur på Tvärbanan, hela sträckan från Sickla till Solna station. Det är naturligtvis trevligt att trafiken är igång igen - ersättningsbussarna har inte varit så kul att åka med. Men det finns vissa saker som man inte lyckats så bra med, enligt min ringa mening...

Vi börjar i Sickla. Till att börja med undrar jag om inte stationen borde heta "Sickla station", analogt med "Solna station" och för att skilja den från alla andra Sickla-hållplatser på Tvärbanan.

Som redan visats i forumet har ändstationen två spår med sidoplattformar, idag användes bägge spåren till synes utan något uppfattbart mönster. Då gäller det alltså att veta till vilken platform vi skall gå! Låt oss visa hur det ser ut när man kommer traskande från krämarkvarteren:

Sickla 1.jpg
Sickla 1.jpg (131.23 KiB) Visad 1743 gånger


Jag länge efter en "Nästa tåg" -skylt men hittade ingen. Istället är man hänvisad till avgångstablåerna som sitter en bra bit in på varje plattform. Den på norra plattformen är dessutom skymd om det står ett tåg inne på spåret:

Sickla 2.jpg
Sickla 2.jpg (132.41 KiB) Visad 1743 gånger


Tillhör det inte grundkursen i trafikinformation och stationsutformning att tydligt visa vilket spår nästa tåg går ifrån?

Om man nu valt fel plattform och vill byta så har någon placerat en cykelparkering där den genaste vägen går:

Sickla 3.jpg
Sickla 3.jpg (153.46 KiB) Visad 1743 gånger


Även här verkar någon (landskapsarkitekten?) sovit på grundkursen...

Mitt betyg för stationen kan alltså inte bli annat än underkänt!


(För övrigt såg jag ingen "Nästa tåg"-skylt vid Solna station heller, SL kanske tycker att det är överflödig information?)

Om hastighetsövervakningen i signalsystemet är inkopplad vet jag inte, men jag tror inte man körde fortare än 50 km/h på någon sträcka. I Johannesfredstunneln tvångsbromsades dock tåget vid en huvudsignal som visade "kör", vilket tyder på att hastighetsövervakningen var inkopplad men felfungerade.

Och jag hade glömt hur otroligt lusigt tågen rullar i Sjöstaden, det är väl sth 30 km/h fast banan går i reserverat utrymme?

Här och där arbetades det fortfarande längs spåret, det sattes upp staket och mixtrades med trilskande vägtrafikssignaler. Och när jag anträdde min resa (vid Globen) var tåget mot Sickla 4-5 minuter sent pga "tekniskt fel", medan tåget mot Alvik var inställt "på grund av vagnskada". Så helt smärtfritt verkar inte första trafikdagen ha förlupit. Men det var många resenärer, och de allra flesta verkade mycket glada över att spårvagnen äntligen rullar igen!

rapporterar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav Harald » mån 02 okt, 2017 16:49

TKO skrev:Jag länge efter en "Nästa tåg" -skylt men hittade ingen. Istället är man hänvisad till avgångstablåerna som sitter en bra bit in på varje plattform. Den på norra plattformen är dessutom skymd om det står ett tåg inne på spåret:

Om det står endast ett tåg inne och det är skyltat med en destination är det väl en lågoddsare att det är nästa tåg som avgår.
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav LÅ1 » mån 02 okt, 2017 17:41

TKO skrev:Som redan visats i forumet har ändstationen två spår med sidoplattformar, idag användes bägge spåren till synes utan något uppfattbart mönster. Då gäller det alltså att veta till vilken platform vi skall gå!

Värst måste det vara för de som kommer från gatan (Sickla industriväg?) och skall välja vilken trappa de skall ta.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav TKO » mån 02 okt, 2017 20:03

Harald skrev:
TKO skrev:Jag länge efter en "Nästa tåg" -skylt men hittade ingen. Istället är man hänvisad till avgångstablåerna som sitter en bra bit in på varje plattform. Den på norra plattformen är dessutom skymd om det står ett tåg inne på spåret:

Om det står endast ett tåg inne och det är skyltat med en destination är det väl en lågoddsare att det är nästa tåg som avgår.


Så kan man ju se det!
Men om så alltid är fallet behövs ju inte två spår - eller hur?

Vi kan dessutom tänka oss situationen att INGET tåg står inne, vilket förekommer.

Anmärkningen får därför underkänt...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav Harald » mån 02 okt, 2017 20:42

TKO skrev:
Harald skrev:
TKO skrev:Jag länge efter en "Nästa tåg" -skylt men hittade ingen. Istället är man hänvisad till avgångstablåerna som sitter en bra bit in på varje plattform. Den på norra plattformen är dessutom skymd om det står ett tåg inne på spåret:

Om det står endast ett tåg inne och det är skyltat med en destination är det väl en lågoddsare att det är nästa tåg som avgår.


Så kan man ju se det!
Men om så alltid är fallet behövs ju inte två spår - eller hur?

Det hade väl varit dumt och oflexibelt att bygga specifikt för nuvarande tidtabell. Dessutom bör man kunna vända med t.ex. ett övningståg utan att vara i vägen för trafiktågen. Alltså behövs två spår.

TKO skrev:Vi kan dessutom tänka oss situationen att INGET tåg står inne, vilket förekommer.

Anmärkningen får därför underkänt...

/TKO

Om inget tåg står inne ser man skylten. Underkännandet godtas därför inte.

Däremot kan man väl tycka att man alltid borde använda spåret närmast Saltsjöbanan om det inte är upptaget.
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav TKO » mån 02 okt, 2017 20:54

När jag var där användes för en kort stund bägge spåren - det stog alltså två tåg inne samtidigt. Jag TROR det berodde på förseningar, normalt vänder nog alla tåg på norra spåret.

Om inget tåg står inne måste man ha väldigt bra syn för att se avgångstablån som sitter ungefär mitt på plattformen - alltså cirka 40 meter från där man måste välja väg. Så bra är inte min syn...

Så jag vidhåller att 'Nästa tåg'-skylt saknas!

Den lätt tjatige
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav Harald » mån 02 okt, 2017 21:01

TKO skrev:Så jag vidhåller att 'Nästa tåg'-skylt saknas!

Det må så vara, men just när det står ett tåg inne, så behövs den inte. Fast bäst hade väl mittplattform varit. Fanns det inte plats att dra isär spåren, eller varför har man byggt sidoplattformar.
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav Odd » mån 02 okt, 2017 21:20

Harald skrev:
TKO skrev:Så jag vidhåller att 'Nästa tåg'-skylt saknas!

Det må så vara, men just när det står ett tåg inne, så behövs den inte. Fast bäst hade väl mittplattform varit. Fanns det inte plats att dra isär spåren, eller varför har man byggt sidoplattformar.

Om man hade byggt mittplattform så hade alla fått lång väg i bytet. Nu kan man ju iaf försöka styra upp trafiken till ena plattformen.

Men det hade ju varit praktiskt om man hade arrangerat om cykelstället och kuren något.

En "nästa avgång"-skylt och en samtrafiksignal för förarna hade ju inte varit fel...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3847
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav JohanB » mån 02 okt, 2017 22:04

TKO skrev:Vi börjar i Sickla. Till att börja med undrar jag om inte stationen borde heta "Sickla station", analogt med "Solna station" och för att skilja den från alla andra Sickla-hållplatser på Tvärbanan.


Bra att hållplatser vid samma bytespunkt har samma namn, det underlättar det för resenären!

TKO skrev:Som redan visats i forumet har ändstationen två spår med sidoplattformar, idag användes bägge spåren till synes utan något uppfattbart mönster. Jag länge efter en "Nästa tåg" -skylt men hittade ingen. Istället är man hänvisad till avgångstablåerna som sitter en bra bit in på varje plattform. Den på norra plattformen är dessutom skymd om det står ett tåg inne på spåret: Tillhör det inte grundkursen i trafikinformation och stationsutformning att tydligt visa vilket spår nästa tåg går ifrån?
Om man nu valt fel plattform och vill byta så har någon placerat en cykelparkering där den genaste vägen går:
Även här verkar någon (landskapsarkitekten?) sovit på grundkursen...


Håller helt med om detta. Med risk för att få en utskällning av "Dr Nöjd" så anser jag att det är obegripligt hur man i ett sådant här fantastiskt omfattande och kostsamt projekt (att förlänga en liten spårväg med en hållplats) kan schabbla på en sådan här enkel grej. (Man kommer f.ö. göra samma tabbe i Helenelund.) Det för raketuppskjutningar till synes anpassade stoppbocks-området gör det alldeles för långt att byta plattform (plus då dessutom extra hinder).

TKO skrev:Och jag hade glömt hur otroligt lusigt tågen rullar i Sjöstaden, det är väl sth 30 km/h fast banan går i reserverat utrymme?

Jupp. Den låga hastigheten är i sanning provocerande och dålig reklam för spårväg i allmänhet.
JohanB
 
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 9:47

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav Enceladus » mån 02 okt, 2017 23:19

Det underlättar knappast för resenären att den ena hållplatsen heter "Sickla" och den andra "Solna station". Även tidtabellmakarna har insett detta och kallar därför hållplatsen "Sickla (Saltsjöbanan)".
Enceladus
 
Inlägg: 641
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav Lennart Petersen » tis 03 okt, 2017 2:17

JohanB skrev:
Håller helt med om detta. Med risk för att få en utskällning av "Dr Nöjd" så anser jag att det är obegripligt hur man i ett sådant här fantastiskt omfattande och kostsamt projekt (att förlänga en liten spårväg med en hållplats) kan schabbla på en sådan här enkel grej. (Man kommer f.ö. göra samma tabbe i Helenelund.) Det för raketuppskjutningar till synes anpassade stoppbocks-området gör det alldeles för långt att byta plattform (plus då dessutom extra hinder).
.

Men en del av kritiken borde väl gå att åtgärda relativt lätt, "nästa tåg" skylt är ju inte direkt superteknologi och relativt enkelt vore väl en smärre ombyggnad där cykeln står parkerad och den lilla planteringen till en genväg "runt hörnet " från ena plattformen till den andra.
För lite knepigt kan det väl vara särskilt om man kommer uppifrån trapporna.
A: Ett tåg står inne , ja men det hinner gå fort som ett snöre mens man är på väg och så vet man inte varifrån nästa går.
B: Två tåg står inne, ja ett hinner man med men man vill väl helst hinna det första.
C: Inget tåg står inne , chansar man på plattform så hinner man väl byta men det kanske känns lite onödigt. Man kanske har svårt att gå också, det är inte så enkelt med rullator eller med käpp.
Lite märkligt att i ju senare tid en övergångsstation mellan spårsystem hos SL är konstruerad desto sämre är bytet.
Tänk forntiden med perfekta lösning vid Alvik (Nockebybana-T-bana ) eller vinkelbytet vid T-Centralen. Sedan blir det sämre vartefter med undantag för Liljeholmen där Tvärbanan av en märklig slump hamnade rakt utanför T-banans uppgång.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav Klas Mårtensson » tis 03 okt, 2017 6:24

Upplevt måndag morgon vid hållplatsen Solna Station:
- Ingen vagn inne. Östra spåret skyltat "Sickla 7.37", västra "Sickla 7.45". Väntande passagerare på östra plattformen.
- Spårvagn anländer till västra spåret. Skyltningen oförändrad.
- Jag och någon enstaka annan resenär går över till västra, och kliver på.
- Och slutligen ändras skyltningen på västra till "Sickla 7.45". Resten av passagerarna vandrar över och kliver på.
Det där var inte bra. Jag antar att orsaken till att spårvagnen kom in till västra spåret var att den inte skulle få potentiellt korsande väg med nästa vagn. Men det borde vara viktigare att resenärerna ska kunna lita på skyltningen. Sånt här sänker förtroendet för skyltningen (och därigenom banan) och ökar risken för att passagerare i sådana här lägen väljer att vänta vid (och blockera) trappan i stället för på plattformen.

Noterade f.ö. att uttalet av "Bällsta bro" äntligen börjar närma sig det jag är uppväxt med. Lite för lång lucka mellan orden, bara (ska, enligt min uppfattning, uttalas som det nästan var ett ord). Däremot verkar det vara stora problem med hållplatsutropen vid Årsta: "Årstafältet" utropat som om det vore två ord t.ex.
Klas Mårtensson
 
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:31

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 6:25

JohanB skrev:
TKO skrev:Vi börjar i Sickla. Till att börja med undrar jag om inte stationen borde heta "Sickla station", analogt med "Solna station" och för att skilja den från alla andra Sickla-hållplatser på Tvärbanan.


Bra att hållplatser vid samma bytespunkt har samma namn, det underlättar det för resenären!


Det är en berättigad anmärkning - därför tycker jag att hållplatsen/stationen skall benämnas "Sickla station" även på Saltsjöbanan!

(I Solna har SL inte varit så konsekventa, Tvärbanans hållplats kallas "Solna station" medan pendeltågens station kalls kort och gott "Solna".)

/TKO

PS: När jag ändå bejakar min inre närking så kan jag ju passa på att undra vilken kaj hållplatsen "Sickla kaj" fått sitt namn ifrån?! /TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav Odd » tis 03 okt, 2017 7:48

UNdra vilken Boardwalk som "Bromma Boardwalk" har fått sitt namn ifrån...
https://www.ssmliving.se/vara-bostader/bromma-boardwalk/
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3847
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 8:34

Ja, visst är det bra med kritisk granskning av saker och ting, men här verkar väl många ha närkingskt påbrå (min farmor var från Hallberg!). Ingenjör Ohlsson har väl sällan haft någonting vänligt att säga om Tvärbanan, eftersom den inte går förbi Årsta Torg, därför är det väl signifikativt att det startas en ny tråd, istället för att fortsätta på den sedan länge etablerade "Med spårvagn till Sickla"-tråden (särskilt med tanke på att ingenjörn varit aktiv i den sistnämnda på senare tid). Nåja, det är en del skåpmat, som t.ex. att Tvärbanan går "otroligt lusigt" genom sjöstaden - det har vi förstås berört tidigare, som det slösar jag inget krut på.

Beträffande namnsättningen av trafikplatserna i Stockholm finns det väl inte ett enda som inte kan generera en ström av klagomål och synpunkter från alla och envar. Jag vill bara peka på den hållplats i Sundbyberg som för bussarna heter Sundbybergs Torg men för Tvärbanan Sundbybergs Centrum. Ex.vis

Alltnog, som jag framhållit i nyss nämnda tråd viewtopic.php?f=2&t=35666&start=280 lämnar utformningen av Sickla en hel den övrigt att önska. Värst tycker jag ändå är den dåliga tillgängligheten till den för SB och TvB från köpstadsområdet, vilket som sagt också försvårar bytet mellan plattformarna, liksom att man inte skapat fler än tre passager mellan SB och TvB på den gemensamma plattformen. Det förstnämnda åtgärdas ganska lätt om man tar bort planteringen invid stödmuren,
Bild
( den har redan börjats trampas ned av "oförstående" resenärer, trots en del bussiga staket) men när jag framhållit det för TF:s projektpersonal på plats är de helt oförstående till detta och menar på att det är ännu fler staket som krävs. Se f.ö. Daniels bildkommentar här:
viewtopic.php?f=2&t=35666&start=260

Ljusskyltar även i södra (östra) plattformsänden kunde man ju önska sig såväl här som vid Solna station. Det får väl skrivas upp på julklappslistan och skickas till hr. landstingsrådet Tamsons (som ju tydligen inte ens kom till Sickla i söndags, själv var jag förhindrad pga. resa). Det fick räcka med detta handslag:)
https://www.nacka.se/nyheter-start/2017 ... tvarbanan/

Sedan har vi ju Saltsjöbanan - den har inga ljusskyltar alls! Visserligen är det inte så svårt att hålla reda på vilken plattform som är aktuell, men publicum är kanske intresserat av att veta när dennas tåg avgår åt ena eller andra hållet, kanske.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 8:37

TKO skrev:PS: När jag ändå bejakar min inre närking så kan jag ju passa på att undra vilken kaj hållplatsen "Sickla kaj" fått sitt namn ifrån?! /TKO

Det är väl kajen nere vid Sickla kanal. Igår, ombord på ett Tvärbanetåg, hörde jag en gube som tyckte att hållplatsen borde heta "Sickla sluss".
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 8:52

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:PS: När jag ändå bejakar min inre närking så kan jag ju passa på att undra vilken kaj hållplatsen "Sickla kaj" fått sitt namn ifrån?! /TKO

Det är väl kajen nere vid Sickla kanal. Igår, ombord på ett Tvärbanetåg, hörde jag en gube som tyckte att hållplatsen borde heta "Sickla sluss".


Det är lite utanför trådens ämnesområde, men generalfelet enligt min ringa mening är att den (nord)östra delen av Hammarby Sjöstad kallas för Sickla. Låt SIckla ligga i Nacka - vid Sicklasjön. Den aktuella hållplatsen borde heta "Sjöstaden Konsum" - på samma sätt som det tidigare fanns busshållplatsen "Skälby Konsum"!

svamlar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 8:53

JohanB skrev:Håller helt med om detta. Med risk för att få en utskällning av "Dr Nöjd" så anser jag att det är obegripligt hur man i ett sådant här fantastiskt omfattande och kostsamt projekt (att förlänga en liten spårväg med en hållplats) kan schabbla på en sådan här enkel grej. (Man kommer f.ö. göra samma tabbe i Helenelund.) Det för raketuppskjutningar till synes anpassade stoppbocks-området gör det alldeles för långt att byta plattform (plus då dessutom extra hinder).

Utskällningar ägnar jag mig inte åt (annat än om det är absolut nödvändigt :? ). Det är lite oklart vari kritiken ovan består, själv har jag ju redan under byggtiden påpekat att tillgängligheten till plattformssystemet generellt sett inte verkar vara så bra. I övrigt ser jag att det är raketteknologin som åberopas igen. Hur långt anser då herrn att avståndet mellan plattformsände och stödmur ska vara, med lämpligt beräknade säkerhetsmarginaler?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 8:55

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:PS: När jag ändå bejakar min inre närking så kan jag ju passa på att undra vilken kaj hållplatsen "Sickla kaj" fått sitt namn ifrån?! /TKO

Det är väl kajen nere vid Sickla kanal. Igår, ombord på ett Tvärbanetåg, hörde jag en gube som tyckte att hållplatsen borde heta "Sickla sluss".


Det är lite utanför trådens ämnesområde, men generalfelet enligt min ringa mening är att den (nord)östra delen av Hammarby Sjöstad kallas för Sickla. Låt SIckla ligga i Nacka - vid Sicklasjön. Den aktuella hållplatsen borde heta "Sjöstaden Konsum" - på samma sätt som det tidigare fanns busshållplatsen "Skälby Konsum"!

svamlar
Thomas K Ohlsson

Det gillar nog inte Lidl..... :)
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 8:58

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, visst är det bra med kritisk granskning av saker och ting, men här verkar väl många ha närkingskt påbrå (min farmor var från Hallberg!). Ingenjör Ohlsson har väl sällan haft någonting vänligt att säga om Tvärbanan, eftersom den inte går förbi Årsta Torg, därför är det väl signifikativt att det startas en ny tråd, istället för att fortsätta på den sedan länge etablerade "Med spårvagn till Sickla"-tråden (särskilt med tanke på att ingenjörn varit aktiv i den sistnämnda på senare tid). Nåja, det är en del skåpmat, som t.ex. att Tvärbanan går "otroligt lusigt" genom sjöstaden - det har vi förstås berört tidigare, som det slösar jag inget krut på.
---klipp---


Jag tycker att jag ofta har något gott att säga om Tvärbanan numera - att den inte går via Årsta Torg (och heller inte kommer att gå via den nya bebyggelsen på Årstafältet) har jag nästan förlikat mej med... min främsta kritik består i att vagnarna går för sakta och för sällan. Nu var väl det en sak som skulle rättas till med den ombyggnad som krävde månader av trafikavstängning, men det ser vi än så länge väldigt lite av. När det gäller hastigheten har det visst till och med blivit en försämring - men det ska rättas till "snart"!

Och jag tyckte att när nu trafiken är igång på förlängningen till Sickla så är det dags för en ny tråd!

(för som framgår av ett annat inlägg anser jag till skillnad från t ex SL att spårvagnen inte gått till Sickla tidigare.)

förklarar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster