Dubbelspårsutbyggnad Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Dubbelspårsutbyggnad Roslagsbanan

Inläggav heasm » mån 02 okt, 2017 9:20

Åke i helgen den nyöppnade (nåja, sedan 20/8) Kårstalinjen som varit avstängd under våren. Dock gick min resa endast till Visinge.

Stämmer det att det endast är avsnittet Täby kyrkby-Kragstalund som saknar dubbelspår på sträckan Östra station-Vallentuna station? Och när planeras denna sträcka i så fall att byggas?

En annan fråga är varför stationerna Ensta och Visinge har så olika stationslösningar? I Ensta är det en järnvägsövergång i markplan övervakad av bommar till mittplattformen medans i Visinge är det en gångbro över spåren med trappor, två hissar och lång lång ramp på Stolpaskogssidan. Varför? Har Täby bostadsutbyggnadsplaner runt Visinge station? Jag tog själv inga bilder, men på postvagnen finns en tråd med bilder som visar hur det såg ut under byggtiden.

Vad återstår att bygga på Roslagsbanan efter höstens avstängningar är tillända? Det jag själv kommer på är:
- Ovan nämnda Täby kyrkby-Kragstalund
- Stationen Arninge resecentrum (klar till 2020?)
- Ny depå i Molnby (under byggnad)
heasm

Re: Dubbelspårsutbyggnad Roslagsbanan

Inläggav ADDE » mån 02 okt, 2017 10:00

Ska sammanfatta fortsatta utbyggnadsplanerna åt dig enligt vad so mstår på landstingets hemsida:

Östra station-Roslags Nasby.
- Man utreder en omläggning till T-Centralen via Odenplan
- Beslut har fattats att göra planskilda korsningar av plankorsningarna vid Frescati och Enebyberg. Återstående korsning ligger I Djursholm på Danderydsvägen.

Kårstalinjen
-Återstående enkelspår Täby Kyrkby-Kragstalund ska byggas ut till dubbelspår!
-Ombyggnadsplaner för Ormsta och Lindholmen
-Molnbydepån
-Generella signalombyggnader, främst norr om Lindholmen,
-Man utreder en återuppbyggnad Kårsta-Rimbo, samt ny linje till Arlanda!

Österskärslinjen:
-Dubbelspår förbi nya Arninge station
-Ombyggnadsplaner för Hägernäs och Lindholmen

Dessutom har man beställt nya tåg från Stadler!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Re: Dubbelspårsutbyggnad Roslagsbanan

Inläggav Enceladus » mån 02 okt, 2017 13:46

Några kommentarer:

* Förlängningen till Centralen via Odenplan är beslutad. Projektet ska vara påbörjat senast 2026 för att få finansiering av Sverigeförhandlingen (d.v.s. staten).
* En förlängning till Rimbo skulle kräva att Norrtälje ändrar inställning till bostadsbyggande i Rimbo. Under de närmsta decennierna kommer kollektivtrafikinvesteringarna helt att styras av kommunernas vilja att bygga. Vallentuna skulle kunna bidra genom att förtäta i Kårsta (eftersom förlängningen skulle innebära högre turtäthet dit), men vill nog hellre satsa på en gren till Arlanda.
* En förlängning till Arlanda skulle vara ett politiskt självmord innan passageavgiften försvinner för pendeltågsresenärerna. Till skillnad från Norrtälje verkar Täby ha viljan att bygga. Men tyvärr får man vänta på att A-train AB packar ihop.
Enceladus

Återgå till Spårtrafik