Inget nytt signalsystem på T-röd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 10:19

AdrianLangemar skrev:Och lite mer exakta uppgifter:
Karlaplan->Östermalmstorg 4000
Stadion->Östermalmstorg 6300

Aspudden->Liljeholmen 6000
Midsommarkransen->Liljeholmen 5600

Östermalmstorg->Karlaplan 6000
Östermalmstorg->Stadion 7000
(de sistnämnda går inte att gå mer exakt statistik på)

Det är fortfarande lika uppenbart att man bör köra två linjer med 4-minuterstrafik. Då blir det inte mer än 420 resenärer per tåg mellan Tekniska högskolan och Östermalmstorg. Om man kör som Inge vill blir det mer än 420 resenärer på tågen från Norsborg och Fruängen redan vid Örnsberg respektive Telefonplan.

Men det är klart, vill man stoppa Roslagsbanans förlängning till varje pris är det klart att fler tåg från Mörby Centrum är viktigare än allt annat.

Du glömde Mörbytågen från T-centralen mot Östermalmstorg. Det är den dimensionerande sträckan idag, med drygt 700 resenärer per tåg i snitt under maxtimmen. Gör man inget annat än att kör tågen tätare är det förstås just denna sträcka som förblir dimensionerande. Som sagt 700x(4/5)=560.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 10:23

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Och lite mer exakta uppgifter:
Karlaplan->Östermalmstorg 4000
Stadion->Östermalmstorg 6300

Aspudden->Liljeholmen 6000
Midsommarkransen->Liljeholmen 5600

Östermalmstorg->Karlaplan 6000
Östermalmstorg->Stadion 7000
(de sistnämnda går inte att gå mer exakt statistik på)

Det är fortfarande lika uppenbart att man bör köra två linjer med 4-minuterstrafik. Då blir det inte mer än 420 resenärer per tåg mellan Tekniska högskolan och Östermalmstorg. Om man kör som Inge vill blir det mer än 420 resenärer på tågen från Norsborg och Fruängen redan vid Örnsberg respektive Telefonplan.

Men det är klart, vill man stoppa Roslagsbanans förlängning till varje pris är det klart att fler tåg från Mörby Centrum är viktigare än allt annat.

Du glömde Mörbytågen från T-centralen mot Östermalmstorg. Det är den dimensionerande sträckan idag, med drygt 700 resenärer per tåg i snitt under maxtimmen. Gör man inget annat än att kör tågen tätare är det förstås just denna sträcka som förblir dimensionerande. Som sagt 700x(4/5)=560.

Eftersom den sträckan får lika hög belastning i båda alternativen är det ointressant att jämföra belastningen där.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 10:39

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Och lite mer exakta uppgifter:
Karlaplan->Östermalmstorg 4000
Stadion->Östermalmstorg 6300

Aspudden->Liljeholmen 6000
Midsommarkransen->Liljeholmen 5600

Östermalmstorg->Karlaplan 6000
Östermalmstorg->Stadion 7000
(de sistnämnda går inte att gå mer exakt statistik på)

Det är fortfarande lika uppenbart att man bör köra två linjer med 4-minuterstrafik. Då blir det inte mer än 420 resenärer per tåg mellan Tekniska högskolan och Östermalmstorg. Om man kör som Inge vill blir det mer än 420 resenärer på tågen från Norsborg och Fruängen redan vid Örnsberg respektive Telefonplan.

Men det är klart, vill man stoppa Roslagsbanans förlängning till varje pris är det klart att fler tåg från Mörby Centrum är viktigare än allt annat.

Du glömde Mörbytågen från T-centralen mot Östermalmstorg. Det är den dimensionerande sträckan idag, med drygt 700 resenärer per tåg i snitt under maxtimmen. Gör man inget annat än att kör tågen tätare är det förstås just denna sträcka som förblir dimensionerande. Som sagt 700x(4/5)=560.

Eftersom den sträckan får lika hög belastning i båda alternativen är det ointressant att jämföra belastningen där.

Varannat tåg får ungefär lika hög belastning, men troligen något lägre, ja. På varannat tåg blir belastning betydligt lägre, vilket faktiskt inte är utan betydelse då resenärer faktiskt lämnas på plattform ibland.

Det var inte utan orsak man satte in det femte tåget till Tekniska högskola förra gången man använde sig av tvåminuterstrafik.

Principen med fler tåg åt Mörbyhållet var inte fel, men utförandet kan bli bättre.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 10:47

AdrianLangemar skrev:Men det är klart, vill man stoppa Roslagsbanans förlängning till varje pris är det klart att fler tåg från Mörby Centrum är viktigare än allt annat.

Märklig kommentar. Det omvända, att vägra sätta in fler tåg mot Mörby, för att låtsas som en extra tunnel till Universitetet behövs är givetvis korrupt.

Att optimera tågföringen för att göra den kapacitet man har tillgänglig, finner jag däremot naturligt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 10:48

Enceladus skrev:
AdrianLangemar skrev:I morgonrusningen har Skärholmen ungefär lika många påstigande som vilken station som helst, så att vända tåg där är nästan lika dåligt som att vända vid Sätra.
http://sl.se/globalassets/rapporter-etc ... t-2015.pdf (sid 51)


Det är enbart påstigande i morgonrusningen som ligger på samma nivå. I eftermiddagsrusningen har Skärholmen ungefär lika många påstigande som Sätra, Mälarhöjden, Axelsberg, Örnsberg och Aspudden. Antalet avstigande är avsevärt större under hela dygnet. Att vända tåg i Sätra och/eller Axelsberg är ineffektivt användande av resurser. (Ironiskt nog görs detta just då resandet till Skärholmen är som störst - på helgdagar.) Problemet är att det finns för få vändmöjligheter på linjen - om tåg ska förlängas måste de gå minst till Alby, vilket Trafikförvaltningen inte vill betala för. Södra Sidan har nämnt detta som "ett irritationsmoment för trafikanter mot Norsborg". Så visst behövs ett vändspår i Skärholmen eller Vårberg.

Jag skulle förstås ha varit tydligare med att detta gäller just i morgonrusningen. På helger skulle det givetvis vara en stor förbättring att vända tåg i Skärholmen (eller Vårberg) istället för Sätra eller Axelsberg. Då kan man köra i ordningen Fruängen-Skärholmen-Norsborg. Men det är nog ännu bättre att köra två linjer i 6:40-minuterstrafik.

I eftermiddagsrusningen måste givetvis alla tåg gå hela vägen till Norsborg så att det blir jämn belastning.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 11:06

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Du glömde Mörbytågen från T-centralen mot Östermalmstorg. Det är den dimensionerande sträckan idag, med drygt 700 resenärer per tåg i snitt under maxtimmen. Gör man inget annat än att kör tågen tätare är det förstås just denna sträcka som förblir dimensionerande. Som sagt 700x(4/5)=560.

Eftersom den sträckan får lika hög belastning i båda alternativen är det ointressant att jämföra belastningen där.

Varannat tåg får ungefär lika hög belastning, men troligen något lägre, ja. På varannat tåg blir belastning betydligt lägre, vilket faktiskt inte är utan betydelse då resenärer faktiskt lämnas på plattform ibland.

När tågen lämnar Östermalmstorg är det tågen mot Ropsten som är mest belastade i ditt alternativ. På sträckan T-Centralen-Östermalmstorg är det dock tåget mot Mörby Centrum efter 4-minutersluckan som för störst belastning, eftersom tåget mot Ropsten kommer från Sätra. Tåget mot Mörby Centrum efter 4-minutersluckan får fler resenärer än med två linjer i 4-minuterstrafik, så risken att resenärer lämnas på plattformen blir nog större än med två linjer i 4-minuterstrafik, även om det blir en tredjedel färre tåg med maxbelastning.

Visst är det en fördel att man bara behöver vänta 2 minuter istället för 4 på nästa tåg på Mörby centrum. Men ditt alternativ skulle innebära större trängsel på nästan hela Röda linjen utom just T-Centralen<->Mörby centrum. Det är ett oerhört stort problem. Med C30 blir det slut på sittplatser redan vid Vårberg vid minsta försening eller resandeökning, vilket är fullständigt oacceptabelt.

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Men det är klart, vill man stoppa Roslagsbanans förlängning till varje pris är det klart att fler tåg från Mörby Centrum är viktigare än allt annat.

Märklig kommentar. Det omvända, att vägra sätta in fler tåg mot Mörby, för att låtsas som en extra tunnel till Universitetet behövs är givetvis korrupt.

Att optimera tågföringen för att göra den kapacitet man har tillgänglig, finner jag däremot naturligt.

Och en optimerad tågföring innebär 4-minuterstrafik på Mörbygrenen.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 11:18

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Men det är klart, vill man stoppa Roslagsbanans förlängning till varje pris är det klart att fler tåg från Mörby Centrum är viktigare än allt annat.

Märklig kommentar. Det omvända, att vägra sätta in fler tåg mot Mörby, för att låtsas som en extra tunnel till Universitetet behövs är givetvis korrupt.

Att optimera tågföringen för att göra den kapacitet man har tillgänglig, finner jag däremot naturligt.


Du kallar Roslagsbanans förlängning för korruption och föreslår samtidigt ett alternativ som kostar tre gånger så mycket. Det finns poänger med ditt alternativ, men kostnadseffektivitet är inte en av dem. Behovet av långväga matarbussar borde också vara mindre med det beslutade alternativet.
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 11:39

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Varannat tåg får ungefär lika hög belastning, men troligen något lägre, ja. På varannat tåg blir belastning betydligt lägre, vilket faktiskt inte är utan betydelse då resenärer faktiskt lämnas på plattform ibland.

När tågen lämnar Östermalmstorg är det tågen mot Ropsten som är mest belastade i ditt alternativ. På sträckan T-Centralen-Östermalmstorg är det dock tåget mot Mörby Centrum efter 4-minutersluckan som för störst belastning, eftersom tåget mot Ropsten kommer från Sätra. Tåget mot Mörby Centrum efter 4-minutersluckan får fler resenärer än med två linjer i 4-minuterstrafik, så risken att resenärer lämnas på plattformen blir nog större än med två linjer i 4-minuterstrafik, även om det blir en tredjedel färre tåg med maxbelastning.

Visst är det en fördel att man bara behöver vänta 2 minuter istället för 4 på nästa tåg på Mörby centrum. Men ditt alternativ skulle innebära större trängsel på nästan hela Röda linjen utom just T-Centralen<->Mörby centrum. Det är ett oerhört stort problem. Med C30 blir det slut på sittplatser redan vid Vårberg vid minsta försening eller resandeökning, vilket är fullständigt oacceptabelt.

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Men det är klart, vill man stoppa Roslagsbanans förlängning till varje pris är det klart att fler tåg från Mörby Centrum är viktigare än allt annat.

Märklig kommentar. Det omvända, att vägra sätta in fler tåg mot Mörby, för att låtsas som en extra tunnel till Universitetet behövs är givetvis korrupt.

Att optimera tågföringen för att göra den kapacitet man har tillgänglig, finner jag däremot naturligt.

Och en optimerad tågföring innebär 4-minuterstrafik på Mörbygrenen.

En optimerad tågföring innebär att man anpassar tågföringen efter situationen.

I ingendera fallet blir det några problem ca 550 resenärer i snitt på dimensionerande sträcka innebär förvisso att det hur som helst är liten risk att personer lämnas på plattform.

Någon särskild nackdel med fler tåg mot Mörby finns inte. Du skriver att du anser att det är "oacceptabelt" att det finns en liten risk att man kan tvingas stå från Vårberg. Men du glömmer att nämna att denna lilla risk bara inträffar under en kort period på två stationer. Vårberg och Skärholmen. Från Sätra och in kommer de som vill sitta och verkligen prioriterar detta att kunna göra det genom att vänta i två minuter. Den möjligheten saknas i ditt förslag.

Dessutom innebär ditt förslag att många fler drabbas av den allra värsta trängseln inne i stan. Visst även vid fler tåg mot Mörby kommer några att få det lika illa. Men många får också en bättre resa med mindre trängsel. Vartannat tåg skulle få mindre trängsel.

Den sammanvägning bedömningen för trafiken norrut är därför att den blir något bättre med fler tåg mot Mörby. Jag medger dock att det förstås handlar om gungor och karuseller och att även den jämna trafiken har sina lokala fördelar.

Vad gäller trafiken söderut, så är det inget som är akut där. Men det kan ju konstateras att med 420 resenärer i snitt och 15 tåg per timme så kommer denna trafik att bli dimensionerande vid en relativ trafikökning på (550-420)*15=2000 resenärer. Dvs om antalet resenärer från Roslagen ökar med 2000 mer än den allmänna ökningen. Då bör man göra något även utifrån denna utgångspunkt. När antalet resenärer ökat med (720-420)×15=4500 måste man göra något åt trafikeringen. (En sådan ökning kan naturligtvis inte ske på grund av Roslagsbanan då den saknar kapacitet. Men den är tänkbar med buss.)

Men eftersom det inte riktigt finns något skäl av rimlig tyngd att vänta med att sätta in fler tåg mot Mörby bör det göras direkt i förstaskedet, vid en trafikökning.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 11:40

Enceladus skrev:
Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Men det är klart, vill man stoppa Roslagsbanans förlängning till varje pris är det klart att fler tåg från Mörby Centrum är viktigare än allt annat.

Märklig kommentar. Det omvända, att vägra sätta in fler tåg mot Mörby, för att låtsas som en extra tunnel till Universitetet behövs är givetvis korrupt.

Att optimera tågföringen för att göra den kapacitet man har tillgänglig, finner jag däremot naturligt.


Du kallar Roslagsbanans förlängning för korruption och föreslår samtidigt ett alternativ som kostar tre gånger så mycket. Det finns poänger med ditt alternativ, men kostnadseffektivitet är inte en av dem. Behovet av långväga matarbussar borde också vara mindre med det beslutade alternativet.

Det finns inget beslutat alternativ. Jag har inte ens hört att man beslutat att utöka trafiken.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 11:49

Inge skrev:
Enceladus skrev:Denna analys tar varken hänsyn till ökningen på grenen till Ropsten som Norra Djurgårdsstaden kommer att medföra eller den generella befolkningstillväxten. Vi byggde tunnelbana för drygt en miljon invånare. År 2010 passerade vi 2 miljoner. Enligt Sverigeförhandlingen blir vi 2,5 miljoner år 2022. Både förlängd Roslagsbana, tunnelbana till Fridhemsplan och Spårväg City behövs så snabbt som möjligt.

Jodå. Det är en avsevärd marginal från de ca 550 resenärer i snitt för de mest belastade tågen i maxtimmen som det bleve idag, till de 700-750 resenärer som tågen faktiskt skulle klara som ett medeltal.


År 2007 hade Fruängsgrenen 4 600 påstigande i maxtimmen söder om Liljeholmen. År 2015 hade Fruängsgrenen 6 800 påstigande i maxtimmen söder om Liljeholmen. Med tanke på byggnationen i området är det inte osannolikt att det blir runt 10 000 år 2030. Att föreslå 6-minuterstrafik som en långsiktig lösning är bara absurt (uppskattningsvis blir det tusen personer per tåg). I flera trådar har du skrivit att det inte behövs någon ytterligare infrastruktur för att bygga dessa 50 000 bostäder i västra Söderort. Lägg därtill de 20 000 bostäder som byggs utmed Spårväg Syd. Hur tänker du egentligen?
Senast redigerad av Enceladus sön 24 sep, 2017 12:03, redigerad totalt 3 gånger.
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 11:56

Inge skrev:Det finns inget beslutat alternativ. Jag har inte ens hört att man beslutat att utöka trafiken.


http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -extra.pdf

Lyckligtvis har SD ingen majoritet.
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 12:01

Enceladus skrev:
Inge skrev:Det finns inget beslutat alternativ. Jag har inte ens hört att man beslutat att utöka trafiken.


http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -extra.pdf

Lyckligtvis har SD ingen majoritet.

I din länk fanns inget beslut om någon trafikökning. Vad har SD med saken att göra?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 12:02

Inge skrev:Någon särskild nackdel med fler tåg mot Mörby finns inte. Du skriver att du anser att det är "oacceptabelt" att det finns en liten risk att man kan tvingas stå från Vårberg. Men du glömmer att nämna att denna lilla risk bara inträffar under en kort period på två stationer. Vårberg och Skärholmen. Från Sätra och in kommer de som vill sitta och verkligen prioriterar detta att kunna göra det genom att vänta i två minuter. Den möjligheten saknas i ditt förslag.

Dessutom innebär ditt förslag att många fler drabbas av den allra värsta trängseln inne i stan. Visst även vid fler tåg mot Mörby kommer några att få det lika illa. Men många får också en bättre resa med mindre trängsel. Vartannat tåg skulle få mindre trängsel.

Med ditt förslag blir det betydligt mer trängsel inne i stan eftersom det blir extremt ojämn belastning norrut innan T-Centralen. Med jämn 4-minuterstrafik blir det nästan helt jämn belastning där.

Om man vill köra fler tåg på Mörbygrenen är det bättre att köra 4-minuterstrafik söder om innerstan, kombinerat med 2 tåg/10 min till Ropsten och 3 tåg/10 min till Mörby centrum. Det är helt klart den optimala fördelningen om man ser till resandet söderut i morgonrusningen. För norrgående tåg blir det då 4/6-minuterstrafik till Ropsten och 2/4/4-minuterstrafik till Mörby centrum. Norrut mellan Liljeholmen och Östermalmstorg blir det något sämre fördelning mellan tågen jämfört med 4-minuterstrafik, men det är acceptabelt.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 12:05

Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:Denna analys tar varken hänsyn till ökningen på grenen till Ropsten som Norra Djurgårdsstaden kommer att medföra eller den generella befolkningstillväxten. Vi byggde tunnelbana för drygt en miljon invånare. År 2010 passerade vi 2 miljoner. Enligt Sverigeförhandlingen blir vi 2,5 miljoner år 2022. Både förlängd Roslagsbana, tunnelbana till Fridhemsplan och Spårväg City behövs så snabbt som möjligt.

Jodå. Det är en avsevärd marginal från de ca 550 resenärer i snitt för de mest belastade tågen i maxtimmen som det bleve idag, till de 700-750 resenärer som tågen faktiskt skulle klara som ett medeltal.


År 2007 hade Fruängsgrenen 4 600 påstigande i maxtimmen söder om Liljeholmen. År 2015 hade Fruängsgrenen 6 800 påstigande i maxtimmen söder om Liljeholmen. Med tanke på byggnationen i området är det inte osannolikt att det blir runt 10 000 år 2030. Att föreslå 6-minuterstrafik som en långsiktig lösning är bara absurt (uppskattningsvis blir det tusen personer per tåg). I flera trådar har du skrivit att det inte behövs någon ytterligare infrastruktur för att bygga dessa 50 000 bostäder i västra Söderort. Lägg därtill de 20 000 bostäder som byggs utmed Spårväg Syd. Hur tänker du egentligen?
Jag vet inte vad det är för siffror du talar om. Men här talar vi om antalet resenärer från Fruängsgrenen I maxtimmen. Det är 5.500 och kommer inte att bli 10.000 år 2030.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 12:07

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Det finns inget beslutat alternativ. Jag har inte ens hört att man beslutat att utöka trafiken.


http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -extra.pdf

Lyckligtvis har SD ingen majoritet.

I din länk fanns inget beslut om någon trafikökning. Vad har SD med saken att göra?


SD var det enda partiet som reserverade sig mot att godkänna Objektavtal Roslagsbanan till City.

Inge skrev:
Enceladus skrev:År 2007 hade Fruängsgrenen 4 600 påstigande i maxtimmen söder om Liljeholmen. År 2015 hade Fruängsgrenen 6 800 påstigande i maxtimmen söder om Liljeholmen. Med tanke på byggnationen i området är det inte osannolikt att det blir runt 10 000 år 2030. Att föreslå 6-minuterstrafik som en långsiktig lösning är bara absurt (uppskattningsvis blir det tusen personer per tåg). I flera trådar har du skrivit att det inte behövs någon ytterligare infrastruktur för att bygga dessa 50 000 bostäder i västra Söderort. Lägg därtill de 20 000 bostäder som byggs utmed Spårväg Syd. Hur tänker du egentligen?
Jag vet inte vad det är för siffror du talar om. Men här talar vi om antalet resenärer från Fruängsgrenen I maxtimmen. Det är 5.500 och kommer inte att bli 10.000 år 2030.


Påstigande i maxtimmen från Fakta om SL och länet.
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 12:09

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Någon särskild nackdel med fler tåg mot Mörby finns inte. Du skriver att du anser att det är "oacceptabelt" att det finns en liten risk att man kan tvingas stå från Vårberg. Men du glömmer att nämna att denna lilla risk bara inträffar under en kort period på två stationer. Vårberg och Skärholmen. Från Sätra och in kommer de som vill sitta och verkligen prioriterar detta att kunna göra det genom att vänta i två minuter. Den möjligheten saknas i ditt förslag.

Dessutom innebär ditt förslag att många fler drabbas av den allra värsta trängseln inne i stan. Visst även vid fler tåg mot Mörby kommer några att få det lika illa. Men många får också en bättre resa med mindre trängsel. Vartannat tåg skulle få mindre trängsel.

Med ditt förslag blir det betydligt mer trängsel inne i stan eftersom det blir extremt ojämn belastning norrut innan T-Centralen. Med jämn 4-minuterstrafik blir det nästan helt jämn belastning där.
Det blir en något större obalans mellan Liljeholmen och T-Centralen och det är just det som nackdelen. Men det blir ingen extrem obalans, utan en acceptabel sådan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Enceladus » sön 24 sep, 2017 12:15

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Någon särskild nackdel med fler tåg mot Mörby finns inte. Du skriver att du anser att det är "oacceptabelt" att det finns en liten risk att man kan tvingas stå från Vårberg. Men du glömmer att nämna att denna lilla risk bara inträffar under en kort period på två stationer. Vårberg och Skärholmen. Från Sätra och in kommer de som vill sitta och verkligen prioriterar detta att kunna göra det genom att vänta i två minuter. Den möjligheten saknas i ditt förslag.

Dessutom innebär ditt förslag att många fler drabbas av den allra värsta trängseln inne i stan. Visst även vid fler tåg mot Mörby kommer några att få det lika illa. Men många får också en bättre resa med mindre trängsel. Vartannat tåg skulle få mindre trängsel.

Med ditt förslag blir det betydligt mer trängsel inne i stan eftersom det blir extremt ojämn belastning norrut innan T-Centralen. Med jämn 4-minuterstrafik blir det nästan helt jämn belastning där.
Det blir en något större obalans mellan Liljeholmen och T-Centralen och det är just det som nackdelen. Men det blir ingen extrem obalans, utan en acceptabel sådan.

Linjär extrapolation ger 10 925 påstigande i maxtimmen år 2030 på Fruängsgrenen söder om Liljeholmen. Uppskattningsvis leder detta till tusen personer per tåg. På Norsborgsgrenen blir det ännu värre. Nej, det är oacceptabelt.
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 12:15

Enceladus skrev:
Inge skrev:I din länk fanns inget beslut om någon trafikökning. Vad har SD med saken att göra?
SD var det enda partiet som reserverade sig mot att godkänna Objektavtal Roslagsbanan till City.
Jaha och vilken relevans har det för den här frågan?

Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:År 2007 hade Fruängsgrenen 4 600 påstigande i maxtimmen söder om Liljeholmen. År 2015 hade Fruängsgrenen 6 800 påstigande i maxtimmen söder om Liljeholmen. Med tanke på byggnationen i området är det inte osannolikt att det blir runt 10 000 år 2030. Att föreslå 6-minuterstrafik som en långsiktig lösning är bara absurt (uppskattningsvis blir det tusen personer per tåg). I flera trådar har du skrivit att det inte behövs någon ytterligare infrastruktur för att bygga dessa 50 000 bostäder i västra Söderort. Lägg därtill de 20 000 bostäder som byggs utmed Spårväg Syd. Hur tänker du egentligen?
Jag vet inte vad det är för siffror du talar om. Men här talar vi om antalet resenärer från Fruängsgrenen I maxtimmen. Det är 5.500 och kommer inte att bli 10.000 år 2030.


Påstigande i maxtimmen från Fakta om SL och länet.

Summan av de påstigande vid ett antal stationer får förmodas då? Men det är faktiskt så att folk kliver av också och vissa åker dessutom åt andra hållet. Mellan Midsommarkransen och Liljeholmen är det 5.500 resenärer i maxtimmen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav AdrianLangemar » sön 24 sep, 2017 12:22

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Någon särskild nackdel med fler tåg mot Mörby finns inte. Du skriver att du anser att det är "oacceptabelt" att det finns en liten risk att man kan tvingas stå från Vårberg. Men du glömmer att nämna att denna lilla risk bara inträffar under en kort period på två stationer. Vårberg och Skärholmen. Från Sätra och in kommer de som vill sitta och verkligen prioriterar detta att kunna göra det genom att vänta i två minuter. Den möjligheten saknas i ditt förslag.

Dessutom innebär ditt förslag att många fler drabbas av den allra värsta trängseln inne i stan. Visst även vid fler tåg mot Mörby kommer några att få det lika illa. Men många får också en bättre resa med mindre trängsel. Vartannat tåg skulle få mindre trängsel.

Med ditt förslag blir det betydligt mer trängsel inne i stan eftersom det blir extremt ojämn belastning norrut innan T-Centralen. Med jämn 4-minuterstrafik blir det nästan helt jämn belastning där.
Det blir en något större obalans mellan Liljeholmen och T-Centralen och det är just det som nackdelen. Men det blir ingen extrem obalans, utan en acceptabel sådan.

Det blir en mycket stor obalans där tåget från Sätra kommer att ha mycket färre resenärer än de andra tågen hela vägen fram till Slussen. Det är ett större problem än obalansen norrifrån vid 4-minuterstrafik på båda grenarna.

Som sagt:
Karlaplan->Östermalmstorg 4000
Stadion->Östermalmstorg 6300

Aspudden->Liljeholmen 6000
Midsommarkransen->Liljeholmen 5600

Östermalmstorg->Karlaplan c:a 6000
Östermalmstorg->Stadion c:a 7000

Som du ser är det norrgående tåg som har störst belastning även norr om Östermalmstorg, och för norrgående tåg blir det helt klart jämnast belastning med 4-minuterstrafik.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Inge » sön 24 sep, 2017 12:28

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Med ditt förslag blir det betydligt mer trängsel inne i stan eftersom det blir extremt ojämn belastning norrut innan T-Centralen. Med jämn 4-minuterstrafik blir det nästan helt jämn belastning där.
Det blir en något större obalans mellan Liljeholmen och T-Centralen och det är just det som nackdelen. Men det blir ingen extrem obalans, utan en acceptabel sådan.

Det blir en mycket stor obalans där tåget från Sätra kommer att ha mycket färre resenärer än de andra tågen hela vägen fram till Slussen. Det är ett större problem än obalansen norrifrån vid 4-minuterstrafik på båda grenarna.

Som sagt:
Karlaplan->Östermalmstorg 4000
Stadion->Östermalmstorg 6300

Aspudden->Liljeholmen 6000
Midsommarkransen->Liljeholmen 5600

Östermalmstorg->Karlaplan 6000
Östermalmstorg->Stadion 7000

Som du ser är det norrgående tåg som har störst belastning även norr om Östermalmstorg, och för norrgående tåg blir det helt klart jämnast belastning med 4-minuterstrafik.

Inte på den dimensionerade sträckan mellan T-centralen och Östermalmstorg. Du glömde bort den igen. Det är där den allra värsta trängseln finns.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster