Inget nytt signalsystem på T-röd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 13:28

Inge skrev:Jaha och vilken relevans har det för den här frågan?


Att det finns en majoritet för att fatta genomförandebeslut för detta investeringsobjekt.

Inge skrev:Summan av de påstigande vid ett antal stationer får förmodas då? Men det är faktiskt så att folk kliver av också och vissa åker dessutom åt andra hållet. Mellan Midsommarkransen och Liljeholmen är det 5.500 resenärer i maxtimmen.


Och ändå var det tusen fler resenärer i maxtimmen mellan Midsommarkransen och Liljeholmen år 2015 än summan av de påstigande i maxtimmen söder om Liljeholmen år 2007. Med så snabb resandeutveckling är 6-minuterstrafik orimligt som långsiktig lösning. Upplägget skulle inte fungera i mer än några enstaka år.
Enceladus
 
Inlägg: 416
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Ute och åker » sön 24 sep, 2017 13:32

AdrianLangemar skrev:Om man vill köra fler tåg på Mörbygrenen är det bättre att köra 4-minuterstrafik söder om innerstan, kombinerat med 2 tåg/10 min till Ropsten och 3 tåg/10 min till Mörby centrum. Det är helt klart den optimala fördelningen om man ser till resandet söderut i morgonrusningen. För norrgående tåg blir det då 4/6-minuterstrafik till Ropsten och 2/4/4-minuterstrafik till Mörby centrum. Norrut mellan Liljeholmen och Östermalmstorg blir det något sämre fördelning mellan tågen jämfört med 4-minuterstrafik, men det är acceptabelt.

Nej, det är inte acceptabelt. Hitta inte på något sånt nu. Man måste bygga stabila tunnelbanesystem och kan inte hålla på och labba som en vindflöjel hit och dit beroende på den ena eller andra lätta snedbelastningen eller hugskotten från politiker och/eller trafikplanerare. Det är tröttsamt med alla olika märkliga varianter under gångna tider, som speciellt röda linjen varit utsatt för. Röda linjen ska köras med 4-minuterstrafik på de båda grenarna norrut och söderut ända fram till respektive ändstation. Tänk vad bra för ställverket. Växlarna efter Liljeholmen och Östermalmstorg ska direkt läggas om efter föregående tåg. Pang, pang, pang, pang. Blå linjen ska köras med 4-5-minuterstrafik på de båda grenarna norrut och söderut till ändstationerna. Gröna linjen ska också köras med i princip 4-minuterstrafik på de båda grenarna norrut och söderut till ändstationerna, med den lilla skillnaden att ett av de princiella tågen mot Arenastaden ska köras till och vändas i Vällingby istället. Det ger ren och begriplig och den mest störningsokänsliga trafiken. Det fiffiga är att OM någon störning/försening inträffar, då ska man hålla sig till principen att vända vartannat tåg på en tidigare station längs linjen, medan vartannat tåg fortsätter mot sin tilltänkta slutstation. Det ger både snabb återställningsförmåga, samtidigt som man på ett bra sätt tar hand om de försenade resenärerna och det blir också begripligt för dem vad som händer vid en försening. Det spelar ingen roll om man för varje situation kan hitta "fiffigare" lösningar, för det är inte det som attraherar resenärer, befintliga eller potentiella. Det är så obegripligt att de där olika linjeuppläggen med 10-minuterstrafik under högtrafik får frodas hela tiden år från år. Gör som på blå linjen gjort ända sedan grenen mot Akalla invigdes och kör med vartannat tåg på respektive linjegren och förtäta eller utglesa turtätheten beroende på behoven. Blir det snedbelastningar så får man avhjälpa med busstrafik eller nåt. Read my lips: "avhjälpa med busstrafik".
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 13:35

Enceladus skrev:
Inge skrev:Jaha och vilken relevans har det för den här frågan?


Att det finns en majoritet för att fatta genomförandebeslut för detta investeringsobjekt.

Vilket såklart inte har ett dyft med den här frågan att göra. Tack för art du erkände.
Enceladus skrev:
Inge skrev:Summan av de påstigande vid ett antal stationer får förmodas då? Men det är faktiskt så att folk kliver av också och vissa åker dessutom åt andra hållet. Mellan Midsommarkransen och Liljeholmen är det 5.500 resenärer i maxtimmen.


Och ändå var det tusen fler resenärer i maxtimmen mellan Midsommarkransen och Liljeholmen år 2015 än summan av de påstigande i maxtimmen söder om Liljeholmen år 2007. Med så snabb resandeutveckling är 6-minuterstrafik orimligt som långsiktig lösning. Upplägget skulle inte fungera i mer än några enstaka år.

Upplägget skulle klara 7.500 resenärer på grenen. Det räcker längre än på andra håll. Detta är på intet vis en dimensionerande sträcka och kommer heller inte att bli det.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 13:37

Inge skrev:
Enceladus skrev:Och ändå var det tusen fler resenärer i maxtimmen mellan Midsommarkransen och Liljeholmen år 2015 än summan av de påstigande i maxtimmen söder om Liljeholmen år 2007. Med så snabb resandeutveckling är 6-minuterstrafik orimligt som långsiktig lösning. Upplägget skulle inte fungera i mer än några enstaka år.

Upplägget skulle klara 7.500 resenärer på grenen. Det räcker längre än på andra håll. Detta är på intet vis en dimensionerande sträcka och kommer heller inte att bli det.

Det räcker om man inte bygger 50 000 bostäder. Men det tänker man göra.
Enceladus
 
Inlägg: 416
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 13:39

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Det blir en mycket stor obalans där tåget från Sätra kommer att ha mycket färre resenärer än de andra tågen hela vägen fram till Slussen. Det är ett större problem än obalansen norrifrån vid 4-minuterstrafik på båda grenarna.

Som sagt:
Karlaplan->Östermalmstorg 4000
Stadion->Östermalmstorg 6300

Aspudden->Liljeholmen 6000
Midsommarkransen->Liljeholmen 5600

Östermalmstorg->Karlaplan 6000
Östermalmstorg->Stadion 7000

Som du ser är det norrgående tåg som har störst belastning även norr om Östermalmstorg, och för norrgående tåg blir det helt klart jämnast belastning med 4-minuterstrafik.

Inte på den dimensionerade sträckan mellan T-centralen och Östermalmstorg. Du glömde bort den igen. Det är där den allra värsta trängseln finns.

Jo, även där blir det jämnast belastning med 4-minuterstrafik.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 13:42

Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:Och ändå var det tusen fler resenärer i maxtimmen mellan Midsommarkransen och Liljeholmen år 2015 än summan av de påstigande i maxtimmen söder om Liljeholmen år 2007. Med så snabb resandeutveckling är 6-minuterstrafik orimligt som långsiktig lösning. Upplägget skulle inte fungera i mer än några enstaka år.

Upplägget skulle klara 7.500 resenärer på grenen. Det räcker längre än på andra håll. Detta är på intet vis en dimensionerande sträcka och kommer heller inte att bli det.

Det räcker om man inte bygger 50 000 bostäder. Men det tänker man göra.

Vi får väl se. Det kan kanske påpekas att det inte på något vis är nödvändigt att ta tåg från Fruängsgrenen bara för att man vill öka antalet tåg på Mörbygrenen. Men jag finner det lämpligast eftersom det på just Fruängsgrenen finns mer luft i systemet än i övriga systemet.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 13:47

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Inte på den dimensionerade sträckan mellan T-centralen och Östermalmstorg. Du glömde bort den igen. Det är där den allra värsta trängseln finns.

Jo, även där blir det jämnast belastning med 4-minuterstrafik.

Nej, det blir det inte. Som jag påtalade innan drabbas varannat tåg av den värsta trängseln vid 4-minuterstrafik. Vid den ovan skissade linjeföringen drabbar en lika hög trängsel bara resenärerna på vart tredje tåg. Detta eftersom fördelning mellan de övriga tågen blir bättre.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 13:58

Inge skrev:
Enceladus skrev:Det räcker om man inte bygger 50 000 bostäder. Men det tänker man göra.

Vi får väl se. Det kan kanske påpekas att det inte på något vis är nödvändigt att ta tåg från Fruängsgrenen bara för att man vill öka antalet tåg på Mörbygrenen. Men jag finner det lämpligast eftersom det på just Fruängsgrenen finns mer luft i systemet än i övriga systemet.

Det är inte bara Fruängsgrenen som får kapacitetsproblem i ditt upplägg. Cirka 6 300 nya bostäder planeras i Skärholmen samt tiotusentals längs Spårväg Syd. Minst 4-minuterstrafik behövs i både Skärholmen och Fruängen. Sätratåget får inte plats.
Enceladus
 
Inlägg: 416
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 13:59

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Inte på den dimensionerade sträckan mellan T-centralen och Östermalmstorg. Du glömde bort den igen. Det är där den allra värsta trängseln finns.

Jo, även där blir det jämnast belastning med 4-minuterstrafik.

Nej, det blir det inte. Som jag påtalade innan drabbas varannat tåg av den värsta trängseln vid 4-minuterstrafik. Vid den ovan skissade linjeföringen drabbar en lika hög trängsel bara resenärerna på vart tredje tåg. Detta eftersom fördelning mellan de övriga tågen blir bättre.

Trängseln blir inte lika hög utan ännu högre eftersom antalet resenärer från Fruängen blir fler än med 4-minuterstrafik.

Detta alltså om man kör:
Sätra->Ropsten
Fruängen->Mörby centrum
Norsborg->Mörby centrum

Dock tror jag att det är bättre att köra:
Sätra->Ropsten
Norsborg->Mörby centrum
Fruängen->Mörby centrum

Då kan det möjligen bli något jämnare belastning T-centralen -> Östermalmstorg än med 4-minuterstrafik, men ingen större skillnad. Glöm inte bort att även tågen mot Ropsten får hög belastning med det här trafikupplägget.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 14:10

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Nej, det blir det inte. Som jag påtalade innan drabbas varannat tåg av den värsta trängseln vid 4-minuterstrafik. Vid den ovan skissade linjeföringen drabbar en lika hög trängsel bara resenärerna på vart tredje tåg. Detta eftersom fördelning mellan de övriga tågen blir bättre.

Trängseln blir inte lika hög utan ännu högre eftersom antalet resenärer från Fruängen blir fler än med 4-minuterstrafik.

Detta alltså om man kör:
Sätra->Ropsten
Fruängen->Mörby centrum
Norsborg->Mörby centrum

Dock tror jag att det är bättre att köra:
Sätra->Ropsten
Norsborg->Mörby centrum
Fruängen->Mörby centrum

Då kan det möjligen bli något jämnare belastning T-centralen -> Östermalmstorg än med 4-minuterstrafik, men ingen större skillnad. Glöm inte bort att även tågen mot Ropsten får hög belastning med det här trafikupplägget.

Det blir väldigt små skillnader beroende på tågordningen och vilken som blir bäst är svårt att uppskatta då det bland annat beror på hur många som väljer att ta första tåg till Östermalmstorg och byta där och hur många som väntar in sitt tåg. Jag tror att man helt enkelt går se hur stor skillnad det blir i belastning på det tåg som går Fruängen->Mörby respektive det som går Sätra->Ropsten. Blir skillnaden för stor byter man ordning.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 14:29

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Nej, det blir det inte. Som jag påtalade innan drabbas varannat tåg av den värsta trängseln vid 4-minuterstrafik. Vid den ovan skissade linjeföringen drabbar en lika hög trängsel bara resenärerna på vart tredje tåg. Detta eftersom fördelning mellan de övriga tågen blir bättre.

Trängseln blir inte lika hög utan ännu högre eftersom antalet resenärer från Fruängen blir fler än med 4-minuterstrafik.

Detta alltså om man kör:
Sätra->Ropsten
Fruängen->Mörby centrum
Norsborg->Mörby centrum

Dock tror jag att det är bättre att köra:
Sätra->Ropsten
Norsborg->Mörby centrum
Fruängen->Mörby centrum

Då kan det möjligen bli något jämnare belastning T-centralen -> Östermalmstorg än med 4-minuterstrafik, men ingen större skillnad. Glöm inte bort att även tågen mot Ropsten får hög belastning med det här trafikupplägget.

Det blir väldigt små skillnader beroende på tågordningen och vilken som blir bäst är svårt att uppskatta då det bland annat beror på hur många som väljer att ta första tåg till Östermalmstorg och byta där och hur många som väntar in sitt tåg. Jag tror att man helt enkelt går se hur stor skillnad det blir i belastning på det tåg som går Fruängen->Mörby respektive det som går Sätra->Ropsten. Blir skillnaden för stor byter man ordning.

Men som sagt så blir det ingen större förbättring T-centralen -> Östermalmstorg jämfört med alternativet med 4-minuterstrafik på båda linjerna. Då är det betydligt bättre att köra 4-minuterstrafik på båda linjerna så att det blir mindre trängsel på resten av sträckan för norrgående tåg. Det är väldigt viktigt för resenärerna att minimera trängseln även utanför dimensionerande sträckning.

För södergående tåg blir belastningen på dimensionerande sträcka på tåg från Mörby centrum vid 4-minuterstrafik endast obetydligt högre än belastningen på tåg från Ropsten vid 6-minuterstrafik.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 15:02

Det är naturligtvis så att om man kör lika många tågkilometer, vilket är en rimlig utgångspunkt, så blir den genomsnittliga trängseln på något plan lika.

Det jag vill prioritera är att så få som möjligt skall behöva besväras av den allra värsta trängseln, framför att alla skall beredas sittplats i Vårberg.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 15:23

Inge skrev:Det är naturligtvis så att om man kör lika många tågkilometer, vilket är en rimlig utgångspunkt, så blir den genomsnittliga trängseln på något plan lika.

Det jag vill prioritera är att så få som möjligt skall behöva besväras av den allra värsta trängseln, framför att alla skall beredas sittplats i Vårberg.


Resan mellan Vårberg och T-Centralen tar 27 minuter under morgonrusningen medan resan mellan T-Centralen och Tekniska högskolan bara tar 6 minuter. För ett par år sedan införde Trafikförvaltningen begreppet "trängseltid", d.v.s. restid som resenärer befinner sig i kollektivtrafik i fordon och vagnar med oacceptabel trängselnivå. Det är trängseltiden man vill minimera, och det lyckas inte ditt förslag med. Av samma anledning kan man acceptera större trängsel på linje 4 än linje 791.
Enceladus
 
Inlägg: 416
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 16:28

Enceladus skrev:
Inge skrev:Det är naturligtvis så att om man kör lika många tågkilometer, vilket är en rimlig utgångspunkt, så blir den genomsnittliga trängseln på något plan lika.

Det jag vill prioritera är att så få som möjligt skall behöva besväras av den allra värsta trängseln, framför att alla skall beredas sittplats i Vårberg.


Resan mellan Vårberg och T-Centralen tar 27 minuter under morgonrusningen medan resan mellan T-Centralen och Tekniska högskolan bara tar 6 minuter. För ett par år sedan införde Trafikförvaltningen begreppet "trängseltid", d.v.s. restid som resenärer befinner sig i kollektivtrafik i fordon och vagnar med oacceptabel trängselnivå. Det är trängseltiden man vill minimera, och det lyckas inte ditt förslag med. Av samma anledning kan man acceptera större trängsel på linje 4 än linje 791.


Vem är man?

Att "införa begreppet trängseltid" låter som någon misslyckad politiker som vill få gehör för sina personliga krav genom att ludda till begreppen och enligt dig lyckats i någon mindre nogräknad instans. I objektiv mening finns ingen trängsel vare sig i Vårberg eller Fruängen.

Definieras trängsel objektivt och korrekt minimeras denna och "trängseltiden" genom mitt förslag. Det var syftet med förslaget.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 16:43

Inge skrev:Vem är man?

Att "införa begreppet trängseltid" låter som någon misslyckad politiker som vill få gehör för sina personliga krav genom att ludda till begreppen och enligt dig lyckats i någon mindre nogräknad instans. I objektiv mening finns ingen trängsel vare sig i Vårberg eller Fruängen.

Definieras trängsel objektivt och korrekt minimeras denna och "trängseltiden" genom mitt förslag. Det var syftet med förslaget.


Ett tåg där sittplatserna tar slut en halvtimme innan den största målpunkten har objektiv trängsel. Riktlinjen för spårtrafiken är att resenärer inte ska hänvisas till ståplats i mer än 15 minuter. Du har ju själv erkänt att ditt förslag inte lyckas med detta.
Enceladus
 
Inlägg: 416
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 16:51

Enceladus skrev:
Inge skrev:Vem är man?

Att "införa begreppet trängseltid" låter som någon misslyckad politiker som vill få gehör för sina personliga krav genom att ludda till begreppen och enligt dig lyckats i någon mindre nogräknad instans. I objektiv mening finns ingen trängsel vare sig i Vårberg eller Fruängen.

Definieras trängsel objektivt och korrekt minimeras denna och "trängseltiden" genom mitt förslag. Det var syftet med förslaget.


Ett tåg där sittplatserna tar slut en halvtimme innan den största målpunkten har objektiv trängsel. Riktlinjen för spårtrafiken är att resenärer inte ska hänvisas till ståplats i mer än 15 minuter. Du har ju själv erkänt att ditt förslag inte lyckas med detta.


Ett sådant påhitt, om det nu finns, är inget objektivt kriterium. Det finns helt enkelt andra problem som bör vara mycket högre prioriterade.

Vem är 'man'?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav ADDE » sön 24 sep, 2017 17:18

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Vem är man?

Att "införa begreppet trängseltid" låter som någon misslyckad politiker som vill få gehör för sina personliga krav genom att ludda till begreppen och enligt dig lyckats i någon mindre nogräknad instans. I objektiv mening finns ingen trängsel vare sig i Vårberg eller Fruängen.

Definieras trängsel objektivt och korrekt minimeras denna och "trängseltiden" genom mitt förslag. Det var syftet med förslaget.


Ett tåg där sittplatserna tar slut en halvtimme innan den största målpunkten har objektiv trängsel. Riktlinjen för spårtrafiken är att resenärer inte ska hänvisas till ståplats i mer än 15 minuter. Du har ju själv erkänt att ditt förslag inte lyckas med detta.


Ett sådant påhitt, om det nu finns, är inget objektivt kriterium. Det finns helt enkelt andra problem som bör vara mycket högre prioriterade.

Vem är 'man'?

SLs kunder, Resenärerna!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 18:47

ADDE skrev:
Inge skrev:Ett sådant påhitt, om det nu finns, är inget objektivt kriterium. Det finns helt enkelt andra problem som bör vara mycket högre prioriterade.

Vem är 'man'?

SLs kunder, Resenärerna!

Ja, det kan vi i varje fall vara helt säkra på att det inte är. Om så vore hade vi fått fråga oss vilka kunder? Men det behövs inte.

Däremot noterade jag att SL pysselsatt sig med att utreda "trängseltid". "Utredningen började med att referera objektiva utländska källors definition av trängsel. Behöver väl knappast nämna att naturligtvis varken Vårberg eller Fruängen ligger i närheten av någon form av trängsel enligt dessa objektiva definitioner? Det gör de i varje fall inte.

Längre än så orkade jag inte läsa. Men faktumet att "utredningen" finns visar ju att någon ägnar sig åt att driva frågan. Men vem?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » tis 03 okt, 2017 18:25

DN: Misskötseln fick fortsätta trots skarp kritik

Vi kan dra två slutsatser från ovanstående artikel:

1. Trafikförvaltningen är inkompetent
2. När det nya signalsystemet väl finns på plats kommer det inte att räcka (jämför Citybanan)

Vi har redan passerat RUFS 2010:s befolkningsprognos Låg för 2030. Situationen är oroande!
Enceladus
 
Inlägg: 416
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav CS » tis 03 okt, 2017 20:57

Enceladus skrev:DN: Misskötseln fick fortsätta trots skarp kritik

Vi kan dra två slutsatser från ovanstående artikel:

1. Trafikförvaltningen är inkompetent
2. När det nya signalsystemet väl finns på plats kommer det inte att räcka (jämför Citybanan)

Vi har redan passerat RUFS 2010:s befolkningsprognos Låg för 2030. Situationen är oroande!


Systemeffekter
Sedan beslutet om att uppgradera signalsystemet för T-röd har följande projekt beslutats/startas med lite olika beslutsstatus som påverkar resandet på T-röd

Roslagsbanans upprustning (dubbelspåren)
Roslagsbanan till City via Odenplan
Citybanan inklusive utökad trafik på pendeltågen
T-Bana till Nacka/Söderort
Spårväg City
Stomnätsplanen (ökad framkomlighets på ytnätet i innerstaden)
T-bana Fridhemsplan - Älvsjö/Skärholmen
Spårväg syd
Tvärbanans Kistagren

Fundera gärna en stund på hur dessa projekt påverkar resandeutvecklingen på T-röd!

Liten reflektion om människans intellekt
Människan har ofta svårt att föreställa sig det som inte finns idag. Situationen här och nu just idag har mycket större verklighetsvärde än summan av alla fattade beslut som morgondagen innebär. Därför är det en sann intellektuell utmaning att komma ihåg alla andra beslut man redan fattat om framtiden i respektive beslutssituation.

D.v.s. att när du fattar beslut om ökad kapacitet i tunnelbanan så väger din 10 min gamla upplevelse om att det var trångt på T-centralen mycket tyngre än förståelsen av att du redan fattat ett antal beslut som hanterar just samma problem.
Än svårare är det att förstå att framtida förhållanden och problem i trafiknätet inte är desamma som dagens förhållanden och problem i trafiknätet.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 568
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 17:41

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Henrik W, TKO och 9 gäster