Går Lidingöbanan för snabbt?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav Enceladus » fre 29 sep, 2017 23:24

5-åring blev kvar ensam på stationen

Man säger att enkelspårigheten gör Lidingöbanan extra sårbar för förseningar. Därför måste man ibland lämna kvar barn på stationerna. Den dubbelspåriga bron kan inte komma snart nog!
Enceladus
 
Inlägg: 649
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav Lars_L » lör 30 sep, 2017 6:08

Enceladus skrev:5-åring blev kvar ensam på stationen

Man säger att enkelspårigheten gör Lidingöbanan extra sårbar för förseningar. Därför måste man ibland lämna kvar barn på stationerna. Den dubbelspåriga bron kan inte komma snart nog!


Fast den dubbelsidiga bron hjälper ju inte så mycket för den sakens skull. Man måste ju bygga dubbelspår i princip hela vägen för att man ska komma ifrån det problemet. Tror nog också att problem av detta slag - med kvarglömda barn, nog närmast är minst på Lidingöbanan. Alla förare kan dock missa - det är den mänskliga faktorn. Hos Lidingöbanan finns ju också konduktörer kvar - där kan man ju snarare undra varför inte denna uppmärksammade händelsen.

Men min standardlösning är ju som alltid högre turtäthet på tunnelbanan. 10-minuterstrafik är ganska svårt att få till det bra på Lidingöbanan med passning oavsett. Endera blir det för snävt till avgående tåg eller ankommande hur man än gör det.

Om man körde genomgående 7,5-minuterstrafik som grund som man gjorde förr i tiden på röda linjen utanför högtrafik, skulle Lidingöbanan kunna gå i kvartstrafik, vilket skulle fungera mycket bättre.

Möjligen skulle man få köra lite längre med 5-minuterstrafik för att kompensera för lägre turtäthet på Mörbygrenen, men annars skulle lösningen vara kostnadsneutral om man ser till antal omlopp.
Lars_L
 
Inlägg: 1863
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav Inge » lör 30 sep, 2017 8:25

Frågan är också varför man måste använda sig av nödbromsen, när både konduktör och förare finns i den inte allt för stora vagnen?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav daniel_s » lör 30 sep, 2017 8:39

A35/A36 är väldigt svåra att ha överblick över pga den invändiga utformningen med smala övergångar mellan vagnsdelarna och dörrvestibulernas utformning. Föraren kan inte som i en A32 se i innerspegeln vad som händer inne i vagnen, och konduktören (i förekommande fall) kan inte se vad som händer i någon annan vagnsdel än den där hen själv är eller utanför vagnen (dessutom är det inte konduktörens uppgift att övervaka av- och påstigningen, denna uppgift togs bort 1968 på
nockebybanan och 1986 på Lidingö). Backkamerorna ger inte heller den överblick som man kanske kan tro...
daniel_s
 
Inlägg: 11034
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 30 sep, 2017 8:53

Enceladus skrev:5-åring blev kvar ensam på stationen

Man säger att enkelspårigheten gör Lidingöbanan extra sårbar för förseningar. Därför måste man ibland lämna kvar barn på stationerna. Den dubbelspåriga bron kan inte komma snart nog!

Man säger så mycket (även om jag tycker att AB SS info.chef var onödigt pratglad i sin kommentar). Det finns ingen anledning att dra alltför långtgående slutsatser av en enstaka händelse. För i stort sett 10 år sedan inträffade en nästan identisk incident på Lidingöbanan, och den slogs upp på ungefär samma sätt. I huvudsak får det inträffade - som, påstår jag, är en sällsynt företeelse - skyllas på den mänskliga faktorn.

Nu vet inte jag om AB SS tillämpar enbart dörrfrigivning (på samma sätt som Tvärbanan gör med sina A35-or). Att dörrarna börjar gå igen "av sig själv" vållar ibland irritation bland de resenärer som inte förstår detta. I vart fall är det upp till AB SS att analysera och ev. dra slutsatser av detta.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav Nils Carl Aspenberg » sön 01 okt, 2017 19:07

Jeg har aldri forstått hvorfor man ikke bygde dobbeltspor i den lange perioden Lidingöbanan var stengt for oppgradering. Når man bruker hundretalls millioner, så hadde det vært greit å gjøre jobben ferdig med en gang. På et senere tidspunkt å dobbeltspor komme likevel.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1787
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav roggek » sön 01 okt, 2017 21:18

Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg har aldri forstått hvorfor man ikke bygde dobbeltspor i den lange perioden Lidingöbanan var stengt for oppgradering. Når man bruker hundretalls millioner, så hadde det vært greit å gjøre jobben ferdig med en gang. På et senere tidspunkt å dobbeltspor komme likevel.


Därför att i Sverige har vi något som kallas tomträtt...

Tvångsinlösen av mark kostar också en slant till villaägarna längs Lidingöbanan. Därför har inte heller Saltsjöbanan dubbelspår hela vägen.

Sign. Inge kan säkert förklara det där på ett mer invecklat sätt... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 01 okt, 2017 23:30

roggek skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg har aldri forstått hvorfor man ikke bygde dobbeltspor i den lange perioden Lidingöbanan var stengt for oppgradering. Når man bruker hundretalls millioner, så hadde det vært greit å gjøre jobben ferdig med en gang. På et senere tidspunkt å dobbeltspor komme likevel.


Därför att i Sverige har vi något som kallas tomträtt...

Tvångsinlösen av mark kostar också en slant till villaägarna längs Lidingöbanan. Därför har inte heller Saltsjöbanan dubbelspår hela vägen.

Sign. Inge kan säkert förklara det där på ett mer invecklat sätt... :cheesygrin:

Det där är är struntprat. Upplåtelseformen har ingen betydelse för ev. exproprieringskostnader. Dessutom är det tveksamt om det finns några fastigheter längs med Lidingöbanan som är upplåtna med tomträtt. Lidingö har bara ett fåtal tomträttsfastigheter.

För övrigt finns det markreservat i princip längs hela Lidingöbanan. Det enda ställe där man ec. skulle behöva göra markinlösen är mellan Aga och Skärsätra. Mellan Kottla och Högberga vill man inte göra intrång på Mölna ängar. Mellan Högberga och Brevik finns gott om mark, som dessutom är rätt enkel att bygga på, men den utbyggnaden valdes bort av kostnadsskäl. Mellan Brevik och Käppala krävs omfattande schaktning och sprängning fram till och förbi bron över Bovetevägen, därefter en kraftig breddning av banvallen ned mot Käppala. Det ville man inte heller kosta på sig.

Mellan Torsvik och Baggeby måste banvallen breddas och fyllas ut mot L:a Värtan, om man inte tar gång- och cykelvägen i anspråk, och det tillåter nog inte Lidingö. Byggkostnadsskäl även här.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav Stefan Widén » mån 02 okt, 2017 12:37

Vi får väl se vad som händer runt Torsvik. Stora projekt som att bygga en ny bro brukar kunna dra med sig lite småprojekt som att bygga dubbelspår till Baggeby. Skulle inte vara helt fel med tanke på att trafiken ökar. Och med nya vagnar på väg in så vill man kunna sätta ut mer. (även om det går att täta med redan bef spår)

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav Enceladus » mån 02 okt, 2017 14:11

Lidingö måste en gång för alla bestämma sig om man vill betala för en omdragning via centrum eller inte (vare sig det handlar om pengar eller bostadsbyggande). Annars riskerar sträckan till Baggeby att befinna sig i limbo.
Enceladus
 
Inlägg: 649
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav leifd » mån 02 okt, 2017 15:04

daniel_s skrev:A35/A36 är väldigt svåra att ha överblick över pga den invändiga utformningen med smala övergångar mellan vagnsdelarna och dörrvestibulernas utformning. Föraren kan inte som i en A32 se i innerspegeln vad som händer inne i vagnen, och konduktören (i förekommande fall) kan inte se vad som händer i någon annan vagnsdel än den där hen själv är eller utanför vagnen (dessutom är det inte konduktörens uppgift att övervaka av- och påstigningen, denna uppgift togs bort 1968 på
nockebybanan och 1986 på Lidingö). Backkamerorna ger inte heller den överblick som man kanske kan tro...


Nog handlar detta om mänskliga faktorn alltid. men om man åker moderna och ibland äldre spårvagnar (och bussar) utomlands, ser man med tränat öga, att det ofta finns kanerabilder från hela fordonet, i vart fall på insidan, men även på utsidan. Nu är jag ju övertygad att kameror för detta finns även på Lidingöbanan, precis som väl de flesta fordon i landets kollektivtrafik. Men i Sverige får man ju bara lagra såna bilder tydligen (och studera dem efter att polisanmälan gjorts). Frågan är varför vi inte kan få använda detta slags hjälpmedel även i vårt land ?? Nej, här är personlig integritet så otroligt viktigt, varför det nu är det här, men inte på andra platser i världen. Känns ibland som vi går mot världen bästa bananrepublik (även om vi har monarki).
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4164
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav Harald » mån 02 okt, 2017 16:43

Varifrån har du fått att man inte får ha kameror som hjälper föraren att se t.ex. dörrarna? Det får man och det krävs inte ens tillstånd för dem.

Kameraövervakningslag skrev:10 § Tillstånd till kameraövervakning krävs inte
1. vid övervakning som sker med en övervakningskamera som för säkerheten i trafiken eller arbetsmiljön är uppsatt på ett fordon, en maskin eller liknande för att förbättra sikten för föraren eller användaren,


I Göteborgs spårvagnar kan föraren se dörrarna på en monitor i hytten, utom på de äldsta vagnarna. Lidingöbanans vagnar är ju bara några år gamla. Finns verkligen inte kameror för övervakning av dörrarna på dem?
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav LÅ1 » mån 02 okt, 2017 17:33

Många bussar har skärmar som visar bussens dörrar från utsidan. Och SL:s trygghetscentral kan koppla upp sig på valfri övervakningskamera i tunnelbanan allt efter behov.
Annars är det väl en bra princip att inspelat material från övervakningskameror i butiker och framför allt i gatumiljö inte kan tas fram hur lättvindigt som helst. Googla gärna ordet Undervakning.

leifd skrev:Nej, här är personlig integritet så otroligt viktigt, varför det nu är det här, men inte på andra platser i världen. Känns ibland som vi går mot världen bästa bananrepublik (även om vi har monarki).

T.ex. tyskar tycks vara betydligt mer mån om integriteten än svenskar. Åtminstone när det gäller betalkort kontra kontanter. Varför skall en butikskedja kunna hålla reda på allt jag köpt flera år bakåt i tiden? (Men detta har mycket lite med Lidingöbanan att göra.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav daniel_s » mån 02 okt, 2017 18:11

Nu är det ju så att A35/36 har invändiga kameror som täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning. Däremot ger de inte precis någon överblick över vagnen vid uppehållen - även om man skulle begränsa sig till att bara visa bilderna från dörrarna, så skulle det bli 4-6 bilder att titta på (utöver de två från backkamerorna som visas på en egen monitor) och de blir då både för många och så små att det helt enkelt inte ger någonting. Större bilder skulle kräva såväl fler skärmar som en oproportionerligt lång tid vid varje hållplats då det blir stora mängder information som föraren belastas med. Så det är varken tekniken eller byråkratin som är den begränsande faktorn, utan det är människans begränsningar.
daniel_s
 
Inlägg: 11034
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav BSB101 » mån 02 okt, 2017 19:06

daniel_s skrev:Nu är det ju så att A35/36 har invändiga kameror som täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning.


Hur många brott har dessa kameror bekämpat? För jag utgår från att du har statistik.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav Odd » mån 02 okt, 2017 19:11

Enceladus skrev:Lidingö måste en gång för alla bestämma sig om man vill betala för en omdragning via centrum eller inte (vare sig det handlar om pengar eller bostadsbyggande). Annars riskerar sträckan till Baggeby att befinna sig i limbo.


Frågan om "omdragning" via centrum är väl inte aktuell längre, men jag tycker att när man bygger nya bron så borde man inte bygga bort möjligheten till andra kreativa lösningar i framtiden, tex en ny brogren där man kan fortsätta rakt fram i tunnel till Lidingö Centrum, och vem vet, kanske ännu längre. Om 50 år kanske Vaxholmsborna har en spårvägsförbindelse till centrala Stockholm...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3851
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav Harald » mån 02 okt, 2017 19:19

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Nu är det ju så att A35/36 har invändiga kameror som täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning.


Hur många brott har dessa kameror bekämpat? För jag utgår från att du har statistik.

Det är ju lite svårt att föra statistik över hur många brott som inte begås. Men kamerorna hjälper ju också till att klara upp brott som har begåtts. T.ex. så kunde man gripa mannen som mördade Elin Krantz efter bara några dagar tack vare att ett par poliser kände igen honom från blider från spårvagnens övervakningskamera. Mord av den typen (kvinna mördad utomhus av gärningsman utan tidigare anknytning till offret) förblir ju annars ofta ouppklarade.
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav BSB101 » tis 03 okt, 2017 8:28

Harald skrev:
BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Nu är det ju så att A35/36 har invändiga kameror som täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning.


Hur många brott har dessa kameror bekämpat? För jag utgår från att du har statistik.

Det är ju lite svårt att föra statistik över hur många brott som inte begås.


Just därför kanske man inte ska svänga sig med uttryck som "...alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning". Kriminella slutar inte heller begå brott för att man sätter upp en kamera, man ändrar bara sitt tillvägagångssätt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav Nils Carl Aspenberg » tis 03 okt, 2017 8:45

Oslo har ikke kameraer på sine 72 sporvogner. Og det går helt utmerket.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1787
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 9:44

Nils Carl Aspenberg skrev:Oslo har ikke kameraer på sine 72 sporvogner. Og det går helt utmerket.

Vad är det som går utmärkt?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: TKO och 4 gäster