Mobiltäckning i Citybanan (tunnlar och stationer)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Mobiltäckning i Citybanan (tunnlar och stationer)

Inläggav daniel_s » ons 06 sep, 2017 17:27

Tja det mesta här i världen går ju att ta reda på på andra sätt än genom detta forum! Men nu är det ju ändå en diskussion om mobilanvändbarheten i Citybanan, och då är det ju relevant i vilken utsträckning som folk egentligen påverkas.

Jag har nu sneglat lite på folks skärmar i några dagar och det vanligaste verkar än så länge vara att det står "3G". Huruvida det beror på operatör, abonnemangsvillkor, SIM-kort eller någonting annat har jag ingen aning om, men jag antar att det skulle ha stått 4G på dessa telefoner om det nu vore så utbrett som det påstås här.

Så det är nog rätt många som påverkas. För mig gör det inte så mycket annat än att jag tycker att det är lite löjligt, eftersom jag klarar mig utmärkt på 3G överallt utom i Citybanan. Så det är mest av nyfikenhet jag frågar.
daniel_s

Inläggav Kantorn » tis 26 sep, 2017 11:15

Kristofer skrev:
daniel_s skrev:
Inge skrev:Har du kontrollerat:
Inställningar -> Fler nätverk -> Mobilnätverk -> Nätverksläge ?

Ja, jag tror det! På den här heter den iofs "Röst och data" (iaf den här veckan!) och där kan man välja 2G, 3G och 4G varav det sistnämnda är utan framgång.

Om du inte har bytt SIM-kort på ett antal år så kan det vara där begränsningen sitter. I så fall är det bara att slanta upp för ett utbyteskort så får du igång 4G.

Slanta upp? Jag har bytt simkort gratis några gånger.
Men jag håller med. Det är troligen varken abonnemanget eller telefonen det är fel på, utan simkortet. Mitt tips är - likt Kristofers - att byta detta. I största ödmjukhet. Man kan inte kräva av operatörerna att bygga ut nätet med förlegad teknik bara för att abonnenterna inte har den teknik i sin telefon som de har rätt till. Som typ nytt simkort.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav tuc » lör 30 sep, 2017 14:19

Notera att man inte normalt kan ringa med 4G utan bara med GSM och 3G.

4G är ett rent IP nät och då måste man använda IP telefoni i någon form, det har inte funnits någon standard för 4g men nu börjar dock operatörerna rulla ut VOLTE
https://en.wikipedia.org/wiki/Voice_over_LTE
tuc

Inläggav daniel_s » lör 30 sep, 2017 19:34

Efter att ha tjuvtittat på ännu fler främmande människors telefoner så kan jag bara konstatera att det är jättemånga som använder 3G fortfarande. En av mina telefoner (den nyaste) har 4G men inte de andra. Så jag tycker mest att det är lite snålt att redan nu inte möjliggöra användning av en fortfarande så utbredd teknik. Mig gör det ju ingenting, jag skulle ju kunna släpa med mig den där 4G-telefonen också, men så angelägen är jag inte. Men det är lite taskigt mot dem som faktiskt har ett behov av att t ex kolla vilket spår deras SJ-tåg går från t ex vid en försening på pendeln. De borde kunna förvänta sig samma standard som de haft hittills.
daniel_s

Inläggav pjotor » sön 01 okt, 2017 14:44

Har läst följande på andra forum:

I Citybanan finns 3G från Tre på 2100 och 900 MHz och från Telia på 900 MHz. Telenor och Tele2 saknar helt 3G, vilket gör att deras gemensamma 2G-nätet är överbelast (EDGE fungerar oftast inte alls, men det går att ringa).

I ett mailsvar från telenors nätexpert så har de inga planer på att bygga ut 3G i Citybanan eftersom det "är en gammal teknik".

Det stämmer att vi valt att inte bygga ut täckningen av 3G, utan satsa vår framtida täckning på en mer modern teknologi, 4G. Då våra basstationer är kombinerade 2G/4G så finns det 2G täckning för tal i Citybanan. Men ska du nyttja data så krävs en 4G kapabel telefon.
Den mesta yttäckning vi byggt de senaste åren har varit 2G/4G, och i kombination med 3G nätet har vi byggt för att täckningen inte ska vara ett problem.

Vill man ha bra täckning på 2G, 3G och 4G får man välja Telia som känns som den seriösa tillsammans med Tre i utbyggnad av nät i Citybanan.
pjotor

Inläggav daniel_s » sön 01 okt, 2017 15:07

Aha tack!

Det är alltså även operatörsberoende. Har faktiskt en telia-telefon också, men den funkar inte internet på alls av någon konstig anledning så därför har jag inte märkt detta.

Men det funkar om jag sätter sim-kortet i en annan telefon. (Ja, jag har laddat ner inställningarna.) så jag kanske ska köpa ytterligare en telefon helt enkelt. Att DET är den enklaste lösningen på mitt icke-problem säger en del om den tekniska situationen...
daniel_s

Inläggav pjotor » sön 01 okt, 2017 15:36

daniel_s skrev:Aha tack!

Det är alltså även operatörsberoende. Har faktiskt en telia-telefon också, men den funkar inte internet på alls av någon konstig anledning så därför har jag inte märkt detta.

Men det funkar om jag sätter sim-kortet i en annan telefon. (Ja, jag har laddat ner inställningarna.) så jag kanske ska köpa ytterligare en telefon helt enkelt. Att DET är den enklaste lösningen på mitt icke-problem säger en del om den tekniska situationen...

Om din ena telefon har några år på nacken kan det vara så att den inte stöder 3G på 900 mhz eftersom Telia endast använder 3G på den frekvensen i Citybanan till skillnad från Tre som använder både 900 och 2100 mhz för 3G.
pjotor

Inläggav Majkey » sön 01 okt, 2017 21:29

Ingen operatör bygger i princip ut 2100MHz 3G längre och har inte gjort det på många år. 4G är mycket mer kostnadseffektivt samt bättre på att utnyttja frekvenserna för operatörerna. Det kompliceras ytterligare av hur operatörerna delar på näten.
Telenor & 3 delar till stor del på samma 2100MHz 3G (3GIS) vilket inte byggs ut längre.
Telia & Tele2 delar på samma 2100MHz 3G (SUNAB) vilket inte byggs ut längre.
3 har eget 3G på 900MHz
Telia har eget 3G 900MHz
Telenor & Tele2 delar samtliga 2G & 4G frekvenser/nät (Net4Mobility) fullt ut men båda saknar 3G på 900MHz.
Just 3 & Telenor bygger inte gemensamt 2100MHz i storstadsregionerna vilket är anledningen att 3 kan bygga ut frekvensen självständigt i Citybanan.
Majkey

Inläggav spooky » lör 07 okt, 2017 15:58

I egenskap av trådstartare så kan jag berätta att mitt problem med att surfa i Citybanan löste sig när jag bytte abonnemang till ett av Telenors nyare. Mitt gamla hade inte 4G, men jag fick det i och med bytte av abonnemang.

Nu är jag nöjd och glad. [emoji3]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
spooky

Inläggav Leif Steen » tis 28 nov, 2017 16:33

Sakförhållandet är att antennanläggningen som Trafikverket byggt uppvisar en hel del brister. Bland annat uppstår besvärliga och trafikhindrande intermodulationer på ett flertal frekvensband. Operatörerna får därför bland annat inte lägga ut full effekt på den läckande koaxkabeln i tunneln på de olika banden och detta gör att kapacitet och täckning blir rätt så kraftigt lidande. När tåget står med öppna dörrar på stationerna fungerar det väl hyggligt men att då 800 pers försöker surfa, funkar som ni förstår INTE. Tågen (X60) är väldigt bra "Faradaysiska burar".

Felsökning pågår med mycket kvalificerade tekniker men det verkar svårt eller värre än så....
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav daniel_s » tis 28 nov, 2017 17:57

Idag ändrade sig min telefon plötsligt till 4G utan att jag gjorde någonting. Så det var uppenbarligen inte SIM-kortet som behövde uppgraderas...
daniel_s

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik