Pendeltåg, personalbrist

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Pendeltåg, personalbrist

Inläggav bda157 » sön 01 okt, 2017 14:55

Nu är det - igen - inställda pendeltåg på grund av personalbrist. Det är ca två månader kvar till T18 med utökad trafik. Hur skall man klara T18 redan om två månader, när man inte ens klarar T17 nu?
bda157

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » sön 01 okt, 2017 16:43

Det är lite underligt att personalbrist anges vara orsaken. Utbudet har varit ungefär lika stort sedan Uppsalalinjen introducerades i T13. MTR tog över trafiken i T17 och hade då ingen personalbrist. Visserligen har flera lokförare valt att säga upp sig, och då varnade de faktiskt för förseningar i höst. En annan möjlig förklaring är vagnbrist. Hur som helst, det bådar inte gott för framtiden när ännu mer trafik än i T18 kommer att behövas. Nu i veckan var det perioder med halvtimmestrafik i rusningen och timmestrafik i lågtrafik. Det är helt oacceptabelt. Pendeltågets rekordresultat i SL:s senaste kundundersökning lär i alla fall vara ett minne blott.
Enceladus

Inläggav Lars_L » sön 01 okt, 2017 16:59

Ja, själv kom jag inte med pendeltåget vid Odenplan i lördags - både tåget innan och efter var inställt, just för att man inte tänkt till och valt att köra avgångarna med långa tåg - och nej sådan vagnbrist har man inte att man inte skulle ha klarat det.

Men däremot har man ju utbildat nya förare. Så om inte fler slutar så lär det nog gå. Det är ju bara ett ytterligare omlopp från i december (först till hösten som det blir ytterligare 2) och det är ju huvudsakligen i mellantrafiken viss utökning sker. Det är dock mer marginell än man kan tro eftersom man samtidigt gör en del effektiviseringar. Totalt behövs de ungefär ett trettiotal förare till.

Att man nu inte får förare till helgpassen, när det är relativt lite trafik, tyder nog snarare på att man har lite svårt att locka förarna att ta extra gnet. På 320 förare ska det annars inte vara svårt att få några att köra extra en helg.

Men här måste ju Trafikförvaltningen sätta ner foten. Är man bara villig att erbjuda tillräckligt stor bonus till förarna för att det tar ett extra gnet, så brukar det sällan vara något problem. MTR är ju nog i en alltför känslig fas just nu för att skapa konflikter med förarna. Då måste man nog först utbilda tillräckligt med förare som kan ta över för sådana som slutar - eftersom arbetsmarknaden för tågförare i dagsläget ändå är tämligen god.

Värre är väl vagnbristen. Den är dock främst beroende på - som jag förstått det - försöket att göra lite omorganisationen bland verkstadspersonalen (därtill varslat en del av dem) och att man har brist på reservdelslager.

Men visst, ett tag till lär man ju surfa på vågen av de nya stationerna och att X10 tagits ur trafik. Men det rider man inte på hur länge som helst. Efter ett tag måste man börja leverera också.
Lars_L

Inläggav haba » sön 01 okt, 2017 23:37

I onsdags morse så testade familjen att inte ta bilen i rusningen till stan. Tja, "how to make a first impression": Kort tåg pga vagnsbrist. Detta resulterade i sillpackning. Få med en barnvagn skulle varit en omöjlighet. Dessutom fick vi rött signal innan Sundbyberg pga "tågmöte". Eh, har vi inte dubbelspår? Hur som helst, efter att ett tomt tåg skyltad "ej i trafik" mött oss på andra spåret kunde vi angöra Sundbyberg. Men vänta, tomma tåg "ej i trafik" mitt i rusningen, skall det vara så?

Eftersom jag redan behövde ropa "snälla flytta in i gångarna" i Spånga så var det inte så mycket plats kvar och en del kom inte med från Sundbyberg. En kille som satt 3 sittgrupper bort erbjöd sin plats när jag stod där med treåringen i famnen. Men eftersom jag inte kunde flyga dit (beam me there, Scotty) kunde jag inte ta hans erbjudande. Ingen annan som satt närmare kom på att ta upp samma idee. På vägen hem på kvällen (Kl 22ish utan barn) var alla tåg försenade (bara nån minut, räknas kanske inte i pendeltågssverige) men dock försenade.

OOkej, 70:- i trängselskatt plus 40:- eller så för soppan eller 120:- med reskassan plus upplevelse allt inclusive, vilken väg väljer du till stan och tillbaka?

Harald.
haba

Inläggav daniel_s » mån 02 okt, 2017 6:30

Som du själv skriver, så verkar det vara många som tar pendeltåget! Om det sen är för att de ”väljer” det eller om de bara känner sig tvungna, det vet man ju egentligen inte.
daniel_s

Inläggav Inge » mån 02 okt, 2017 7:53

haba skrev:I onsdags morse så testade familjen att inte ta bilen i rusningen till stan. Tja, "how to make a first impression": Kort tåg pga vagnsbrist. Detta resulterade i sillpackning. Få med en barnvagn skulle varit en omöjlighet. Dessutom fick vi rött signal innan Sundbyberg pga "tågmöte". Eh, har vi inte dubbelspår? Hur som helst, efter att ett tomt tåg skyltad "ej i trafik" mött oss på andra spåret kunde vi angöra Sundbyberg. Men vänta, tomma tåg "ej i trafik" mitt i rusningen, skall det vara så?

Eftersom jag redan behövde ropa "snälla flytta in i gångarna" i Spånga så var det inte så mycket plats kvar och en del kom inte med från Sundbyberg. En kille som satt 3 sittgrupper bort erbjöd sin plats när jag stod där med treåringen i famnen. Men eftersom jag inte kunde flyga dit (beam me there, Scotty) kunde jag inte ta hans erbjudande. Ingen annan som satt närmare kom på att ta upp samma idee. På vägen hem på kvällen (Kl 22ish utan barn) var alla tåg försenade (bara nån minut, räknas kanske inte i pendeltågssverige) men dock försenade.

OOkej, 70:- i trängselskatt plus 40:- eller så för soppan eller 120:- med reskassan plus upplevelse allt inclusive, vilken väg väljer du till stan och tillbaka?

Harald.

Det tomma tåget som ni mötte hade kanske gått sönder just i Sundbyberg och därför stått på ert spår, innan ni mötte det. Det kan ockkså varit reservtåget som skulle iväg ock sättas in någonstans längre norrut. Normalt går det av fler än på vid Sundbyberg, varför värsta sträckan normalt är Spånga-Sundbyberg på Bålstagrenen.

Men visst, fler och längre tåg borde köras. På Mälarbanan finns som bekant nyuttbyggd kapacitet i form av fyrspår mellan Kallhäll och Barkarby som inte används schemalagt överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav haba » mån 02 okt, 2017 11:30

> Det tomma tåget som ni mötte hade kanske gått sönder just i Sundbyberg och därför stått på ert spår, innan ni mötte det

Det slog mig med, men i så fall skulle det varit fullständigt packad med folk på perrongen i Sundbyberg (långt tåg tas ur trafik, kort tåg kommer in därefter) men det var det inte. Så det var "nåt annat"(TM) ;-)

> Normalt går det av fler än på vid Sundbyberg

"Normalt" som i innan eller efter Citybanans öppnande? Resemönster förändras. Ses även mycket tydligt på 4an från Odenplan.

Vid mitt lilla test så gick det nästan jämt upp förutom som sagt några få som fick stanna kvar.

Tiden för resandeutbyte är även om man tar all god vilja som finns i alla pendlare inte i närheten av kort när det står folk i vägen för varandra överallt.

Harald.
haba

Inläggav Enceladus » mån 02 okt, 2017 14:59

Det är intressant att jämföra pendeltågets dimensionerande sträckor med tunnelbanans. Pendeltågets ligger helt utanför innerstan medan tunnelbanans ligger mitt i. Förhoppningsvis innebär Citybanan att pendeltågets kapacitet kommer att utnyttjas bättre i innerstan, t.ex. för resor mellan Södermalm och Vasastan. Å andra sidan kan Citybanans effektivisering i innerstan snabbt ätas upp av befolkningstillväxten ute på grenarna. Bättre tvärförbindelser är på gång i Barkarby, Helenelund, Solna, Älvsjö och Flemingsberg, men de ligger ganska långt fram i tiden.
Enceladus

Inläggav gek » mån 02 okt, 2017 17:37

Även i dag var det inställda tåg och korta tåg under högtrafiktid, dock oklart i vilken omfattning inställda avgångar berodde på vagnbrist respektive personalbrist
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav kildor » mån 02 okt, 2017 17:42

haba skrev:Dessutom fick vi rött signal innan Sundbyberg pga "tågmöte". Eh, har vi inte dubbelspår? Hur som helst, efter att ett tomt tåg skyltad "ej i trafik" mött oss på andra spåret kunde vi angöra Sundbyberg. Men vänta, tomma tåg "ej i trafik" mitt i rusningen, skall det vara så?

Det finns tåg uppställda i Sundbyberg, och vissa av dem går i transport till Kallhäll för att där bli s.k. insatståg. Det kan vara ett sådant ni fick möta, och kommer det från spåret öster om plattformen behöver det korsa spåret som används för södergående tåg. Det är ju inte meningen att det ska störa den ordinarie trafiken, men ibland går tågen inte som tänkt och då blir det störningar.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Inge » mån 02 okt, 2017 21:52

haba skrev:> Det tomma tåget som ni mötte hade kanske gått sönder just i Sundbyberg och därför stått på ert spår, innan ni mötte det

Det slog mig med, men i så fall skulle det varit fullständigt packad med folk på perrongen i Sundbyberg (långt tåg tas ur trafik, kort tåg kommer in därefter) men det var det inte. Så det var "nåt annat"(TM) ;-)

> Normalt går det av fler än på vid Sundbyberg

"Normalt" som i innan eller efter Citybanans öppnande? Resemönster förändras. Ses även mycket tydligt på 4an från Odenplan.

Vid mitt lilla test så gick det nästan jämt upp förutom som sagt några få som fick stanna kvar.

Tiden för resandeutbyte är även om man tar all god vilja som finns i alla pendlare inte i närheten av kort när det står folk i vägen för varandra överallt.

Harald.

Jag har inte ifrågasatt resultatet av ditt test, men funderade på orsaken. En sådan orsak kunde varit att ett tåg framför tagits ur trafik, men det säger du att det inte var. En annan tänkbar orsak är naturligtvis att ert tåg fick ta oproportionerligt många resenärer från Sundbyberg om det var sent.

Utesluter inte heller att Citybanan påverkat resandeströmmarna. Typiskt bytte ju folk mot Fridhemsplan tidigare vid Sundbyberg, men det är förmodligen bättre att byta vid Odenplan idag. Jag är lika nyfiken som de flesta andra här på att få se statistik på hur Citybanan påverkat.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 6:38

Det kanske vore bättre om MTR koncentrerade sej på att köra pendeltågstrafiken i enlighet med sitt åtagande istället för att fantisera om hur man skall kunna lura av skattebetalarna ännu mer pengar genom att bygga köpcentra på mark man vill få gratis?

Och då är ju ett bra sätt att försöka få till vettiga relationer med sin personal, tror i varje fall jag!

Thomas K Ohlsson
givare av goda råd
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav BSB101 » tis 03 okt, 2017 8:25

Nu vet jag inte hur MTR är uppbyggt men jag har svårt att tro att den personalansvariga för pendeltågen arbetar med fastighetsfrågor.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 8:38

Det må så vara - men det ena tar i varje fall resurser från det andra...

Men SL/TF har ju alltid haft en enorm fördragsamhet med MTR, förmodligen även i det som nu sker.

/TKO
TKO

Inläggav BSB101 » tis 03 okt, 2017 15:22

TKO skrev:Det må så vara - men det ena tar i varje fall resurser från det andra...

Inte nödvändigtvis. Bara för att person A får mer att göra innebär inte att person B (som har en annan yrkesroll på företaget) får verken mindre resurser eller mer att göra.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Lars_L » tis 03 okt, 2017 15:41

När det gäller personalfrågor är det ju inte heller så stor tidsåtgång. Handlar ju mer om vad man vill med sin personalpolitik och hur man skapar ett bra ledarskap. Handlar alltså med om kunskap och kompetens än resurser.

Nu verkar man ju dock inte ägnat så mycket tid åt att försämra för personalen ännu - men utrymmet bör nog vara ganska begränsat med tanke på arbetsmarknaden. Det utbildas helt enkelt för få lokförare. MTR har ju som sagt börjat utbilda själva och den första kullen börjar väl nu komma ut i trafiken. Hade man gjort den här i tid när man vunnit avtalet - istället för att vänta - så hade man varit mer förberedd.

Det kommer ju också bli mindre attraktivt att jobba på pendeln, då det framförallt är helgtrafiken som kommer öka. Mellantrafiken kan man nog ordna nästan helt genom effektivare tjänster. Så på vardagar blir skillnaden marginell.

På helger kommer det dock bli 39 omlopp ute (med en standby). Detta i jämförelse med dagens 36 omlopp - och högst påtagligt på helgkvällen där det idag är 22 omlopp och nu blir 31. Från ca 70 tjänster på helger, blir det omkring 100, vilket väl innebär tjänstgöring i vilket fall var tredje helg om det ska fungera. Detta kan ju minska attraktiviteten en hel del om man säger så.

Edit: såg att jag skrev fel på antal omlopp.
Senast redigerad av Lars_L tis 03 okt, 2017 20:58, redigerad totalt 1 gång.
Lars_L

Inläggav bjorn.lovdahl » tis 03 okt, 2017 15:46

Nja, man jobbar redan varannan helg på pendeln....
bjorn.lovdahl

Inläggav Enceladus » tis 03 okt, 2017 16:07

Halvtimmestrafik på helger är dock ingen bra idé om det innebär att sittplatserna ofta tar slut. Om ett par år kommer inte heller kvartstrafik att räcka under helgernas mellantrafik, men där är vi inte riktigt än.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 18:35

BSB101 skrev:
TKO skrev:Det må så vara - men det ena tar i varje fall resurser från det andra...

Inte nödvändigtvis. Bara för att person A får mer att göra innebär inte att person B (som har en annan yrkesroll på företaget) får verken mindre resurser eller mer att göra.

Jag som i grunden har en positiv syn på både människan och utvecklingen måste invända mot ovanstående lite naiva inlägg. En organisation med fungerande målstyrning allokerar naturligtvis sina resurser utifrån en väl genomtänkt prioriteringsstrategi. Och då är inte 'person A' och 'person B' några axiomatiska konstanter.
Jag tror inte jag behöver förklara detta ytterligare - alla inteligenta forumdeltagare har redan detta klart för sej!

Vänligen
Thomas K Ohlsson

(Den som tycker att detta inlägg förtjänar en framträdande placering på den tyvärr avsomnande 'Floskeltoppen' har knappast fel. Men se det som min 'pitch' gentemot floskelproducenter som Timbro och Kairo Futures - för den ringa summan av 5000 kr/h ställer jag upp på vad som helst)
TKO

Inläggav Lars_L » tis 03 okt, 2017 20:31

bjorn.lovdahl skrev:Nja, man jobbar redan varannan helg på pendeln....

Jo, jag antog i och för sig det - nu räknade jag bara på totalen förare, men det brukar ju vara ganska många på listan som inte jobbar heltid. Men då blir det till att jobba 65 procent av helgerna, eller ungefär 31 helger per år . . Poängen är att om helgtrafiken ökar med 50 procent så blir det mer tjänster som ska fyllas och inte minst på sommaren, då trafiken fördubblas på helgerna.

Edit: såg att jag tittade fel med antalet omlopp på helger. Blir bara 39, men antalet förare bör bli ca 100 i vilket fall.
Senast redigerad av Lars_L tis 03 okt, 2017 20:58, redigerad totalt 1 gång.
Lars_L

Nästa

Återgå till Spårtrafik