Strömbooster för kontaktledning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Strömbooster för kontaktledning

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 30 sep, 2017 9:33

gek skrev:Bild
CAF-spårvagnar i Zaragoza 2016. Såvitt jag kunde bedöma bekväma, lättillgängliga och välfungerande vagnar. På huvuddelen av linjen (ytterligare en spårvägslinje är planerad) har man luftledning, men bilderna är tagna på en sträcka i centrala stadsdelarna där man kör med hjälp av superkondensatorer som laddats bl a genom återmatande bromsning
Bild

Superkondensatorerna kan vid hållplatsuppehåll fyllas på med ström från anordningar placerade i spårets mitt:
Bild
Under vagnsgolven finns strömavtagare som sänks ner mot strömskenan samtidigt som strömmen släpps på.

Enligt en artikel av Harry Hondius i Stadtverkehr nr 10 2013 har varje vagn åtta superkondensatorer à 1,1 kWh samt två "backupbatterier" à 15 kWh. Denna extra utrustning är uppdelad på två separata enheter om 2,2 t, därtill kommer markströmavtagare mm som väger ca 200 kg. Totalt 4,6 ton per vagn. Vagnen väger totalt 45,5 ton, är 32 m lång och 2,65 m bred.

Jadå, nästan alla större fordonsleverantörer tillverkar den form av utrustning. Jag vill egentligen inte hjälpa CAF i marknadsföringen, men här har de rätt skrytsamma presentationer av sin teknik:
http://www.cafpower.com/en/systems/ener ... ee-running
http://www.cafpower.com/en/systems/ener ... efficiency

Superkondensatorpaket används såvitt jag förstår för två ändamål:
'- Att möjliggöra framdrift (på begränsade sträckor) där ingen yttre energitillförsel sker (pga. att man inte vill eller kan ha luftledningar eller någon annan typ av matning, som Alstoms APS eller Bombardiers Primove)
- Att möjliggöra uppsamling av bromsenergi istället för att återmata denna (eller bränna upp den i motståndskretsar)

Här är en flashig presentation av state-of-the art (as of 2015) beträffande alternativ energiförsörjning i spårvagnsfordon:
http://www.heritagetrolley.org/images/S ... -13-15.pdf
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster