Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » mån 11 sep, 2017 22:29

Enceladus skrev:
Inge skrev:Men just det låter ju lite konstigt. Vid Solna är det en massa spår, långt fler än sex, redan nu.


Idag finns det två pendeltågsspår och två fjärrtågsspår på Ostkustbanan. Ytterligare två regionaltågsspår är nödvändiga om man vill ha regionaltåg på sträckan (SJ Regional med dagens trafikering är ett fjärrtåg). Finns mer att läsa här:

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv- ... unkter.pdf

Men det var ju inte vad som stod i din länk. Där pratar de om jusr en ombyggnad av bangården upp till E18. Med vilket får förstås som E18s gamla väg, Enköpingsvägen.

Därutöver föreslår de en ny tunnel vid Hagalund för bevarande av driftspår. Men inget annat. Inga sex spår längs stambanan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 22:36

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Men just det låter ju lite konstigt. Vid Solna är det en massa spår, långt fler än sex, redan nu.


Idag finns det två pendeltågsspår och två fjärrtågsspår på Ostkustbanan. Ytterligare två regionaltågsspår är nödvändiga om man vill ha regionaltåg på sträckan (SJ Regional med dagens trafikering är ett fjärrtåg). Finns mer att läsa här:

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv- ... unkter.pdf

Men det var ju inte vad som stod i din länk. Där pratar de om jusr en ombyggnad av bangården upp till E18. Med vilket får förstås som E18s gamla väg, Enköpingsvägen.

Därutöver föreslår de en ny tunnel vid Hagalund för bevarande av driftspår. Men inget annat. Inga sex spår längs stambanan.


Stockholm Nord: (6-spår från Tomteboda t.o.m. resp. stationsläge)
Stockholm Syd: (6-spår från Flemingsberg t.o.m. resp. stationsläge)

Nämnda sexspårsutbyggnader kommer på sikt förmodligen att bli nödvändiga, oavsett Stockholm Nord eller Stockholm Syd.

Den främsta orsaken till att man föreslår Solna och Älvsjö är för att de stationerna kräver minst sexspår.
Enceladus
 
Inlägg: 439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 23:07

Lars_L skrev:Du helt rätt i att det saknas ett par stationer i det halvcentrala bandet för att fungera riktigt bra. Är väl en följd av att det varit relativt få spår in till centrala Stockholm. Fast jag ser inte det som avgörande för regionaltåg. Uppsala ser jag väl inte att det blir någon subvention till direkt. Uppsala län står ju för sin del och Stockholm för sin. Då är det väl bara en fördel om fler åker mellan Märsta och Stockholm?, eller motsvarande mellan Flemingsberg och Stockholm, och som därmed avlastar pendeln. Priset på SJ-pendeln till Uppsala skulle ju hamna på ungefär samma nivå som SJ, men att man kan utnyttja kapaciteten i systemet genom att erbjuda snabbtåg från Märsta och om man tänker sig genomgående regionaltåg, snabba resor till Flemingsberg och Södertälje.

Men naturligtvis måste man räkna på kostnaderna. Dock får man nog räkna med att resandet kommer öka ganska markant om man låter trafiken ingå i SL-trafiken. Jämför med Bålsta som ju har ökat enormt! Tror inte att Trafikförvaltningens "sponsring" av resorna behöver bli större än annan kollektivtrafik.

Men det är väl klart. Längre resor kostar mer. Går ju inte att komma ifrån. Vad man får titta på är väl förstås så att kostnaden per sittplatskilometer inte blir för hög. Här får man ju också se lite på alternativkostnader. Alltså om man skulle behöva utöka med exempelvis fler pendeltåg på Ostkustbanan och allt det medför, kontra att kunna utnyttja ledig kapacitet på pendeltåg till/från Uppsala (må vara att jag är osäker på hur just den aspekten ser ut för närvarande).

Men grunden för trafikplanering ska ju också vara att sitta på samhällsnyttorna. Och egentligen ser jag väl det som grunden för det mesta (förutom att ett visst grundutbud måste upprätthållas generellt). Om ett antal Nykvarnsbor kommer till Stockholm på 30-minuter istället för 80, så är ju restidsvinsten ganska enorm. Om man nu pratar om att bygga nya städer, så är väl Nykvarn ett utmärkt område att bygga ut på om man ser på restiden från Stockholm. Må vara den begränsning som enkeslpår på del av sträckan innebär.


Vår oenighet beror nog på att vi talar om olika produkter. Visst skulle kollektivtrafikmyndigheterna kunna ta över SJ:s trafik idag. Men om det inte ska kosta för mycket - varken för resenärerna eller skattebetalarna - så finns istället risken att turtätheten blir för låg. Är det möjligt att bygga en attraktiv stad i Nykvarn med timmestrafik i mellantrafik? Både i Uppsala och på Nynäsbanan har man sagt att kvartstrafik är en förutsättning. Poängen med fler stationer är att kunna erbjuda högre turtäthet på hela linjen. Med alla de stationer jag har nämnt skulle det finnas underlag för kvartstrafik (jämför Londons regionaltåg). Men det är möjligt att det egentliga underlaget för SJ:s linjer är mycket större än det faktiska resandet. Man måste också börja någonstans. Men om man börjar med för låg turtäthet blir det ändå svårt att konkurrera med pendeltåget, speciellt då Stockholm C inte längre är en bra bytespunkt. Jag skulle nog åtminstone vilja se en regionalstation i Solna innan landstinget lägger pengar på detta.
Senast redigerad av Enceladus mån 11 sep, 2017 23:12, redigerad totalt 2 gånger.
Enceladus
 
Inlägg: 439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav kildor » mån 11 sep, 2017 23:09

Enceladus skrev:Jag tror att det behövs fler regionaltågsstationer i Stockholms län för att det ska bli lönsamt för länet att subventionera regionaltågstrafiken - så är det ju i andra städer. Jag skulle föreslå följande: Solna, Helenelund/Sollentuna, Upplands Väsby, Märsta, Arlanda, Sundbyberg, Barkarby, Älvsjö/Årstaberg/Södra, Flemingsberg, Södertälje Syd, Nykvarn. Tyvärr finns bara hälften av dessa idag... Men det är absolut något man borde satsa på snarast, speciellt som det skulle avlasta pendeltågen.

Det skulle säkert vara bra för regionaltågstrafiken, men det skulle även vara ett effektivt sätt att minska kapaciteten på banan. Alternativt att man accepterar längre körtider för fjärrtågen (och Arlanda Express). Annars håller jag med om att man borde satsa mer på regionaltågen, och gärna då med biljettsamverkan, dvs att det blir samma pris att åka pendeltåg som regionaltåg på samma sträcka.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » mån 11 sep, 2017 23:18

Enceladus skrev:
Stockholm Nord: (6-spår från Tomteboda t.o.m. resp. stationsläge)
Stockholm Syd: (6-spår från Flemingsberg t.o.m. resp. stationsläge)

Nämnda sexspårsutbyggnader kommer på sikt förmodligen att bli nödvändiga, oavsett Stockholm Nord eller Stockholm Syd.

Den främsta orsaken till att man föreslår Solna och Älvsjö är för att de stationerna kräver minst sexspår.


Ingen 6-spårsutbyggnad alls närmare bestämt. Eftersom det redan är mer än 6 spår mellan Tomteboda och Solna....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 23:27

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Stockholm Nord: (6-spår från Tomteboda t.o.m. resp. stationsläge)
Stockholm Syd: (6-spår från Flemingsberg t.o.m. resp. stationsläge)

Nämnda sexspårsutbyggnader kommer på sikt förmodligen att bli nödvändiga, oavsett Stockholm Nord eller Stockholm Syd.

Den främsta orsaken till att man föreslår Solna och Älvsjö är för att de stationerna kräver minst sexspår.


Ingen 6-spårsutbyggnad alls närmare bestämt. Eftersom det redan är mer än 6 spår mellan Tomteboda och Solna....


Därför ligger regionaltågsstationen i Solna närmare i framtiden än de övriga kandidaterna på Ostkustbanan (främst Helenelund) och Västra stambanan (främst Älvsjö).
Enceladus
 
Inlägg: 439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » tis 12 sep, 2017 8:06

Även om en sexspårsutbyggnad längs stambanan inte är särskilt aktuell, är faktiskt funderingarna på fyrspår norr om Arlanda relevant för fyrspåret på Mälarbanan.

Det bästa vore nog att dra nya regionaltågspår från Solna/Ulriksdal till Kista, där man bygger en station lämplig för en senare anslutning av ett spårpar norrut mot stambanan. Från Kista bygger man förstås direkt i fas I, vidare mot det fyrspår som byggts längs Mälarbanan från Barkarby. Det är inga problem att låta regionaltåg från Uppsala och Västerås samsas på samma spår från Kista och in.

Vidare utbyggnad av fyrspåret in mot stan längs Mälarbanan stoppas.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 12:07

duga skrev:Du har rätt i att en del drabbas av färre avgångar.

Uppsalapendeln blir kvar eftersom en majoritet tycker restiden är så pass viktig att man hellre väljer 30-38 minuter än 54 minuter.


I utvecklingstrappan på sidan 387 föreslås att hälften av alla Märstatåg förlängs till Uppsala redan om två år. Kommer alla tåg att få plats på dubbelspåret? Om inte, blir det inte så att tågen med färst resenärer får flytta på sig? Uppsalapendeln lär ersättas av genomgående regionaltåg via Arlanda samt SL:s snabbtåg via Märsta.
Enceladus
 
Inlägg: 439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav duga » tis 26 sep, 2017 13:17

Så länge restiden på 30-38 minuter med Movingo kvarstår är jag öppen för de flesta förslag.
Spårväg i Uppsala!
duga
 
Inlägg: 323
Blev medlem: sön 29 aug, 2004 1:21
Ort: Uppsala

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » fre 29 sep, 2017 20:59

Inge skrev:Även om en sexspårsutbyggnad längs stambanan inte är särskilt aktuell, är faktiskt funderingarna på fyrspår norr om Arlanda relevant för fyrspåret på Mälarbanan.

Det bästa vore nog att dra nya regionaltågspår från Solna/Ulriksdal till Kista, där man bygger en station lämplig för en senare anslutning av ett spårpar norrut mot stambanan. Från Kista bygger man förstås direkt i fas I, vidare mot det fyrspår som byggts längs Mälarbanan från Barkarby. Det är inga problem att låta regionaltåg från Uppsala och Västerås samsas på samma spår från Kista och in.

Vidare utbyggnad av fyrspåret in mot stan längs Mälarbanan stoppas.


Enligt denna informationsbroschyr skulle regionaltågstunneln kosta mer än fyrspåret och tunnelbanan till Barkarby tillsammans. (Tunnelbanan kostar strax under 3 miljarder.) Med dagens taxa för regionaltåg hade tunneln blivit lika underutnyttjad som Arlandas pendeltågsstation - de flesta Järfällabor skulle åka buss till Kista. Dessutom försvinner möjligheten att bygga stad i Barkarbystaden. Till vilken nytta? Att rädda någon enstaka villa? Nu kan betydligt fler boenden i Sundbyberg istället slippa barriären i stadsdelen.
Enceladus
 
Inlägg: 439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » fre 29 sep, 2017 22:11

Enceladus skrev:
Inge skrev:Även om en sexspårsutbyggnad längs stambanan inte är särskilt aktuell, är faktiskt funderingarna på fyrspår norr om Arlanda relevant för fyrspåret på Mälarbanan.

Det bästa vore nog att dra nya regionaltågspår från Solna/Ulriksdal till Kista, där man bygger en station lämplig för en senare anslutning av ett spårpar norrut mot stambanan. Från Kista bygger man förstås direkt i fas I, vidare mot det fyrspår som byggts längs Mälarbanan från Barkarby. Det är inga problem att låta regionaltåg från Uppsala och Västerås samsas på samma spår från Kista och in.

Vidare utbyggnad av fyrspåret in mot stan längs Mälarbanan stoppas.


Enligt denna informationsbroschyr skulle regionaltågstunneln kosta mer än fyrspåret och tunnelbanan till Barkarby tillsammans. (Tunnelbanan kostar strax under 3 miljarder.) Med dagens taxa för regionaltåg hade tunneln blivit lika underutnyttjad som Arlandas pendeltågsstation - de flesta Järfällabor skulle åka buss till Kista. Dessutom försvinner möjligheten att bygga stad i Barkarbystaden. Till vilken nytta? Att rädda någon enstaka villa? Nu kan betydligt fler boenden i Sundbyberg istället slippa barriären i stadsdelen.

Det räcker att konstatera att pamfletten är från 2008 för att veta att den är helt förljugen. Inte erkände väl Banverket att en tunnel under Sundbyberg skulle kosta över 20 miljarder då inte. Och vi vet fortfarande inte var det slutar. Bara att det blir över 20 miljarder.

Det skulle med all sannolikhet bli billigare med en tunnel under Kista.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » fre 29 sep, 2017 22:34

Inge skrev:
Enceladus skrev:Enligt denna informationsbroschyr skulle regionaltågstunneln kosta mer än fyrspåret och tunnelbanan till Barkarby tillsammans. (Tunnelbanan kostar strax under 3 miljarder.) Med dagens taxa för regionaltåg hade tunneln blivit lika underutnyttjad som Arlandas pendeltågsstation - de flesta Järfällabor skulle åka buss till Kista. Dessutom försvinner möjligheten att bygga stad i Barkarbystaden. Till vilken nytta? Att rädda någon enstaka villa? Nu kan betydligt fler boenden i Sundbyberg istället slippa barriären i stadsdelen.

Det räcker att konstatera att pamfletten är från 2008 för att veta att den är helt förljugen. Inte erkände väl Banverket att en tunnel under Sundbyberg skulle kosta över 20 miljarder då inte. Och vi vet fortfarande inte var det slutar. Bara att det blir över 20 miljarder.

Det skulle med all sannolikhet bli billigare med en tunnel under Kista.


Det är väl snarare regionaltågstunneln som har större risk för fördyring. Du ignorerade dock min nyttoanalys. Skattebetalare ska inte finansiera en tunnel enkom avsedd för kommersiella aktörer.
Enceladus
 
Inlägg: 439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » fre 29 sep, 2017 22:59

Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:Enligt denna informationsbroschyr skulle regionaltågstunneln kosta mer än fyrspåret och tunnelbanan till Barkarby tillsammans. (Tunnelbanan kostar strax under 3 miljarder.) Med dagens taxa för regionaltåg hade tunneln blivit lika underutnyttjad som Arlandas pendeltågsstation - de flesta Järfällabor skulle åka buss till Kista. Dessutom försvinner möjligheten att bygga stad i Barkarbystaden. Till vilken nytta? Att rädda någon enstaka villa? Nu kan betydligt fler boenden i Sundbyberg istället slippa barriären i stadsdelen.

Det räcker att konstatera att pamfletten är från 2008 för att veta att den är helt förljugen. Inte erkände väl Banverket att en tunnel under Sundbyberg skulle kosta över 20 miljarder då inte. Och vi vet fortfarande inte var det slutar. Bara att det blir över 20 miljarder.

Det skulle med all sannolikhet bli billigare med en tunnel under Kista.


Det är väl snarare regionaltågstunneln som har större risk för fördyring. Du ignorerade dock min nyttoanalys. Skattebetalare ska inte finansiera en tunnel enkom avsedd för kommersiella aktörer.

Oj, du vet inte mycket om järnväg va?

Låtsatskommersiella SJ är till ungefär 75% finansierat av skattebetalarna. Huvudsakligen genom bansubventioner.

Men visst du har en poäng i att det gått helt överstyr.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » lör 30 sep, 2017 14:19

Inge skrev:Oj, du vet inte mycket om järnväg va?

Låtsatskommersiella SJ är till ungefär 75% finansierat av skattebetalarna. Huvudsakligen genom bansubventioner.

Men visst du har en poäng i att det gått helt överstyr.


Jag vet hur liten andel SJ har i resrelationen Märsta–Stockholm. Det hade blivit samma sak med Barkarby–Kista. Det är inte tillräckligt många Västeråsbor som har Kista som målpunkt för att motivera denna investering, tyvärr. Dessutom innebär ditt alternativ att Västeråsborna förlorar direktförbindelsen till Sundbyberg, medan alternativet fyrspår+tunnelbana innebär förbättringar för alla.
Enceladus
 
Inlägg: 439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » lör 30 sep, 2017 16:07

Enceladus skrev:Jag vet hur liten andel SJ har i resrelationen Märsta–Stockholm. Det hade blivit samma sak med Barkarby–Kista. Det är inte tillräckligt många Västeråsbor som har Kista som målpunkt för att motivera denna investering, tyvärr. Dessutom innebär ditt alternativ att Västeråsborna förlorar direktförbindelsen till Sundbyberg, medan alternativet fyrspår+tunnelbana innebär förbättringar för alla.

Eftersom det blir billigare via Kista samtidigt som det är fler som skall dit än till Sundbyberg är det förstås bättre.

Notera att Banverket inte ens med bisarr 8-spårsutbyggnad och idiotkrok (det var inte den rimliga sträckningen) lyckades få till ett jämförelsealternativ som var lika dyrt som Sundbybergsvarianten i själva verket var.

Det rimliga är förstås två nya regionaltågsspår totalt för både Uppsalatåg och Västeråståg.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » lör 30 sep, 2017 17:17

Inge skrev:Eftersom det blir billigare via Kista samtidigt som det är fler som skall dit än till Sundbyberg är det förstås bättre.

Notera att Banverket inte ens med bisarr 8-spårsutbyggnad och idiotkrok (det var inte den rimliga sträckningen) lyckades få till ett jämförelsealternativ som var lika dyrt som Sundbybergsvarianten i själva verket var.

Det rimliga är förstås två nya regionaltågsspår totalt för både Uppsalatåg och Västeråståg.


Tunneln genom Sundbyberg är inte nödvändig för fyrspårsalternativet. Att man väljer det spåret måste bero på att de involverade aktörerna anser att kostnaden motiverar nyttan. Sedan kan du inte jämföra faktisk kostnad med uppskattad kostnad. Kistatunneln hade säkert blivit ännu dyrare. Och det är fler Järfällabor än Västeråsbor som ska till Kista. Därför är tunnelbana och regionaltågsstation i Barkarby en bättre lösning.
Enceladus
 
Inlägg: 439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Inge » lör 30 sep, 2017 17:24

Enceladus skrev:
Inge skrev:Eftersom det blir billigare via Kista samtidigt som det är fler som skall dit än till Sundbyberg är det förstås bättre.

Notera att Banverket inte ens med bisarr 8-spårsutbyggnad och idiotkrok (det var inte den rimliga sträckningen) lyckades få till ett jämförelsealternativ som var lika dyrt som Sundbybergsvarianten i själva verket var.

Det rimliga är förstås två nya regionaltågsspår totalt för både Uppsalatåg och Västeråståg.


Tunneln genom Sundbyberg är inte nödvändig för fyrspårsalternativet. Att man väljer det spåret måste bero på att de involverade aktörerna anser att kostnaden motiverar nyttan. Sedan kan du inte jämföra faktisk kostnad med uppskattad kostnad. Kistatunneln hade säkert blivit ännu dyrare. Och det är fler Järfällabor än Västeråsbor som ska till Kista. Därför är tunnelbana och regionaltågsstation i Barkarby en bättre lösning.

Det är ingen som har några faktiska kostnader att jämföra något med. Vi vet ännu inte om Sundbybergsalternativet passerar både 30 och 40 miljarder innan det eventuellt blir byggt. Det enda vi vet om det är att man redan passerat 20 mil jarder. Om Kistaalternativet är det enda vi vet att man inte lyckades blåsa upp det till mer än 14 miljarder, trots att man verkligen försökte göra det dyrt till fördel för sitt favoritalternativ.

Sedan struntade man förstås för säkerhets skull i att lämna över valet till regeringen genom att ignorera den obligatoriska tillåtlighetsprövningen. Vi får se hur det slutar.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inläggav Enceladus » lör 21 okt, 2017 20:28

Inge skrev:Det räcker att konstatera att pamfletten är från 2008 för att veta att den är helt förljugen. Inte erkände väl Banverket att en tunnel under Sundbyberg skulle kosta över 20 miljarder då inte. Och vi vet fortfarande inte var det slutar. Bara att det blir över 20 miljarder.

Det skulle med all sannolikhet bli billigare med en tunnel under Kista.


Har du någon källa? Trafikverket uppger 17,1 miljarder kronor i 2016 års prisnivå.
Enceladus
 
Inlägg: 439
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 9 gäster